Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Het bestrijden van de projectenontwikkelaar op lokaal niveau zou zeker, vind ik, in dit mooie groene grasland een issue moeten zijn. Je kan het hier nog bestrijden. Ik zelf kom uit een streek waar dat al helemaal niet meer kan. Wij zullen hier geen motie over indienen, maar we zouden wel graag van andere partijen op dit punt in de tweede termijn hun mening willen horen. Zoals u weer is de D66-fractie geen voorstander van de magneet- zweefbaan. De magneetzweefbaan gaat toch wel erg de kant op van de Betuwelijn, waar de meeste politici achteraf toch wel beschaamd op terugkijken van: hoe hebben we dat kunnen doordu wen Zoals het er nu uitziet krijgen we als D66 ook geen meerderheid voor de verbinding per trein over de Afsluitdijk. Het onderzoek van bureau Coulon wijst wel naar mogelijkheden in die richting, maar daar zien we het groene seinlicht ook niet voor verschij nen. Dan blijft er over om in te zetten op de Hanzeverbinding Daar heeft D66 zich immers altijd achter geschaard. We dienen dan ook een motie in met betrekking tot de magneet zweefbaan. Wij stellen voor om er gewoon vanaf te zien. We hebben dan tevens dekking gevonden in het SIOF voor andere moties in die zin dat deze magneetzweefbaan niet door zou gaan. De heer v.d Wal hoor ik net roepen: "ja dat is natuurlijk zo en zou het ook moeten gaan, maar hebben we het wel in de hand?". Nou ik denk dat we dat zeker in de hand hebben. Ik denk dat we op deze manier ook kunnen communiceren met onze eigen politieke partijen. En dat we altijd aan kunnen geven hoe we daar tegen over staan. We hebben een motie gemaakt. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor inzake de reservering van gelden ten behoeve van de zweef- trein; overwegende dat - er geen maatschappelijk draagvlak is voor een snelle verbinding in de vorm van een zweeftrein; - de financiële risico's aanzienlijk zijn; - Leeuwarden niet opgenomen is in het traject en derhalve niet of nauwelijks zal profiteren van de eventuele posi tieve effecten; - er bij de geraamde kosten tot op heden geen kosten zijn meegerekend voor de infrastructurele aanpassingen die Leeuwarden dan nog zou moeten doen; - de financieel economische situatie van dit moment de ge meente dwingt om op veel beleidsterreinen te bezuinigen; - er binnen diverse beleidskamers prioriteiten gesteld dienen te worden; besluit Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 maar per aflopen van het contract. Ook daardoor ontstonden er verschillen binnen wijken. Een probleem dat wel speelt is de vraag waar moeten de ma teriaalwagens gestald worden. Een probleem dat overigens ook in de sector goederenvervoer speelt. Kleine vervoerson dernemingen (eenmanszaken) parkeren hun grote trucs ook steeds vaker op de openbare grond. Op den duur moet er een faciliteit komen waar dit soort wagens bewaakt gesteld kun nen worden. Echter ook hier is dat een gevolg van het on dernemerschap en moeten dus de kosten doorberekend worden. Tot slot speelt de vraag hoe de eventuele kavels voor standplaatsen worden toegewezen. Normaal is via inschrij ving en loting. Gelet op de speciale problematiek en gewek te verwachtingen kunnen we echter leven met het systeem van de wachtlijst. Uiteraard tegen een kostendekken tarief; Besluit Voor de aanleg van 6 nieuwe standplaatsen op het woonwagen park ten oosten van het Abbingapark een krediet beschikbar te stellen van 21.000 te dekken uit de huuropbrengsten van deze kavels." "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 2004; motivatie nu de meerderheid van de FNV-leden en het CNV akkoord zijn gegaan met het sociaal akkoord waarin voor twee jaar de lo nen worden bevroren dient de gemeentelijke overheid, gelet op de koopkracht van met name de groepen net boven het mi nimuminkomen, terughoudend te zijn met het verhogen van de lasten. De bonden hebben daartoe ook een oproep gedaan aan gemeenten; besluit de OZB in 2004 uitsluitend te verhogen met het percentage van de te verwachten inflatie." "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 2004; motivatie nu de meerderheid van de FNV-leden en het CNV akkoord zijn gegaan met het sociaal akkoord waarin voor twee jaar de lo nen worden bevroren dient de gemeentelijke overheid terug houdend te zijn met het verhogen van de lasten. De ontwik kelingen van de belastingen en tarieven worden aangepast op basis van de te verwachten inflatie. Gelet op de afspraak is het gerechtvaardigd uit te gaan van een zeer beperkte ontwikkeling van lonen en prijzen in 2004; besluit bij de vaststelling van de belastingen en tarieven uit te gaan van een te verwachten loon- en prijsontwikkeling van 2% de reservering van 10 miljoen ten behoeve van de zweef trein te gebruiken voor andere, meer noodzakelijke, uitga ven Deze motie is ondertekend ook door de FNP-fractie en ook door de LL-fractie. Waar we ook een motie voor willen indienen is de wijze van vergaderen van het presidium. We hebben onlangs als raad een evaluatie over het dualisme gehouden en daarbij is voor onze steunfractie toch wel het beeld ontstaan dat wij de agenda van het presidium openbaar willen hebben. De organisatorische zaken en de eigen huishouding van de raad hoeft wat ons betreft niet perse openbaar, maar het zou vanuit een democratisch perspec tief wenselijk en gemakkelijk zijn als de agenda openbaar is. Woordvoerders van de fractie kunnen zo op een openlijke manier reageren op hun agendapunten bij het presidium. