Blad 89 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 90 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 De hear Krol (weth.): Ik ha de moasje fan de FNP-fraksje oer de webstek oer de holle sjoen. Per 1 jannewaris 2004 komme wy mei in nije webside en dy bestiet ut trije talen. Nederlans, Frysk en Ingels. Dus op himsels tink ik dat dêrmei punt 1 fan de moasje fan de FNP-fraksje beantwurde is, dat dat beliedsünder- steunend is. Wat dat oangiet binne wy it mei elkoar iens As it giet om de oare saken, dan wurd üs frege om gebrGk te meitsjen fan de produktenkatalogus fan de Afük om de e-mail yn it Frysk ek mooglik te meitsjen, ferfolgens ek Frysktalich te ünderhalden en de dekking oangeande dizze saak ut normale budzjetten te heljen. Ik wol it sa opfetsje, hear Posthumus, dat oangeande punt 1, dat is gjin probleem, it oare is in oanbefelling oan it kolleezje, wêrmei't wy sizze fan wy sjogge dernei en past üs dat yn relaasje ta wêrmei't wy dwaande binne. Dan dogge wy dat yn relaasje ta de Afük. Mar dy tasizzing doch ik net, omdat ik tink dat dat ek passe moat yn datjinge dêr't wy mei dwaande binne. Foarsitter, ik hoopje dat dat düdlik is. De Voorzitter: Dan resten er nog 2 moties. De eerste motie is van de WD en de PvdA, ik noem die maar de veiligheidsmotie. Daar wil ik eerst even op in gaan. Dan ga ik daarna ook nog even in op een aantal opmerkingen, die gemaakt zijn ook door de heer Jacobse. Bij de vorige algemene beschouwingen is door de WD-fractie een verzoek ingebracht, ik dacht dat het ook in de motie vervat was, om een actieplan te maken ten aanzien van veelplegers. Het zou kunnen zijn dat we er toen ook al bij betrokken hebben de zogenaamde vawersDat zijn de mensen die veel vaker opgepakt worden in verband ook met een verslaving. U begrijpt dat die categorieën vaak ook over elkaar heen vallen als het ware. Hoe is het nou de afgelopen periode vanaf vorig jaar tot nu ongeveer gegaan met die verschillende categorieën? Die ver schillende categorieën bestaan uit de vawers, de versnelde afhandeling van verslaafden, dat die bestaan uit de veelple gers, dan heb je de minderjarigen en de meerjarigen veelple gers. En nogmaals er zit een dubbeling in die categorieën, niet ten aanzien van de onderlinge veelplegers meer en minderjari gen, maar wel ten aanzien van de vawers. We hebben ten aanzien van de vav ongeveer anderhalf jaar geleden dat beleid ingezet. Op dit ogenblik is het zo dat er in die periode 1032 mensen geverbaliseerd zijn, er zijn 832 veroordelingen uit gevolgd. Dat zijn veroordelingen die dan uiteindelijk geresulteerd hebben in geldboete of een hechtenis. Nou moet u niet denken dat het 1032 mensen zijn, want het zijn natuurlijk dezelfde mensen die heel vaak weer opgepakt voor ditzelfde. Dit zijn aanmerkelijk minder mensen, maar het zijn wel het aantal bonnen en hechtenissen of geldboetes. We hebben al eerder geconsta teerd met elkaar dat als je uiteindelijk niet kunt zeggen dat mensen, die of hun geldboete niet voldoen of voortdurend weer voor hetzelfde opgepakt worden, op een gegeven moment niet vastgezet kunnen worden, dan heeft het beleid wat lemen voeten. Dus wij waren heel blij dat we uiteindelijk zover zijn gekomen, dat is nog maar onlangs gebeurt, dat we met de politie zover zijn gekomen dat de politie één cel voortdurend vrij heeft voor deze categorie, die vawers. Dan heb ik het nog niet over de veelplegers, zowel de minderjarigen als de meerderjarigen. Dat ligt wat ingewikkelder, dat zijn soms ook een heel andere categorie mensen, dat kunnen ook mensen zijn die absoluut niet verslaafd zijn, maar die wel vaak een bepaald delict plegen of verschillende delicten plegen. Daarvoor zijn alle partijen, die daarmee te maken hebben, om de tafel gaan zitten, onder voor zitterschap van de hoofdofficier van justitie. Wie zitten daar om de tafel? Dat is de Reclassering, de Raad voor de Kinderbe scherming, de Kuno van Dijk Stichting, het Leger des Heils, de afdeling Jeugdzorg, de gemeente en ik vergeet er vast nog eentje. Met elkaar hebben zij een plan gemaakt voor