Blad 85 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 86 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 ciale subsidies niet lukken. Het voorstel nieuw beleid be schrijft een verbetering van de meest belopen paden, maar dat wordt dan wel een schelpenpad, het aangeven van een ruiterroute en het verbeteren van hoofdfietspad, dat dwars door het Leeu warder bos gaat. Een volledige rolstoeltoegankelijkheid zal voor dit geld niet bereikt worden, dan moet je echt aan wezen lijk andere bedragen denken. Dan naar amendement 19 van de NLP-fractie. Dan gaat het over de standplaatsen kermisexploitanten, het andere puntje van nieuw beleid waarbij het college voorstelt 6 nieuwe standplaatsen in te richten voor een jaarlijks bedrag van 21.000. Dat krediet dekken we onder de kop nieuw beleid. Het voorstel in dit amendement is dat de dekking uit de huuropbrengsten van deze kavels. Als je gaat uitrekenen wat dat zou betekenen voor de huuropbrengst van deze kavels, dan zou dat zo'n 3500 euro per jaar opleveren. Dat wordt nergens in Nederland vertoond, dat zou meer dan 4 00% meer zijn dan de huurprijs die voor de andere kavels wordt gevraagd. Dat wordt natuurlijk aangevochten, dat gaat ook geen stand houden, het schiet dwars langs het doel heen, namelijk om 6 plaatsen te faciliteren. Daar wordt al jaren over onderhandeld en wij moeten nou eens tot afspraken komen en dit uitvoeren. 5% huurverhoging per jaar zit er in en daar moet ik wat dat betreft bij blijven. Er is overigens iets anders, dat wil ik nu vast wel aangeven, ik kom er nu ook dagelijks langs, en daar is een beetje een wildgroei van losstaande caravans, vrachtwagens enz. op gras velden. Ik wil dat veld in ieder geval gaan handhaven, maar dat heeft strikt genomen met dit amendement niets te maken. Motie 28 van de PvdA-fractiewaar het gaat over de wijkbudget ten. We hebben een uitgebreide discussie gehad over dit onder werp in de commissie van 1 september jl. De uitkomsten van die discussie zijn de richtlijnen voor het college om een nieuwe kadernota op te stellen. Ik kan dus in dat verband met een gerust hart die beslissing hierover, zoals het sinds vanavond heet, aan de raad laten. Dat was wat ik te zeggen had. Mevrouw Waanders (weth.): Ik wil reageren op een tweetal moties en ik zal iets zeggen over het project nieuw Zaailand. Motie 20 over de Zuiderzeelijn ontraadt het college en dat ontraden we zelfs ten zeerste. Ten eerste, er ligt een raadsbe sluit, ik dacht dat de heer Stoker dat ook opmerkte en dat klopt. De raad heeft een uitspraak gedaan. Als er sprake is van een gewijzigde bestuursovereenkomst dan zal over die wijzigin gen de raad zich opnieuw moeten uitspreken. Wanneer is dat het geval, vraagt de heer Zwart. Dat is in ieder geval volgend jaar, op zijn vroegst is er eind van dit jaar opnieuw overleg tussen regio en rijk over de ZuiderzeelijnDus wat dat betreft is er sprake van vertraging. Als het gaat om die procedure, Blad 83 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Motie 5 is aan de raad. Motie 6 is aan de raad. Motie 7 wil ik even iets meer over zeggen. Ik stel voor dat die motie wordt afgewezen. Er worden in de overweging zaken genoemd die niet kloppen. Bijvoorbeeld dat er geen duidelijke motive ring is aangegeven door het college van het berekenen van het uurtarief. Dat is niet waar. Er wordt ook gezegd dat de proce dure niet correct is verlopen. Ik denk dat het belangrijk is, dat heb ik ook al eerder gezegd, dat SVL wel degelijk mondeling is geïnformeerd over de hele gang van zaken. Ik begrijp van verschillende kanten dat SWL bezwaar heeft ingediend tegen het besluit van het college, dat is mij niet bekend, maar ik ga er vanuit dat wat u zegt ook zo is. Om die reden zou ik dan ook willen voorstellen dat de commissie voor