Blad 81 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 82 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 gewoon een kwestie, ook als je kijkt naar het dualisme, dat we in ons dagelijks werk inspelen op sommige zaken die zich voor doen, dat we daar wel mee uit de voeten moeten kunnen. Nu is het zo dat we voor elk wissewasje naar de commissie moeten. Het leek ons verstandiger, gelet op de werkwijze, het dualisme en het kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen dat je daar op zich niet een probleem van maakt. Het gaat ock maar om een relatief klein bedrag. De OZB-motie van de WD-fractie. Het zal u duidelijk zijn hoe wij daar over denken, gelet op het voorstel dat we gedaan hebben. Het oordeel is wat dat betreft aan de raad. Kom ik nog wat bij een principiëler punt, daar moet ik wat langer bij stilstaan. Dat is de OZB in 2004 uitsluitend te verhogen met de inflatie. Ik denk dat het duidelijk is hoe wij daar zelf over denken, omdat die 6.5%, die wij voorstellen opgebouwd is uit o.a. de inflatiecorrectie plus een aantal andere aspecten. Die wenst u niet over te nemen, meneer Jacob- se, dat snap ik. Maar ik knoop daar dan aan vast, het amende ment, dat u vervolgens indient, over belastingen en tarieven en over het bedrag van 2% van de hele loon en prijsontwikkeling. Ook daar heeft de heer v. d Wal over gesproken. Voor 2004 hanteren wij een cijfer van 2.75%. Daarbij moeten we een aantal dingen in ogenschouw nemen. De ABP-premie stijgt volgend jaar al met 4%. De ziektekosten IZA zullen stijgen, WAO en WW-premies is niet helemaal zeker, maar ze zullen wel stijgen. De onderhandelingen over een nieuwe CAO beginnen vanaf 1 april volgend jaar, omdat de oude afgesloten is tot 1 april. Het feit dat in het najaarsakkoord sprake is van 0% loonstij ging wil dus niet zeggen dat er nu sprake is van een financieel voordeel op zich. Daarbij is ook het effect met betrekking tot de algemene uitkering nog niet bekend. Dat betekent dus dat met betrekking tot een aantal zaken aangaande loon en prijzenont wikkelingen er niet voorshands moet worden uitgegaan dat het nul is of dat we dat gemakshalve nu snel even kunnen bijstel len. Met betrekking tot 2005 houden wij rekening met 2,25% en ook dan hebben we te maken met een aantal onzekere factoren. Op het moment dus dat we die percentages zouden bijstellen, wat op zich een groot dekkingsprobleem zou oplossen, denk ik dat als we op die manier te werk gaan op dit moment, we boterzacht bezig zijn om onze problemen op te lossen. Dat er iets veran dert kan ik me voorstellen maar het is ook nog niet uitgesloten dat de percentages omhoog of naar beneden gaan. Dus laat dat alsjeblieft zo staan, kom daar niet aan, er zijn nog genoeg onzekerheden met betrekking tot de toekomst, niet aan beginnen, boterzacht en je houdt jezelf volgens mij voor de gek op het moment dat je daaraan begint. ISV-2Wij hopen dat die 16 miljoen komt, staat nog steeds niet op papier. Als eerste wordt er dan een overboeking gedaan richting algemene reserve van 5,6 miljoen. Maar ook hier weer, we hebben het nog niet binnen, het staat niet op papier, niet aan beginnen met betrekking tot de dekking en even rustig afwachten. Dat zou mijn advies zijn. Mevrouw Hafkamp (weth.): Voordat ik begin met de moties, zijn er drie zaken die ik toch even apart nog onder uw aandacht wil brengen Er is een vraag gesteld door het CDA-fractie over de Riepe. U stelde daarin, mevrouw Haitsma dat er nu nog voor 2 jaar ondersteuning is. Ik denk dat u wat dingen door elkaar haalt. In de nota over het activeringsprogramma staat dat wij de Riepe daar in ondergebracht hebben. Dat programma dat geld voor 2 jaar, dat betekent niet dat het voor de Riepe naar die 2 jaar op zal houden. Dat staat er wat los van. We hebben wel gezegd in het kader van de maatschappelijke activering is juist die verkoop van de Riepe een belangrijk onderdeel van de activitei ten van de doelgroepen waar de activering op gericht is. Dat even voor uw informatie. Anders Actieven. In de commissievergadering waarin wij gepraat hebben over de begroting had ik u toegezegd dat er contact opgenomen zou worden met de stichting Anders Actieven, dat is ook gebeurd voor de begrotingsbehandeling. Ik denk ik dat het toch ook goed is dat ik u daar even over informeer. U begrijpt uiteraard dat het bestuur van de stichting Anders Actieven buitengewoon onaangenaam verrast is door dit bezuinigingsvoor stel. