Blad 57
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
(Mevrouw Crijns: Het is misschien goed om op te merken dat die
moties ook in elkaar gevoegd zijn.)
Ik wou toch even de belangrijkste moties er uit halen.
Voor het COC zijn ook diverse moties ingediend, ik hoop dat
daar dezelfde procedure gevolgd wordt. Ook die motie die zullen
wij steunen.
(Mevrouw Crijns: De dekkingsvoorstellen binnen de coalitie zijn
niet unaniem en het was prettiger geweest als er één dekkings-
voorstel is. De PAL/GL-fractie geeft of geen dekking aan, maar
verwijst ook niet naar het dekkingsvoorstel van de CDA-fractie
Dat maakt de besluitvorming er over moeilijker.
Ik ben het wel met u eens, maar u mag van mij aannemen daar
waar de moties vanuit de coalitiepartijen worden ingediend en
dat is met uitzondering van de topsportmotie, is het zo dat we
daar een gezamenlijk dekkingsvoorstel voor hebben geformuleerd.
(De Voorzitter: Overigens is het een verkeerde opvatting van de
heer v.d Wal over dualisme als hij denkt dat u nu niet meer
verantwoordelijk bent voor de financiële huishouding van de
gemeente
(De heer JacobseVoorzitter, ik ben blij dat de heer Zwart
even over de dekking van zijn voorstellen begint, want ik hoor
hem lekker schrappen, van dit moet niet door gaan dat moet niet
doorgaan - en hier en daar ben ik het ook wel met hem eens -
maar als ik kijk naar zijn dekking, dan constateer ik dat het
college voorstelt om een aantal miljoenen, 2 miljoen dacht ik,
te bezuinigen op bedrijfsvoeringEen aantal partijen heeft
aangegeven, dat is toch wel fors. Vervolgens geeft u als
dekking voor uw voorstellen aan: voorstel 1: 135.000 is be
drijfsvoering; voorstel 3: 75.000 is bedrijfsvoering; voorstel
5: 30.000 is bedrijfsvoering; voorstel 6: 150.000 is bedrij fs
voering; voorstel 8: is dan die frictiekosten en daar wilt u
dan op bezuinigen
U maakt dus aan de ene kant de bedrijfsvoeringbezuiniging een
half miljoen hoger, terwijl u zegt, wij vinden het al wat fors,
terwijl u aan de andere kant de frictiekosten die daarmee
ontstaan nog eens keer gaat verlagenIk wil u dat nog eens
zien uitleggen.)
Het volgende is aan de orde. Wij hebben gezegd dat wij heel
graag, en vinden het zelfs noodzakelijk, op de hoogte worden
gehouden door het college voor wat betreft de taakstelling die
het college in wezen de bedrijfsvoering nu oplegt, de 2 mil
joen. We hebben ook nog eens een keer bij het collegeakkoord
ook een taakstelling aan de bedrijfsvoering opgelegd. Dat is
zonder meer waar, we hebben gekeken, we hebben wat informatie
gekregen vanuit het college wat de gedachten zijn voor wat
betreft de invulling van deze taakstelling. We hebben toch de
gemeente daar op een aantal punten, dat zijn voor een deel ook
punten die moeten leiden tot een stukje versobering, dat zijn
punten die niet zijn aangegeven door het college, daar zijn de
gedachten van het college althans op papier niet naar uitge
Blad 55
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
dat het derhalve mogelijk moet worden geacht een struc
turele besparing op de post(en) drukwerk e.d. te reali
seren van 30.000,- ingaande het jaar 2004.
6. Inhuur van externe adviseurs:
dat de begroting onvoldoende inzicht biedt in de kosten
van externe adviseurs c.q. deskundigen;
dat overigens genoegzaam bekend is dat de afgelopen ja
ren veelvuldig gebruik is gemaakt van de diensten van
externe bureau's;
dat een structurele besparing op externe expertise ge
zien de schaarse financiële middelen mogelijk moet wor
den geacht tot een bedrag van 150.000,-, ingaande
2004
7. Vermindering storting SIOF:
dat in de primitieve begroting 2004 een voorstel is op
genomen om het SIOF te versterken met 6 miljoen ten
laste van de algemene reserve;
dat het college bij brief van 24 september 2003, ken
merk 17.340, in verband met de uitkomsten van de z.g.