bezwaar- en beroep schriften dit dan ook netjes afhandelt en dat de uitspraak van deze commissie dan ook bepalend is voor het vervolg. Ik vind het wat vreemd om nu met deze motie akkoord te gaan. Daarom zal ik over de dekking ook niet al te veel zeggen. En u geeft ook op, het college om een kaderstellende discussie te beginnen. Nogmaals die kaderstelling is de verantwoordelijkheid van de raad, dus ik wil ook graag u die verantwoordelijkheid daarmee teruggeven, dat als u een kaderstellende discussie wil over het jongerenwerk in Leeuwarden, waar ik overigens van harte mee instem, het aan de raad is om dat in gang te zetten. Dat is ook mede de reden waarom deze motie wordt afgewezen. Motie nummer 8 is aan de raad. Motie 9 is aan de raad. Motie 10, tussenschoolse opvang. Zowel in de raad heb ik u hierover geïnformeerd, als ook in een later tijdstip op verzoek van de D66-fractie heb ik u nog weer uitgebreid geïnformeerd over de tussenschoolse opvang. Ik denk dat het nogmaals belang rijk is om hier te benadrukken dat er geen sprake is van afbouw van het stopzetten van de tussenschoolse opvang, maar dat de verantwoordelijkheid bij de ouders wordt neergelegd. De wette lijke taak van de scholen is om een ruimte aan te bieden. Nogmaals die tussenschoolse opvang verdwijnt niet. Ook dit punt is verder aan de raad. Motie 11 is aan de raad. Motie 13 is aan de raad. Motie 14 van de SP-fractie, waarin u zich in uw bewoording ook buitengewoon negatief uitlaat over de WVG van de gemeente Leeuwarden. Ik wil u toch even in herinnering brengen, niet alleen de SP-fractie maar zeker ook de andere raadsleden, dat wij zeer recentelijk een stevige pluim hebben gekregen van de Consumentenbond voor het WVG beleid en de uitvoering van het WVG beleid. Dat staat haaks op uw uitspraken. En wat misschien nog wel veel interessanter is, meneer v.d Wal, dat nog niet zo want dat heeft ook te maken met wanneer, wat wordt voorgelegd. Dat heeft ook nog een link natuurlijk met wat er op provinciaal niveau gebeurt. Met name ook met de raadpleging die is voorge steld. Zoals u ook uit de krant heeft begrepen gaat er nu een raadpleging op provinciale schaal plaatsvinden over het pro gramma van eisen. Het voorstel van de provincie komt hierop neer dat wanneer er een nieuwe bestuursovereenkomst of een gewijzigde bestuursovereenkomst ligt, dat daar colleges een uitspraak over doen. Uiteraard onder voorbehoud van uitspraken die de raden en staten moeten doen. Dat vervolgens er een raadpleging plaatsvindt op provinciaal niveau over dat program ma van eisen. En dat vervolgens dan besluitvorming met die uitkomsten van die raadpleging aan de orde is in de raad en de staten. Ik heb met gedeputeerde Baas daar ook over gesproken, ook verzocht om daar met de andere collega's in Friesland, Smallingerland en Heerenveen, nog een keer over te spreken, want ik kan me wel voorstellen dat het wenselijk is dat ten aanzien van die procedures de provincie en de drie betrokkenen gemeenten daar wat lijn in brengen. Los van het procedurele verhaal en los van de vraag of het uiteindelijk een magneetzweefbaan wordt, want dat is voor mensen die hier over gesproken hebben dat wordt als natuurlijk nog maar de vraag. Als we het hebben over die "go or no go" momenten, meneer v.d Wal, dan heeft dat te maken met welke variant het zou moeten worden. Dat maakt onderdeel uit van die jarenlange procedure. Want het uiteindelijk van start gaan dat zal, maar dan heb ik de vertraging nog niet meegerekend, niet voor 2008 zijn. Maar als de raad vanavond zou besluiten, althans een meerderheid van de raad, om vanuit het niets, dus zonder dat daar nieuwe gegevens aan te grondslag liggen, om de reservering op te heffen van die 10 miljoen gulden vanuit het SIOF, dan geeft dat naar de stellige