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om de activiteiten van de stichting Anders Actieven bijvoorbeeld in een wijkcentrum onder te brengen. Het bestuur heeft aangegeven dat het wat hun betreft geen alternatief is, juist ook omdat er in een wijkcen trum ook allerlei andere activiteiten plaatsvinden en de bezoekers van de stichting toch heel erg hechten aan hun eigen ruimte van Anders Actieven. Het is aan de raad om hier een besluit over te nemen, maar ik vond wel dat ik u dat nog even mee moest delen, omdat ik ook gevraagd had om daar nog aandacht aan te besteden. Het derde punt betreft de skatevoorzieningDoor PAL/GL-fractie maar ook door de D66-fractie is daar een opmerking over ge maakt. Naar aanleiding van het burgerinitiatief kan ik u wel vast melden dat het college van plan is om bij de begrotingsbe handeling volgend jaar met een voorstel te komen om de skate- baan financieel te gaan ondersteunen. Dat kunt u in ieder geval voor de volgende begrotingsbehandeling tegemoet zien. Dan wil ik nu verdergaan met de moties. Ik hou maar even de nummering aan, zoals ik die ook heb gekregen. Motie nummer 4 is een motie die aan de raad is, overigens zal ik dat bij meerdere moties zeggen, ik wil niet alle moties apart gaan noemen. Ik beperk me tot de nummering en dat het aan u is om daar een besluit over te nemen. Nogmaals motie 4 is aan de raad. Blad 79 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 dat je dit soort zaken uit de kast haalt, moet je je ook afvragen wat hoeft er dan niet meer. Die stelling moet denk ik ook eens een keer besproken worden in relatie tot die bedrijfsvoering. Het kan niet zo zijn dat we ongebreideld taakstellingen er bovenop leggen, vervolgens tegen elkaar zeggen, dat alles toch wel zo ongeveer door moet gaan, en we niet van elkaar weten wat dan wel en wat dan niet meer. Want nu kan ik wel vrij makkelijk roepen 150.000 extern perso neel halen wij een streep door", maar weet wel dat wij geen mensen voor de lol inhuren, dat we dat niet doen omdat we zo graag die externe adviseurs aan het werk willen hebben, dat we dat ook niet willen doen om de gemeente op kosten te ja gen, maar dat doen we alleen in noodgevallen met betrekking tot ziekte en wanneer het binnen de organisatie niet te vin den is. Het zou toch te gek voor woorden zijn, dat we dat wel doen, terwijl we binnen de organisatie mensen zitten te duimendraaien, dat bestaat dus niet. Dus ook hier weer, he laas moet ik zeggen - en mevrouw Dolstra u hoort hoe goed wij overleg hebben gehad met collegepartijen - is het com pleet een opplussing van de ombuiging van de 2 miljoen. Vermindering storting SIOF, dat kan. Dat is een politieke keuze. U realiseert zich natuurlijk de gevolgen daarvan, dat hoef ik u niet onder ogen te houden. Dat het ten koste gaat van het investeringsniveau, ambitieniveau, maar dat beseft u dus daar hoeven we het niet over te hebben. Verlaging van de frictiekosten bedrijfsvoering. Daar hadden wij en hebben wij u voorgesteld om 2 miljoen incidenteel voor te gaan gebruiken. Vuistregel over het algemeen bij dit soort operaties zelfde bedrag incidenteel inzetten om er voor te zorgen dat het structureel binnen kan komen. We heb ben daar ook een sociaal statuut voor afgesproken. Ik denk dat het redelijk uitzonderlijk is dat we met zijn allen kun nen waarmaken dat er tot en met 2007 geen gedwongen ontsla gen vallen. Dat geeft ook rust