cv>
Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 46
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
diceerde praktisch uitgesloten is om deze oneigenlijk te
gebruiken;
- dat door de verlaging van de tegemoetkoming van
821.000 per jaar te naar 500.000 gehandicapten en
chronisch zieken met minimuminkomen en in bezit zijnde
van een eigen auto, deze er niet meer op na kunnen hou
den, wat betekent dat zij genoodzaakt zijn om een taxi-
pas aan te vragen. Hierdoor vervalt de vrije keuze van
vervoersvoorziening;
- er mensen zijn die dusdanig gehandicapt zijn, niet in
staat zijn met een taxi vervoerd te worden;
- bij een toename van verstrekkingen van taxipassen, de
wachttijden voor taxivervoer verder zullen oplopen met
het risico dat vervoer niet ter alle tijde beschikbaar
is;
- dat gezien het beschikbare budget WVG-middelen een be
zuiniging van 300.000 a 400.000 niet noodzakelijk
geacht wordt, omdat oneigenlijk gebruik hiervan niet be
wezen is;
Besluit
het college op te dragen om deze Wvg vervoersvoorziening op
huidige niveau te handhaven."
De motie is ondertekend door mijzelf, de heer Stoker namens de
CU-fractie en mevrouw Crijns namens de D66-fractie.
Tot slot een aantal positieve opmerkingen.
U weet dat onze partij graag ziet, dat het toerisme en recrea
tie in Leeuwarden gestimuleerd worden.
De Blauwe Diamant belooft een succes te worden. Wij denken dat
de schone grachten het toerisme een goede impuls zal geven. Wij
vinden het dan ook een goed idee rondvaartbootjes te laten
varen. Ook de museumhaven is een aanwinst voor onze stad.
Het opknappen van de Kelders/Voorstreek en de Prinsentuin, de
restauratie van het Stadhuis en de Infirmerie is een goed
voorbeeld van hoe je met een historische binnenstad hoort om te
gaan. Investering die hiervoor gedaan zijn, vinden wij dan ook
gerechtvaardigd
De heer Stoker (CU)Om geld is altijd heel wat te doen. En
deze begroting staat voor een groot deel in het teken van
bezuinigen. Als het om geld gaat, dan heeft Den Haag momenteel
niet veel goeds voor het lokale bestuur te melden. En wat
moeten we daar nu mee aan. Al tijdens Paars was het de Zalmnorm
die alles bepalend was en zelfs de PvdA-fractie bleek erg
gevoelig voor dit liberale dogma. Nu er een minister-president
is die het boegbeeld is van het CDA is er op dat punt eigenlijk
niets veranderd. De gevolgen van dat beleid hebben ook grote
gevolgen voor de financiële huishouding van de gemeente Leeu
warden. Wat is dan de positie van een lokaal bestuurder? Kan ik
meegaan in het automatisme van de Zalmnorm? En moet ik de
dingen bekijken door de bril van de boekhouder? Nee dat kan
niet. De CU is niet de partij van de Zalmnorm, maar het is de
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Ook heeft hij gezegd: "als wij hadden geweten, wat wij nu
weten, dan hadden wij niet zo rigoureus gesloopt"
In 2000 heb ik, toen nog als fractie Dolstra, de toenmalig
wethouder Bilker gewaarschuwd voor de naderende woningnood.
Hij erkende weliswaar dat er geen noemenswaardige leegstand
was, maar bleef bij zijn mening dat de sloopplannen voor de
Vegelin en Vrijheidswijk door moesten gaan.
Onze fractie heeft respect voor de heer Sluiter voor zijn moed
om zijn hand in eigen boezem te steken. Temeer om het feit dat
de huidige woningnood en de trage vooruitgang in de woningbouw,
niet alleen hem aan te rekenen is.
De heer Sluiter is een voorbeeld voor de rest van het college.
Zo zijn wij van mening dat in het licht van deze bezuinigingen
de plannen voor de binnenstad voorlopig in de ijskast moeten en
dat het vernieuwen vooral gericht moet zijn op het aanpakken
van achterstallig onderhoud van bestaande objecten, zoals de
Oude Stadsbegraafplaats, dat nota bene een rijksmonument is.