overtuiging van dit college in ieder geval blijk van bestuurlijk onbetrouwbaarheid, gelet ook op het feit dat het er meerdere partners natuurlijk met dit project verbon den zijn en gelet op de uitspraken die we in het recente verleden hebben gedaan. Los nog van de vraag of het strategisch nog aan de zin is om op dit niveau de stekker uit het hele project te trekken. Maar daar moet u uw eigen gedachten maar eens over laten gaan. Bezuinigingen GWP, motie 22, ingediend door de PvdA-fractie Het is inderdaad een hele pijnlijke bezuiniging, dat vindt het college ook. Maar dat geld voor een heleboel van de bezuinigin gen, die vanavond aan de orde zijn. Vanuit de gedachte, het moet ergens vandaan komen en de pijn moet dan ook maar wat gespreid worden is ook dit voorstel aan u voorgelegd. Tenslotte de opmerkingen die over het project Zaailand zijn gemaakt. Ik denk dat het toch goed is om op te merken, dat de gemeente Leeuwarden slechts één van de partijen is die aan nek zijn met het project nieuw Zaailand, verder hebben we het Blad 84 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 lang geleden een prominent 2e kamer lid van de SP-fractie bij de gemeente Leeuwarden op bezoek is geweest, de heer Kalsbeek kan u daar ongetwijfeld nog van alles over vertellen, waarin juist door de SP wij ongeveer de hemel in geprezen werden vanwege ons WVG-beleid, omdat we dat zo goed uitvoering geven en goed beleid hebben in de gemeente Leeuwarden. Ik denk dat het belangrijk is dat het college ook heeft aangegeven goed te willen luisteren naar de discussie die in de commissie is gevoerd. U was het daar niet zo eens met de lijn van het college. Dat nu die mogelijkheid nog steeds in stand gehouden zal worden, dat mensen kunnen kiezen tussen vervoerspas en een eigen vergoeding. Ik denk dat het belangrijk is dat u zich ook realiseert dat het college ook goed naar u geluisterd heeft. Maar ook deze motie is verder aan de raad. Motie 15 is aan de raad. Motie 21 is aan de raad. Motie 27 over topsport. Raad, u verbaast mij. Vorige week heeft u een discussie gevoerd over de kadernota sportbeleid. Wat staat er in de kadernota: dat het budget voor topsportevenemen ten geschrapt moet worden. U volgt daarin het college. Wat schetst mijn verbazing? U komt nu met een voorstel om dit budget niet te schrappen of thans een deel daarvan, terwijl door de commissie besloten is dat de nota topsport volgende week in de raad komt als hamerstuk. Nogmaals het is aan de raad, maar helemaal consistent vind ik u niet. En dan tot slot, motie 29 is ook aan de raad. En hier wilde ik het bij laten. De heer Sluiter (weth.): Laat ik beginnen met te bedanken voor de complimenten, maar naar mate ze langer duurden ging u harder lachen en daar deed u mevrouw Dolstra geen recht mee. Ik heb één klemmende vraag te beantwoorden. Dat was de vraag van de heer v.d. Wal van de SP-fractie die zich afvroeg of de productie, de streefcijfers althans, voor wat de woningproduc tie betreft lager worden, gaat dat dan ook gelden voor de lagere inkomensgroepen en voor de ouderen. Het is eigenlijk een discussie die terug zal komen in het woonplan. In het woonplan wordt een duidelijk accent gegeven juist naar die groepen toe en studenten. Het niet de bedoeling is dat die productie lager wordt. Het is overigens ook niet zo dat die streefcijfers van dien aard zijn dat de productie lager wordt, nee, het resultaat moet zijn dat de productie hoger moet worden. Wat dat betreft kan er alleen maar meer uitkomen. Dan reageer ik naar een aantal moties. Motie 3 van de SP-fractie waar gepleit wordt het Leeuwarder bos toegankelijk te maken voor rolstoelen. Dat gaat voor twee keer 64.000 euro, 64.000 nieuw beleid en 64.000 provinciale provin-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 22