Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2 0 03
dat de procedure van het kant van de gemeente met betrek
king tot de subsidie aan SWL niet correct is verlopen;
dat het college pas eind september 2003 een subsidiebe
schikking heeft afgegeven aan SWL voor het jongerenwerk van
2003;
dat SWL daartegen bezwaar heeft aangetekend, omdat men van
mening is dat voor dit bedrag het werk niet uitgevoerd kan
worden binnen de door de gemeente gestelde voorwaarden;
dat er geen duidelijke motivering is voor de berekening van
het uurtarief;
dat het college heeft aangegeven af te zien van aanbeste
ding van het jongerenwerk, terwijl daartoe wel was geslo
ten;
- dat het risico bestaat dat SWL bij het doorzetten van het
beleid en de aanpak van het college het bijltje erbij neer
gooit dat SWL geen kwalitatief goed jongerenwerk kan aan
bieden voor het gehanteerde uurtarief en SWL mogelijk de
opdracht weigert, waarmee hun voortbestaan in gevaar komt;
dat het geen goede zaak is dat er een monopoliepositie
ontstaat in het jongerenwerk;
het college richting de betrokken instellingen heeft aange
geven de subsidiëring van het jongerenwerk in 2004 conform
2003 te laten plaatsvinden;
besluit
1voor het jaar 2004 een eenmalige extra subsidie beschikbaar
te stellen voor het jongerenwerk dat wordt uitgevoerd door
de SWL ter grootte van 25.00 0;
2het onder punt 1. genoemde bedrag te dekken uit de reste
rende incidentele middelen van de 1 miljoen operatie voor
de bedrijfsvoering van de welzijnsinstellingen. Indien
hierin niet meer voldoende middelen resteren een en ander
te dekken uit de algemene reserve;
3 het college van B&W op te dragen voor 1 april 2004 een
kaderstellende discussie met betrekking tot het jongeren
werk in Leeuwarden op te starten, waarbij in ieder geval
aandacht wordt besteed aan de vorm van jongerenwerk (welk
type jongerenwerk willen wij bieden)relatie met instel
lingen, opdrachtverstrekking/gummin, keuzevrijheid wijken,
kosten (benchmark) en deze tijdig af te ronden, dat wil
zeggen voordat de indiening en de besluitvorming over de
subsidies voor 2005 aan de orde is;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mevrouw De Vries en de heer
Feddema namens de WD-fractie.
Voorzitter, volgens de WD-fractie doen we het fout als we
alleen maar met de wijken blijven praten over bijvoorbeeld de
wijkaanpak, terwijl we zaken die inwoners echt belangrijk
vinden onvoldoende aanpakken. Zo krijg je alleen maar frustra
ties. Wat dat betreft komt er een uitdagende discussie op ons
af over de onkruidbestrijding
Wij hopen dat er in de raad een open discussie wordt gevoerd op
basis van correcte en hedendaagse feiten. En mensen niet meteen
roepen dat bestrijdingsmiddelen slecht zijn. Op een wijkconfe-
rentie was er laatst zelfs iemand die zei dat hij spul wel
gewoon kon en wilde opdrinken. Om eerlijk te zijn hebben we die
man daarna nooit weer getroffen. Waar het om gaat is: welk
niveau wil je bieden, hoe wil je dat realiseren en wat heb je
er voor over?1 Overigens zullen wij de motie van de PvdA-
fractie over de wijkaanpak steunen.
Naast een schone woonomgeving, vinden we dat het welzijnswerk
zich in de wijken moet manifesteren. De WD-fractie geeft de
voorkeur aan daadwerkelijke activiteiten en hulp in de wijken,
waar de problemen zich ophopen, dan aan het subsidiëren van
weer een bureauplaats bij een instelling.