Op dit moment wordt het oude Stadhuis opgeknapt. In het ver
lengde daarvan moet het hele gebied rond het Gouverneursplein
tot aan de Voorstreek op geknapt worden en niet alleen het
gebiedje rond het Stadhuis.
Ook het Zuiderplein en het Harmoniekwartier moeten nodig onder
handen worden genomen. Voer eerst die plannen rond het stati
onskwartier uit, voor je met het opknappen van een Wilhelminap-
lein begint. Op zijn Engels heet dit: First things first
Waar ook flink op bezuinigd kan worden zijn de proceskosten.
Het komt regelmatig voor dat een advies van een adviesbureau in
de la gelegd wordt, omdat de uitslag niet naar wens van het
college is, zoals vaak bij planschade het geval is. En zoals ik
nu ook van de heer van der Wal (SP) begrepen had, dat driekwart
van de eerste aanvragen voor de WVG voorzieningen afgekeurd
wordt
Kort geleden mochten we meemaken hoe een woningeigenaar na 8
jaar procederen, dankzij de raad, eindelijk zijn gelijk kreeg.
Ook de kwestie Eringa is een voorbeeld, waarmee veel gemeen
schapsgeld onnodig is verspild.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen in de vergadering van 10 november 2003,
benhandelende de programmabegroting 2004-2007;
overwegende
- dat uit de praktijk is gebleken dat er gerechtelijke en
juridische processen opgestart zijn door de gemeente of
vanuit de samenleving en waar hoge kosten aan verbonden
zijn;
- dat in meerdere gevallen gerechtelijk en juridische pro
cedures gestart of lopende zijn die te maken hebben met
een uitvoerings- of beoordelingsfout vanuit de raad of
het ambtenarenapparaat;
- dat uitgebrachte adviezen van de juridisch deskundigen,
adviesbureaus en onderzoekscommissies aan de gemeente
niet altijd opgevolgd of gehonoreerd worden door de ge-
partij van de Psalmnorm. Wij proberen ook de lokale samenleving
niet te bekijken door de bril van de boekhouder maar door de
bril van de bijbel. Psalm 72 is dan veelzeggend, daar gaat het
over rechtvaardig bestuur. Ik lees daar een aantal belangrijke
dingen voor een goed bestuur. "God, verleen de koning uw macht,
laat hij rechtvaardig zijn als U, laat hij Uw volk besturen
naar recht en billijkheid. Laat hij opkomen voor de verdrukten,
mogen vrede op hen nederdalen van de bergen. Geluk op hen
neerkomen van de heuvels. Laat hij de onderdrukten recht doen,
de armen te hulp komen."
Je zou je kunnen afvragen, is God dan links? Is hij liberaal of
is hij rechts? Nee, hij zegt van zichzelf: "ik ben wie ik ben".
Te groot om zich te laten vangen in onze hokjesgeest. En dat is
maar goed ook. Maar de bril van psalm 72 leert mij dus dat
beleid rechtvaardig moet zijn en dat je moet letten op de
positie van de zwakkeren.
Zo ben ik vandaag dan ook gaan kijken naar de voorstellen die
het college aan ons voorlegt. Niet de Zalmnorm was en is mijn
leidraad, maar de Psalmnorm.
Ik was benieuwd, hoeveel moties er vandaag zouden worden
ingediend. Er is een beroep op ons gedaan om het aantal moties
te beperken en ik heb mijn voorstellen in concept alvast naar
alle raadsleden gemaild. Echter vanuit de collegepartijen komt
er dan praktisch geen reactie. Onder de niet collegepartijen
wordt er vervolgens heel wat afgemaild om doublures zoveel
mogelijk te voorkomen. Maar een niet reageren vanuit college
fracties betekent misschien wel dat daar alles in kannen en
kruiken is, de wethouders waarschijnlijk ook al hun fiat hebben
gegeven en dat wij hier eigenlijk alleen nog maar bezig zijn
met ons in te spannen voor een al gelopen race. Ik begrijp niet
dat deze partijen niet het fatsoen opbrengen om even te reage
ren, maar zelfs een mailtje bleek te veel gevraagd. Hoe kan dat
nou? In de periode daarvoor is er wel goed overleg geweest over
zaken als asielzoekers en PC voor de minimum. Want met de
Psalmnorm voor ogen ben ik met heel wat zaken bezig geweest.
