cv> Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 diceerde praktisch uitgesloten is om deze oneigenlijk te gebruiken; - dat door de verlaging van de tegemoetkoming van 821.000 per jaar te naar 500.000 gehandicapten en chronisch zieken met minimuminkomen en in bezit zijnde van een eigen auto, deze er niet meer op na kunnen hou den, wat betekent dat zij genoodzaakt zijn om een taxi- pas aan te vragen. Hierdoor vervalt de vrije keuze van vervoersvoorziening; - er mensen zijn die dusdanig gehandicapt zijn, niet in staat zijn met een taxi vervoerd te worden; - bij een toename van verstrekkingen van taxipassen, de wachttijden voor taxivervoer verder zullen oplopen met het risico dat vervoer niet ter alle tijde beschikbaar is; - dat gezien het beschikbare budget WVG-middelen een be zuiniging van 300.000 a 400.000 niet noodzakelijk geacht wordt, omdat oneigenlijk gebruik hiervan niet be wezen is; Besluit het college op te dragen om deze Wvg vervoersvoorziening op huidige niveau te handhaven." De motie is ondertekend door mijzelf, de heer Stoker namens de CU-fractie en mevrouw Crijns namens de D66-fractie. Tot slot een aantal positieve opmerkingen. U weet dat onze partij graag ziet, dat het toerisme en recrea tie in Leeuwarden gestimuleerd worden. De Blauwe Diamant belooft een succes te worden. Wij denken dat de schone grachten het toerisme een goede impuls zal geven. Wij vinden het dan ook een goed idee rondvaartbootjes te laten varen. Ook de museumhaven is een aanwinst voor onze stad. Het opknappen van de Kelders/Voorstreek en de Prinsentuin, de restauratie van het Stadhuis en de Infirmerie is een goed voorbeeld van hoe je met een historische binnenstad hoort om te gaan. Investering die hiervoor gedaan zijn, vinden wij dan ook gerechtvaardigd De heer Stoker (CU)Om geld is altijd heel wat te doen. En deze begroting staat voor een groot deel in het teken van bezuinigen. Als het om geld gaat, dan heeft Den Haag momenteel niet veel goeds voor het lokale bestuur te melden. En wat moeten we daar nu mee aan. Al tijdens Paars was het de Zalmnorm die alles bepalend was en zelfs de PvdA-fractie bleek erg gevoelig voor dit liberale dogma. Nu er een minister-president is die het boegbeeld is van het CDA is er op dat punt eigenlijk niets veranderd. De gevolgen van dat beleid hebben ook grote gevolgen voor de financiële huishouding van de gemeente Leeu warden. Wat is dan de positie van een lokaal bestuurder? Kan ik meegaan in het automatisme van de Zalmnorm? En moet ik de dingen bekijken door de bril van de boekhouder? Nee dat kan niet. De CU is niet de partij van de Zalmnorm, maar het is de Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Ook heeft hij gezegd: "als wij hadden geweten, wat wij nu weten, dan hadden wij niet zo rigoureus gesloopt" In 2000 heb ik, toen nog als fractie Dolstra, de toenmalig wethouder Bilker gewaarschuwd voor de naderende woningnood. Hij erkende weliswaar dat er geen noemenswaardige leegstand was, maar bleef bij zijn mening dat de sloopplannen voor de Vegelin en Vrijheidswijk door moesten gaan. Onze fractie heeft respect voor de heer Sluiter voor zijn moed om zijn hand in eigen boezem te steken. Temeer om het feit dat de huidige woningnood en de trage vooruitgang in de woningbouw, niet alleen hem aan te rekenen is. De heer Sluiter is een voorbeeld voor de rest van het college. Zo zijn wij van mening dat in het licht van deze bezuinigingen de plannen voor de binnenstad voorlopig in de ijskast moeten en dat het vernieuwen vooral gericht moet zijn op het aanpakken van achterstallig onderhoud van bestaande objecten, zoals de Oude Stadsbegraafplaats, dat