Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Collega raadsleden, Leeuwarden kan zich niet permitteren om alleen maar te bezuinigen, dat zal de relatieve achterstandpo sitie die wij hebben alleen maar versterken. We hebben de afgelopen periode goed geïnvesteerd, de binnenstad is mooi opgeknapt, de stadsgrachten in de Prinsentuin worden aangepakt, Achter de Hoven/Vegelin is een uitvoering en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is dus zeker niet allemaal kommer en kwel. Er wordt op veel terreinen behoorlijk veel neergezet. We hebben niet de gewoonte hier als raad uitgebreid bij stil te staan, maar bij deze gelegenheid wil ik toch wel even memoreren dat in Leeuwarden de boel zeker niet op slot zit. De PvdA- fractie hecht aan de voortzettingen van deze investeringen in de toekomst van de stad. In dit licht zullen wij ook het voornemen van het college steunen om een bedrag in het SIOF te storten vanuit de algemene reserves, zij het dat het bedrag wat ons betreft iets lager mag zijn. Daarnaast komen wij met een motie om de investering ter bevor dering van de bereikbaarheid van Leeuwarden te stimuleren. Dat wil zeggen, wij wijzen de voorgestelde bezuiniging op het GWP af en wij willen daarmee bereiken dat de investeringen voor dit GWP toch op niveau blijven. Het zijn echter niet alleen de miljoenen projecten die ons bezighouden in de Leeuwarder politiek. Wij allen bezoeken alle wijken, wij worden daar geconfronteerd met vragen over onder houd en de directe leefomgeving. En terecht, ook wij maken ons daar regelmatig zorgen over. Wij verwachten ook dat we op niet al te lange termijn een discussie kunnen voeren over dat niveau van het beheer en onderhoud, ook in het licht van de voorge stelde bezuiniging met ingang van 2007. Ook de voorstellen bezuinigingen op de bedrijfsvoering is iets waar wij de nodige zorg over hebben. Het is een bijzonder hoge taakstelling, die niet ten koste mag gaan aan de dienstverle ning die wij onze burgers willen bieden. Wij willen dan ook regelmatig door het college op de hoogte gehouden worden omtrent de voortgang van deze taakstelling. De wijkaanpak, is een belangrijk instrument om de participatie van Leeuwarders bij het gemeentelijke beleid tot uitdrukking te doen komen. We hebben een goede evaluatie gehad van de wijkaan pak, natuurlijk er waren nog een aantal verbeterpunten, maar overwegend gaf het een heel positief beeld. Wij willen daarom ook een motie indienen die er toe leidt dat het wijkbudget in de komende jaren verder doorgezet kan worden. Dat betekent dat we een tijdelijke dekking daarvoor moeten vinden en voor de structurele dekking willen wij in de toekomst het raadsbudget benutten Dan kom ik nu tot de bezuinigingsvoorstellen van het college die door ons afgewezen worden. Ik zal daar niet lang bij stilstaan, verschillende fracties zullen daar nog moties over Blad 3 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 nieuwe seizoen een discussie voeren met de politie en met de korpsbeheerder over hoe wij als gemeenteraad toch de nodige invloed kunnen hebben op het beleid op het terrein van openbare orde en de veiligheid. Wij zullen samen met de WD-fractie daartoe een motie indienen die die strekking kent en die ook inhoudt dat we graag willen praten over het plan van aanpak veelplegers, zoals wij vanochtend zagen dat uit is gekomen en dat de pers reeds heeft gehaald. Het adagium van dit nieuwe kabinet is eigen verantwoordelijk heid. Op zich is daar helemaal niets mis mee. Maar als wij dan zien tot wat voor maatregelen dat leidt op het gebied van minimabeleid, op het gebied van de huursubsidies, op het gebied van onderwijs achterstandbeleid, dan moeten wij toch constate ren dat het toch wel begint te lijken dat de eigen verantwoor delijkheid zou kunnen leiden tot een stuk verharding in deze maatschappij. Eigen verantwoordelijkheid, prima, maar dan nooit zonder een stuk solidariteit. Ik kom daar straks op terug bij een aantal moties die onze fractie zal indienen. Dit kabinet is geconfronteerd met een zware bezuinigingsopgave Over de politieke keuzes zal ik het nu niet met u hebben, maar we hebben toch wel de indruk dat er een buiten proportioneel groot deel terechtkomt bij die mensen die die lasten niet kunnen dragen, de minst draagkrachtigenWij hebben ook de indruk dat er toch een groot deel van deze bezuinigingen afgewenteld wordt op de gemeente. Maar liefst 2.5 miljard wordt er gekort op het Gemeentefonds. En dat terwijl de eisen van het rijk in de sfeer van rapportages en monitoringen steeds stringenter worden. Het begint er een beetje op te lijken dat het rijk meer wil sturen en ook steeds meer wil bepalen, maar minder wil financieren. Ons lijkt dat niet evenredig. Samen de trap op, samen de trap af is het gezegde. Het begint er nu op te lijken dat het rijk een klein treetje terug doet en passant de gemeente daarmee een forse zet geeft en de trap af laat donderen Wat zich uit de berekeningen van de CBP laat zien is dat op dit moment je maar het beste kunt behoren tot de categorie met een dubbel inkomen en een lease auto, dan behoor je tot de gelukki ge categorie, die er nog enigszins op vooruit gaat. We zullen dan ook een motie indienen waarbij wij voorstellen om de raadsleden te voorzien van een lease auto. Daarnaast pleegt dit kabinet een forse aanslag op het gemeente lijk belastingdomein door de gebruikersheffing van de OZB op woningen af te schaffen. Later in deze vergadering komen wij daar ook weer op terug. Dit gebeurt onder het mom van een lastenverlichting. Afgezien van het feit dat deze