Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 6
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Collega raadsleden, Leeuwarden kan zich niet permitteren om
alleen maar te bezuinigen, dat zal de relatieve achterstandpo
sitie die wij hebben alleen maar versterken.
We hebben de afgelopen periode goed geïnvesteerd, de binnenstad
is mooi opgeknapt, de stadsgrachten in de Prinsentuin worden
aangepakt, Achter de Hoven/Vegelin is een uitvoering en zo kan
ik nog wel even doorgaan. Het is dus zeker niet allemaal kommer
en kwel. Er wordt op veel terreinen behoorlijk veel neergezet.
We hebben niet de gewoonte hier als raad uitgebreid bij stil te
staan, maar bij deze gelegenheid wil ik toch wel even memoreren
dat in Leeuwarden de boel zeker niet op slot zit. De PvdA-
fractie hecht aan de voortzettingen van deze investeringen in
de toekomst van de stad. In dit licht zullen wij ook het
voornemen van het college steunen om een bedrag in het SIOF te
storten vanuit de algemene reserves, zij het dat het bedrag wat
ons betreft iets lager mag zijn.
Daarnaast komen wij met een motie om de investering ter bevor
dering van de bereikbaarheid van Leeuwarden te stimuleren. Dat
wil zeggen, wij wijzen de voorgestelde bezuiniging op het GWP
af en wij willen daarmee bereiken dat de investeringen voor dit
GWP toch op niveau blijven.
Het zijn echter niet alleen de miljoenen projecten die ons
bezighouden in de Leeuwarder politiek. Wij allen bezoeken alle
wijken, wij worden daar geconfronteerd met vragen over onder
houd en de directe leefomgeving. En terecht, ook wij maken ons
daar regelmatig zorgen over. Wij verwachten ook dat we op niet
al te lange termijn een discussie kunnen voeren over dat niveau
van het beheer en onderhoud, ook in het licht van de voorge
stelde bezuiniging met ingang van 2007.
Ook de voorstellen bezuinigingen op de bedrijfsvoering is iets
waar wij de nodige zorg over hebben. Het is een bijzonder hoge
taakstelling, die niet ten koste mag gaan aan de dienstverle
ning die wij onze burgers willen bieden. Wij willen dan ook
regelmatig door het college op de hoogte gehouden worden
omtrent de voortgang van deze taakstelling.
De wijkaanpak, is een belangrijk instrument om de participatie
van Leeuwarders bij het gemeentelijke beleid tot uitdrukking te
doen komen. We hebben een goede evaluatie gehad van de wijkaan
pak, natuurlijk er waren nog een aantal verbeterpunten, maar
overwegend gaf het een heel positief beeld. Wij willen daarom
ook een motie indienen die er toe leidt dat het wijkbudget in
de komende jaren verder doorgezet kan worden. Dat betekent dat
we een tijdelijke dekking daarvoor moeten vinden en voor de
structurele dekking willen wij in de toekomst het raadsbudget
benutten
Dan kom ik nu tot de bezuinigingsvoorstellen van het college
die door ons afgewezen worden. Ik zal daar niet lang bij
stilstaan, verschillende fracties zullen daar nog moties over
Blad 3
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
nieuwe seizoen een discussie voeren met de politie en met de
korpsbeheerder over hoe wij als gemeenteraad toch de nodige
invloed kunnen hebben op het beleid op het terrein van openbare
orde en de veiligheid. Wij zullen samen met de WD-fractie
daartoe een motie indienen die die strekking kent en die ook
inhoudt dat we graag willen praten over het plan van aanpak
veelplegers, zoals wij vanochtend zagen dat uit is gekomen en
dat de pers reeds heeft gehaald.
Het adagium van dit nieuwe kabinet is eigen verantwoordelijk
heid. Op zich is daar helemaal niets mis mee. Maar als wij dan
zien tot wat voor maatregelen dat leidt op het gebied van
minimabeleid, op het gebied van de huursubsidies, op het gebied
van onderwijs achterstandbeleid, dan moeten wij toch constate
ren dat het toch wel begint te lijken dat de eigen verantwoor
delijkheid zou kunnen leiden tot een stuk verharding in deze
maatschappij. Eigen verantwoordelijkheid, prima, maar dan nooit
zonder een stuk solidariteit. Ik kom daar straks op terug bij
een aantal moties die onze fractie zal indienen.