nota bene een rijksmonument is. Op dit moment wordt het oude Stadhuis opgeknapt. In het ver lengde daarvan moet het hele gebied rond het Gouverneursplein tot aan de Voorstreek op geknapt worden en niet alleen het gebiedje rond het Stadhuis. Ook het Zuiderplein en het Harmoniekwartier moeten nodig onder handen worden genomen. Voer eerst die plannen rond het stati onskwartier uit, voor je met het opknappen van een Wilhelminap- lein begint. Op zijn Engels heet dit: First things first Waar ook flink op bezuinigd kan worden zijn de proceskosten. Het komt regelmatig voor dat een advies van een adviesbureau in de la gelegd wordt, omdat de uitslag niet naar wens van het college is, zoals vaak bij planschade het geval is. En zoals ik nu ook van de heer van der Wal (SP) begrepen had, dat driekwart van de eerste aanvragen voor de WVG voorzieningen afgekeurd wordt Kort geleden mochten we meemaken hoe een woningeigenaar na 8 jaar procederen, dankzij de raad, eindelijk zijn gelijk kreeg. Ook de kwestie Eringa is een voorbeeld, waarmee veel gemeen schapsgeld onnodig is verspild. "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen in de vergadering van 10 november 2003, benhandelende de programmabegroting 2004-2007; overwegende - dat uit de praktijk is gebleken dat er gerechtelijke en juridische processen opgestart zijn door de gemeente of vanuit de samenleving en waar hoge kosten aan verbonden zijn; - dat in meerdere gevallen gerechtelijk en juridische pro cedures gestart of lopende zijn die te maken hebben met een uitvoerings- of beoordelingsfout vanuit de raad of het ambtenarenapparaat; - dat uitgebrachte adviezen van de juridisch deskundigen, adviesbureaus en onderzoekscommissies aan de gemeente niet altijd opgevolgd of gehonoreerd worden door de ge- partij van de Psalmnorm. Wij proberen ook de lokale samenleving niet te bekijken door de bril van de boekhouder maar door de bril van de bijbel. Psalm 72 is dan veelzeggend, daar gaat het over rechtvaardig bestuur. Ik lees daar een aantal belangrijke dingen voor een goed bestuur. "God, verleen de koning uw macht, laat hij rechtvaardig zijn als U, laat hij Uw volk besturen naar recht en billijkheid. Laat hij opkomen voor de verdrukten, mogen vrede op hen nederdalen van de bergen. Geluk op hen neerkomen van de heuvels. Laat hij de onderdrukten recht doen, de armen te hulp komen." Je zou je kunnen afvragen, is God dan links? Is hij liberaal of is hij rechts? Nee, hij zegt van zichzelf: "ik ben wie ik ben". Te groot om zich te laten vangen in onze hokjesgeest. En dat is maar goed ook. Maar de bril van psalm 72 leert mij dus dat beleid rechtvaardig moet zijn en dat je moet letten op de positie van de zwakkeren. Zo ben ik vandaag dan ook gaan kijken naar de voorstellen die het college aan ons voorlegt. Niet de Zalmnorm was en is mijn leidraad, maar de Psalmnorm. Ik was benieuwd, hoeveel moties er vandaag zouden worden ingediend. Er is een beroep op ons gedaan om het aantal moties te beperken en ik heb mijn voorstellen in concept alvast naar alle raadsleden gemaild. Echter vanuit de collegepartijen komt er dan praktisch geen reactie. Onder de niet collegepartijen wordt er vervolgens heel wat afgemaild om doublures zoveel mogelijk te voorkomen. Maar een niet reageren vanuit college fracties betekent misschien wel dat daar alles in kannen en kruiken is, de wethouders waarschijnlijk ook al hun fiat hebben gegeven en dat wij hier eigenlijk alleen nog maar bezig zijn met ons in te spannen voor een al gelopen race. Ik begrijp niet dat deze partijen niet het fatsoen opbrengen om even te reage ren, maar zelfs een mailtje bleek te