CT)
CV)
Blad 77
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 78
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
elkaar, dat ook het college graag scherp prioritering zou
willen en scherpere prioritering met betrekking tot planning,
want daar draait het over het algemeen om, en dat we zouden
moeten voorkomen om op voorhand al een onderuitputting te
creëren, die hoger is dan is voorzien. Wij doen daar elk jaar
ons best voor. Het slaagt nog steeds niet om dat precies op nul
te krijgen, dan wel op het geschatte bedrag. Maar ik ben het
met u eens dat we daar naar zouden moeten streven en daar is de
inzet ook op gericht.
Dan is het denk ik goed dat ik naar de moties ga.
Ik kom dan uiteraard als eerste bij het amendement inzake de
structurele en incidentele dekkingsvoorstellen van de vier
collegepartijen, omdat die denk ik nogal verstrekkend en
vergaand zijn.
Ik wilde daar een aantal opmerkingen over maken.
Als je kijkt naar de dekkingsvoorstellen die gedaan zijn, dan
moet mij van het hart dat als u aan de andere kant opmerkingen
maakt met betrekking tot de bedrijfsvoering, ik heb sommigen
van u daar hele roerende zinnen aan horen weiden, zoals bij
voorbeeld de heer v.d Wal van de PAL/GL-fractieHij zei: "het
ogenschijnlijk gemak waarmee die 2 miljoen wordt ingeboekt
baart ons zorgen"Dan denk ik dat dat op zich niet een terech
te conclusie is, wat het college betreft, maar dat ik wel van u
merk, en ik merk dat ook van meerdere partijen, dat we toch
zekere beduchtzaamheid ten toon spreiden met elkaar van is dit
haalbaar, kunnen we dat de organisatie aandoen, hoe komt het
met de werkdruk, ziekteverzuim en al dat soort zaken.
Dat is de ene kant van de zaak.
Kijk ik dan naar uw motie met betrekking tot dekking, dan moet
ik inderdaad de heer Jacobse gelijk geven, dat we het deels ook
weer zoeken in de bedrijfsvoering en dat we dus ten diepste,
als we goed scherp naar die motie kijken met betrekking tot
dekking, de taakstelling op bedrijfsvoering opvoeren. Ik denk
dat, los van uw dekkingsprobleem of met welke positieve instel
ling u ook naar dekking gezocht hebt, dat we daar ons even heel
terdege van bewust moeten zijn, dat we bovenop die 2 miljoen,
waarvan we samen vinden dat dat ze ongeveer het maximum moet
zijn, gelet op uw opmerkingen, aan het opplussen zijn met
betrekking tot die taakstelling aangaande de bedrijfsvoering.
Ik loop het even langs
Als je kijkt naar de 135.000 lokaal sociaal beleid, dan
denk ik dat het qua techniek te ver voert om precies uit te
leggen hoe het in elkaar steekt, maar het komt gewoon hier
op neer, dat er geen 135.000 ergens een budgetje is dat
daar geen taken tegenover staan van mensen, maar dat die
135.000 vanaf het allereerste begin met betrekking tot lo
kaal sociaal beleid ten koste ging en uitgevoerd werd binnen
de uren van Welzijn, waarvoor mensen zijn benoemd en aange
steld. Dus op het moment dat je zegt van dat kan met betrek
king tot die 135.000 worden omgebogen ten gunste van iets
anders, dan kan het niet anders worden uitgelegd, heel sim
pel, dat het bovenop de taakstelling komt. Of je zou moeten
zeggen en daar werd eerder intern aan gedacht, dat als dat
wel zou kunnen, het mee genomen werd in de taakstelling van
die 2 miljoen die het college voor ogen had. Vandaar dat wij
vanuit die verantwoordelijkheid zeggen op deze manier kan
het absoluut niet, je plust het op bij de 2 miljoen.
