Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Het bestrijden van de projectenontwikkelaar op lokaal niveau
zou zeker, vind ik, in dit mooie groene grasland een issue
moeten zijn. Je kan het hier nog bestrijden. Ik zelf kom uit
een streek waar dat al helemaal niet meer kan.
Wij zullen hier geen motie over indienen, maar we zouden wel
graag van andere partijen op dit punt in de tweede termijn hun
mening willen horen.
Zoals u weer is de D66-fractie geen voorstander van de magneet-
zweefbaan. De magneetzweefbaan gaat toch wel erg de kant op van
de Betuwelijn, waar de meeste politici achteraf toch wel
beschaamd op terugkijken van: hoe hebben we dat kunnen doordu
wen
Zoals het er nu uitziet krijgen we als D66 ook geen meerderheid
voor de verbinding per trein over de Afsluitdijk. Het onderzoek
van bureau Coulon wijst wel naar mogelijkheden in die richting,
maar daar zien we het groene seinlicht ook niet voor verschij
nen. Dan blijft er over om in te zetten op de Hanzeverbinding
Daar heeft D66 zich immers altijd achter geschaard.
We dienen dan ook een motie in met betrekking tot de magneet
zweefbaan. Wij stellen voor om er gewoon vanaf te zien.
We hebben dan tevens dekking gevonden in het SIOF voor andere
moties in die zin dat deze magneetzweefbaan niet door zou gaan.
De heer v.d Wal hoor ik net roepen: "ja dat is natuurlijk zo en
zou het ook moeten gaan, maar hebben we het wel in de hand?".
Nou ik denk dat we dat zeker in de hand hebben. Ik denk dat we
op deze manier ook kunnen communiceren met onze eigen politieke
partijen. En dat we altijd aan kunnen geven hoe we daar tegen
over staan.
We hebben een motie gemaakt.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor
inzake de reservering van gelden ten behoeve van de zweef-
trein;
overwegende dat
- er geen maatschappelijk draagvlak is voor een snelle
verbinding in de vorm van een zweeftrein;
- de financiële risico's aanzienlijk zijn;
- Leeuwarden niet opgenomen is in het traject en derhalve
niet of nauwelijks zal profiteren van de eventuele posi
tieve effecten;
- er bij de geraamde kosten tot op heden geen kosten zijn
meegerekend voor de infrastructurele aanpassingen die
Leeuwarden dan nog zou moeten doen;
- de financieel economische situatie van dit moment de ge
meente dwingt om op veel beleidsterreinen te bezuinigen;
- er binnen diverse beleidskamers prioriteiten gesteld
dienen te worden;
besluit
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
maar per aflopen van het contract. Ook daardoor ontstonden
er verschillen binnen wijken.
Een probleem dat wel speelt is de vraag waar moeten de ma
teriaalwagens gestald worden. Een probleem dat overigens
ook in de sector goederenvervoer speelt. Kleine vervoerson
dernemingen (eenmanszaken) parkeren hun grote trucs ook
steeds vaker op de openbare grond. Op den duur moet er een
faciliteit komen waar dit soort wagens bewaakt gesteld kun
nen worden. Echter ook hier is dat een gevolg van het on
dernemerschap en moeten dus de kosten doorberekend worden.
Tot slot speelt de vraag hoe de eventuele kavels voor
standplaatsen worden toegewezen. Normaal is via inschrij
ving en loting. Gelet op de speciale problematiek en gewek
te verwachtingen kunnen we echter leven met het systeem van
de wachtlijst. Uiteraard tegen een kostendekken tarief;
Besluit
Voor de aanleg van 6 nieuwe standplaatsen op het woonwagen
park ten oosten van het Abbingapark een krediet beschikbar
te stellen van 21.000 te dekken uit de huuropbrengsten
van deze kavels."
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 2004;
motivatie
nu de meerderheid van de FNV-leden en het CNV akkoord zijn
gegaan met het sociaal akkoord waarin voor twee jaar de lo
nen worden bevroren dient de gemeentelijke overheid, gelet
op de koopkracht van met name de groepen net boven het mi
nimuminkomen, terughoudend te zijn met het verhogen van de
lasten. De bonden hebben daartoe ook een oproep gedaan aan
gemeenten;
besluit
de OZB in 2004 uitsluitend te verhogen met het percentage
van de te verwachten inflatie."
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 2004;
motivatie
nu de meerderheid van de FNV-leden en het CNV akkoord zijn
gegaan met het sociaal akkoord waarin voor twee jaar de lo
nen worden bevroren dient de gemeentelijke overheid terug
houdend te zijn met het verhogen van de lasten. De ontwik
kelingen van de belastingen en tarieven worden aangepast op
basis van de te verwachten inflatie. Gelet op de afspraak
is het gerechtvaardigd uit te gaan van een zeer beperkte
ontwikkeling van lonen en prijzen in 2004;
besluit
bij de vaststelling van de belastingen en tarieven uit te
gaan van een te verwachten loon- en prijsontwikkeling van
2%
de reservering van 10 miljoen ten behoeve van de zweef
trein te gebruiken voor andere, meer noodzakelijke, uitga
ven
Deze motie is ondertekend ook door de FNP-fractie en ook door
de LL-fractie.