de komende periode hoe om te gaan met deze veelplegers. Daar hebben alle partijen een toezegging gedaan ten aanzien van datgene wat ze zullen inzetten. Dat betekent dat de gemeente 56000 euro ter beschikking heeft gesteld aan de Kuno van Dijk Stichting om zich met name weer bezig te houden met de begeleiding ook weer van de verslaafden in het traject van die veelplegers. Dat geld komt uit de GSB-budgetten en dat komt met name uit de zogenaam de Rietkerk-gelden. De politie heeft toegezegd dat zij samen met Justitie hun uiterste best zullen doen om ook cellen in de gevangenissen vrij te maken voor mensen die daarvoor in aanmerking komen. Dat is een ingewikkeld traject, want als we het hebben over cellen in het Huis van bewaring of in de gevangenis, dan hebben wij daar geen zeggenschap over, daar heeft de politie ook geen zeggenschap over, dat gaat via dienst Justitiële inrichtingen. Dat houdt dat al die partijen, die om de tafel zitten, via de relatie die zij hebben in Den Haag een klemmend beroep doen om te zorgen dat er celcapaciteit is ook voor deze categorie mensen, te meer daar de rijksoverheid en zeker bij monde van Minister van Justitie Donner voortdurend zegt dat het zo noodzakelijk is dat deze mensen, die veelplegers, ook opgepakt worden en aan het verstand gebracht wordt dat het zo niet langer gaat. Op dit ogenblik is er ten aanzien van die capaci teiten nog onvoldoende duidelijkheid. Wij gaan er vanuit dat er nog wel wat activiteiten ondernomen moeten worden voor wij die garantie hebben dat dat rond is. Die afspraken die we dan gemaakt hebben met elkaar zullen resulteren in ieder geval in 3 projectplannen voor de komende periode, waarbij een aantal partijen, die daar om de tafel zitten zich verantwoordelijk voelen voor een bepaalde activi teit, zoals bijvoorbeeld de opvang van iemand die ontslagen wordt uit de gevangenis, zodat die niet onmiddellijk weer, als hij buiten staat, tot hetzelfde vervalt als daarvoor. Dus er moet een goede opvang zijn, er moet huisvesting zijn en er moet werkgelegenheid zijn. Daar hebben de partijen, die om de tafel zitten, zich toe verplicht. Die projectplannen zullen zo rond Blad 87 Blad 88 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 uiteraard over het Friesch Museum, heel prominent natuurlijk, de Provincie, de ING, Achmea en het architectenbureau Henk Ket Leeuwarden is als partij van belang als het gaat om de steden bouwkundige randvoorwaarden, die gesteld worden en faciliterend ten aanzien van allerlei procedures, die gevoerd zouden moeten worden als het tot uitvoering komt, voordat het tot uitvoering komt. Voor Leeuwarden gaat het verder met name ook om het opwaarderen van het kernwinkelgebied. Dat is in het Collegepro gramma opgenomen als een taak, waaraan ook het college uitvoe ring zou moeten geven. Daar waren wij ook druk mee bezig, daar had de raad ook een voorbereidend krediet vanuit het ontwikke- lingsdeel SIOF voor ter beschikking gesteld. Toen op enig moment, u herinnert zich dat nog, het legaat Bonnema vrij kwam. Toen deed zich de kans voor om een aantal zaken met elkaar te combineren. Namelijk de ontwikkeling van een nieuw museum op of aan het Zaailand, de verdere opwaardering van het kernwinkelge bied, zoals gezegd een taak die is opgenomen in het collegepro gramma, en wat we altijd al zo graag wilden, een beter functio nerend plein, een beter functionerend Zaailand. Wat dat betreft hebben de partijen die ik zojuist noemde het verstandig gevon den om met elkaar om de tafel te gaan om te kijken of het niet beter zou zijn om daar één integraal project van te maken. Die partijen zitten nog steeds om tafel, nu onder leiding van een procesmanager. Het is de bedoeling dat in het voorjaar aan de raad stukken worden voorgelegd, waarin nader wordt ingegaan, inhoudelijk uiteraard, op het concept dat daar ontwikkeld zou moeten worden en uiteraard meer inzicht ook in de haalbaarheid van het geheel. Dus ons voorstel is om daar in het voorjaar op terug te komen en dan ook met een gedegen stuk de discussie met u te kunnen