Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 besluit deze voorgestelde ombuiging van B&W niet over te nemen; en gaat over tot de orde van de dag." Wat betreft de diverse bezuinigingen op het gebied van de WVG. Wij betwijfelen of het WVG zo goed loopt als de Consumentenbond beweert. Een kwart van alle aanvragen wordt afgewezen. Het vervoer is een puinhoop, de bestelde taxi komt niet of veel later dan afgesproken. Na bijna 10 jaar WVG wordt er bijna niet meer geklaagd, omdat het immers toch niet helpt. Voordat we met de voorgestelde ombuiging akkoord gaan, willen we eerst meer duidelijkheid over het functioneren van de WVG. We dienen dan ook een motie in om nu niet akkoord te gaan met deze ombuigin gen maar eerst tekst en uitleg te krijgen en een discussie over de toekomst van het WVG te voeren in de commissie Welzijn. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de Wvg 0-04-01/03/04/05; overwegende dat 25% van de aanvragen ingediend in het kader van de Wvg wordt afgewezen; - de gemeente Leeuwarden het protocol Wvg dat ook namens de gemeente Leeuwarden o.a. met de toenmalige minister Ver meend is ondertekend; - het collectief vervoer nog steeds erg veel problemen op levert - door het gedeeltelijk afschaffen van het zittend zieken- vervoer er een extra druk komt op het budget; - het invoeren van de dienstenwetvolgend jaar een zware druk zal leggen op het Wvg budget; de regering voornemens is enkele miljoenen te bezuinigen op het Wvg budget; verder overwegende dat door al voornoemde feiten de raad niet voldoende is ingelicht over de gevolgen van de voorge stelde ombuigingen; besluit de voorgestelde ombuigingen op de Wvg niet te accorderen maar zich eerst in de commissie Welzijn beter re laten in formeren over de gevolgen van eerder genoemde besluiten; en gaat over tot de orde van de dag." Ook de motie van de Christenunie aangaande het Wvg-vervoer zullen wij steunen. Wat betreft de Anders Actieven, wij onderstrepen het belang van deze organisatie en hebben de motie van de Christenunie meeon dertekend. Tussenschoolse opvang. Wij vinden het merkwaardig dat er wel opvang na de schooltijd is, maar niet in de lunchpauze. Het levert een probleem op voor werkende oudersVandaar ook dat wij de motie van de Christenunie zullen steunen. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 van 10 miljoen euro voor de realisatie van een hoogwaardige verbinding tussen Leeuwarden en zweefstation Heerenveen, hebben wij al aangegeven dat we bij het eerst volgende controlepunt, of er wel aan onze voorwaarden zal worden voldaan, zullen bekijken of wij het nog langer noodzakelijk vinden, die reser vering overeind te houden. Een vraag aan het college is dan ook wanneer we dit punt in de raad kunnen behandelen? Ik heb nog een paar opmerkingen naar aanleiding van de uitkom sten circulaire Gemeentefonds 2003. Hoewel de perspectieven voor de gemeentefinanciën zeer somber zijn dreigen toch nog wel enige financiële lichtpuntjes: ISV2 levert Leeuwarden waarschijnlijk zo'n 16 miljoen op. Dat zou betekenen dat 5,6 miljoen van tekort Vegelinbuurt terug vloeit naar de Alg. Reserve. Er komt dus aanzienlijke ruimte voor incidentele of onvoorziene uitgaven bijVan een gedeelte van dat geld zou ook een voorgenomen investering in een keer kunnen worden betaald, zodat de kapitaalslasten vrijvallen voor structurele uitgaven. Hoe kijkt het college hier tegen aan? Doordat het er op lijkt dat het centraal akkoord doorgaat, wat o.a. inhoudt twee jaar lang bevriezing van de lonen, terwijl deze programmabegroting nog rekening houdt met 2,25% loonstijging en prijsstijging. Het gaat hier om een zeer substantieel en structureel voordeel voor de begroting. Hoe veel het rijk daar via een extra korting op het Gemeente fonds daar weer van inpikt, valt op dit moment moeilijk te voorspellen Maar omdat de loonstop van twee jaar natuurlijk ook door zal werken in een lagere prijsstijging, zal er toch altijd een substantieel voordeel voor de gemeentebegroting uit moeten kunnen voortvloeien. Wellicht dat we daar een deel van de stadswacht uit kunnen betalen. Mijn fractie wil hier in ie der geval snel duidelijkheid over. Rest mij nog, namens mijn fractie het college en alle ambtelij ke medewerkers die betrokken zijn geweest bij de opstelling van deze moeilijke programmabegroting hartelijk bedanken voor hun inzet De heer V.d Wal (SP): Als SP-fractie kiezen wij uit onze principes voor menselijke waardigheid. De gelijkwaardigheid van mensen en de solidariteit tussen mensen. Met name solidari- teitsgedachten zorgt landelijk maar ook gemeentelijk voor frustratie over het bestaande beleid. Ook deze begroting wekt, zoals naar de kaderbrief verwacht mocht worden, grote frustra ties op bij de SP-fractie. Frustraties zijn er omdat gelijk aan de landelijke trend ook binnen de gemeente Leeuwarden de bezuinigingen fors gezocht worden in de beleidsterreinen zorg en welzijn. Liefst een kwart