CT) CV) Blad 77 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 78 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 elkaar, dat ook het college graag scherp prioritering zou willen en scherpere prioritering met betrekking tot planning, want daar draait het over het algemeen om, en dat we zouden moeten voorkomen om op voorhand al een onderuitputting te creëren, die hoger is dan is voorzien. Wij doen daar elk jaar ons best voor. Het slaagt nog steeds niet om dat precies op nul te krijgen, dan wel op het geschatte bedrag. Maar ik ben het met u eens dat we daar naar zouden moeten streven en daar is de inzet ook op gericht. Dan is het denk ik goed dat ik naar de moties ga. Ik kom dan uiteraard als eerste bij het amendement inzake de structurele en incidentele dekkingsvoorstellen van de vier collegepartijen, omdat die denk ik nogal verstrekkend en vergaand zijn. Ik wilde daar een aantal opmerkingen over maken. Als je kijkt naar de dekkingsvoorstellen die gedaan zijn, dan moet mij van het hart dat als u aan de andere kant opmerkingen maakt met betrekking tot de bedrijfsvoering, ik heb sommigen van u daar hele roerende zinnen aan horen weiden, zoals bij voorbeeld de heer v.d Wal van de PAL/GL-fractieHij zei: "het ogenschijnlijk gemak waarmee die 2 miljoen wordt ingeboekt baart ons zorgen"Dan denk ik dat dat op zich niet een terech te conclusie is, wat het college betreft, maar dat ik wel van u merk, en ik merk dat ook van meerdere partijen, dat we toch zekere beduchtzaamheid ten toon spreiden met elkaar van is dit haalbaar, kunnen we dat de organisatie aandoen, hoe komt het met de werkdruk, ziekteverzuim en al dat soort zaken. Dat is de ene kant van de zaak. Kijk ik dan naar uw motie met betrekking tot dekking, dan moet ik inderdaad de heer Jacobse gelijk geven, dat we het deels ook weer zoeken in de bedrijfsvoering en dat we dus ten diepste, als we goed scherp naar die motie kijken met betrekking tot dekking, de taakstelling op bedrijfsvoering opvoeren. Ik denk dat, los van uw dekkingsprobleem of met welke positieve instel ling u ook naar dekking gezocht hebt, dat we daar ons even heel terdege van bewust moeten zijn, dat we bovenop die 2 miljoen, waarvan we samen vinden dat dat ze ongeveer het maximum moet zijn, gelet op uw opmerkingen, aan het opplussen zijn met betrekking tot die taakstelling aangaande de bedrijfsvoering. Ik loop het even langs Als je kijkt naar de 135.000 lokaal sociaal beleid, dan denk ik dat het qua techniek te ver voert om precies uit te leggen hoe het in elkaar steekt, maar het komt gewoon hier op neer, dat er geen 135.000 ergens een budgetje is dat daar geen taken tegenover staan van mensen, maar dat die 135.000 vanaf het allereerste begin met betrekking tot lo kaal sociaal beleid ten koste ging en uitgevoerd werd binnen de uren van Welzijn, waarvoor mensen zijn benoemd en aange steld. Dus op het moment dat je zegt van dat kan met betrek king tot die 135.000 worden omgebogen ten gunste van iets anders, dan kan het niet anders worden uitgelegd, heel sim pel, dat het bovenop de taakstelling komt. Of je zou moeten zeggen en daar werd eerder intern aan gedacht, dat als dat wel zou kunnen, het mee genomen werd in de taakstelling van die 2 miljoen die het college voor ogen had. Vandaar dat wij vanuit die verantwoordelijkheid zeggen op deze manier kan het absoluut niet, je plust het op bij de 2 miljoen. (De Voorzitter: Ik zou eigenlijk willen vragen of u zo wei nig mogelijk het college wil interrumperen, want het college heeft nog geen gelegenheid gehad om te antwoorden en als geïnterrumpeerd word dan gaat het van de tijd van het colle ge af. Dus u moet daar eventjes rekening mee houden Verlaging kosten raadsgriffieU kunt zich voorstellen dat wij met betrekking tot die post ons geen oordeel aanmeten, daar gaat u zelf over. Wij nemen aan dat u dat natuurlijk intern goed besproken