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor inzake de openbaarheid van het presidium; constaterende dat: - het feit dat de gemeenteraad sinds de invoering van dua lisme een presidium heeft ingesteld waarin de fractie voorzitters van verschillende politieke partijen zijn vertegenwoordigd; - dit presidium in principe nu anderhalf jaar functio neert; - de agenda met ingekomen stukken voor de raad en ver schillende commissies in principe geheimhouding kent; - dit ook geld voor de organisatorische zaken en nabespre king van commissies en raad; mede overwegende dat; - openbaarheid van de agenda en ingekomen stukken vanuit een democratisch perspectief wenselijk is; - woordvoerders van de fractie op eigen initiatief kunnen reageren op hun agendapunten bij het presidium; - organisatorische zaken en nabespreking van commissies en raad zich hier iets minder voor lenen; besluit de ingekomen stukken en agenda voor raad en commissies ten behoeve van presidium in de openbaarheid te brengen; en gaat over tot de orde van de dag." Deze is medeondertekend door de LL-fractie. Het volgende punt, waar wij ons zorgen over maken, is de bouw van het Fries Museum. We zien dat we langzaam meegezogen worden in de trechter van het Bonnema Legaat, Provincie Fryslan en het nu te bouwen museum op het Zaailand. Zou het niet verstandiger zijn om aan deze geleidelijke politiek een einde te maken en Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Mevrouw Crijns (D66)Zoals bij de voorbespreking in het presidium min of meer werd opgemerkt zijn de algemene beschou wingen vaak niet zo interessant om aan te horen. Want voor velen zitten er vaak herkenbare punten in, die het voorafgaande jaar geregeld naar voren zijn gebracht. Voor de D66-fractie is het anders wel een heel bewogen ongekend jaar geweest. Na de landelijke verkiezingen van januari 2003, traden wij totaal onverwacht in juni toe tot het kabinet. Met 6 zetels was er voor D66-fractie kans op regeringsdeelname. Vele leden zagen dat eindelijk de oude kroonjuwelen verzilverd zouden kunnen worden en daarom was men destijds ook lid geworden van D66 en men stemde dus in met deelname aan het kabinet. Voor de D66-fractie Leeuwarden heeft het ertoe geleid dat onze vorige fractievoorzitter is opgestapt en de kar thans door anderen getrokken wordt. Tussen 1990 en 2000 leek het erop alsof het landelijk beleid nauwelijks enige impact op het lokale gebeuren had. Achteraf gezien denk ik dat het schijn geweest is, maar dat de invloed van het landelijke beleid veel bepalender is geweest voor D66 op het lokale vlak. Maar dit zijn misschien meer analyses voor als de partij toekomt aan zijn geschiedenis schrijven. Laat ik mijn landelijke bespiegeling stopzetten en de overstap maken naar onze stad. Er staat een drietal grote projecten op de kaart van Leeuwar den. De Haak om Leeuwarden, de nieuw te realiseren woningbouw en wederom de magneetzweefbaan. Het noorden van het land is gelukkig nog bij machte om over dit soort projecten na te denken. Het begint er steeds meer naar uit te zien dat in de rest van Nederland de grond en de te realiseren nieuwbouw al volledig is weggegeven. Met name in de randstad zien we dat gepaard gaan met een grote macht van de projectontwikkelaars. Gelukkig, hebben wij kunnen constateren, dat de projectontwikkelaar de macht in Friesland nog steeds niet hebben overgenomen. Maar zolang als de projectontwikkelaar de rijkste inwoners van Nederland zijn, zullen ze het ook willen blijven en moeten we dus op onze hoede zijn. Het zou heel erg jammer zijn als het hier ook verkwanseld gaat worden voor woningbouw, waar de volgende generatie allang geen genoegen meer mee neemt. In dit kader willen wij ook naar voren brengen, hoewel we dat ook hadden kunnen doen natuurlijk met schriftelijke vragen, dat wij het jammer vinden dat de eerste uitbreiding van de Zuidlan- den in de buurt van de Terp Techum, midden in het uitbreidings gebied plaatsvindt en wordt gerealiseerd en niet direct onder de rand van Goutum. Immers daarmee geef je de projectontwikke laar letterlijk en figuurlijk de ruimte om dat land te vullen tussen Goutum en de Waldwei. Stel dat de vraag naar nieuwbouw woningen afneemt en dat de huizen niet worden verkocht, dan blijft er een ombebouwd gat over tussen die nieuwbouw en Goutum. De verleiding om dan toch maar gewoon vol te bouwen wordt dan wel groot.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10