voeren. We zouden het ten zeerste betreuren als er nu al uitspraken gedaan worden, die daar op vooruit lopen zonder dat echt die inhoudelijke discussie is gevoerd. Voorzitter, ik wil het hier bij laten. De heer Brok: (weth.): Met betrekking tot de moties kan ik relatief kort zijn. Motie van de CU-fractie inzake het bedrag van 564 euro voor de kosten van het PC-project voor de minima. Ik heb afgelopen week in de commissie daar de nodige opmerkingen namens het college over gemaakt, die herhaal ik hier kortheidshalve maar niet. Ik kan hier volstaan met de opmerking dat deze motie niet kan, daar de nieuwe wet per 1 januari a.s. de mogelijkheden onmoge lijk maakt naar de toekomst toe om nog in een bepaalde vorm categoriale bijstand te verlenen. Het project is daar een onderdeel van. Dus de koppeling die u legt, meneer Stoker, mag niet meer. Anders is de motie die ingediend is door de PvdA-fractie ondersteund door een aantal andere partijen. Daarin wordt aangedrongen op het vormen van een fonds voor de minima. De formuleringen die u kiest in het dictum en de kant die het op kan kunnen in ieder geval wel als je naar ook de wet kijkt. Dan is het vervolgens een keuze aan de raad om dit voorstel wel of niet te ondersteunen. De moasje fan de FNP-fraksje oer it Programma Wonen. De leste fjouwer jier is it al sa dat fia in herkalkulaasje en ek in egalisaasjereserve in soart ynformaasje jün wurdt oan de ried oer feroarings op it mêd fan de wenningbou. Dy stikken binne beskikber foar de kommisje. Der is net safolle omtinken foar dy stikken, moar ik earlik sizze. Mar dy ynformaasje is der op dit stuit al, al fjouwer, fiif jier. Dus de moasje is net echt nedich. Dan nog een opmerking van de CU-fractie over de WIW/ID en daarin citeert de heer Stoker uit een brief die ik vorige week ook heb mogen lezen, over hoe het gaat met de hele exercitie en daar moet mij toch wel het volgende van het hart. Ik vind ook dat het een beetje de grens begint te bereiken van wat nog eigenlijk acceptabel is. De heer Stoker zegt: hoe zit het nou precies met de afspraken voor volgend jaar en hoe kan het dat de ene werkgever zo behandeld wordt en de andere werkgever zo behandeld wordt. Dan zeg ik tegen meneer Stoker, dat hebben we zelf afgesproken, althans dat heeft u afgesproken en u heeft het college met een opdracht weggestuurd aan het begin van het jaar, in januari. Er moest een taakstelling van 3 miljoen gehaald worden, er moesten van 743,6 terug naar 600 en er moest maatwerk geleverd worden. Aan al die voorwaarden en die rand voorwaarden daar is het college mee aan het werk gegaan. Ik heb u vorige week in de commissie gezegd dat we inmiddels op 621,06 zijn uitgekomen. Dus de hele exercitie loopt goed. Dan is ook hier vanavond in de raad de suggestie wekken dat we dingen doen die niet afgesproken zijn, dat werpt het college verre van zich. Dat is één. Het college hoeft helemaal geen complimenten reeds nu te ontvangen, omdat we nog niet op die 600 zijn, maar we staan wel voor datgene wat is afgesproken met de raad. Daar werken 2 procesmanagers hard aan, daar werkt 90% van de werkge vers ook hard aan mee en misschien zou het ook aardig zijn, meneer Stoker, om daar wat meer accent op te leggen, ook de werkgevers te danken die 123 mensen inmiddels een reguliere baan, inclusief loonsverhoging, hebben bezorgd. Ik maak toch van de gelegenheid gebruik om dat nog een keer naar voren te brengen. Want ook in de discussie afgelopen week in de pers wordt de suggestie gewekt alsof die 120 mensen, die inmiddels zijn uitgestroomd zijn, weer gewoon terug in de bijstand komen. Dat is absolute lariekoek. Je kunt het op een gegeven moment niet eens zijn met het college over hoe de exercitie loopt, maar dan moet u achteraf zeggen dat u de opdracht zelf verkeerd geformuleerd vindt. Opmerkingen in termen, die maakt u trouwens vanmiddag niet maar afgelopen week zijn die wel gemaakt, dat die mensen weer terug zouden komen in de bijstand, dat is absolute lariekoek. Voorzitter, dat was het.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 23