Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 (Mevrouw Crijns: Het is misschien goed om op te merken dat die moties ook in elkaar gevoegd zijn.) Ik wou toch even de belangrijkste moties er uit halen. Voor het COC zijn ook diverse moties ingediend, ik hoop dat daar dezelfde procedure gevolgd wordt. Ook die motie die zullen wij steunen. (Mevrouw Crijns: De dekkingsvoorstellen binnen de coalitie zijn niet unaniem en het was prettiger geweest als er één dekkings- voorstel is. De PAL/GL-fractie geeft of geen dekking aan, maar verwijst ook niet naar het dekkingsvoorstel van de CDA-fractie Dat maakt de besluitvorming er over moeilijker. Ik ben het wel met u eens, maar u mag van mij aannemen daar waar de moties vanuit de coalitiepartijen worden ingediend en dat is met uitzondering van de topsportmotie, is het zo dat we daar een gezamenlijk dekkingsvoorstel voor hebben geformuleerd. (De Voorzitter: Overigens is het een verkeerde opvatting van de heer v.d Wal over dualisme als hij denkt dat u nu niet meer verantwoordelijk bent voor de financiële huishouding van de gemeente (De heer JacobseVoorzitter, ik ben blij dat de heer Zwart even over de dekking van zijn voorstellen begint, want ik hoor hem lekker schrappen, van dit moet niet door gaan dat moet niet doorgaan - en hier en daar ben ik het ook wel met hem eens - maar als ik kijk naar zijn dekking, dan constateer ik dat het college voorstelt om een aantal miljoenen, 2 miljoen dacht ik, te bezuinigen op bedrijfsvoeringEen aantal partijen heeft aangegeven, dat is toch wel fors. Vervolgens geeft u als dekking voor uw voorstellen aan: voorstel 1: 135.000 is be drijfsvoering; voorstel 3: 75.000 is bedrijfsvoering; voorstel 5: 30.000 is bedrijfsvoering; voorstel 6: 150.000 is bedrij fs voering; voorstel 8: is dan die frictiekosten en daar wilt u dan op bezuinigen U maakt dus aan de ene kant de bedrijfsvoeringbezuiniging een half miljoen hoger, terwijl u zegt, wij vinden het al wat fors, terwijl u aan de andere kant de frictiekosten die daarmee ontstaan nog eens keer gaat verlagenIk wil u dat nog eens zien uitleggen.) Het volgende is aan de orde. Wij hebben gezegd dat wij heel graag, en vinden het zelfs noodzakelijk, op de hoogte worden gehouden door het college voor wat betreft de taakstelling die het college in wezen de bedrijfsvoering nu oplegt, de 2 mil joen. We hebben ook nog eens een keer bij het collegeakkoord ook een taakstelling aan de bedrijfsvoering opgelegd. Dat is zonder meer waar, we hebben gekeken, we hebben wat informatie gekregen vanuit het college wat de gedachten zijn voor wat betreft de invulling van deze taakstelling. We hebben toch de gemeente daar op een aantal punten, dat zijn voor een deel ook punten die moeten leiden tot een stukje versobering, dat zijn punten die niet zijn aangegeven door het college, daar zijn de gedachten van het college althans op papier niet naar uitge Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 dat het derhalve mogelijk moet worden geacht een struc turele besparing op de post(en) drukwerk e.d. te reali seren van 30.000,- ingaande het jaar 2004. 6. Inhuur van externe adviseurs: dat de begroting onvoldoende inzicht biedt in de kosten van externe adviseurs c.q. deskundigen; dat overigens genoegzaam bekend is dat de afgelopen ja ren veelvuldig gebruik is gemaakt van de diensten van externe bureau's; dat een structurele besparing op externe expertise ge zien de schaarse financiële middelen mogelijk moet wor den geacht tot een bedrag van 150.000,-, ingaande 2004 7. Vermindering storting SIOF: dat in de primitieve begroting 2004 een voorstel is op genomen om het SIOF te versterken met 6 miljoen ten laste van de algemene reserve; dat het college bij brief van 24 september 2003, ken merk 17.340, in verband met de uitkomsten van de z.g. Septembercirculaire aangaande de uitkering uit het Ge meentefonds, voorstelt bedoelde storting in het SIOF te verlagen met 2 miljoen tot 4 miljoen; dat het, gezien de door de raad noodzakelijk geachte mutaties in de voorgestelde ombuigingen en opvoeren van nieuw beleid, wenselijk is incidentele middelen creëren; dat de stand van de algemene reserve nog voldoet aan het door de raad aangegeven minimumniveau van 7 mil- j oen dat het creëren van een incidentele ruimte van 1 mil joen door een lagere storting in het SIOF dan het col lege voorstelt van 1 miljoen te effectueren ten gun ste van nieuw (incidenteel) beleid, niet onoverkome lijk is, zodat de storting in het SIOF beperkt blijft tot 3 miljoen; 8. Verlaging frictiekosten bedrijfsvoering dat in de voorstellen voor nieuw beleid in de begroting een bedrag voor frictiekosten bedrijfsvoering is opge nomen van totaal 2 miljoen, uitgesplitst over de ja ren 2004 500.000,-), 2005 0,0) 2006 500.000,-) en 2007 1000.000); dat een totaalbedrag aan (eenmalige) frictiekosten over genoemde periode van 2 miljoen in relatie tot het to taal te bezuinigen bedrag van 2 miljoen, als oneven wichtig kan worden aangemerkt; dat een gedegen onderbouwd plan inzake de realisering van de structurele taakstelling van 2 miljoen nog niet gereed is en derhalve er onvoldoende materiaal ten grondslag ligt voor de allocatie van middelen; dat de thans door het college gedane