Septembercirculaire aangaande de uitkering uit het Ge
meentefonds, voorstelt bedoelde storting in het SIOF te
verlagen met 2 miljoen tot 4 miljoen;
dat het, gezien de door de raad noodzakelijk geachte
mutaties in de voorgestelde ombuigingen en opvoeren
van nieuw beleid, wenselijk is incidentele middelen
creëren;
dat de stand van de algemene reserve nog voldoet aan
het door de raad aangegeven minimumniveau van 7 mil-
j oen
dat het creëren van een incidentele ruimte van 1 mil
joen door een lagere storting in het SIOF dan het col
lege voorstelt van 1 miljoen te effectueren ten gun
ste van nieuw (incidenteel) beleid, niet onoverkome
lijk is, zodat de storting in het SIOF beperkt blijft
tot 3 miljoen;
8. Verlaging frictiekosten bedrijfsvoering
dat in de voorstellen voor nieuw beleid in de begroting
een bedrag voor frictiekosten bedrijfsvoering is opge
nomen van totaal 2 miljoen, uitgesplitst over de ja
ren 2004 500.000,-), 2005 0,0) 2006
500.000,-) en 2007 1000.000);
dat een totaalbedrag aan (eenmalige) frictiekosten over
genoemde periode van 2 miljoen in relatie tot het to
taal te bezuinigen bedrag van 2 miljoen, als oneven
wichtig kan worden aangemerkt;
dat een gedegen onderbouwd plan inzake de realisering
van de structurele taakstelling van 2 miljoen nog
niet gereed is en derhalve er onvoldoende materiaal ten
grondslag ligt voor de allocatie van middelen;
dat de thans door het college gedane voorstel voorlopig
als een inputbenadering moet worden aangemerkt;
dat een deugdelijk onderbouwd plan inzake de realise
ring van de ombuiging van 2 miljoen en de daarmede
gaan. We hebben gemeend dat o.a. op drukwerk, externe inhuur,
toch sprake zou moeten kunnen zijn van enige versobering.
Die frictiekosten, ik denk ook dat dat heel goed verwoord is
in de motie. Het is niet zo dat wij zeggen van de frictiekosten
moeten van tafel. Wij hebben gezegd: "op dit moment een bedrag
van 1.6 miljoen, laten wij staan." Dat betekent een incidentele
bezuiniging van 4 ton. Maar ook in dat kader wachten wij
natuurlijk de verdere voortgang van de realisering van die
taakstelling af.
(De heer Jacobse: Ik vind het gemakkelijk dat je zegt van wij
wachten die realisatie af. Het college heeft in zijn taakstel
ling een aantal zaken even genoemd. Dat is niet verder uitge
werkt, maar wij weten met elkaar dat die 2 miljoen een fors
bedrag is en dat een hels van een job zal zijn om dat te
realiserenDaarvoor zal er, denk ik, om die 2 miljoen te
realiseren, al fors versoberd moeten worden op allerlei zaken.
En ik hoor de heer v.d Wal en ook nog anderen van de coalitie
partijen zeggen, we denken al dat het een fors probleem wordt
en wij willen daar inderdaad de vinger aan de pols bij houden,
want wij vrezen dat we het niet halen. Dan zie ik toch dat u
zegt van, daarbovenop doen we nog eens een keer een half
miljoen. Dat betekent feitelijk dat u nu op de bedrij fsvoering
een bezuiniging legt van 2.5 miljoen.)
