co Blad 65 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 ambitie wegens gebrek aan middelen wat we daarvoor beschikbaar hebben. We hebben nu nog een keertje met een klein bedrag van 37.500 euro, dat brengt teweeg dat we 5 ton minder investeren in het GWP dit jaar. U heeft zelf ook meerdere malen gezegd dat juist die bereikbaarheid en doorstroming van verkeer van wezenlijk belang is voor onze stad. Dus waarom wijst u dit nog af?) Wij vinden dat nogmaals, dat alle sectoren een beetje moeten meedoen. Natuurlijk vinden wij ook dat die bereikbaarheid in stand moet blijven en ik begreep ook dat het college dat ook zoveel mogelijk nastreeft. Het college is ook van die gedachte bezield, want die wil ook dat het economisch allemaal goed blijft gaan in Leeuwarden, die willen ook geen ondermijning. Dat zegt het college ook, dus ik neem aan dat het college ook ziet dat dit mogelijk is, anders had men dat vast niet voorge steld. (De heer Zwart: Maar tel die dingen nou heel even kort bij elkaar op. Wij hebben in onze dekkingsmotie aangegeven, die u zelf ook ondertekend heeft, dat we sowieso de bijdrage van het SIOF terug gaan schroeven, dat betreft ook de harde sector. Het fonds voor werkgelegenheid voor het bedrijfs-leven wordt ook wegbezuinigd, dat is ook harde sector. En nu zegt u dan gaan we nog een keertje die bezuiniging op het GWP goedkeurenDaarmee heeft u denk ik toch vrij veel van de bezuinigingen in die sector neergelegd. Met mekaar wordt het dan voor ons een redelijk evenwichtig pakket, maar we zullen er onder het eten nog even over naden ken, meneer Zwart. (Mevrouw Crijns: Ik bepaal niet de agenda, maar ik ben wel heel benieuwd naar uw antwoord over de openheid van het presidium. Wij hebben daar ook van gezegd dat het prima is dat dat ge beurt, want dat kan best meer open, dat is ook veel handiger. Er is ook helemaal nooit iets geheims aan wat we daar doen. Dus waarom zouden we dan niet open doen. De rest blijkt wel uit de stemming denk ik. (Deheer Jacobse: Volgens mij blijkt uit de stukken van het presidium ook dat er voorstellen zouden komen om het presidium helemaal openbaar te maken. Dus ik neem aan dat die voorstellen ons binnenkort bereiken. Ik vind het een discussie die hier nu niet zo ter zake doende is.) De tussenschoolse opvang wou ik ook nog even op reageren. Wij hebben gezien dat die tussenschoolse opvang natuurlijk op zich in stand blijft, dat vinden wij ook heel belangrijk. Dit is extra ondersteuning. Als we denken dat overal wat gezocht moet worden, dan vinden wij het belangrijk dat de kern in stand blijft. Dus daar kunnen wij wel mee leven. Mevrouw De Vries (WD) Ik zal proberen op een paar punten mijn bijdrage te concentreren. Op een aantal punten hebben we Blad 63 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 wijze op te bouwen. Ik vind het op dit moment niet verantwoord om dit belangrijke werk af te breken, want daar komt het wel op neer. (De heer Stoker: Waarom zou het minder worden. Als de kerk en instellingen zelf de kosten daarvan op zich nemen, dan zou dat denk ik zelfs nog meer kunnen worden. In de stichting, die nu het werk op de scholen verzorgt, participeren een groot aantal kerken en instellingen uit Leeuwarden op levensbeschouwelijk gebied niet, omdat men zich in het algemeen behoorlijk richt op de Raad van kerken. Er zijn ook veel kerken daarbij niet aangesloten. Dus ik vermoed dat als je daar naar kijkt en die kerken daarbij betrekt, en het dus daar legt waar het hoort, bij kerken en instellingendat er nog wel eens veel meer geld voor zou kunnen komen. Maar men verwacht het allemaal nog van de gemeente, terwijl het inhoudelijk bieden van onderwijs op levensbeschouwelijk terrein geen overheidstaak is. Het bieden van lesruimte is de wettelijke taak. Ik vind dus dat de aanname die steeds gedaan wordt van: als wij deze subsidies stoppen dan zal die les niet meer gegeven worden, dat is onzin. Het zou de kerken en instellingen