voorstel voorlopig als een inputbenadering moet worden aangemerkt; dat een deugdelijk onderbouwd plan inzake de realise ring van de ombuiging van 2 miljoen en de daarmede gaan. We hebben gemeend dat o.a. op drukwerk, externe inhuur, toch sprake zou moeten kunnen zijn van enige versobering. Die frictiekosten, ik denk ook dat dat heel goed verwoord is in de motie. Het is niet zo dat wij zeggen van de frictiekosten moeten van tafel. Wij hebben gezegd: "op dit moment een bedrag van 1.6 miljoen, laten wij staan." Dat betekent een incidentele bezuiniging van 4 ton. Maar ook in dat kader wachten wij natuurlijk de verdere voortgang van de realisering van die taakstelling af. (De heer Jacobse: Ik vind het gemakkelijk dat je zegt van wij wachten die realisatie af. Het college heeft in zijn taakstel ling een aantal zaken even genoemd. Dat is niet verder uitge werkt, maar wij weten met elkaar dat die 2 miljoen een fors bedrag is en dat een hels van een job zal zijn om dat te realiserenDaarvoor zal er, denk ik, om die 2 miljoen te realiseren, al fors versoberd moeten worden op allerlei zaken. En ik hoor de heer v.d Wal en ook nog anderen van de coalitie partijen zeggen, we denken al dat het een fors probleem wordt en wij willen daar inderdaad de vinger aan de pols bij houden, want wij vrezen dat we het niet halen. Dan zie ik toch dat u zegt van, daarbovenop doen we nog eens een keer een half miljoen. Dat betekent feitelijk dat u nu op de bedrij fsvoering een bezuiniging legt van 2.5 miljoen.) Ten eerste is het zo dat we niet hebben gezegd dat het een probleem wordt. Dat heeft het college namelijk zelf ook niet gezegd. Wij hebben daarmee geen nieuwe problemen geïntrodu ceerd. We hebben gezegd dat we ons realiseren dat het een forse taakstelling is en dat we ook op de hoogte willen worden gehouden door het college over hoe de voortgang van de taak stelling is. We hebben informatie gekregen over de wijze waarop het college dit zou willen invoeren. De wijze waaraan ze denken de dekking van de taakstelling te realiseren. Wat ons betreft, zeker op het punt van de externe inhuur, en ik wil het toch een klein beetje nuanceren wat u zegt, want de taakstelling op sociaal lokaal beleid is een punt waarvan wij eigenlijk zeggen, wij vinden dat de beleidsontwikkeling op dat terrein nu ten einde is gekomen. Dat moet uitgekristalliseerd zijn. We zijn met de uitvoering daarvan bezig. Daarvan zeggen wij ook dat wij daar geen behoefte meer voor hebben om daar nog een bedrag voor in de begroting te houden. (De VoorzitterDat doet niets af aan de opmerking van de heer Jacobse. Ik weet niet of anderen hierop in willen gaan. De heer Jacobse zegt: 2 miljoen plus nog een keer anderhalf miljoen, is dat verantwoord?) Nee, het is geen anderhalf miljoen. Het is een half miljoen, waarvan ik nou net ook aangegeven heb dat voor een aantal van deze punten het ook zo is dat wat ons betreft de noodzaak om verder tot beleidsontwikkeling te komen van bijvoorbeeld lokaal sociaal beleid, waarmee die 135.000 euro gemoeid is, wat ons betreft ook niet meer aan de orde is. Dus daar valt wat ons betreft ook een taak weg. Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 samenhangende frictiekosten noodzakelijk is voor de raad ten behoeve van de definitieve allocatie van de middelen; dat het in de rede ligt een verlaging van de terzake als "Nieuw beleid" opgenomen middelen ad 2 miljoen voorshands te verlagen met 400.000 tot 1.600.000,- dat mogelijk als gevolg van deze inperking van het to taalbudget een ander kasritme over de jaarschijven wen selijk is. B E S L I T 1. De Programmabegroting 2004 te amenderen met de bedragen zoals in de overwegingen van dit besluit onder de num mers 1 t/m 8 is aangegeven. 2. Het college uit te nodigen ten aanzien van de implemen tatie van het ombuigingsvoorstel bedrijfsvoering ad 2 miljoen en het totaal (herziene) beschikbare bedrag aan frictiebudget ad 1.600.000,- met een implementatie plan te komen op basis waarvan het benodigde bedrag van 1.600.000 over de jaarschijven kan worden ge(her)alloceerd; en gaat over tot de orde van de dag." Het amendement is ondertekenend door: CDA F.S. Haitsma P.v.d.A.: A. Dikken VVD A. de Vries Pal/Groenlinks: P. van der Wal De Voorzitter schorst de vergadering om 15.50 uur De Voorzitter heropent de vergadering om 16.4 5 uur. De heer Zwart (PvdA): De moties over de kosten. Er zijn toch een drietal moties over het COS ingediend. Wij zullen de motie van de PAL/GL-fractie steunen, omdat we met name de dekking die is voorgesteld bij de motie van de FNP-fraktie, het risicomana gement, niet zullen accepteren. (Mevrouw Haitsma: We hebben inmiddels alle moties samen gelegd, in alle drukte is u dat misschien ontgaan, maar ik heb begrepen dat de heer v.d Wal de motie, die overgebleven is, ook zal steunen.) Akkoord, dat lijkt mij goed. Dan de motie over SWL. Dat betreft de eenmalige extra subsidie voor de SWL, die zullen wij ondersteunen. Datzelfde geldt voor het amendement voor de Stichting Anders Actieven. Ook daar hebben we in ieder geval een tweetal moties over ontvangen. Gezien de dekking die wordt voorgesteld zullen wij de motie van de CDA-fractie ondersteunen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 15