Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2 0 03 dat de procedure van het kant van de gemeente met betrek king tot de subsidie aan SWL niet correct is verlopen; dat het college pas eind september 2003 een subsidiebe schikking heeft afgegeven aan SWL voor het jongerenwerk van 2003; dat SWL daartegen bezwaar heeft aangetekend, omdat men van mening is dat voor dit bedrag het werk niet uitgevoerd kan worden binnen de door de gemeente gestelde voorwaarden; dat er geen duidelijke motivering is voor de berekening van het uurtarief; dat het college heeft aangegeven af te zien van aanbeste ding van het jongerenwerk, terwijl daartoe wel was geslo ten; - dat het risico bestaat dat SWL bij het doorzetten van het beleid en de aanpak van het college het bijltje erbij neer gooit dat SWL geen kwalitatief goed jongerenwerk kan aan bieden voor het gehanteerde uurtarief en SWL mogelijk de opdracht weigert, waarmee hun voortbestaan in gevaar komt; dat het geen goede zaak is dat er een monopoliepositie ontstaat in het jongerenwerk; het college richting de betrokken instellingen heeft aange geven de subsidiëring van het jongerenwerk in 2004 conform 2003 te laten plaatsvinden; besluit 1voor het jaar 2004 een eenmalige extra subsidie beschikbaar te stellen voor het jongerenwerk dat wordt uitgevoerd door de SWL ter grootte van 25.00 0; 2het onder punt 1. genoemde bedrag te dekken uit de reste rende incidentele middelen van de 1 miljoen operatie voor de bedrijfsvoering van de welzijnsinstellingen. Indien hierin niet meer voldoende middelen resteren een en ander te dekken uit de algemene reserve; 3 het college van B&W op te dragen voor 1 april 2004 een kaderstellende discussie met betrekking tot het jongeren werk in Leeuwarden op te starten, waarbij in ieder geval aandacht wordt besteed aan de vorm van jongerenwerk (welk type jongerenwerk willen wij bieden)relatie met instel lingen, opdrachtverstrekking/gummin, keuzevrijheid wijken, kosten (benchmark) en deze tijdig af te ronden, dat wil zeggen voordat de indiening en de besluitvorming over de subsidies voor 2005 aan de orde is; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mevrouw De Vries en de heer Feddema namens de WD-fractie. Voorzitter, volgens de WD-fractie doen we het fout als we alleen maar met de wijken blijven praten over bijvoorbeeld de wijkaanpak, terwijl we zaken die inwoners echt belangrijk vinden onvoldoende aanpakken. Zo krijg je alleen maar frustra ties. Wat dat betreft komt er een uitdagende discussie op ons af over de onkruidbestrijding Wij hopen dat er in de raad een open discussie wordt gevoerd op basis van correcte en hedendaagse feiten. En mensen niet meteen roepen dat bestrijdingsmiddelen slecht zijn. Op een wijkconfe- rentie was er laatst zelfs iemand die zei dat hij spul wel gewoon kon en wilde opdrinken. Om eerlijk te zijn hebben we die man daarna nooit weer getroffen. Waar het om gaat is: welk niveau wil je bieden, hoe wil je dat realiseren en wat heb je er voor over?1 Overigens zullen wij de motie van de PvdA- fractie over de wijkaanpak steunen. Naast een schone woonomgeving, vinden we dat het welzijnswerk zich in de wijken moet manifesteren. De WD-fractie geeft de voorkeur aan daadwerkelijke activiteiten en hulp in de wijken, waar de problemen zich ophopen, dan aan het subsidiëren van weer een bureauplaats bij een instelling. De WD-fractie die het heeft over welzijn en preventie. Dat moet u, voorzitter, toch aanspreken. Leeuwarden heeft altijd veel aandacht voor preventie, wat de WD-fractie betreft soms teveel. De balans is niet altijd juist en de keuzes daarbinnen ook niet. Het feit dat vorige week in de krant stond dat een Noord-Hollandse zwerfjongere door de politie aldaar was aange raden om naar Leeuwarden te verhuizen, moet ons allemaal toch asm het denken zetten?En het is niet de eerste keer dat ons een dergelijk signaal bereikt. Leeuwarden heeft gewoon een aanzuigende werking door het grote accent op preventieve en opvangvoorzieningen! De repressieve kant krijgt te weinig aandacht, terwijl die elders in het land op veel plaatsen fors wordt versterkt. Als het preventieve jongerenwerk uiteindelijk niet heeft geholpen, dan kan het passende antwoord alleen nog maar een krachtdadige repressieve aanpak zijn, waarbij het niet alleen bij mooie woorden blijft. Want in dat laatste is Leeuwarden sterk. We nemen het instrument van preventief fouilleren wel op in de Algemene Plaatselijke Verordening, maar er wordt direct bijge zegd: "we gaan het niet inzetten hoor". Waarom niet? Als het nou helpt om de problemen op te lossen? Een ander voorbeeld. Het actieplan veelplegers naar aanleiding van een eerdere WD-motie. Het antwoord van het college in de memorie van antwoord is wat de WD betreft te mager en het antwoord wekt de indruk dat het plan te weinig gericht is op Leeuwarden, zoals was gevraagd. Voor een algemeen provinciaal plan kopen we niet zoveel. De situatie in Leeuwarden is vol strekt anders dan in FerwerderadeelEn het is wel heel toevallig dat vanochtend het plan dan toch uiteindelijk gepre senteerd is, 8 maanden na de gevraagde datum en vlak voor de nieuwe begrotingsbehandeling. Maar uit de krant kunnen we vernemen dat er ook hier niet boter bij de vis gedaan wordt, want een dergelijke aanpak zonder voldoende celcapaciteit zet Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 