een eer moeten zijn om er voor te zorgen dat het gegeven blijft worden.) Er zullen lessen gegeven moeten blijven worden, want dat staat in de wet, maar u gaat nu uit van vermoedens en ik snap ook niet dat andere kerken of instellingen zich daar ook al niet bij aangesloten hebben in de loop der tijd. Dan naar de NLP-fractie, wat betreft de noodopvang. U zegt: je gaat in wezen daarmee tegen wettelijke regels in. Dit is denk ik typisch een voorbeeld van een wet die geweldig onrechtvaar dig uitwerkt, als je de ellende op straat ziet. Diverse t.v programma's hebben er de laatste tijd ook aandacht aan besteed. Als dat zo is, dan is dit denk ik een goede manier om dat ook als lagere overheid je van die kant te laten zien. (De heer Jacobse: Volgens mij mevrouw Haitsma, is het zo dat uw partij bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor die wet. Dat er in de 2e kamer en in de 1" kamer uitgebreid over die wet is gesprokenDaar waren deze effecten van bekend. Sterker nog voor een gedeelte waren die effecten ook zelfs bedoeld. Dan kan ik het daar mee eens zijn of dan kan ik het er niet mee eens zijn, en misschien heb ik daar zelf als persoon ook wel moeite mee en de heer Van der Brug ook, maar het gaat om het principe dat op het moment dat iets in de 2" kamer op een democratische wijze is afgekaard, of het dan de bedoeling is dat de gemeente dat beleid gaat frustreren. Volgens mij is juist de doelstel ling van de eed geweest, dat dat voorkomen zou worden.) (Mevrouw De Vries: Dat had de heer Jacobse ook al eerder gezegdOp zich zijn we het daar wel mee eens, maar ik wil mevrouw Haitsma in elk geval nog wel eventjes aanspreken op het feit dat zij in het begin van haar betoog iets gezegd heeft over eigen verantwoordelijkheidDe PvdA-fractie heeft dat ook gedaan. De vraag is, als je kijkt naar de asielzoekersdan zeggen wij als WD, ik vind het prima als kerken of individuen sowieso nog wel behoefte aan toch de beantwoording van het college om ons definitieve standpunt te bepalen. Wat dus wel opvalt bij een aantal van de oppositiepartijen is dat ze voor het schrappen van een aantal grotere projecten structureel ruimte willen krijgen. Ik heb in mijn eerste bijdrage ook al gezegd dat je natuurlijk niet structureel iets kunt gaan zitten financieren vanuit incidenteel geld. Dat vind ik toch een methode die uiteindelijk geen stand houd. (De heer Jacobse: U noemt oppositie maar, ik denk dat mevrouw de Vries wat zorgvuldig in de bewoording moet zijn, want volgens mij heb ik dus vrijwel nergens gedekt ten laste van de algemene reserve.) (De heer J. v.d Wal: Het is volgens mij zo, dat heel veel incidentele projecten gedekt worden o.a. uit het SIOF. In het begrotingsvoorstel staat ook dat er geld vanuit de algemene reserve naar het SIOF moet gaan. Het geld dat in de algemene reserves zit kan ook gebruikt worden om structurele maatregelen te doen. Dus het doet wel degelijk ter zake dat je dus inciden teel geld ook kunt omzetten in structureel geld.) Dan moet je gaan kapitaliseren, maar ik was ook nog niet uitgepraat over die grotere projecten. Want Leefbaar Leeuwarden zegt: het Oldehoofsterkerkhof hoeft wat ons betreft dan niet meer. Dan denk ik, het zijn ook een aantal partijen die dat soort dingen roepen, die als het gaat om werkgelegenheid toch ook graag willen dat mensen aan het werk gaan, in het kader van de Wet Werk en Bijstand roepen: er is niet genoeg werk. Ik denk juist dat dat type projecten heel erg bijdraagt aan de verster king van de economische structuur en dus ook aan de groei van de werkgelegenheid. Mevrouw Dols tra: We hebben het hier over stadsontwikkelingIk denk dat diezelfde werkgelegenheid ingezet kan worden bij het opknappen van achterstallig onderhoud van de rest van de wijken, b.v. stadsbegraafplaats of noem maar op. Je krijgt diezelfde mensen daar weer mee aan het werk. Dat is werk creëren, wat u doet en dat ten koste van gemeenschapsgeld. U heeft