Dit kabinet is geconfronteerd met een zware bezuinigingsopgave
Over de politieke keuzes zal ik het nu niet met u hebben, maar
we hebben toch wel de indruk dat er een buiten proportioneel
groot deel terechtkomt bij die mensen die die lasten niet
kunnen dragen, de minst draagkrachtigenWij hebben ook de
indruk dat er toch een groot deel van deze bezuinigingen
afgewenteld wordt op de gemeente. Maar liefst 2.5 miljard
wordt er gekort op het Gemeentefonds. En dat terwijl de eisen
van het rijk in de sfeer van rapportages en monitoringen steeds
stringenter worden. Het begint er een beetje op te lijken dat
het rijk meer wil sturen en ook steeds meer wil bepalen, maar
minder wil financieren. Ons lijkt dat niet evenredig. Samen de
trap op, samen de trap af is het gezegde. Het begint er nu op
te lijken dat het rijk een klein treetje terug doet en passant
de gemeente daarmee een forse zet geeft en de trap af laat
donderen
Wat zich uit de berekeningen van de CBP laat zien is dat op dit
moment je maar het beste kunt behoren tot de categorie met een
dubbel inkomen en een lease auto, dan behoor je tot de gelukki
ge categorie, die er nog enigszins op vooruit gaat. We zullen
dan ook een motie indienen waarbij wij voorstellen om de
raadsleden te voorzien van een lease auto.
Daarnaast pleegt dit kabinet een forse aanslag op het gemeente
lijk belastingdomein door de gebruikersheffing van de OZB op
woningen af te schaffen. Later in deze vergadering komen wij
daar ook weer op terug. Dit gebeurt onder het mom van een
lastenverlichting. Afgezien van het feit dat deze maatregel
leidt tot ongelijke inkomenseffecten, immers de minima betalen
geen OZB en kunnen dus ook niet meer profiteren van deze
afschaffing en ook de mensen in de verzorgingstehuizen zullen
indienen en ik laat de verder toelichting over het algemeen aan
die fracties over.
Het COS, wij wijzen deze bezuinigingen af en de fractie van
PAL/GL zal daartoe een motie indienen.
Het COC, hetzelfde laken een pak, en de CDA-fractie zal daar
een motie voor indienen.
Dat geldt ook voor de Anders Actieven, daar zal een CDA-motie
voor ingediend worden en die zullen wij steunen.
Het SIOF, daar zal een motie door de WD-fractie worden inge
stemd voor wat betreft de besluitvorming rondom het SIOF die
motie zullen wij steunen.
Dan wil ik even stilstaan bij de dekking. Wij hebben als
coalitie een gemeenschappelijke dekkingsmotie opgesteld en de
voorstellen, die straks in de moties zullen worden gedaan,
kunnen uit deze dekkingsmotie worden gedekt. Dat betekent dat
er geen verdergaand beslag op de algemene reserves zal worden
gedaan
Ik wil daar nog één opmerking bij maken.
Wij lopen elk jaar aan tegen een structurele onderbesteding.
Ook dit jaar bij de Turap hebben we gezien dat er weer een
onderbesteding hebben van ongeveer 2.6 miljoen en dat is
inclusief de rioleringen. We willen toch het college erop
wijzen dat bij de vaststelling van het krediet en dat wij toch
eens wat stringenter moeten gaan opereren. Het is mij bekend
dat we ook in de begroting al een ruime 8 ton opnemen, waarbij
we rekening houden met die onderbesteding, maar dat blijkt
telkens weer dat die onderbesteding nog ruimer uitvalt. We
willen daar graag aandacht voor.