(De Voorzitter: Ik zou eigenlijk willen vragen of u zo wei
nig mogelijk het college wil interrumperen, want het college
heeft nog geen gelegenheid gehad om te antwoorden en als
geïnterrumpeerd word dan gaat het van de tijd van het colle
ge af. Dus u moet daar eventjes rekening mee houden
Verlaging kosten raadsgriffieU kunt zich voorstellen dat
wij met betrekking tot die post ons geen oordeel aanmeten,
daar gaat u zelf over. Wij nemen aan dat u dat natuurlijk
intern goed besproken hebt, maar daar ga ik bij elk voorstel
vanuit
Voordelen Wet Poortwachter. Ook dat is weer zo'n voorstel
als waar ik bij het allereerste punt lokaal sociaal beleid
over sprak. Hoe zit het grofweg gezegd in elkaar. Wij houden
rekening bij de begroting met een ziekteverzuim van 7%. We
komen van een heel hoog cijfer, wij naderen de 7%, maar zit
ten daar niet op. Dat betekent dus dat we nog steeds achter
standen zitten weg te werken. Op het moment dat u 75.000
als inkomsten nu al inboekt, betekent dat weer dat we op
zich de ombuigingsoperatie van 2 miljoen verhogen met
€75.000. Heeft ook te maken met hoe we met elkaar zijn omge
gaan in relatie tot de motie die is aangenomen. De structu
rele dan wel incidentele middelen, die de raad wel of niet
beschikbaar heeft gesteld, onze reactie daarop was klip en
klaar en later ook door u ook geaccordeerd in de begrotings
wijziging, dat wij die inkomsten op zich niet zouden kunnen
realiseren. Met andere woorden, ook dit is een opplussing
van het totale budget van ombuigingen op het ambtelijk appa
raat bedrijfsvoering van 2 miljoen.
Aanwending raadsbudget hebben we geen opmerkingen over.
Wel bij versobering en uitvoering van het drukwerk. Als u
weet dat wij binnen de ombuigingsoperatie 2004-2007 met be
trekking tot het onderwerp, dat u op zich terecht aansnijdt,
rekening hebben gehouden met een inkooptaakstelling dan wel
een bezuiniging op deze post van 100.000 binnen de 2
miljoen, die we u hebben voorgesteld, want daar komt het
gewoon op neer, dan kan het niet zo zijn dat er daarna nog
30.000 extra bovenop kan. Dat kun je de medewerkers en het
ambtelijk apparaat, ook kijkend naar de bedrijfsvoering,
absoluut niet aandoen. Dus begrijpelijk dat u daar naar ge
keken hebt. Wij hebben er ook naar gekeken in relatie tot de
2 miljoen en kwamen tot de conclusie dat we daar een ton op
zouden kunnen bezuinigen en ombuigen. Daar kan geen 30.000
extra bij
Inhuur van externe adviseurs, daar hebben we op zich ook
problemen mee in relatie tot die ombuigingstaakstelling van
2 miljoen. Bovendien, dat klemt des te meer, op het moment
Blad 75
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 76
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Cö
De WD-fractie heeft gesproken over een fundamentele discussie
over het subsidiebeleid. Ik vermoed dat de strijdbijl al klaar
ligt, die waarschijnlijk ook dan een botte bijl zal blijken te
zijn. Ik voel daar niet zoveel voor.
(Mevrouw De Vries: U heeft mij helemaal niet horen zeggen dat
er op bezuinigd zou moeten worden. We hebben alleen gezegd dat
we er naar moeten kijken hoe we de subsidies gaan inzetten. Dat
je bijvoorbeeld voor het jongerenwerk kijkt op wat voor manier
willen wij dat geld gaan inzetten, wil je dat via een instel
ling gaan subsidiëren of die activiteiten gaan subsidiëren. Die
discussie willen we aangaan. Ik begrijp dat u die niet wilt.)
Voor mij hoeft die discussie niet zo nodig, omdat ik de motie
ven die daar waarschijnlijk achter liggen, in mijn optiek, voor
mijn niet zo nodig zijn.
(Mevrouw De Vries: U insinueert nu een aantal dingen, die ik
helemaal niet gezegd heb en dat wij daar hele verkeerde
bedoelingen mee zouden hebben. Dat accepteer ik echt niet.)
De toekomst zal het leren.
Ik wil het nog even hebben over de motie van de openbaarheid
rond het presidium die D66-fractie heeft ingediend. Ik steun op
zich die motie, maar hij gaat me eigenlijk niet ver genoeg. Ik
zou liever zien dat het presidium gewoon openbaar is, zoals dat
ook bij commissies het geval is.
De hear Posthumus (FNP)It leste punt dêr't de hear Stoker ek
oer begün, de iepenbierheid, der is de FNP fansels ek foar, mar
wy wolle dat Qnderwurp graach yn it ramt fan it dualisme neier
besprekke yn de ried. Wy hawwe lêstendeis in byienkomst han, ik
tink dat wy dat dochs wat fierder besprekke moatte. Der lizze
hjir in pear ütstellen, de NLP hat it oer 20.000 en de
kolleezjepartijen oer 50.000. Op dit momint bin ik der net
foar. Ik soe dat noch graach in kear hjir in de gemeenteried
beprate wolle.
