Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 2. de OZB-stijging van 300.000 (1%) niet door te voeren. De dekking hiervoor is te vinden in de middelen uit het alge mene dekkingsamendement; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mevrouw De Vries namens de WD- fractie Tot slot, voorzitter, nog een rituele motie, waarvan het college waarschijnlijk hoopt dat de gemeenteraad hem dit jaar misschien vergeet, de motie gaat over de mandatering van het ontwikkelingsdeel van het SIOF. Wij zullen voorstellen om daar niet mee akkoord te gaan. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 2004; overwegende - dat bij de behandeling van de begroting 2003 door de ge meenterad een motie is aangenomen om niet in te stemmen met de mandatering aan B&W van het ontwikkelingsdeel van het SIOF; - dat het college dit jaar dezelfde mandatering voorstelt; - dat het college geen nieuwe c.q. andere feiten en/of argu menten heeft met betrekking tot dit voorstel; besluit niet over te gaan tot mandatering van het college van B&W voor middelen uit het ontwikkelingsdeel van het SIOF; en gaat over tot de orde van de dag De heer P. v.d. Wal (PAL/GL)Onze bijdrage aan de algemene beschouwing naar aanleiding van de door het college voorgestel de programmabegroting 2004 richt zich toch vooral op de daarin voorgestelde bezuinigingen en taakstellingen. Dat kan ook, omdat wij onlangs al heel wat inhoudelijke be leidsnota's hebben besproken en vastgesteld, zoals Stadsvisie, Zuiderburen en verkeersplan (GWP) en er binnenkort nog een aantal aan de orde zullen komen, zoals die over het volkshuis vestingsbeleid en woningbouwprogramma, Wet Werk en Bijstand, regiovisie, wijkgericht werken, sportnota, stadswacht, onkruid- bestrijding, enz. Ik vergeet er vast nog wel een paar. Inhoude lijk komen we daar bij de behandeling van die punten nog op terug De economische recessie wordt door de huidige rechtse regering bestreden met forse bezuinigingen, die voor een groot deel op de gemeenten en de sociaal zwakkeren worden afgewenteld. Vooral hierdoor pakken zich donkere wolken samen boven de financiële mogelijkheden en perspectieven van de gemeente. Tegelijk plaats dat een linkse-progressieve partij als de onze voor een groot dilemma. Onze eerste reactie is dat je de sociaal zwakkere groepen in onze lokale samenleving zoveel mogelijk wilt beschermen, door de gevolgen van bijvoorbeeld de WWB (Wet Water en Brood, wordt die ook wel genoemd)de bezuinigingen op de ID/WIW-banen of de dreigende kortingen op de huursubsidies, zoveel mogelijk wilt compenseren Dat betekent dan wel dat je met een nog groter financieel gat in de begroting wordt opgezadeld, zodat je nog meer moet bezuinigen op allerlei mooie taken ten behoeve van de bevorde ring van het geluk van de Leeuwarder bevolking. Mocht je daar op lokaal niveau toch nog enigszins in slagen, dan is de reactie in Den Haag voorspelbaar: "Zie je wel, de gevolgen vallen best mee. Die gemeenten redden zich wel." Anderzijds kan je het als linkse partij ook niet maken de onderliggende groepen maar te laten creperen in de verwachting dat dat zich wel tegen deze regering zal keren en hopelijk snel tot een ander, rechtvaardiger, kabinetsbeleid zal leiden. Je kan er dan in theorie ook nog voor kiezen de lokale belas tingen drastisch te verhogen, maar daarmee prijs je je als gemeente al snel uit de markt. Je kan er tenslotte dan nog voor kiezen om dan maar een begrotingstekort voor lief te nemen. Maar daarmee zet je op termijn je eigen lokale beleidsvrijheid op het spel en dat willen we natuurlijk ook niet. Onder druk van de bezuinigingen lijkt zich ook een merkwaardig spel te ontwikkelen tussen de gemeentelijke, provinciale, en landelijke overheid. Wie doet wat? En vooral, wie draait er voor de kosten op? "Wie dan leeft, wie dan zorgt", lijkt verbasterd te worden tot "wie déér leeft, wie dëér zorgt!" Zo wordt bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor de uitvoe ring van de nieuwe bijstandswet sterk gedecentraliseerd en wordt er tegelijkertijd fors op bezuinigd. In de gemeenten kunnen de politieke verhoudingen binnen het uitvoerend bestuur geheel anders zijn dan het landelijk bestuur. De keuze moge lijkheden kunnen daarom zeer verschillend ingevuld worden en dat kan tot dan weer tot meer rechtsongelijkheid leiden. Wij zullen hier bij het debat WWB nog op terugkomen. Wel ondersteunen wij het voorstel, ingediend door de PvdA- fractie, een soort frictiefonds voor de minima in te stellen van 1 miljoen euro voor de opvang van de problemen die kunnen ontstaan ten gevolge van opheffing van de categoriale bijstand. Voor het college is het streven naar een ordentelijke financie ring de eerste prioriteit geweest. De schrik van de aangekon digde ombuigingen zit er kennelijk goed in en resulteert in de voorliggende programmabegroting, waarin het college de grootste bezuiniging voorstelt, die wij ons kunnen heugen. Er lijkt alleen nog maar gedacht te worden in cijfers achter de eurotekens, maar van ontzetting vergeet men een goede verant- Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 geen zoden aan de dijk. En of er geld voor inkoop van celcapa citeit beschikbaar wordt gesteld vinden wij toch nog altijd een bevoegdheid van de raad. Als WD-fractie hebben we verder het idee dat het debat rond de activiteiten van de politie zich buiten ons afspeelt. Wat de WD-fractie betreft moet dat veranderen. De gemeenteraad moet pro-actief mee kunnen praten over de aandachtsgebieden en keuzes. Willen we dat de politie veel aandacht besteedt aan verkeersovertredingen of willen we juist meer aandacht voor de overlast in de openbare ruimte? Wat de WD-fractie betreft het laatste en daar zullen we samen met de PvdA-fractie een motie over indienen. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 2004; overwegende - dat de gemeenteraad meermalen heeft uitgesproken dat vei ligheid in Leeuwarden een hoge prioriteit heeft; - dat de inzet van politiewerk aan moet sluiten bij de feite lijke behoefte en de vraag van de bevolking; dat voor de beantwoording van deze behoeftevraag een over stelpende hoeveelheid rapportages, metingen, etc. beschik baar is; - dat gemeenteraadsleden daarnaast regelmatig worden gecon fronteerd met kritiek op het werk van de politie en deze signalen uiterst serieus nemen; - dat de gemeenteraad meer invloed wil hebben op de priori teitsstelling van de inzet van de politie in de gemeente Leeuwarden; - dat daarvoor tot dusver onvoldoende ruimte aan de gemeente raad wordt geboden; besluit 1de korpsbeheerder op te dragen om bij de eerstvolgende mogelijkheid in het prestatiecontract minder aandacht te besteden aan verkeersovertredingen en meer aandacht voor overlast in de openbare ruimte in Leeuwarden; 2. het college op te dragen met een voorstel te komen hoe de gemeenteraad van Leeuwarden meer invloed kan uitoefenen op de kaders en keuze met betrekking tot het politie- en vei ligheidsbeleid in de gemeente; 3. in het eerste kwartaal van 2004 te komen met het eerder beloofde actieplan veelplegers, specifiek toegesneden op de situatie in Leeuwarden; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door de heer Van Mourik namens de WD- fractie en de heer Zwart namens de PvdA-fractie. En dan komen we toch weer even terug op het geld en wel de OZB. In de periode 2001 - 2004 is de OZB voor bedrijven in Leeuwar den met maar liefst 47,2% gestegen. Als we de werkgelegenheid in Leeuwarden willen stimuleren en de werkloosheid in Leeuwar den verminderen, dan zullen we ook in dat kader terughoudend moeten zijn met de verhoging van de OZB. Feit is dat bijvoor beeld het midden- en kleinbedrijf in Leeuwarden op dit moment gewoon niet veel meer kan hebben. Als het aan het college ligt gaat de OZB het komende jaar voor iedereen met 6,5% omhoog. Dit betekent een aanzienlijke last- verzwaring in een tijd waarin iedereen door de economische recessie en allerlei overheidsmaatregelen op dit moment al behoorlijk wat voor de kiezen krijgt en veel minder te besteden krijgt. En die bestedingen zijn juist weer goed voor de lokale economie En laat er geen misverstand over bestaan, het niet of weinig laten stijgen van de OZB is voor de WD-fractie geen doel op zich. Als er een duidelijke, door de inwoners van Leeuwarden gewenste verbetering van de dienstverlening in de stad tegen over zou staan, dan is dat voor de WD-fractie bespreekbaar. Het verhogen van de OZB wordt nu echter gekozen als de gemakke lijke weg om verder geen moeilijke keuzes te hoeven maken! Wij zullen dan ook een amendement indienen over de OZB waarbij wij 1% verhoging die het college voorstelt, middels een andere dekking weg willen nemen en waar wij als CDA-fractie de verho ging van de kwijtschelding tijdelijk willen maken. Amendement OZB "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 2004; overwegende dat in het kader van het collegeprogramma is afgesproken de OZB uitsluitend te laten stijgen met de inflatiecorrectie; - dat het college voorstelt om de OZB, naast de inflatiecor rectie, extra te laten stijgen met 1% en nog een 1% ten be hoeve van het instandhouden van de kwijtschelding; dat de totale stijging van de OZB in Leeuwarden voor 2004 neerkomt op in totaal 6,5% en dus een aanzienlijke lasten verzwaring betekent in een tijd waarin iedereen door de economische recessie en allerlei overheidsmaatregelen op dit moment al veel minder te besteden krijgt; dat de dienstverlening aan de inwoners ten gevolge van de stijging van de OZB niet wordt verbeterd; - dat het rijk het gebruikersgedeelte van de OZB op korte termijn zal gaan afschaffen; dat het overgrote deel van de middelen voor kwijtschelding noodzakelijk is voor het gebruikersgedeelte; besluit 1de OZB-stijging van 352.000 ten behoeve van de kwijt schelding te laten vervallen op het moment dat het gebrui kersdeel van de OZB door het rijk wordt afgeschaft en er dus ook geen kwijtschelding van het gebruikersgedeelte meer hoeft plaats te vinden. De mogelijkheid van kwijtschelding van het eigenaarsgedeelte blijft overigens gehandhaafd;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 6