r>- Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 gaan werkelijk werken aan de integratie van allochtonen. We gaan zwervers, verslaafden en psychisch gestoorden zorg geven en kansen. Kortom we gaan er wat van maken. Onze visie leidt tot een aantal andere keuzes dan het college maakt. Wij kiezen niet voor bezuinigen oponderhoud, wij kiezen niet voor extra lastenverhogingen, wij kiezen niet voor tempo risering van de aanpak van de bereikbaarheid en we kiezen ook niet voor bezuinigingen die direct ten koste gaan van de aller zwaksten in de samenleving. Dat betekent wel dat we op een aantal andere zaken moeten bezuinigen. De keuze die we daar in maken wordt aan u uitge reikt zo. En ook wij moeten daarbij pijnlijke keuzes maken. Als we kijken naar het voorstel van het college, de acceptatie van homoseksualiteit, wij hebben de indruk dat dat op een andere manier moet worden aangepakt. Dat die discriminatie bij een aantal doelgroepen zit, namelijk bij bepaalde groepen christenen en bepaalde groepen moslims. Wij vragen ons af of het COC de juiste ingangen heeft om daar die discussie op gang te brengen. Maar wij blijven wel van mening dat er geld gere serveerd moet worden om op projectbasis dat soort problemen aan te pakken. Wij zijn tegen de korting op het vervoer van de WVG. Wij zijn tegen de korting op Anders Actieven. Wij zijn ervoor dat er geld blijft voor topsportevenementen. Uiteraard zullen we ook dit jaar de regiefunctionaris niet steunen Uiteraard betekent dat, met degene die ik net genoemd heb, dat wij op 19 punten met aanvullende bezuinigingsvoorstellen komen. Gelet op de tijd kan ik kan die hier uiteraard niet allemaal uitgebreid behandelen(maar zoals ik zei, wij delen die zo uit Bezuinigingen die ook ons eigen huishouden betreffen, bezuini gingen op de fractieassistentiebezuinigen op de rekenkamer functie en bezuinigen op de griffie op termijn, omdat na een aantal jaren de starterskosten eruit moeten zijn. Schrappen van de nieuwjaarsreceptie en nog een aantal andere zaken. Belangrijk in dat kader is ook de afschaffing van de Stimule ringsfonds Werkgelegenheid. Het is, vinden wij, aangetoond inmiddels dat de effecten ervan nihil is, terwijl de zittende ondernemers betalen voor de subsidie die hun nieuwe concurren ten krijgen. Ik vraag mij af of het verstandig is om de lasten te verhogen om deze subsidie door te kunnen laten gaan. Grote bedragen zijn ook de temporisering van wijkconferenties Er word op wijkconferenties vaak geklaagd over het onderhoud. Als we moeten kiezen tussen het aanpakken van het onderhoud en er over praten, hebben wij ervoor gekozen om het groenonderhoud aan te pakken. We denken dat we dat ook aan de burgers kunnen uitleggen Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 willen wij een voorziening financieren die voorkomt dat mensen op straat bivakkeren of slachtoffer worden van malafide organi saties. De motie is het resultaat van veel lobbywerk en over leg "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 2004; overwegende dat: - de rijkstaak om zorg te dragen voor bepaalde groepen asielzoekers onvoldoende tot uitdrukking komt in de praktijk; - de raad van Leeuwarden vindt dat zij in dezen een speci fieke zorgplicht heeft voor haar inwoners; - een tijdelijke noodopvang noodzakelijk is voor uitgepro- cedeerden die meewerken aan hun terugkeer en die meer tijd nodig hebben dan de door justitie voorgeschreven 28 dagen om zaken te regelen; - het moet gaan om een tijdelijke voorziening die voorkomt dat mensen op straat bivakkeren of het slachtoffer wor den van malafide organisaties; - de noodopvang uitsluitend bestemd is voor degemem die zijn afgewezen en wiens vertrek nog verder moet worden geregeld, voor degenen waarvan het land van herkomst niet meewerkt en voor degenen met een status die deson danks niet opgevangen worden. Het gaat dus niet om men sen voor wie geen enkele verblijskans geldt; besluit - het college op te dragen voor 2004 een tijdelijk budget in te zetten ter opvang van de hierboven gedefinieerde doelgroep; - daarbij advies (en eventueel uitbesteding) bij INLIA an te vragen; - het budget a 50.000 te dekken uit de Algemene Reserve (uitgangspunt voor budgetgrootte: 11 bedden x 12,50 (onderdak en levensvoorziening) x 365) en gaat over tot de orde van de dag." De heer Jacobse (NLP)'Wat de toekomst brengen moge'Deze opening van de programbegroting suggereert dat het college zoiets heeft van "wat de toekomst brengen moge, joost mag het weten" Het heeft ook wat encyclieksachtigsWij hebben op dat gebied nog wel wat suggesties. Voor de nota Woningbouw kunt u denken aan bijvoorbeeld "Stil maar, wacht maar". Voor de nota over belastingen en tarieven dachten we aan "als ge in nood gezeten geen uitkomst ziet" Wat de toekomst brenge moge. In 1991 heb ik al gesproken over de toekomst. In een wetenschappelijk onderzoek van het Sociaal Cultureel Panbureau getiteld 'De stad in de omtrek'werd uit trends een beeld gegeven hoe de vier grote steden er in de toekomst uit zouden komen te zien. Conclusie: de steden in Nederland zijn in de toekomst nog slechts het domein van jongeren, allochtonen en lagere inkomensgroepen. Andere bevol- -D Tot slot een grote post, is de nominale ontwikkeling, 125.000 euro. De heer v.d Wal heeft al gezegd dat het sociaal akkoord ruimte geeft om uit te gaan van een lagere verwachte inflatie en loonkosten ontwikkeling. Wij boeken daar 225.000 euro voor in Wij komen met 3 amendementen. Een daarvan heeft u rond gestuurd gekregen, die heeft betrek king op het standplaatsen. Een heeft als strekking bij de vaststelling van belastingen en tarieven uit te gaan van te verwachten loon- en prijsontwikke ling van 2%. Dat heeft dus te maken van de aanpassing van onze eigen tarieven die we het komende jaar bij burgers in rekening brengen en de aanpassing van de belastingen voor inflatie. En een besluit om de OZB in 2004 uitsluitend te verhogen met het percentage van de te verwachten inflatie. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 november 2003; behandelende de begroting 2004; motivatie in het verleden heeft de overheid standplaatsen aangelegd voor (toen nog ambulante) kermisexploitanten. Deze trokken met caravans/woonwagens het land door en m.n. in de winter tijd moest er voor deze burgers een plaats zijn waar zij konden verblijven. Inmiddels is de aard van de bedrijfsvoering en het verblijf op de standplaats gewijzigd. Op de standplaatsen zijn op stallen verrezen die voor permanente bewoning zijn bedoeld. Het willen wonen in dit type woningen op een woonwagenpark is darmee niet meer een noodzaak, maar een keuze. Op zichzelf is er niets tegen deze keuzemogelijkheid, wel vinden wij dat de overheid geen taak heeft deze keuze ook financieel te ondersteunen. Het argument dat er thans caravans bijgeplaatst worden voor kinderen en hun gezinnen houdt geen stand. Op het moment dat alle burgers met dezelfde motieven opstallen gaan plaatsen in (voor)tuinen of terreinen zou de overheid dit ook niet compenseren met het geven van een gesubsidieerde kavel. De reguliere woningmarkt is er voor hen. Het door betrokkene gehanteerde argument van 'dan moeten ze nog ja ren wachten op een betaalbare woning' of 'maar dan komen ze in een flatje in de Meenthe' geldt ook voor veel startenden op de woningmarkt Dat men al decennia zo woont, is op zichzelf juist, maar de samenleving verandert. Veel kinderen van agrarische ouders hebben het platteland moeten verlaten toen de sector van arbeidsintensief naar kapitaalintensief opschoof. Ook wordt gesproken over het argument dat je bij kostprijs- dekkende tarieven voor de nieuwe kavels prijsverschil krijgt ten opzichte van de oude kavels. Op zich is dat ook niet nieuw. In het verleden zijn erfpachtgronden qua prijs aangepast aan deze tijd. Dat is niet gefaseerd gebeurd, Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003 kingsgroepen hebben de stad verlaten uit angst voor hun gevoe lens van onveiligheid, overlast en xenofobie. Die toekomst wil de NLP-fractie niet. We moeten dus kiezen voor leefbaarheid, leefbaarheid en leefbaarheid. Toch lijkt het erop dat het college niet echt wil leren van wat er in de vier grote steden is gebeurd. Kiezen voor leefbaarheid is voor kiezen voor onderhoud van de leefomgeving. Terwijl het college kiest voor bezuinigingen daarop Kiezen voor leefbaarheid is kiezen voor een prijs/kwaliteits verhouding bij wonen. Het college kiest voor lastenverhogingen bij een lager voorzieningen niveau. Kiezen voor leefbaarheid is bovenal het aanpakken van overlast. Dit college kiest er liever voor overlastgevers te faciliteren. Een klein voorbeeld: op een wijkconferentie vraagt het college ouders van zogenaamde hangjongeren zitting te nemen in een werkgroep die plaatsen voor hangplekken moet aangeven. Ouders die het geen bezwaar vinden dat hun kinderen tot diep in de nacht op straat zwerven en rotzooi trappen, mogen in Leeuwarden nu ook gaan bepalen bij wie voor de deur ze dat, en gedoogd door de gemeente, mogen doen. Zwerven wordt gefaciliteerd Drugsgebruik wordt gefaciliteerdEn we zijn als de dood om allochtonen aan te spreken op onacceptabel gedrag uit angst voor racist uitgemaakt te worden. Wat de toekomst brengen moge. Waar de overheden er niet in slagen leefbaarheid te garanderen, gaat randgroepen zelf voor wat zij zien als hun recht zorgen. Een kraker, tevens lid van de le kamer voor de SP-fractie zegt: "we hebben lang genoeg gezegd dat er iets moet gebeuren, er is niets verandert dus nemen we zelf het heft in handen"In Leeuwarden doen skaters en hangjongeren en vele anderen het zelfde. De politiek kijkt toe, maakt de regels, maar zorgt niet voor handhaving en de politie zegt wij kunnen de rechtsorde niet handhaven en vervolgens regeren de sterke jongens de straat Vaak wordt gekeken naar de opvoeding, naar de ouders bijvoor beeld. Maar in een samenleving waarin asociaal zijn als "cool" wordt gezien, verliezen zij de strijd van de populaire figuren op t.v. In een commercial van BNN steekt de populaire Katja Schuurman de banden van de rolstoel van haar grootmoeder lek en laat haar alleen in de wildernis achter, omdat ze niet doet wat Katja wil. Wij kijken ernaar, vinden het blijkbaar heel gewoon. Sterker, de omroep wordt door de samenleving voor deze program ma's betaald. Tegen dit soort voorbeelden kan fulltime noch parttime ouder op. Voorzitter, opening van de programbegroting had volgens de NLP- fractie niet moeten zijn wat de toekomst brengen moge, maar 'zo willen we da t de toekomst wordt'We gaan achterstalling onderhoud wegwerken. We gaan de bereikbaarheid verbeteren. We gaan de lasten matigen. We gaan overlast situaties aanpakken. We gaan woningen bouwen, in alle soorten en voor iedereen en we

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 9