Waar we ook een motie voor willen indienen is de wijze van
vergaderen van het presidium. We hebben onlangs als raad een
evaluatie over het dualisme gehouden en daarbij is voor onze
steunfractie toch wel het beeld ontstaan dat wij de agenda van
het presidium openbaar willen hebben. De organisatorische zaken
en de eigen huishouding van de raad hoeft wat ons betreft niet
perse openbaar, maar het zou vanuit een democratisch perspec
tief wenselijk en gemakkelijk zijn als de agenda openbaar is.
Woordvoerders van de fractie kunnen zo op een openlijke manier
reageren op hun agendapunten bij het presidium.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor
inzake de openbaarheid van het presidium;
constaterende dat:
- het feit dat de gemeenteraad sinds de invoering van dua
lisme een presidium heeft ingesteld waarin de fractie
voorzitters van verschillende politieke partijen zijn
vertegenwoordigd;
- dit presidium in principe nu anderhalf jaar functio
neert;
- de agenda met ingekomen stukken voor de raad en ver
schillende commissies in principe geheimhouding kent;
- dit ook geld voor de organisatorische zaken en nabespre
king van commissies en raad;
mede overwegende dat;
- openbaarheid van de agenda en ingekomen stukken vanuit
een democratisch perspectief wenselijk is;
- woordvoerders van de fractie op eigen initiatief kunnen
reageren op hun agendapunten bij het presidium;
- organisatorische zaken en nabespreking van commissies en
raad zich hier iets minder voor lenen;
besluit
de ingekomen stukken en agenda voor raad en commissies ten
behoeve van presidium in de openbaarheid te brengen;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze is medeondertekend door de LL-fractie.
Het volgende punt, waar wij ons zorgen over maken, is de bouw
van het Fries Museum. We zien dat we langzaam meegezogen worden
in de trechter van het Bonnema Legaat, Provincie Fryslan en het
nu te bouwen museum op het Zaailand. Zou het niet verstandiger
zijn om aan deze geleidelijke politiek een einde te maken en
Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Mevrouw Crijns (D66)Zoals bij de voorbespreking in het
presidium min of meer werd opgemerkt zijn de algemene beschou
wingen vaak niet zo interessant om aan te horen. Want voor
velen zitten er vaak herkenbare punten in, die het voorafgaande
jaar geregeld naar voren zijn gebracht. Voor de D66-fractie is
het anders wel een heel bewogen ongekend jaar geweest. Na de
landelijke verkiezingen van januari 2003, traden wij totaal
onverwacht in juni toe tot het kabinet. Met 6 zetels was er
voor D66-fractie kans op regeringsdeelname. Vele leden zagen
dat eindelijk de oude kroonjuwelen verzilverd zouden kunnen
worden en daarom was men destijds ook lid geworden van D66 en
men stemde dus in met deelname aan het kabinet.
Voor de D66-fractie Leeuwarden heeft het ertoe geleid dat onze
vorige fractievoorzitter is opgestapt en de kar thans door
anderen getrokken wordt. Tussen 1990 en 2000 leek het erop
alsof het landelijk beleid nauwelijks enige impact op het
lokale gebeuren had. Achteraf gezien denk ik dat het schijn
geweest is, maar dat de invloed van het landelijke beleid veel
bepalender is geweest voor D66 op het lokale vlak. Maar dit
zijn misschien meer analyses voor als de partij toekomt aan
zijn geschiedenis schrijven.
Laat ik mijn landelijke bespiegeling stopzetten en de overstap
maken naar onze stad.
Er staat een drietal grote projecten op de kaart van Leeuwar
den. De Haak om Leeuwarden, de nieuw te realiseren woningbouw
en wederom de magneetzweefbaan.
Het noorden van het land is gelukkig nog bij machte om over dit
soort projecten na te denken. Het begint er steeds meer naar
uit te zien dat in de rest van Nederland de grond en de te
realiseren nieuwbouw al volledig is weggegeven. Met name in de
randstad zien we dat gepaard gaan met een grote macht van de
projectontwikkelaars. Gelukkig, hebben wij kunnen constateren,
dat de projectontwikkelaar de macht in Friesland nog steeds
niet hebben overgenomen.
Maar zolang als de projectontwikkelaar de rijkste inwoners van
Nederland zijn, zullen ze het ook willen blijven en moeten we
dus op onze hoede zijn. Het zou heel erg jammer zijn als het
hier ook verkwanseld gaat worden voor woningbouw, waar de
volgende generatie allang geen genoegen meer mee neemt.
In dit kader willen wij ook naar voren brengen, hoewel we dat
ook hadden kunnen doen natuurlijk met schriftelijke vragen, dat
wij het jammer vinden dat de eerste uitbreiding van de Zuidlan-
den in de buurt van de Terp Techum, midden in het uitbreidings
gebied plaatsvindt en wordt gerealiseerd en niet direct onder
de rand van Goutum. Immers daarmee geef je de projectontwikke
laar letterlijk en figuurlijk de ruimte om dat land te vullen
tussen Goutum en de Waldwei. Stel dat de vraag naar nieuwbouw
woningen afneemt en dat de huizen niet worden verkocht, dan
blijft er een ombebouwd gat over tussen die nieuwbouw en
Goutum. De verleiding om dan toch maar gewoon vol te bouwen
wordt dan wel groot.