veel gevraagd. Hoe kan dat nou? In de periode daarvoor is er wel goed overleg geweest over zaken als asielzoekers en PC voor de minimum. Want met de Psalmnorm voor ogen ben ik met heel wat zaken bezig geweest. Uitgebreid overleg met andere fracties om ervoor te zorgen dat er een goed voorstel ligt om de positie, de zorg aan uitgepro cedeerde asielzoekers, die op straat terecht komen of dreigen te komen, de helpende hand te bieden. Actueel is ook de positie van de WIW-ID werknemers. De positie van de stadswacht en hoe kies je dan? Ik vind dat je als politicus ongeloofwaardig wordt wanneer je in deze tijd de mond vol hebt over veiligheid en dan de verkeerde keuzes maakt. Ik vind het ongehoord, dat deze raad in meerderheid in een commis sievergadering, waarin ze net gehoord hadden dat er zoveel stadswachten hun plaats gaan verliezen, wanneer zij instemmen met het voorlopig besluit van het college, bij het eerstvolgend agendapunt besluiten akkoord te gaan met een haalbaarheidson derzoek ter realisatie van een poppodium dat minstens 7 miljoen euro moet gaan kosten. 7 miljoen voor een poppodium en minder Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 meenteHierbij gaat het om die adviezen waaruit voors hands blijkt dat juridische (vervolg)stappen onhaalbaar en de te maken kosten overschrijdend zijn; besluit dat het college er zorg voor draagt dat juridische adviezen die aangeven dat het een procedure (s) onhaalbaar en kos- tenoverschrijdend is of zijn, opgevolgd en gehonoreerd moe ten worden; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mijzelf en de heer Stoelinga namens de LL-fractie. Waar naar onze mening vooral in geïnvesteerd moet worden zijn MENSEN. Daarbij bedoelen wij dus ook de mensen die nu gesubsi dieerde arbeid verrichten, waaronder stadswachten. Wethouder Krol stelt voor om 400.000 uit reservemiddelen te halen om 30 stadswachten in dienst van de gemeente te nemen, waardoor deze banen gegarandeerd worden. Het probleem is echter, dat wanneer zijn voorstel doorgaat, deze begroting al niet meer sluitend is. Op ons voorstel stadswachten de mogelijkheid te geven bekeurin gen uit te delen is slechts één reactie gekomen en wel van onze burgemeester, mevrouw De Boer. In tegenstelling tot de burge meester van Smallingerland, waar deze proef inmiddels van start is, heeft zij een andere mening. Zonder een inhoudelijke argumentatie, vond zij het geen goed idee. Wij vinden dit een gemiste kans. Met het uitdelen van gemeentelijke boetes kunnen wij met de inkomsten hiervan de stadswachten handhaven. Dit zou in samenhang kunnen gaan met eventuele loonkostensubsidie ofhet toepassen van het Prohef-systeem. Daarmee kunnen het aantal stadswachten op het huidige niveau gehandhaafd blijven. Wij vinden het jammer dat deze mogelijkheid niet is onderzocht. De WVG-vervoersvoorziening In de commissievergadering, waarin dit onderwerp behandeld is, heeft mijn fractie uitgebreid gereageerd en die komt daar met een amendement, dat ik op dit moment hier toch even wil voorle zen "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen in de vergadering van 10 november 2003, benhandelende de programmabegroting 2004-2007; overwegende - dat de WVG middelen bestemd zijn voor een specifieke doelgroep en derhalve hiervoor ingezet dient te worden, om de maatschappelijke participatie op niveau te kunnen blijven handhaven; dat men, om in aanmerking te komen voor de Wvg- vervoersvergoedingzodanige strenge eisen worden ge steld door de verstrekker: de gemeentelijke instantie, dat na de afgifte van deze vergoeding het voor de geïn-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 12