vernomen dat de gemeente dit project weer voor 2 jaar steunt in het kader van het arbeidsactiveringsprojeet voor dak- en thuislozen Het college zou, begrepen wij, net als de CDA-fractie, zeer gehecht aan de Riepe zijn. Graag horen wij van het college of zij zich blijvend voor de Riepe wil inzetten. Tenslotte: graag ondersteunen wij de noodopvang voor uitgepro cedeerde asielzoekers, voor wie we ook richting Den Haag zijn opgekomen Mevrouw de Voorzitter, ook wat de betreft de samenleving mag de politiek niet de tijd tussen de vingers laten doorglippen. Vast zoals zij soms zit tussen de noodzaak van bezuinigingen en de wens tot het behoud van het bestaande. Wij hebben in onze bijdrage aangegeven vanuit onze visie op de samenleving wat wij willen behouden. Zoals we bij de kaderbrief zelf hebben betoogd is de pijn goed over de beleidsonderwerpen verdeeld. Met onze voorstellen van vandaag, denken we, zelfs nog iets beter Mevrouw De Vries (WD) Mevrouw de voorzitter, de gemeente presenteert deze begroting in een periode van economische neergang en in een financieel onzekere periode. Ingrijpende maatregelen zijn nodig om de uitdagingen voor de toekomst aan te blijven kunnen. De voorliggende begroting weerspiegelt dit ook "In de huidige economische situatie lijkt het ons onverantwoord problemen naar de toekomst te schuiven"!, zegt het college. Dat is de WD-fractie uit het hart gegrepen. Maar met deze begro ting zijn we er dan nog niet. De WD-fractie wil weer toe naar een echt sluitend meerjarenperspectief, want dat is er nu natuurlijk niet. Gelet op de hoeveelheid bezuinigingen vanuit het Rijk én het tijdstip waarop deze duidelijk zijn geworden, vinden wij het redelijk dat er enige tijd wordt genomen om hier weer naartoe te groeien. Daarnaast zouden wij er, gelet op de risico's die de gemeente loopt, waaronder bijvoorbeeld de Wet werk en bijstand voor zo'n 5 miljoen, voorstander van zijn de afgesproken minimumstand van de algemene reserve op te hogen. Wij willen ook graag de mening van de andere partijen én het college hierover horen. En nu zal iedereen wel roepen, daar heb je de WD-fractie weer met hun financiële discussie, het gaat toch om belangrijkere dingen?!? Natuurlijk draait het om de inwoners, bedrijven en bezoekers van de stad! In een artikel in het blad Socialisme Democratie van de Wiardi Beekman Stichting stond recent dat partijen streng moeten zijn voor de collectieve sector; dat ook linkse partijen voor elke euro een zo groot mogelijke recht vaardigheid moeten willen kopen. Wat de WD-fractie betreft geldt dat voor alle partijen! We moeten zakelijk begroten om fysiek en sociaal te kunnen blijven investeren!! En er hangen nog enkele dreigende wolken boven de gemeentefi- nanciën, zoals de financiering van de stadswachten. (Maar goed, daar nemen we vandaag geen besluit over.) Vanwege de financiële situatie hebben enkele partijen ook al met een schuin oog gekeken naar de algemene reserve. Maar structurele problemen kan je volgens ons niet oplossen met incidenteel geld! De krappe tijden dwingen ons tot het maken van keuzes, vaak moeilijke keuzes. Een voorbeeld daarvan is de zoveelste aanzienlijke taakstelling op de bedrijfsvoering. In principe is de WD-fractie daar geen tegenstander van, mits het verantwoord wordt ingevuld. Van het college zouden wij graag willen weten wat de achterliggende visie is bij de tot nu toe aangegeven keuzes in dit verband? Een periode van financiële krapte kan soms ook goed zijn. De zaak eens flink opschudden en wat je tot nu toe hebt gedaan kritisch bekijken, kan nooit kwaad! Maar dan wel gestructu reerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor subsidies. Er wordt vaak teveel en te snel naar de gemeente gekeken om problemen op te lossen. Soms lijkt het of de gemeente alleen maar gezien wordt als één grote zak met geld. Volgens de WD-fractie kan structu rele subsidie lui maken en de creativiteit dood slaan. Eens subsidie, wil niet zeggen altijd subsidie! Méér daarvoor moeten er dan wel de juiste voorwaarden zijn, in de vorm van een volwassen en zakelijke relatie met de gemeente! Wat ons betreft dus duidelijke prestatie-contracten, heldere afwegingscriteria, meerdere aanbieders, zo weinig mogelijk structurele subsidies, in een aantal gevallen geen éénjarige, maar meerjarige subsi diecontracten. Het gaat bij de subsidie niet om de instelling maar om de activiteiten!! De WD-fractie zou graag een meer fundamentele discussie over het subsidiebeleid willen en hoopt dat de rest van de raad daar ook voor in is. Als het gaat om de subsidierelatie is het jongerenwerk daarvan een duidelijk voorbeeld. Onlangs maakte het college bekend af te zien van aanbesteding. Hierover heeft de WD-fractie inmid dels vragen gesteld. Hoewel de wijken uitermate tevreden zijn over SWL, dreigt SWL het bijltje erbij neer te gooien. Wij stellen dan ook bij de motie voor om de SWL een incidentele extra bijdrage van 25.000 voor 2004 te geven, maar daaraan koppelen wij wel direct een kaderstellende discussie over de toekomst van het jongerenwerk. Wij stellen voor dat geld te dekken 1 miljoen gulden die beschikbaar was voor de bedrijfs voering bij welzijnsinstellingen. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 20 04; overwegende (O I

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 5