Als laatste wil ik opmerken dat ik net als onze collega's in de
Staten van mening ben dat een aantal effecten van de voorge
stelde bezuinigingen vrij summier zijn toegelicht bij deze
begroting. Dit leidt er wat mij betreft niet toe dat we zo'n
rigoureuze stap nemen als in de Staten, waarbij men de hele
begroting daarmee een paar maanden heeft opgeschoven. Aan de
andere kant is het zonder meer zo dat het heel raadzaam zou
zijn om die effecten toch wat helderder in beeld te brengen en
met name om vooraf ook een set criteria aan te geven op grond
waarvan met name de bezuinigingen bij de externe organisaties
worden ingevuld. Want je kunt steeds de vraag stellen waarom
het COS wel en het SKL niet en het SWOL niet. Dat zijn zaken
waarvan ik denk dat we daar in het vervolg bij een volgende
begrotingsbehandeling rekening mee moeten houden.
Moties ingediend door de PvdA-fractie
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 2004;
overwegende
Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
niet profiteren van deze maatregel. Ik zou zeggen kabinet, ga
dan de eerste twee schijven van inkomstenbelasting verlagen,
dan heeft u ook het gewenste effect en kunnen de gemeenten weer
gewoon hun normale belastingheffing doen voortgaan. Dit zeg ik
in het volle besef overigens dat er ook gemeentes zijn die wat
ongelukkige ervaringen hebben met de heffing van OZB.
Het kabinet legt sterk de nadruk op de boekhouding, ook wij
moeten de tering naar de nering zetten, maar dan niet zonder te
kijken naar de effecten op met name de sociaal zwakkeren in
onze samenleving. Dat heeft helemaal niks te maken met softe
ideologie of iets dergelijks, dat is gewoon bittere noodzaak.
De positie van de bijstandsgerechtigde, de oudere, de asielzoe
ker, de dakloze, is in veel gevallen al beneden het niveau dat
wij passend achten in deze welvarende maatschappij
Gelukkig is het besef, dat de positie van specifiek de minima
onder druk staat, ook in deze raad voldoende aanwezig. Dat
gezien de discussie die wij op dit moment voeren over de WWB.
Wij hebben ook in dit kader in deze raad indringende discussies
gevoerd over de ID- en de WIW-banen. Met name ook de PvdA-
fractie heeft zich daar volop voor ingezet. Wij zijn ook
verontrust over de effecten die de invoering van deze wet op
deze discussie nog heeft gehad. Wij zullen ook op korte termijn
indringend met het college in overleg gaan over de consequen
ties voor onder andere organisaties als de stadswachten. Maar
wij willen dat niet gehaast doen, wij willen dat zorgvuldig en
gedegen doen. Niemand heeft er baat bij dat wij hier nu een
aantal uitspraken gaan doen waarvan wij de consequenties op dit
moment niet kunnen overzien en waarvan u ook de consequenties
niet kunt overzien. Neemt niet weg dat de hele invoering van
deze wet de nodige gevolgen gaat hebben. Wij zullen dan ook met
een motie komen die moet proberen om voor de consequenties, die
nu nog niet volledig duidelijk zijn, van deze invoering van de
wetgeving een vangnet te creëren. Wij hebben deze motie ge
noemd, het fonds voor de minima. Wij willen een fonds instellen
voor de minima voor een periode van 2 jaar. Dat is een tijde
lijke periode, de omvang van het fonds zal 1 miljoen euro
moeten bedragen.
Wat willen wij daarmee bereiken? Wij willen daarmee bereiken
dat de inkomenspositie van de minima, die onder andere door het
wegvallen van de categorale bijstand vermindert en ook door de
maatregelen op het gebied van huursubsidie en de ziektekosten
regelingen, dat we daar in de komende periode nog een vangnet
voor kunnen creëren. Tegelijkertijd willen we gaan kijken wat
precies door de werking van de Wet Werk en Bijstand, de invoe
ring daarvan, de consequenties zijn voor deze groep. Dan zullen
wij bij de rapportages en bij de evaluatie van de invoering van
de Wet Werk en Bijstand ook opnieuw dit instrument gaan bekij
ken