binnen de organisatie. We weten dan waar we aan toe zijn, daar staat tegenover dat we flexibeler mogen omgaan met mensen die herplaatst mogen wor den. Dat is winst. Winst was ook dat wij tegen onze organi satie en tegen onze mensen konden zeggen "daar staat een frictiebudget tegenover van 2 miljoen, op het moment dat het problemen geeft, knelpunten geeft, dan hebben we een potje om te gaan gebruiken". Dat vermindert u met 4 ton. Ik denk dat u, evenmin als ik, kan aangeven of het nou exact 2 miljoen moet zijn, 2.5 miljoen, 1.6 of zoiets. Daarom ben ik ook blij, als het er op aankomt, ik had liever die motie niet, maar als daar een meerderheid voor zou zijn, dan wil ik nog wel even met u praten over het woordje "vooralsnog" Er staat in dat er vooralsnog vanuit gegaan wordt dat het 1.6 miljoen is en ik neem aan dat u daarmee bedoelt dat mocht het college in het voortkomende geval dat de motie wordt aangenomen, en ik heb dat liever niet, dat zeg ik u in alle eerlijkheid, mocht die worden aangenomen, dat er een moment kan ontstaan in jaar x of y, dat wij tegen u zeggen, die 1.6 miljoen daar zijn we doorheen, we hebben nog wat geld nodig om gevallen die nodig zijn om te worden behan deld, dat u dan zegt, dan hebben wij een positieve grondhou ding college, komt u bij ons terug, dan praten we er in alle openheid over en ook kijkend naar u argumenten en hebben we de bereidheid om dan ook op een goede manier met elkaar af spraken te maken. Als dat zo wordt uitgelegd, dan valt er nog te leven met de motie die wij op zich qua dekking, wat dit onderdeel betreft, afwijzen. Graag een reactie in een volgende termijn, om ook even bij u te polsen nog wat u met het woord "vooralsnog" bedoelt. Kortom, u begrijpt dat met betrekking tot deze dekkingsmotie, die in opperste eenheid tot stand is gekomen, begreep ik, en dat is winst op zich, er toch een aantal elementen in zitten waarvan wij zeggen, "denk nu nog even na, belast die organisa tie niet extra, want dat doet u, terwijl u aan de andere kant daar zoveel zorg voor hebt. Ik denk dat dat moeilijk te verko pen valt, binnen het ambtelijk apparaat, mede gelet op uw reacties ook. Als er een brief komt van de ondernemingsraad waarvan u dan ook met ons zegt, daar zit toch wel een kern van waarheid in, waarbij we dan vervolgens de zaak zitten op te plussen. Wij begrijpen dat niet helemaal. Dan nog een paar moties die vrij kort kunnen. De motie subsidiering godsdienstonderwijs heeft het college inhoudelijk qua argumentatie niks aan toe te voegen. De motie omtrent het budget onderwijs ontwikkeling, ingediend door de SP-fractie, daarvan zeggen wij, het is een beperkt smeermiddel met betrekking tot een aantal processen, bijvoor beeld zoals fusie of samengaan van scholen, die een beetje smeerolie opleveren voor dat soort processen. Wordt niet vaak meer gebruikt op dit moment en zouden we dus wel kunnen missen in relatie tot ongewenste vermindering van ondersteuning van het onderwijs. Ik denk dat dat geen problemen oplevert. De motie aangaande de juridische adviezen van de LL-fractie. Dat is nummer 23. Dat is een motie die of beleidsondersteunend is of een open deur motie is, want het is natuurlijk altijd zo, dat als wij adviezen krijgen, dat je iets beslist niet moet doen, omdat het een verloren zaak is, dan gaan we het ook niet doen. Het is natuurlijk wel zo dat in het onderhavige geval het om een principiële zaak ging. Ik denk dat in sommige gevallen principiële zaken best mogen worden uitgevochten. Wat dat betreft hebben we geen behoefte aan de motie van LL-fractie. De motie van de WD-fractie, nummer 30, de terugkerende discus sie over de mandatering van het college van B&W aangaande het ontwikkelingsdeel van het SIOF. Daar willen we niet veel woorden aan vuil maken meer. Alleen nog de opmerking dat het wat ons betreft natuurlijk geen principiële kwestie is, het is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 21