het over dat die dingen er moeten komen om werkgelegen heid te bieden. Nee, er komt een garage omdat die garage nodig is. Anders niet!) Ja maar waarom is die garage nodig, mevrouw Dolstra. (Mevrouw Dols tra: Omdat er geparkeerd moet worden, wat ook ergens anders kan Die is nodig om de binnenstad aantrekkelijk te houden, zodat mensen daar gaan winkelen en hun geld hier in Leeuwarden besteden. Daardoor komt er weer extra werkgelegenheid en kan het midden- en kleinbedrijf groeien. (Mevrouw Dolstra: U gaat er vanuit, omdat wij tegen een par keergarage bij de Oldehoofsterkerkhof zijn, dat we dan ook meteen maar tegen een parkeergarage elders zijn. We hebben een aantal alternatieven aangeboden, waar je eventueel wel een garage kunt plaatsen. Bijvoorbeeld bij het station. Er zijn genoeg alternatieven geweestis niet op ingegaan, die kelder moest er komen en dat kost een vermogen. Voor hetzelfde geld Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 f groepen mensen daar wat aan willen doen, maar waarom moet er nou weer direct naar de gemeente gekeken worden.) De bedoeling is dat de gemeente dit natuurlijk niet zelf op zich neemt, maar een initiatief van particulieren ondersteunt. Wij als gemeente ervaren de gevolgen ervan. Dus ik vind het geen probleem dat wij daar ook actief in ondersteunen. En dat een partij als het CDA ook mee heeft gewerkt in deze wetgeving is voor mij, als plaatselijk CDA-raadslid, geen reden om die wet niet kritisch te bekijken en de gevolgen daarvan de te betreuren (Mevrouw DolstraLaat ik nou steeds gedacht hebben dat de gemeente een zorgplicht heeft voor zijn burgers en voor zijn inwoners en dat dit er toch onder valt. Dat is net zoals mensen die niet in het ziekenfonds zitten, dat die een beroep kunnen doen op ziekenhuiszorg. Dus dit is in principe precies hetzelf de, de gemeente heeft de zorgplicht om voor deze mensen een oplossing te zoeken. Ook al laat het rijk de boel zakken.) (Mevrouw De Vries: Er is een besluit genomen op landelijk niveau en dan denk ik van, er zijn mensen die zich daar blijk baar verantwoordelijk voor voelen, maar waarom moet de gemeente dan altijd dat soort zaken betalen. De heer Stoker zegt het zo net zelf nog over het godsdienstonderwijs. Eigen verantwoorde lijkheid, als kerken daar behoefte aan hebben. Laat ze het dan gewoon ook maar betalen. (Mevrouw DolstraOmdat bij de gemeente de problemen neergelegd worden en omdat daar het stuk zorgplicht ligt. Dat het rijk dat doet, dat is precies het hiaat.) (Mevrouw De Vries: De problemen komen toch net zo goed bij de kerken terecht, mevrouw Dolstra (Mevrouw Dolstra: De gemeente heeft net zo goed de plicht om de zorS te dragen voor zijn inwoners en voor zijn burgers om te zorgen dat ze niet op straat rondhangen.) Wij hebben er in ieder geval voor gekozen, dat wij tot nu toe gezien hebben is dat wij dit niet meer met droge ogen kunnen aanzien. Het is te schrijnend allemaal. Dus als particulieren daar geweldig hun best voor doen en zich daarvoor uitrekken, dan vind ik het prima dat de gemeente dat ondersteunt. GWP. Wij zijn natuurlijk ook voor bereikbaarheid van Leeuwar den enz., dat is duidelijk. Wij vinden het goed dat het GWP er is en dat dat ook niet wordt aangetast, alleen dat het een beetje getemporiseerd wordt, daar hebben we tot nu toe niet zoveel moeite mee. Omdat we ook vinden dat de harde sector ook een beetje mee moet doen met de bezuinigingen, evenals u dat ook vindt blijkbaar, want u zegt ook van het SIOF daar kan wel een miljoen minder in. Ik denk dat het pakket dan een beetje evenwichtiger wordt. Dus wij hebben er niet zoveel moeite mee dat die temporisering blijft. (De heer Zwart: Dan hebben wij toch wat verschillende invulling van het begrip evenwichtigheid. Ik heb ook in mijn betoog geconstateerd dat we bij de vaststelling van het GWP ogenblik kelijk al de ambitie teruggeschroefd hebben, 50i van die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 17