It twadde punt is de wykbudzjettenDe PvdA-fraksje hie dêr in
moasje oer. Ik leau dat wy nije wike yn de gemeenteried ek in
ütstel fan it kolleezje krije, dêr stean wy dus yn prinsipe
achter. Foar 2005 soe ik op dit momint noch net in beslüt nimme
wolle. Wy wolle as FNP-fraksje ek noch mei in ütstel komme
hoe't wy dy finansiering fan dy wykbudzjetten ek op de lange
termyn fêst stelle en garandearje kinne
(De hear Zwart: Wy hawwe in hiele wiidweidige diskusje han oer
de wykpannelsWy hawwe in evaluaasje han. We hawwe in wiidwei
dige diskusje han oer de wykbudzjetten. Oer it algemien waard
hiel breed in dizze ried droegen dat wy der mei fjirder gean
moatte. Wy kinne no dochs net sizze fan "wy sette no wer foar
in jier fêst en dan moatte wy letter noch mar wer ris beslisse
hoe't wy dat dan wer yn lettere jierren finansiere". Ik tink
dat dat net de goede wei is. Dat is rjochting de wykpannels in
hiel fout sinjaal. Dan stel je dus in wêzen de wissichheid fan
it trochsetten fan it systeem op it spul...)
Ik wol it sowieso foar it takommend jier wol fêstlizze en dêr
komt it kolleezje nije wike dus mei in ütstel foar.
(De hear Zwart: Jo rekkenje jo in bytsje ryk, tink ik. It is
gewoan in kwestje fan wy moatte no in foarsjenning treffe foar
2004, dêr is überhaupt gjin fersjenning foar finansjeelEn ik
fyn, en ik tink dat in grut part fan dizze ried dit ek fynt,
dêr kinne wy it net ta beheine. Wy kinne net sizze foar 2004
regelje we it en dan sjogge wy letter mar wer hoe at wy de rest
finansiereDat is gjin goed sinjaal yn de rjochting fan dizze
minsken. Dêr krije jo net dy partisipaasje fan dy minsken mei.)
Jo wolle dus dat jild op lange termyn üt de riedsinisjativen
helje. Dêr bin ik it dus net mei iens en dêroer sille wy dan as
FNP-fraksje mei in ütstel komme.
(De hear Zwart: Dan litte jo dy pannels dus bongeljeDat is
gewoan de konklüzje
Nee, dat wol ik net dwaan.
De Voorzitter schorst om 18.00 uur de vergadering voor eten en
overleg door het college en de fracties.
De Voorzitter heropent om 19.30 uur de vergadering.
Het college zal aan de hand van de ingediende moties antwoorden
op uw vragen en opmerkingen en voorstellen.
Mede op verzoek van een aantal leden uit de raad, een verzoek
dat ik graag wil inwilligen, beginnen wij straks met een
discussie, daar zal de heer Krol op ingaan, over moties 34, het
dekkingsamendement, dat is in wezen de basis voor een groot
aantal andere moties. Die gaat het verst en beginnen we dus
eerst mee.
De heer Krol (weth.)Gelet op de beschikbare tijd voor het
college zal ik trachten zo kort mogelijk te zijn en zal ik ook
niet een aantal argumenten herhalen, die ik al eerder in de
commissie Bestuur en Middelen heb geventileerd met betrekking
tot de sluitendheid van deze begroting, die op zich qua leerja-
renrijmen in 2007 sluit, maar waarbij je nog wel eens een
discussie zou kunnen voeren over de betreffende jaarschijven.
We hebben daar toen over gediscussieerd en we kunnen in de loop
van de tijd nog wel eens kijken hoe we daar met elkaar uit
zouden kunnen komen. Maar ik denk dat het standpunt met betrek
king tot het college helder is. Wat ons betreft, zou dat ook
mogen, alleen als je kijkt naar de schommelingen iedere keer
van de fondsen, gemeentefonds en dat soort zaken, is het bijna
ondoenlijk om dat voor elkaar te maken. Maar ik begrijp de
opmerking en de vraag van mevrouw De Vries. We zullen kijken
wat we daar a. aan kunnen doen, maar b. denk ik dat het ook een
hels karwei is om dat voor elkaar te krijgen.
Een volgende opmerking, die ik nog wil maken, is met betrekking
tot onderuitputting. De heer Zwart van de PvdA-fractie sprak
daar over. In zoverre begrijpen wij elkaar en verstaan wij