Uitgebreid overleg met andere fracties om ervoor te zorgen dat
er een goed voorstel ligt om de positie, de zorg aan uitgepro
cedeerde asielzoekers, die op straat terecht komen of dreigen
te komen, de helpende hand te bieden.
Actueel is ook de positie van de WIW-ID werknemers. De positie
van de stadswacht en hoe kies je dan? Ik vind dat je als
politicus ongeloofwaardig wordt wanneer je in deze tijd de mond
vol hebt over veiligheid en dan de verkeerde keuzes maakt. Ik
vind het ongehoord, dat deze raad in meerderheid in een commis
sievergadering, waarin ze net gehoord hadden dat er zoveel
stadswachten hun plaats gaan verliezen, wanneer zij instemmen
met het voorlopig besluit van het college, bij het eerstvolgend
agendapunt besluiten akkoord te gaan met een haalbaarheidson
derzoek ter realisatie van een poppodium dat minstens 7 miljoen
euro moet gaan kosten. 7 miljoen voor een poppodium en minder
Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
meenteHierbij gaat het om die adviezen waaruit voors
hands blijkt dat juridische (vervolg)stappen onhaalbaar
en de te maken kosten overschrijdend zijn;
besluit
dat het college er zorg voor draagt dat juridische adviezen
die aangeven dat het een procedure (s) onhaalbaar en kos-
tenoverschrijdend is of zijn, opgevolgd en gehonoreerd moe
ten worden;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mijzelf en de heer Stoelinga
namens de LL-fractie.
Waar naar onze mening vooral in geïnvesteerd moet worden zijn
MENSEN. Daarbij bedoelen wij dus ook de mensen die nu gesubsi
dieerde arbeid verrichten, waaronder stadswachten.
Wethouder Krol stelt voor om 400.000 uit reservemiddelen te
halen om 30 stadswachten in dienst van de gemeente te nemen,
waardoor deze banen gegarandeerd worden.
Het probleem is echter, dat wanneer zijn voorstel doorgaat,
deze begroting al niet meer sluitend is.
Op ons voorstel stadswachten de mogelijkheid te geven bekeurin
gen uit te delen is slechts één reactie gekomen en wel van onze
burgemeester, mevrouw De Boer. In tegenstelling tot de burge
meester van Smallingerland, waar deze proef inmiddels van start
is, heeft zij een andere mening. Zonder een inhoudelijke
argumentatie, vond zij het geen goed idee. Wij vinden dit een
gemiste kans. Met het uitdelen van gemeentelijke boetes kunnen
wij met de inkomsten hiervan de stadswachten handhaven. Dit zou
in samenhang kunnen gaan met eventuele loonkostensubsidie ofhet
toepassen van het Prohef-systeem. Daarmee kunnen het aantal
stadswachten op het huidige niveau gehandhaafd blijven. Wij
vinden het jammer dat deze mogelijkheid niet is onderzocht.
De WVG-vervoersvoorziening
In de commissievergadering, waarin dit onderwerp behandeld is,
heeft mijn fractie uitgebreid gereageerd en die komt daar met
een amendement, dat ik op dit moment hier toch even wil voorle
zen
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen in de vergadering van 10 november 2003,
benhandelende de programmabegroting 2004-2007;
overwegende
- dat de WVG middelen bestemd zijn voor een specifieke
doelgroep en derhalve hiervoor ingezet dient te worden,
om de maatschappelijke participatie op niveau te kunnen
blijven handhaven;
dat men, om in aanmerking te komen voor de Wvg-
vervoersvergoedingzodanige strenge eisen worden ge
steld door de verstrekker: de gemeentelijke instantie,
dat na de afgifte van deze vergoeding het voor de geïn-