De WD-fractie die het heeft over welzijn en preventie. Dat
moet u, voorzitter, toch aanspreken. Leeuwarden heeft altijd
veel aandacht voor preventie, wat de WD-fractie betreft soms
teveel. De balans is niet altijd juist en de keuzes daarbinnen
ook niet. Het feit dat vorige week in de krant stond dat een
Noord-Hollandse zwerfjongere door de politie aldaar was aange
raden om naar Leeuwarden te verhuizen, moet ons allemaal toch
asm het denken zetten?En het is niet de eerste keer dat ons
een dergelijk signaal bereikt.
Leeuwarden heeft gewoon een aanzuigende werking door het grote
accent op preventieve en opvangvoorzieningen! De repressieve
kant krijgt te weinig aandacht, terwijl die elders in het land
op veel plaatsen fors wordt versterkt. Als het preventieve
jongerenwerk uiteindelijk niet heeft geholpen, dan kan het
passende antwoord alleen nog maar een krachtdadige repressieve
aanpak zijn, waarbij het niet alleen bij mooie woorden blijft.
Want in dat laatste is Leeuwarden sterk.
We nemen het instrument van preventief fouilleren wel op in de
Algemene Plaatselijke Verordening, maar er wordt direct bijge
zegd: "we gaan het niet inzetten hoor". Waarom niet? Als het
nou helpt om de problemen op te lossen?
Een ander voorbeeld. Het actieplan veelplegers naar aanleiding
van een eerdere WD-motie. Het antwoord van het college in de
memorie van antwoord is wat de WD betreft te mager en het
antwoord wekt de indruk dat het plan te weinig gericht is op
Leeuwarden, zoals was gevraagd. Voor een algemeen provinciaal
plan kopen we niet zoveel. De situatie in Leeuwarden is vol
strekt anders dan in FerwerderadeelEn het is wel heel
toevallig dat vanochtend het plan dan toch uiteindelijk gepre
senteerd is, 8 maanden na de gevraagde datum en vlak voor de
nieuwe begrotingsbehandeling. Maar uit de krant kunnen we
vernemen dat er ook hier niet boter bij de vis gedaan wordt,
want een dergelijke aanpak zonder voldoende celcapaciteit zet
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
vernomen dat de gemeente dit project weer voor 2 jaar steunt in
het kader van het arbeidsactiveringsprojeet voor dak- en
thuislozen
Het college zou, begrepen wij, net als de CDA-fractie, zeer
gehecht aan de Riepe zijn. Graag horen wij van het college of
zij zich blijvend voor de Riepe wil inzetten.
Tenslotte: graag ondersteunen wij de noodopvang voor uitgepro
cedeerde asielzoekers, voor wie we ook richting Den Haag zijn
opgekomen
Mevrouw de Voorzitter, ook wat de betreft de samenleving mag de
politiek niet de tijd tussen de vingers laten doorglippen.
Vast zoals zij soms zit tussen de noodzaak van bezuinigingen en
de wens tot het behoud van het bestaande.
Wij hebben in onze bijdrage aangegeven vanuit onze visie op de
samenleving wat wij willen behouden.
Zoals we bij de kaderbrief zelf hebben betoogd is de pijn goed
over de beleidsonderwerpen verdeeld.
Met onze voorstellen van vandaag, denken we, zelfs nog iets
beter
Mevrouw De Vries (WD) Mevrouw de voorzitter, de gemeente
presenteert deze begroting in een periode van economische
neergang en in een financieel onzekere periode. Ingrijpende
maatregelen zijn nodig om de uitdagingen voor de toekomst aan
te blijven kunnen. De voorliggende begroting weerspiegelt dit
ook
"In de huidige economische situatie lijkt het ons onverantwoord
problemen naar de toekomst te schuiven"!, zegt het college. Dat
is de WD-fractie uit het hart gegrepen. Maar met deze begro
ting zijn we er dan nog niet. De WD-fractie wil weer toe naar
een echt sluitend meerjarenperspectief, want dat is er nu
natuurlijk niet. Gelet op de hoeveelheid bezuinigingen vanuit
het Rijk én het tijdstip waarop deze duidelijk zijn geworden,
vinden wij het redelijk dat er enige tijd wordt genomen om hier
weer naartoe te groeien. Daarnaast zouden wij er, gelet op de
risico's die de gemeente loopt, waaronder bijvoorbeeld de Wet
werk en bijstand voor zo'n 5 miljoen, voorstander van zijn de
afgesproken minimumstand van de algemene reserve op te hogen.
