Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
2. de OZB-stijging van 300.000 (1%) niet door te voeren. De
dekking hiervoor is te vinden in de middelen uit het alge
mene dekkingsamendement;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mevrouw De Vries namens de WD-
fractie
Tot slot, voorzitter, nog een rituele motie, waarvan het
college waarschijnlijk hoopt dat de gemeenteraad hem dit jaar
misschien vergeet, de motie gaat over de mandatering van het
ontwikkelingsdeel van het SIOF. Wij zullen voorstellen om daar
niet mee akkoord te gaan.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 2004;
overwegende
- dat bij de behandeling van de begroting 2003 door de ge
meenterad een motie is aangenomen om niet in te stemmen met
de mandatering aan B&W van het ontwikkelingsdeel van het
SIOF;
- dat het college dit jaar dezelfde mandatering voorstelt;
- dat het college geen nieuwe c.q. andere feiten en/of argu
menten heeft met betrekking tot dit voorstel;
besluit
niet over te gaan tot mandatering van het college van B&W
voor middelen uit het ontwikkelingsdeel van het SIOF;
en gaat over tot de orde van de dag
De heer P. v.d. Wal (PAL/GL)Onze bijdrage aan de algemene
beschouwing naar aanleiding van de door het college voorgestel
de programmabegroting 2004 richt zich toch vooral op de daarin
voorgestelde bezuinigingen en taakstellingen.
Dat kan ook, omdat wij onlangs al heel wat inhoudelijke be
leidsnota's hebben besproken en vastgesteld, zoals Stadsvisie,
Zuiderburen en verkeersplan (GWP) en er binnenkort nog een
aantal aan de orde zullen komen, zoals die over het volkshuis
vestingsbeleid en woningbouwprogramma, Wet Werk en Bijstand,
regiovisie, wijkgericht werken, sportnota, stadswacht, onkruid-
bestrijding, enz. Ik vergeet er vast nog wel een paar. Inhoude
lijk komen we daar bij de behandeling van die punten nog op
terug
De economische recessie wordt door de huidige rechtse regering
bestreden met forse bezuinigingen, die voor een groot deel op
de gemeenten en de sociaal zwakkeren worden afgewenteld. Vooral
hierdoor pakken zich donkere wolken samen boven de financiële
mogelijkheden en perspectieven van de gemeente.
Tegelijk plaats dat een linkse-progressieve partij als de onze
voor een groot dilemma.
Onze eerste reactie is dat je de sociaal zwakkere groepen in
onze lokale samenleving zoveel mogelijk wilt beschermen, door
de gevolgen van bijvoorbeeld de WWB (Wet Water en Brood, wordt
die ook wel genoemd)de bezuinigingen op de ID/WIW-banen of de
dreigende kortingen op de huursubsidies, zoveel mogelijk wilt
compenseren
Dat betekent dan wel dat je met een nog groter financieel gat
in de begroting wordt opgezadeld, zodat je nog meer moet
bezuinigen op allerlei mooie taken ten behoeve van de bevorde
ring van het geluk van de Leeuwarder bevolking. Mocht je daar
op lokaal niveau toch nog enigszins in slagen, dan is de
reactie in Den Haag voorspelbaar: "Zie je wel, de gevolgen
vallen best mee. Die gemeenten redden zich wel."
Anderzijds kan je het als linkse partij ook niet maken de
onderliggende groepen maar te laten creperen in de verwachting
dat dat zich wel tegen deze regering zal keren en hopelijk snel
tot een ander, rechtvaardiger, kabinetsbeleid zal leiden.
Je kan er dan in theorie ook nog voor kiezen de lokale belas
tingen drastisch te verhogen, maar daarmee prijs je je als
gemeente al snel uit de markt. Je kan er tenslotte dan nog voor
kiezen om dan maar een begrotingstekort voor lief te nemen.
Maar daarmee zet je op termijn je eigen lokale beleidsvrijheid
op het spel en dat willen we natuurlijk ook niet.
Onder druk van de bezuinigingen lijkt zich ook een merkwaardig
spel te ontwikkelen tussen de gemeentelijke, provinciale, en
landelijke overheid. Wie doet wat? En vooral, wie draait er
voor de kosten op?
"Wie dan leeft, wie dan zorgt", lijkt verbasterd te worden tot
"wie déér leeft, wie dëér zorgt!"
Zo wordt bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor de uitvoe
ring van de nieuwe bijstandswet sterk gedecentraliseerd en
wordt er tegelijkertijd fors op bezuinigd. In de gemeenten
kunnen de politieke verhoudingen binnen het uitvoerend bestuur
geheel anders zijn dan het landelijk bestuur. De keuze moge
lijkheden kunnen daarom zeer verschillend ingevuld worden en
dat kan tot dan weer tot meer rechtsongelijkheid leiden. Wij
zullen hier bij het debat WWB nog op terugkomen.
Wel ondersteunen wij het voorstel, ingediend door de PvdA-
fractie, een soort frictiefonds voor de minima in te stellen
van 1 miljoen euro voor de opvang van de problemen die kunnen
ontstaan ten gevolge van opheffing van de categoriale bijstand.
Voor het college is het streven naar een ordentelijke financie
ring de eerste prioriteit geweest. De schrik van de aangekon
digde ombuigingen zit er kennelijk goed in en resulteert in de
voorliggende programmabegroting, waarin het college de grootste
bezuiniging voorstelt, die wij ons kunnen heugen.
