S
«N/
Blad 41
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
de subsidie van 18.000 voor 2005 niet te beëindigen en
geeft als dekking aan het geld dat gereserveerd is bij het
risicomanagement
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door de FNP-fraktie en D66-fractie.
Dat we in tijden van opkomend rechtse extremisme het anti
discriminatiebureau belangrijk is. En we zeggen, in overeen
stemming met het COS, dat discriminatie nog altijd stiekem
gebeurd en daarom aandacht en geduld vraagt.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor
inzake de positie van COS;
overwegende dat:
- in tijden van (opkomend) rechtsextremisme het antidis
criminatiebureau belangrijk is;
- het een tijd is waarin zich incidenten voordoen met be
trekking tot islamitische fundamentalisme en homohaat;
- discriminatie stiekem gebeurt en daarom aandacht en ge
duld vraagt;
mede overwegende dat er dekking is gevonden voor 2004 van
11.000;
besluit
voor 2004 het COS niet voor 11.000 te korten en geeft als
dekking aan het geld dat gereserveerd is bij het risicoma
nagement
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door de FNP-fraktie en D66-fractie.
Daarbij hebben wij heel voorzichtig de dekking gezocht bij het
risicomanagement. Ook wel in afwachting van wat het college
daarvan vindt
Tot slot:
Een groot deel van de werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden
wordt geboden door een beperkt aantal bedrijven en instellin
gen. Wij zagen graag concrete acties, die in de komende begro
tingsperiode ondernomen gaan worden, om te zorgen dat de
werkgelegenheid van deze bedrijven en instellingen in ieder
geval niet terugloopt. Zeker voor de zakelijke dienstverlening
is de werkgelegenheid relatief eenvoudig verplaatsbaar. Dat
maakt de werkgelegenheid in Leeuwarden kwetsbaar, iets wat ik
zelf ook aan de lijve ondervonden heb en we wonen hier zo
graag. Dus we zouden heel graag zien dat er acties worden
ondernomen om in ieder geval de werkgelegenheid hier te houden.
Ook het onderwijs is belangrijk en blijft belangrijk. Laten we
dan ook altijd op onze hoede blijven voor de taken van de
onderwijzende krachten. Het moet niet zo zijn dat we de conci
erges en krachten middels ID en WIW-banen weer wegbezuinigen en
het onderwijs en personeel deze allemaal maar zelf moeten gaan
verrichten, koffie zetten, kopiëren etc. Maar als ik de verant
woordelijke wethouder heb gehoord gaat dit ook niet gebeuren.
Mevrouw Dolstra (LL)Staat u mij toe om eerst even een algeme
ne opmerking te maken over de wijze van de vergadering zoals
wij die hier vandaag doen?
Het is om uit te leggen, van wat wij ooit in het presidium
afgesproken hebben en dat was toen een voorstel van dhr.
Jacobse, dat voor een raadsvergadering de moties aan de
raadsleden met elkaar doorgestuurd zouden worden, zodat wij op
tijd de moties kunnen bestuderen, eventueel in elkaar schuiven,
zodat dat tijd bespaart en dat we eigenlijk wat vlugger kunnen.
Helaas, heb ik moeten constateren, dat de oppositiepartijen
onderling met elkaar die afspraak na zijn gekomen. De opposi
tiepartijen die hebben ook de moties, amendementen doorgestuurd
naar de collegepartijen, maar helaas hebben wij van de college
partijen, tenminste niet alle oppositiepartijen van de college
partijen, die moties weer terug mogen ontvangen, ondanks dat er
wel naar gevraagd is. In het kader van het duale stelsel vinden
wij dat heel jammer. Het is ook frappant, en dat wil ik toch
ook even opmerken, dat ik de heer Krol al een motie door zie
nemen en aantekening zie maken van de vier collegepartijen,
zonder dat die nog door de raad heen is geweest. Ik vind dat
niet een typerend voorbeeld van hoe het duale stelsel in elkaar
zit. Dat wou ik even opmerken.
Dan ga ik nu over naar de begroting.
Als wij de begroting tegen het licht houden, valt ons op dat in
deze economische moeilijke tijden, de prestigieuze projecten
vooral doorgang moeten krijgen.
Om dit te kunnen realiseren moet er bezuinigd worden en niet
zo'n beetje. Vol enthousiasme wordt de kaasschaaf methode ter
hand genomen en wordt er gekort op subsidies en vergoedingen.
Waar het rijk en provincie zijn plannen temporiseert of in de
ijskast zet, dendert deze gemeente door op zijn Stadsvisie met
daarin de 4 pijlers en peinst er niet over om te wachten met
het uitvoeren van deze plannen op economisch betere tijden.
Ten koste van het minimabeleid, subsidies voor ideële doelein
den, WVG en gesubsidieerde arbeid, handhaaft dit college, tegen
beter weten in, de ontwikkelingsplannen van Blitseart, Olde-
hoofsterkerkhof en Wilhelminaplein en ik kan zo nog wel even
doorgaan. Er kan zelfs nog wel een fietsersbrug van bijna 2
miljoen over de Westersingel bij
Gelukkig bespeuren wij bij wethouder Sluiter een flinke dosis
gezond verstand. Hij zegt namelijk: "wij brengen de huizenbouw
terug van 600 woningen per jaar naar 400 woningen per jaar. Wij
hebben ons gek laten maken. Wij moeten een realistischer beleid
gaan voeren en onze ambitieus bijstellen".