hebt, maar daar ga ik bij elk voorstel vanuit Voordelen Wet Poortwachter. Ook dat is weer zo'n voorstel als waar ik bij het allereerste punt lokaal sociaal beleid over sprak. Hoe zit het grofweg gezegd in elkaar. Wij houden rekening bij de begroting met een ziekteverzuim van 7%. We komen van een heel hoog cijfer, wij naderen de 7%, maar zit ten daar niet op. Dat betekent dus dat we nog steeds achter standen zitten weg te werken. Op het moment dat u 75.000 als inkomsten nu al inboekt, betekent dat weer dat we op zich de ombuigingsoperatie van 2 miljoen verhogen met €75.000. Heeft ook te maken met hoe we met elkaar zijn omge gaan in relatie tot de motie die is aangenomen. De structu rele dan wel incidentele middelen, die de raad wel of niet beschikbaar heeft gesteld, onze reactie daarop was klip en klaar en later ook door u ook geaccordeerd in de begrotings wijziging, dat wij die inkomsten op zich niet zouden kunnen realiseren. Met andere woorden, ook dit is een opplussing van het totale budget van ombuigingen op het ambtelijk appa raat bedrijfsvoering van 2 miljoen. Aanwending raadsbudget hebben we geen opmerkingen over. Wel bij versobering en uitvoering van het drukwerk. Als u weet dat wij binnen de ombuigingsoperatie 2004-2007 met be trekking tot het onderwerp, dat u op zich terecht aansnijdt, rekening hebben gehouden met een inkooptaakstelling dan wel een bezuiniging op deze post van 100.000 binnen de 2 miljoen, die we u hebben voorgesteld, want daar komt het gewoon op neer, dan kan het niet zo zijn dat er daarna nog 30.000 extra bovenop kan. Dat kun je de medewerkers en het ambtelijk apparaat, ook kijkend naar de bedrijfsvoering, absoluut niet aandoen. Dus begrijpelijk dat u daar naar ge keken hebt. Wij hebben er ook naar gekeken in relatie tot de 2 miljoen en kwamen tot de conclusie dat we daar een ton op zouden kunnen bezuinigen en ombuigen. Daar kan geen 30.000 extra bij Inhuur van externe adviseurs, daar hebben we op zich ook problemen mee in relatie tot die ombuigingstaakstelling van 2 miljoen. Bovendien, dat klemt des te meer, op het moment Blad 75 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 76 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Cö De WD-fractie heeft gesproken over een fundamentele discussie over het subsidiebeleid. Ik vermoed dat de strijdbijl al klaar ligt, die waarschijnlijk ook dan een botte bijl zal blijken te zijn. Ik voel daar niet zoveel voor. (Mevrouw De Vries: U heeft mij helemaal niet horen zeggen dat er op bezuinigd zou moeten worden. We hebben alleen gezegd dat we er naar moeten kijken hoe we de subsidies gaan inzetten. Dat je bijvoorbeeld voor het jongerenwerk kijkt op wat voor manier willen wij dat geld gaan inzetten, wil je dat via een instel ling gaan subsidiëren of die activiteiten gaan subsidiëren. Die discussie willen we aangaan. Ik begrijp dat u die niet wilt.) Voor mij hoeft die discussie niet zo nodig, omdat ik de motie ven die daar waarschijnlijk achter liggen, in mijn optiek, voor mijn niet zo nodig zijn. (Mevrouw De Vries: U insinueert nu een aantal dingen, die ik helemaal niet gezegd heb en dat wij daar hele verkeerde bedoelingen mee zouden hebben. Dat accepteer ik echt niet.) De toekomst zal het leren. Ik wil het nog even hebben over de motie van de openbaarheid rond het presidium die D66-fractie heeft ingediend. Ik steun op zich die motie, maar hij gaat me eigenlijk niet ver genoeg. Ik zou liever zien dat het presidium gewoon openbaar is, zoals dat ook bij commissies het geval is. De hear Posthumus (FNP)It leste punt dêr't de hear Stoker ek oer begün, de iepenbierheid, der is de FNP fansels ek foar, mar wy wolle dat Qnderwurp graach yn it ramt fan it dualisme neier besprekke yn de ried. Wy hawwe lêstendeis in byienkomst han, ik tink dat wy dat dochs wat fierder besprekke moatte. Der lizze hjir in pear ütstellen, de NLP hat it oer 20.000 