Ten eerste is het zo dat we niet hebben gezegd dat het een
probleem wordt. Dat heeft het college namelijk zelf ook niet
gezegd. Wij hebben daarmee geen nieuwe problemen geïntrodu
ceerd. We hebben gezegd dat we ons realiseren dat het een forse
taakstelling is en dat we ook op de hoogte willen worden
gehouden door het college over hoe de voortgang van de taak
stelling is. We hebben informatie gekregen over de wijze waarop
het college dit zou willen invoeren. De wijze waaraan ze denken
de dekking van de taakstelling te realiseren. Wat ons betreft,
zeker op het punt van de externe inhuur, en ik wil het toch een
klein beetje nuanceren wat u zegt, want de taakstelling op
sociaal lokaal beleid is een punt waarvan wij eigenlijk zeggen,
wij vinden dat de beleidsontwikkeling op dat terrein nu ten
einde is gekomen. Dat moet uitgekristalliseerd zijn. We zijn
met de uitvoering daarvan bezig. Daarvan zeggen wij ook dat wij
daar geen behoefte meer voor hebben om daar nog een bedrag voor
in de begroting te houden.
(De VoorzitterDat doet niets af aan de opmerking van de heer
Jacobse. Ik weet niet of anderen hierop in willen gaan. De heer
Jacobse zegt: 2 miljoen plus nog een keer anderhalf miljoen, is
dat verantwoord?)
Nee, het is geen anderhalf miljoen. Het is een half miljoen,
waarvan ik nou net ook aangegeven heb dat voor een aantal van
deze punten het ook zo is dat wat ons betreft de noodzaak om
verder tot beleidsontwikkeling te komen van bijvoorbeeld lokaal
sociaal beleid, waarmee die 135.000 euro gemoeid is, wat ons
betreft ook niet meer aan de orde is. Dus daar valt wat ons
betreft ook een taak weg.
Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
samenhangende frictiekosten noodzakelijk is voor de
raad ten behoeve van de definitieve allocatie van de
middelen;
dat het in de rede ligt een verlaging van de terzake
als "Nieuw beleid" opgenomen middelen ad 2 miljoen
voorshands te verlagen met 400.000 tot 1.600.000,-
dat mogelijk als gevolg van deze inperking van het to
taalbudget een ander kasritme over de jaarschijven wen
selijk is.
B E S L I T
1. De Programmabegroting 2004 te amenderen met de bedragen
zoals in de overwegingen van dit besluit onder de num
mers 1 t/m 8 is aangegeven.
2. Het college uit te nodigen ten aanzien van de implemen
tatie van het ombuigingsvoorstel bedrijfsvoering ad 2
miljoen en het totaal (herziene) beschikbare bedrag aan
frictiebudget ad 1.600.000,- met een implementatie
plan te komen op basis waarvan het benodigde bedrag van
1.600.000 over de jaarschijven kan worden
ge(her)alloceerd;
en gaat over tot de orde van de dag."
Het amendement is ondertekenend door:
CDA F.S. Haitsma
P.v.d.A.: A. Dikken
VVD A. de Vries
Pal/Groenlinks: P. van der Wal
De Voorzitter schorst de vergadering om 15.50 uur
De Voorzitter heropent de vergadering om 16.4 5 uur.
De heer Zwart (PvdA): De moties over de kosten. Er zijn toch
een drietal moties over het COS ingediend. Wij zullen de motie
van de PAL/GL-fractie steunen, omdat we met name de dekking die
is voorgesteld bij de motie van de FNP-fraktie, het risicomana
gement, niet zullen accepteren.
(Mevrouw Haitsma: We hebben inmiddels alle moties samen gelegd,
in alle drukte is u dat misschien ontgaan, maar ik heb begrepen
dat de heer v.d Wal de motie, die overgebleven is, ook zal
steunen.) Akkoord, dat lijkt mij goed.
Dan de motie over SWL.
Dat betreft de eenmalige extra subsidie voor de SWL, die zullen
wij ondersteunen.
Datzelfde geldt voor het amendement voor de Stichting Anders
Actieven. Ook daar hebben we in ieder geval een tweetal moties
over ontvangen. Gezien de dekking die wordt voorgesteld zullen
wij de motie van de CDA-fractie ondersteunen.