Wij willen ook graag de mening van de andere partijen én het
college hierover horen.
En nu zal iedereen wel roepen, daar heb je de WD-fractie weer
met hun financiële discussie, het gaat toch om belangrijkere
dingen?!? Natuurlijk draait het om de inwoners, bedrijven en
bezoekers van de stad! In een artikel in het blad Socialisme
Democratie van de Wiardi Beekman Stichting stond recent dat
partijen streng moeten zijn voor de collectieve sector; dat ook
linkse partijen voor elke euro een zo groot mogelijke recht
vaardigheid moeten willen kopen. Wat de WD-fractie betreft
geldt dat voor alle partijen! We moeten zakelijk begroten om
fysiek en sociaal te kunnen blijven investeren!!
En er hangen nog enkele dreigende wolken boven de gemeentefi-
nanciën, zoals de financiering van de stadswachten. (Maar goed,
daar nemen we vandaag geen besluit over.) Vanwege de financiële
situatie hebben enkele partijen ook al met een schuin oog
gekeken naar de algemene reserve. Maar structurele problemen
kan je volgens ons niet oplossen met incidenteel geld! De
krappe tijden dwingen ons tot het maken van keuzes, vaak
moeilijke keuzes.
Een voorbeeld daarvan is de zoveelste aanzienlijke taakstelling
op de bedrijfsvoering. In principe is de WD-fractie daar geen
tegenstander van, mits het verantwoord wordt ingevuld. Van het
college zouden wij graag willen weten wat de achterliggende
visie is bij de tot nu toe aangegeven keuzes in dit verband?
Een periode van financiële krapte kan soms ook goed zijn. De
zaak eens flink opschudden en wat je tot nu toe hebt gedaan
kritisch bekijken, kan nooit kwaad! Maar dan wel gestructu
reerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor subsidies. Er wordt vaak
teveel en te snel naar de gemeente gekeken om problemen op te
lossen. Soms lijkt het of de gemeente alleen maar gezien wordt
als één grote zak met geld. Volgens de WD-fractie kan structu
rele subsidie lui maken en de creativiteit dood slaan. Eens
subsidie, wil niet zeggen altijd subsidie! Méér daarvoor moeten
er dan wel de juiste voorwaarden zijn, in de vorm van een
volwassen en zakelijke relatie met de gemeente! Wat ons betreft
dus duidelijke prestatie-contracten, heldere afwegingscriteria,
meerdere aanbieders, zo weinig mogelijk structurele subsidies,
in een aantal gevallen geen éénjarige, maar meerjarige subsi
diecontracten. Het gaat bij de subsidie niet om de instelling
maar om de activiteiten!! De WD-fractie zou graag een meer
fundamentele discussie over het subsidiebeleid willen en hoopt
dat de rest van de raad daar ook voor in is.
Als het gaat om de subsidierelatie is het jongerenwerk daarvan
een duidelijk voorbeeld. Onlangs maakte het college bekend af
te zien van aanbesteding. Hierover heeft de WD-fractie inmid
dels vragen gesteld. Hoewel de wijken uitermate tevreden zijn
over SWL, dreigt SWL het bijltje erbij neer te gooien. Wij
stellen dan ook bij de motie voor om de SWL een incidentele
extra bijdrage van 25.000 voor 2004 te geven, maar daaraan
koppelen wij wel direct een kaderstellende discussie over de
toekomst van het jongerenwerk. Wij stellen voor dat geld te
dekken 1 miljoen gulden die beschikbaar was voor de bedrijfs
voering bij welzijnsinstellingen.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 20 04;
overwegende
(O
I