en de kolleezjepartijen oer 50.000. Op dit momint bin ik der net foar. Ik soe dat noch graach in kear hjir in de gemeenteried beprate wolle. It twadde punt is de wykbudzjettenDe PvdA-fraksje hie dêr in moasje oer. Ik leau dat wy nije wike yn de gemeenteried ek in ütstel fan it kolleezje krije, dêr stean wy dus yn prinsipe achter. Foar 2005 soe ik op dit momint noch net in beslüt nimme wolle. Wy wolle as FNP-fraksje ek noch mei in ütstel komme hoe't wy dy finansiering fan dy wykbudzjetten ek op de lange termyn fêst stelle en garandearje kinne (De hear Zwart: Wy hawwe in hiele wiidweidige diskusje han oer de wykpannelsWy hawwe in evaluaasje han. We hawwe in wiidwei dige diskusje han oer de wykbudzjetten. Oer it algemien waard hiel breed in dizze ried droegen dat wy der mei fjirder gean moatte. Wy kinne no dochs net sizze fan "wy sette no wer foar in jier fêst en dan moatte wy letter noch mar wer ris beslisse hoe't wy dat dan wer yn lettere jierren finansiere". Ik tink dat dat net de goede wei is. Dat is rjochting de wykpannels in hiel fout sinjaal. Dan stel je dus in wêzen de wissichheid fan it trochsetten fan it systeem op it spul...) Ik wol it sowieso foar it takommend jier wol fêstlizze en dêr komt it kolleezje nije wike dus mei in ütstel foar. (De hear Zwart: Jo rekkenje jo in bytsje ryk, tink ik. It is gewoan in kwestje fan wy moatte no in foarsjenning treffe foar 2004, dêr is überhaupt gjin fersjenning foar finansjeelEn ik fyn, en ik tink dat in grut part fan dizze ried dit ek fynt, dêr kinne wy it net ta beheine. Wy kinne net sizze foar 2004 regelje we it en dan sjogge wy letter mar wer hoe at wy de rest finansiereDat is gjin goed sinjaal yn de rjochting fan dizze minsken. Dêr krije jo net dy partisipaasje fan dy minsken mei.) Jo wolle dus dat jild op lange termyn üt de riedsinisjativen helje. Dêr bin ik it dus net mei iens en dêroer sille wy dan as FNP-fraksje mei in ütstel komme. (De hear Zwart: Dan litte jo dy pannels dus bongeljeDat is gewoan de konklüzje Nee, dat wol ik net dwaan. De Voorzitter schorst om 18.00 uur de vergadering voor eten en overleg door het college en de fracties. De Voorzitter heropent om 19.30 uur de vergadering. Het college zal aan de hand van de ingediende moties antwoorden op uw vragen en opmerkingen en voorstellen. Mede op verzoek van een aantal leden uit de raad, een verzoek dat ik graag wil inwilligen, beginnen wij straks met een discussie, daar zal de heer Krol op ingaan, over moties 34, het dekkingsamendement, dat is in wezen de basis voor een groot aantal andere moties. Die gaat het verst en beginnen we dus eerst mee. De heer Krol (weth.)Gelet op de beschikbare tijd voor het college zal ik trachten zo kort mogelijk te zijn en zal ik ook niet een aantal argumenten herhalen, die ik al eerder in de commissie Bestuur en Middelen heb geventileerd met betrekking tot de sluitendheid van deze begroting, die op zich qua leerja- renrijmen in 2007 sluit, maar waarbij je nog wel eens een discussie zou kunnen voeren over de betreffende jaarschijven. We hebben daar toen over gediscussieerd en we kunnen in de loop van de tijd nog wel eens kijken hoe we daar met elkaar uit zouden kunnen komen. Maar ik denk dat het standpunt met betrek king tot het college helder is. Wat ons betreft, zou dat ook mogen, alleen als je kijkt naar de schommelingen iedere keer van de fondsen, gemeentefonds en dat soort zaken, is het bijna ondoenlijk om dat voor elkaar te maken. Maar ik begrijp de opmerking en de vraag van mevrouw De Vries. We zullen kijken wat we daar a. aan kunnen doen, maar b. denk ik dat het ook een hels karwei is om dat voor elkaar te krijgen. Een volgende opmerking, die ik nog wil maken, is met betrekking tot onderuitputting. De heer Zwart van de PvdA-fractie sprak daar over. In zoverre begrijpen wij elkaar en verstaan wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 20