S «N/ Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 de subsidie van 18.000 voor 2005 niet te beëindigen en geeft als dekking aan het geld dat gereserveerd is bij het risicomanagement en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door de FNP-fraktie en D66-fractie. Dat we in tijden van opkomend rechtse extremisme het anti discriminatiebureau belangrijk is. En we zeggen, in overeen stemming met het COS, dat discriminatie nog altijd stiekem gebeurd en daarom aandacht en geduld vraagt. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor inzake de positie van COS; overwegende dat: - in tijden van (opkomend) rechtsextremisme het antidis criminatiebureau belangrijk is; - het een tijd is waarin zich incidenten voordoen met be trekking tot islamitische fundamentalisme en homohaat; - discriminatie stiekem gebeurt en daarom aandacht en ge duld vraagt; mede overwegende dat er dekking is gevonden voor 2004 van 11.000; besluit voor 2004 het COS niet voor 11.000 te korten en geeft als dekking aan het geld dat gereserveerd is bij het risicoma nagement en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door de FNP-fraktie en D66-fractie. Daarbij hebben wij heel voorzichtig de dekking gezocht bij het risicomanagement. Ook wel in afwachting van wat het college daarvan vindt Tot slot: Een groot deel van de werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden wordt geboden door een beperkt aantal bedrijven en instellin gen. Wij zagen graag concrete acties, die in de komende begro tingsperiode ondernomen gaan worden, om te zorgen dat de werkgelegenheid van deze bedrijven en instellingen in ieder geval niet terugloopt. Zeker voor de zakelijke dienstverlening is de werkgelegenheid relatief eenvoudig verplaatsbaar. Dat maakt de werkgelegenheid in Leeuwarden kwetsbaar, iets wat ik zelf ook aan de lijve ondervonden heb en we wonen hier zo graag. Dus we zouden heel graag zien dat er acties worden ondernomen om in ieder geval de werkgelegenheid hier te houden. Ook het onderwijs is belangrijk en blijft belangrijk. Laten we dan ook altijd op onze hoede blijven voor de taken van de onderwijzende krachten. Het moet niet zo zijn dat we de conci erges en krachten middels ID en WIW-banen weer wegbezuinigen en het onderwijs en personeel deze allemaal maar zelf moeten gaan verrichten, koffie zetten, kopiëren etc. Maar als ik de verant woordelijke wethouder heb gehoord gaat dit ook niet gebeuren. Mevrouw Dolstra (LL)Staat u mij toe om eerst even een algeme ne opmerking te maken over de wijze van de vergadering zoals wij die hier vandaag doen? Het is om uit te leggen, van wat wij ooit in het presidium afgesproken hebben en dat was toen een voorstel van dhr. Jacobse, dat voor een raadsvergadering de moties aan de raadsleden met elkaar doorgestuurd zouden worden, zodat wij op tijd de moties kunnen bestuderen, eventueel in elkaar schuiven, zodat dat tijd bespaart en dat we eigenlijk wat vlugger kunnen. Helaas, heb ik moeten constateren, dat de oppositiepartijen onderling met elkaar die afspraak na zijn gekomen. De opposi tiepartijen die hebben ook de moties, amendementen doorgestuurd naar de collegepartijen, maar helaas hebben wij van de college partijen, tenminste niet alle oppositiepartijen van de college partijen, die moties weer terug mogen ontvangen, ondanks dat er wel naar gevraagd is. In het kader van het duale stelsel vinden wij dat heel jammer. Het is ook frappant, en dat wil ik toch ook even opmerken, dat ik de heer Krol al een motie door zie nemen en aantekening zie maken van de vier collegepartijen, zonder dat die nog door de raad heen is geweest. Ik vind dat niet een typerend voorbeeld van hoe het duale stelsel in elkaar zit. Dat wou ik even opmerken. Dan ga ik nu over naar de begroting. Als wij de begroting tegen het licht houden, valt ons op dat in deze economische moeilijke tijden, de prestigieuze projecten vooral doorgang moeten krijgen. Om dit te kunnen realiseren moet er bezuinigd worden en niet zo'n beetje. Vol enthousiasme wordt de kaasschaaf methode ter hand genomen en wordt er gekort op subsidies en vergoedingen. Waar het rijk en provincie zijn plannen temporiseert of in de ijskast zet, dendert deze gemeente door op zijn Stadsvisie met daarin de 4 pijlers en peinst er niet over om te wachten met het uitvoeren van deze plannen op economisch betere tijden. Ten koste van het minimabeleid, subsidies voor ideële doelein den, WVG en gesubsidieerde arbeid, handhaaft dit college, tegen beter weten in, de ontwikkelingsplannen van Blitseart, Olde- hoofsterkerkhof en Wilhelminaplein en ik kan zo nog wel even doorgaan. Er kan zelfs nog wel een fietsersbrug van bijna 2 miljoen over de Westersingel bij Gelukkig bespeuren wij bij wethouder Sluiter een flinke dosis gezond verstand. Hij zegt namelijk: "wij brengen de huizenbouw terug van 600 woningen per jaar naar 400 woningen per jaar. Wij hebben ons gek laten maken. Wij moeten een realistischer beleid gaan voeren en onze ambitieus bijstellen". Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 los van de planvorming over het nieuw te bouwen museum een besluit voor een vergadering te organiseren. De vraag zou dan moeten zijn, of wij de bouw op die plek wel doorgang moeten laten vinden en zo ja, wat de bijdrage van de gemeente daarbij is. Wij zouden het heel jammer vinden als de discussie maar door gaat en door gaat en het uiteindelijk toch word afgeketst op het feit dat bij de start geen goede discus sie gevoerd is. Groen Links heeft dat ook wel eens gezegd, je wordt langzaam meegezogen in een trechter waarvan je denkt, hadden we niet aan het begin van die trechter beter kunnen stilstaan Voor de jongeren willen wij graag een skatebaan. De jongeren hebben hier onlangs zelf een initiatiefvoorstel over ingediend. De wethouder gaf aan dat voor die grootse plannen geen geld was. Wij komen op dit punt graag terug bij de behandeling van de voorjaarsnota, zodat we nog iets meer kans hebben om ons in dit onderwerp te verdiepen. Nu kijken we even naar de begroting van 2004 en de plannen die daar concreet in genoemd worden. We hadden in 2004 voor het eerst een verplichting om met een programmabegroting te komen. We hebben ook bij de integrale commissievergadering gezegd dat we vinden dat de programmabegroting er goed uitziet en dat de aansluiting op het Collegeprogramma en de aansluiting op de Stadsvisie goed gelukt is. Toch zijn we wel van mening dat er verbeteringen mogelijk zijn. Zoals we in de integrale vergade ring aangaven, er zijn wel doelstellingen geformuleerd, echter de daarbij behorende financiële plaatje ontbreekt volledig. We houden liever de tussenschoolse opvang in stand en laten het via internet maken van een afspraak met een ambtenaar in plaats daarvoor wel schieten. Echter zo wordt de begroting nog niet gepresenteerd en daarom zijn nog niet in staat om deze afweging te maken. Alles is nu goed op doelen geformuleerd, zonder die plaatjes, maar daar gaan wij gewoon mee door, stellen wij ons voor in de volgende begrotingsronde. We hebben bij deze begroting wel moeite met het Calimero- effect. We bedoelen de bezuinigingen op allerlei kleine posten, zoals COC, kinderopvang, religieuze onderwijs, wat op het totaal van de hele begroting toch om kleine bedragen gaat, terwijl aan de andere kant grote investeringen worden doorge zet Daarnaast valt het op, dat de kleinere, qua bedrag, maar niet qua implicaties voor de burgers van Leeuwarden, inkrimpingen specifiek zijn, maar de grotere inkrimpingen in de begroting staan vermeld als taakstellende korting. Tevens mag daarbij de vraag worden gesteld, of de taakstellende kortingen door de gemeentelijke organisatie geaccepteerd worden en geabsorbeerd kunnen worden We zouden op korte termijn liever, ik denk net als iedereen in deze zaal, iets willen doen voor het welzijn van de burgers van Leeuwarden. We doen veel voor de werkgelegenheid in de regio, tegelijkertijd schaffen we een aantal voorzieningen op scholen af, zoals conciërges en de tussenschoolse opvang, de forfaitai re vergoeding voor het geïndiceerde collectief vervoer. Met het oog daarop hebben wij de navolgende moties. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor inzake de tussenschoolse opvang; overwegende dat er een toenemende maatschappelijke en politieke aan dacht is voor de tussenschoolse opvang; tussenschoolse opvang en buitenschoolse opvang belang rijke schakels zijn in de dagindeling van de gezinnen die er gebruik van maken; gezien de participatie van vrouwen in het arbeidsproces de behoefte aan opvang voor kinderen eerder toeneemt dan afneemt; verder overwegende dat de huidige opvang kwalitatief niet voldoende is, ander beleid nodig is met daartoe opgeleide krachten; de subsidie aan de TSO in deze behoefte voldoet; ouders bereid zijn in te stemmen met het verhogen van de ouderbijdrage, maar dat dit ook zijn grenzen heeft; besluit voor 2005 de subsidie van 43.000 niet te beëindigen; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mijzelf namens de D66-fractie en de heer Posthumus namens de FNP-fractie en de heer Syoker namens de CU-fractie. We hebben een motie inzake het COC. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; stelt bij de begrotingsbehandeling 2004 het navolgende voor inzake de positie van het COC; overwegende dat: dat homoseksualiteit nog steeds moeilijk wordt geaccepteerd (mishandeling van homoseksuelen, problemen van homoseksuele leerkrachten) verder overwegende dat: het COC samen met de politie tracht via bezoeken aan scholen en bedrijven deze uitwassen tegen te geen; het COC naast de subsidie van de gemeente Leeuwarden geen andere subsidies ontvangt; besluit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 11