Er lijkt alleen nog maar gedacht te worden in cijfers achter de
eurotekens, maar van ontzetting vergeet men een goede verant-
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
geen zoden aan de dijk. En of er geld voor inkoop van celcapa
citeit beschikbaar wordt gesteld vinden wij toch nog altijd een
bevoegdheid van de raad.
Als WD-fractie hebben we verder het idee dat het debat rond de
activiteiten van de politie zich buiten ons afspeelt. Wat de
WD-fractie betreft moet dat veranderen. De gemeenteraad moet
pro-actief mee kunnen praten over de aandachtsgebieden en
keuzes. Willen we dat de politie veel aandacht besteedt aan
verkeersovertredingen of willen we juist meer aandacht voor de
overlast in de openbare ruimte? Wat de WD-fractie betreft het
laatste en daar zullen we samen met de PvdA-fractie een motie
over indienen.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 2004;
overwegende
- dat de gemeenteraad meermalen heeft uitgesproken dat vei
ligheid in Leeuwarden een hoge prioriteit heeft;
- dat de inzet van politiewerk aan moet sluiten bij de feite
lijke behoefte en de vraag van de bevolking;
dat voor de beantwoording van deze behoeftevraag een over
stelpende hoeveelheid rapportages, metingen, etc. beschik
baar is;
- dat gemeenteraadsleden daarnaast regelmatig worden gecon
fronteerd met kritiek op het werk van de politie en deze
signalen uiterst serieus nemen;
- dat de gemeenteraad meer invloed wil hebben op de priori
teitsstelling van de inzet van de politie in de gemeente
Leeuwarden;
- dat daarvoor tot dusver onvoldoende ruimte aan de gemeente
raad wordt geboden;
besluit
1de korpsbeheerder op te dragen om bij de eerstvolgende
mogelijkheid in het prestatiecontract minder aandacht te
besteden aan verkeersovertredingen en meer aandacht voor
overlast in de openbare ruimte in Leeuwarden;
2. het college op te dragen met een voorstel te komen hoe de
gemeenteraad van Leeuwarden meer invloed kan uitoefenen op
de kaders en keuze met betrekking tot het politie- en vei
ligheidsbeleid in de gemeente;
3. in het eerste kwartaal van 2004 te komen met het eerder
beloofde actieplan veelplegers, specifiek toegesneden op de
situatie in Leeuwarden;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door de heer Van Mourik namens de WD-
fractie en de heer Zwart namens de PvdA-fractie.
En dan komen we toch weer even terug op het geld en wel de OZB.
In de periode 2001 - 2004 is de OZB voor bedrijven in Leeuwar
den met maar liefst 47,2% gestegen. Als we de werkgelegenheid
in Leeuwarden willen stimuleren en de werkloosheid in Leeuwar
den verminderen, dan zullen we ook in dat kader terughoudend
moeten zijn met de verhoging van de OZB. Feit is dat bijvoor
beeld het midden- en kleinbedrijf in Leeuwarden op dit moment
gewoon niet veel meer kan hebben.
Als het aan het college ligt gaat de OZB het komende jaar voor
iedereen met 6,5% omhoog. Dit betekent een aanzienlijke last-
verzwaring in een tijd waarin iedereen door de economische
recessie en allerlei overheidsmaatregelen op dit moment al
behoorlijk wat voor de kiezen krijgt en veel minder te besteden
krijgt. En die bestedingen zijn juist weer goed voor de lokale
economie
En laat er geen misverstand over bestaan, het niet of weinig
laten stijgen van de OZB is voor de WD-fractie geen doel op
zich. Als er een duidelijke, door de inwoners van Leeuwarden
gewenste verbetering van de dienstverlening in de stad tegen
over zou staan, dan is dat voor de WD-fractie bespreekbaar.
Het verhogen van de OZB wordt nu echter gekozen als de gemakke
lijke weg om verder geen moeilijke keuzes te hoeven maken! Wij
zullen dan ook een amendement indienen over de OZB waarbij wij
1% verhoging die het college voorstelt, middels een andere
dekking weg willen nemen en waar wij als CDA-fractie de verho
ging van de kwijtschelding tijdelijk willen maken.
Amendement OZB
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 2004;
overwegende
dat in het kader van het collegeprogramma is afgesproken de
OZB uitsluitend te laten stijgen met de inflatiecorrectie;
- dat het college voorstelt om de OZB, naast de inflatiecor
rectie, extra te laten stijgen met 1% en nog een 1% ten be
hoeve van het instandhouden van de kwijtschelding;
dat de totale stijging van de OZB in Leeuwarden voor 2004
neerkomt op in totaal 6,5% en dus een aanzienlijke lasten
verzwaring betekent in een tijd waarin iedereen door de
economische recessie en allerlei overheidsmaatregelen op
dit moment al veel minder te besteden krijgt;
dat de dienstverlening aan de inwoners ten gevolge van de
stijging van de OZB niet wordt verbeterd;
- dat het rijk het gebruikersgedeelte van de OZB op korte
termijn zal gaan afschaffen;
dat het overgrote deel van de middelen voor kwijtschelding
noodzakelijk is voor het gebruikersgedeelte;
besluit
1de OZB-stijging van 352.000 ten behoeve van de kwijt
schelding te laten vervallen op het moment dat het gebrui
kersdeel van de OZB door het rijk wordt afgeschaft en er
dus ook geen kwijtschelding van het gebruikersgedeelte meer
hoeft plaats te vinden. De mogelijkheid van kwijtschelding
van het eigenaarsgedeelte blijft overigens gehandhaafd;