van de bezuinigingen in de begrotingsvoorstellen 2004 hebben Wij zijn het ook helemaal niet eens met de bezuinigingen op het COS en het COC. Wij vinden het werk van deze organisaties heel belangrijk en zullen ook de moties van de PAL/GL-fractie steunen Wat betreft de beëindiging van de organisatie van de activitei ten van de autovrije zondag. Wij vinden de autovrije zondag heel belangrijk, ook al zouden het alleen maar straatspeeldagen zijn. Wat ons betreft zou dit zelfs uitgebreid kunnen worden. Om iets dergelijks op deze wijze weg te bezuinigen, zonder dat er gekeken wordt naar alternatieven, vinden wij een kwalijke zaak. Vandaar dat wij ook hier de motie van de CU-fractie zullen ondertekenen. Wat het nieuw beleid op het Leeuwarder Bos betreft: voor recreatieve waarde en ontsluiting van het Leeuwarder Bos voor mensen met een functiebeperking is 63.000 euro uitgetrokken. Onze fractie maakt zich er sterk voor dat het Leeuwarder Bos daar waar mogelijk toegankelijk wordt gemaakt voor mensen met een rolstoel, kinderwagen of anderzijds. Wij denken dan met name aan een ontsluiting aan de kant van Bilgaard. Ook hierover zullen wij met een motie komen. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende het Leeuwarder Bos; overwegende dat recreatieve voorzieningen voor een ieder toegankelijk moeten zijn; besluit - het Leeuwarder Bos daar waarmogelijk toegankelijk te ma ken voor mensen met een rolstoel, kinderwagen of anders zins; - dat er in ieder geval een ontsluiting van het Leeuwarder Bos moet komen aan de kant van de wijk Bilgaard; - een en ander in overleg met de werkgroep toegankelijkheid zal worden uitgevoerd; en gaat over tot de orde van de dag." Verder zullen wij de motie van de D66-fractie over de zweef- trein steunen. Ook het initiatief van een PC voor de minima zullen steunen en wij scharen ons achter de motie van de CU-fractie. Wat betreft de bezuiniging op de interne bedrijfsvoering sluit ik me aan bij de woorden van de PvdA-fractieOok wij maken ons hier ernstig zorgen over en verwachten nadrukkelijk op de hoogte gehouden te worden van de effecten van deze taakstel ling Tenslotte komen wij nog met de motie om uitgeprocedeerde asielzoekers tijdelijk noodopvang te kunnen geven. Hiermee Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 betrekking op posten binnen zorg en welzijn. Waar in het verleden er voor gekozen is om minderheden en hulpbehoevenden te steunen, worden nu zonder goede argumenten behalve dan dat er bezuinigd moet worden, deze hulpmiddelen aan de kant gescho ven. Alleen datgene wat wettelijk verplicht is wordt uitge voerd. Dit is extra schadelijk met de gevolgen van de nieuwe Wet werk en bijstand in het verschiet. Frustraties hebben wij ook omdat goedlopende activiteiten, die het gedrag van de burgers op een positieve manier beïnvloeden, wegbezuinigd worden, zonder dat er gekeken wordt naar mogelijke andere of goedkopere financieringen voor die activiteiten. De stadswachten en andere WIW/ID banen zijn hier een goed voor beeld van. Frustrerend vinden wij het ook dat de ambities van de gemeente op het gebied van nieuwbouwplannen niet lijken te stoppen. Wat dat betreft zijn we blij met een minder realisti sche kijk op de woningmarkt, die uit het woonplan blijkt. En de temporisering van het GWP, ook waar echt noodzakelijk uitvoering gegeven moet worden aan het GWP pleiten wij daar voor, waar wat ons betreft ook nog eens kritisch naar gekeken moet worden. Zeker nu blijkt dat Leeuwarden niet zo hard gaat groeien als daarin is aangenomen. Minder investeringen in onzekere nieuwbouwprojecten en waar mogelijk ook daar een pas op de plaats. En als er dan minder nieuwbouw komt, zorg er dan in ieder geval voor dat de nieuwbouw van goedkopere huur- en senioren woningen niet afneemt. Immers daar is wel vraag naar. Het lijkt ons verstandig nu eerst eens pas op de plaats te maken en de problemen die Leeuwarden heeft op te lossen en aan te pakken en niet het ene na het andere mooie plan op tafel te leggen om zodoende de aandacht van de echte problemen af te leiden. Laten we nadenken over structurele oplossingen voor de echte problemen in Leeuwarden. Concluderend zijn er diverse redenen waarom wij ons niet kunnen vinden in de begrotingsvoorstel en met deze voorstelling komen om in elk geval te proberen de mens achter de cijfertjes weer in beeld te brengen. Nummer 1: bezuiniging waar wij het niet mee eens zijn is het afschaffen van het subsidiebudget onderwijsontwikkeling. Wij stellen voor deze ombuiging niet over te nemen, omdat dit leidt tot ongewenste vermindering van de ondersteuning van het onderwijs. Wij zullen hierover met een motie komen. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende het afschaffen van het subsidiebudget onder wij sontwikkeling; overwegende dat dit leidt tot een ongewenste vermindering van de ondersteu ning van het onderwijs;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 8