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 40
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
los van de planvorming over het nieuw te bouwen museum een
besluit voor een vergadering te organiseren.
De vraag zou dan moeten zijn, of wij de bouw op die plek wel
doorgang moeten laten vinden en zo ja, wat de bijdrage van de
gemeente daarbij is. Wij zouden het heel jammer vinden als de
discussie maar door gaat en door gaat en het uiteindelijk toch
word afgeketst op het feit dat bij de start geen goede discus
sie gevoerd is. Groen Links heeft dat ook wel eens gezegd, je
wordt langzaam meegezogen in een trechter waarvan je denkt,
hadden we niet aan het begin van die trechter beter kunnen
stilstaan
Voor de jongeren willen wij graag een skatebaan. De jongeren
hebben hier onlangs zelf een initiatiefvoorstel over ingediend.
De wethouder gaf aan dat voor die grootse plannen geen geld
was. Wij komen op dit punt graag terug bij de behandeling van
de voorjaarsnota, zodat we nog iets meer kans hebben om ons in
dit onderwerp te verdiepen.
Nu kijken we even naar de begroting van 2004 en de plannen die
daar concreet in genoemd worden. We hadden in 2004 voor het
eerst een verplichting om met een programmabegroting te komen.
We hebben ook bij de integrale commissievergadering gezegd dat
we vinden dat de programmabegroting er goed uitziet en dat de
aansluiting op het Collegeprogramma en de aansluiting op de
Stadsvisie goed gelukt is. Toch zijn we wel van mening dat er
verbeteringen mogelijk zijn. Zoals we in de integrale vergade
ring aangaven, er zijn wel doelstellingen geformuleerd, echter
de daarbij behorende financiële plaatje ontbreekt volledig.
We houden liever de tussenschoolse opvang in stand en laten het
via internet maken van een afspraak met een ambtenaar in plaats
daarvoor wel schieten. Echter zo wordt de begroting nog niet
gepresenteerd en daarom zijn nog niet in staat om deze afweging
te maken. Alles is nu goed op doelen geformuleerd, zonder die
plaatjes, maar daar gaan wij gewoon mee door, stellen wij ons
voor in de volgende begrotingsronde.
We hebben bij deze begroting wel moeite met het Calimero-
effect. We bedoelen de bezuinigingen op allerlei kleine posten,
zoals COC, kinderopvang, religieuze onderwijs, wat op het
totaal van de hele begroting toch om kleine bedragen gaat,
terwijl aan de andere kant grote investeringen worden doorge
zet
Daarnaast valt het op, dat de kleinere, qua bedrag, maar niet
qua implicaties voor de burgers van Leeuwarden, inkrimpingen
specifiek zijn, maar de grotere inkrimpingen in de begroting
staan vermeld als taakstellende korting. Tevens mag daarbij de
vraag worden gesteld, of de taakstellende kortingen door de
gemeentelijke organisatie geaccepteerd worden en geabsorbeerd
kunnen worden
We zouden op korte termijn liever, ik denk net als iedereen in
deze zaal, iets willen doen voor het welzijn van de burgers van
Leeuwarden. We doen veel voor de werkgelegenheid in de regio,
tegelijkertijd schaffen we een aantal voorzieningen op scholen
af, zoals conciërges en de tussenschoolse opvang, de forfaitai
re vergoeding voor het geïndiceerde collectief vervoer. Met het
oog daarop hebben wij de navolgende moties.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor
inzake de tussenschoolse opvang;
overwegende dat
er een toenemende maatschappelijke en politieke aan
dacht is voor de tussenschoolse opvang;
tussenschoolse opvang en buitenschoolse opvang belang
rijke schakels zijn in de dagindeling van de gezinnen
die er gebruik van maken;
gezien de participatie van vrouwen in het arbeidsproces
de behoefte aan opvang voor kinderen eerder toeneemt
dan afneemt;
verder overwegende dat
de huidige opvang kwalitatief niet voldoende is, ander
beleid nodig is met daartoe opgeleide krachten;
de subsidie aan de TSO in deze behoefte voldoet;
ouders bereid zijn in te stemmen met het verhogen van
de ouderbijdrage, maar dat dit ook zijn grenzen heeft;
besluit
voor 2005 de subsidie van 43.000 niet te beëindigen;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mijzelf namens de D66-fractie en
de heer Posthumus namens de FNP-fractie en de heer Syoker
namens de CU-fractie.
We hebben een motie inzake het COC.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor
inzake de positie van het COC;
overwegende dat:
dat homoseksualiteit nog steeds moeilijk wordt geaccepteerd
(mishandeling van homoseksuelen, problemen van homoseksuele
leerkrachten)
verder overwegende dat:
het COC samen met de politie tracht via bezoeken aan
scholen en bedrijven deze uitwassen tegen te geen;
het COC naast de subsidie van de gemeente Leeuwarden
geen andere subsidies ontvangt;
besluit