maatregel leidt tot ongelijke inkomenseffecten, immers de minima betalen geen OZB en kunnen dus ook niet meer profiteren van deze afschaffing en ook de mensen in de verzorgingstehuizen zullen indienen en ik laat de verder toelichting over het algemeen aan die fracties over. Het COS, wij wijzen deze bezuinigingen af en de fractie van PAL/GL zal daartoe een motie indienen. Het COC, hetzelfde laken een pak, en de CDA-fractie zal daar een motie voor indienen. Dat geldt ook voor de Anders Actieven, daar zal een CDA-motie voor ingediend worden en die zullen wij steunen. Het SIOF, daar zal een motie door de WD-fractie worden inge stemd voor wat betreft de besluitvorming rondom het SIOF die motie zullen wij steunen. Dan wil ik even stilstaan bij de dekking. Wij hebben als coalitie een gemeenschappelijke dekkingsmotie opgesteld en de voorstellen, die straks in de moties zullen worden gedaan, kunnen uit deze dekkingsmotie worden gedekt. Dat betekent dat er geen verdergaand beslag op de algemene reserves zal worden gedaan Ik wil daar nog één opmerking bij maken. Wij lopen elk jaar aan tegen een structurele onderbesteding. Ook dit jaar bij de Turap hebben we gezien dat er weer een onderbesteding hebben van ongeveer 2.6 miljoen en dat is inclusief de rioleringen. We willen toch het college erop wijzen dat bij de vaststelling van het krediet en dat wij toch eens wat stringenter moeten gaan opereren. Het is mij bekend dat we ook in de begroting al een ruime 8 ton opnemen, waarbij we rekening houden met die onderbesteding, maar dat blijkt telkens weer dat die onderbesteding nog ruimer uitvalt. We willen daar graag aandacht voor. Als laatste wil ik opmerken dat ik net als onze collega's in de Staten van mening ben dat een aantal effecten van de voorge stelde bezuinigingen vrij summier zijn toegelicht bij deze begroting. Dit leidt er wat mij betreft niet toe dat we zo'n rigoureuze stap nemen als in de Staten, waarbij men de hele begroting daarmee een paar maanden heeft opgeschoven. Aan de andere kant is het zonder meer zo dat het heel raadzaam zou zijn om die effecten toch wat helderder in beeld te brengen en met name om vooraf ook een set criteria aan te geven op grond waarvan met name de bezuinigingen bij de externe organisaties worden ingevuld. Want je kunt steeds de vraag stellen waarom het COS wel en het SKL niet en het SWOL niet. Dat zijn zaken waarvan ik denk dat we daar in het vervolg bij een volgende begrotingsbehandeling rekening mee moeten houden. Moties ingediend door de PvdA-fractie "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 2004; overwegende Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 niet profiteren van deze maatregel. Ik zou zeggen kabinet, ga dan de eerste twee schijven van inkomstenbelasting verlagen, dan heeft u ook het gewenste effect en kunnen de gemeenten weer gewoon hun normale belastingheffing doen voortgaan. Dit zeg ik in het volle besef overigens dat er ook gemeentes zijn die wat ongelukkige ervaringen hebben met de heffing van OZB. Het kabinet legt sterk de nadruk op de boekhouding, ook wij moeten de tering naar de nering zetten, maar dan niet zonder te kijken naar de effecten op met name de sociaal zwakkeren in onze samenleving. Dat heeft helemaal niks te maken met softe ideologie of iets dergelijks, dat is gewoon bittere noodzaak. De positie van de bijstandsgerechtigde, de oudere, de asielzoe ker, de dakloze, is in veel gevallen al beneden het niveau dat wij passend achten in deze welvarende maatschappij Gelukkig is het besef, dat de positie van specifiek de minima onder druk staat, ook in deze raad voldoende aanwezig. Dat gezien de discussie die wij op dit moment voeren over de WWB. Wij hebben ook in dit kader in deze raad indringende discussies gevoerd over de ID- en de WIW-banen. Met name ook de PvdA- fractie heeft zich daar volop voor ingezet. Wij zijn ook verontrust over de effecten die de invoering van deze wet op deze discussie nog heeft gehad. Wij zullen ook op korte termijn indringend met het college in overleg gaan over de consequen ties voor onder andere organisaties als de stadswachten. Maar wij willen dat niet gehaast doen, wij willen dat zorgvuldig en gedegen doen. Niemand heeft er baat bij dat wij hier nu een aantal uitspraken gaan doen waarvan wij de consequenties op dit moment niet kunnen overzien en waarvan u ook de consequenties niet kunt overzien. Neemt niet weg dat de hele invoering van deze wet de nodige gevolgen gaat hebben. Wij zullen dan ook met een motie komen die moet proberen om voor de consequenties, die nu nog niet volledig duidelijk zijn, van deze invoering van de wetgeving een vangnet te creëren. Wij hebben deze motie ge noemd, het fonds voor de minima. Wij willen een fonds instellen voor de minima voor een periode van 2 jaar. Dat is een tijde lijke periode, de omvang van het fonds zal 1 miljoen euro moeten bedragen. Wat willen wij daarmee bereiken? Wij willen daarmee bereiken dat de inkomenspositie van de minima, die onder andere door het wegvallen van de categorale bijstand vermindert en ook door de maatregelen op het gebied van huursubsidie en de ziektekosten regelingen, dat we daar in de komende periode nog een vangnet voor kunnen creëren. Tegelijkertijd willen we gaan kijken wat precies door de werking van de Wet Werk en Bijstand, de invoe ring daarvan, de consequenties zijn voor deze groep. Dan zullen wij bij de rapportages en bij de evaluatie van de invoering van de Wet Werk en Bijstand ook opnieuw dit instrument gaan bekij ken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 2