r>-
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
gaan werkelijk werken aan de integratie van allochtonen. We
gaan zwervers, verslaafden en psychisch gestoorden zorg geven
en kansen. Kortom we gaan er wat van maken.
Onze visie leidt tot een aantal andere keuzes dan het college
maakt. Wij kiezen niet voor bezuinigen oponderhoud, wij kiezen
niet voor extra lastenverhogingen, wij kiezen niet voor tempo
risering van de aanpak van de bereikbaarheid en we kiezen ook
niet voor bezuinigingen die direct ten koste gaan van de aller
zwaksten in de samenleving.
Dat betekent wel dat we op een aantal andere zaken moeten
bezuinigen. De keuze die we daar in maken wordt aan u uitge
reikt zo. En ook wij moeten daarbij pijnlijke keuzes maken.
Als we kijken naar het voorstel van het college, de acceptatie
van homoseksualiteit, wij hebben de indruk dat dat op een
andere manier moet worden aangepakt. Dat die discriminatie bij
een aantal doelgroepen zit, namelijk bij bepaalde groepen
christenen en bepaalde groepen moslims. Wij vragen ons af of
het COC de juiste ingangen heeft om daar die discussie op gang
te brengen. Maar wij blijven wel van mening dat er geld gere
serveerd moet worden om op projectbasis dat soort problemen aan
te pakken.
Wij zijn tegen de korting op het vervoer van de WVG.
Wij zijn tegen de korting op Anders Actieven.
Wij zijn ervoor dat er geld blijft voor topsportevenementen.
Uiteraard zullen we ook dit jaar de regiefunctionaris niet
steunen
Uiteraard betekent dat, met degene die ik net genoemd heb, dat
wij op 19 punten met aanvullende bezuinigingsvoorstellen komen.
Gelet op de tijd kan ik kan die hier uiteraard niet allemaal
uitgebreid behandelen(maar zoals ik zei, wij delen die zo
uit
Bezuinigingen die ook ons eigen huishouden betreffen, bezuini
gingen op de fractieassistentiebezuinigen op de rekenkamer
functie en bezuinigen op de griffie op termijn, omdat na een
aantal jaren de starterskosten eruit moeten zijn. Schrappen van
de nieuwjaarsreceptie en nog een aantal andere zaken.
Belangrijk in dat kader is ook de afschaffing van de Stimule
ringsfonds Werkgelegenheid. Het is, vinden wij, aangetoond
inmiddels dat de effecten ervan nihil is, terwijl de zittende
ondernemers betalen voor de subsidie die hun nieuwe concurren
ten krijgen. Ik vraag mij af of het verstandig is om de lasten
te verhogen om deze subsidie door te kunnen laten gaan.
Grote bedragen zijn ook de temporisering van wijkconferenties
Er word op wijkconferenties vaak geklaagd over het onderhoud.
Als we moeten kiezen tussen het aanpakken van het onderhoud en
er over praten, hebben wij ervoor gekozen om het groenonderhoud
aan te pakken. We denken dat we dat ook aan de burgers kunnen
uitleggen
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
willen wij een voorziening financieren die voorkomt dat mensen
op straat bivakkeren of slachtoffer worden van malafide organi
saties. De motie is het resultaat van veel lobbywerk en over
leg
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 2004;
overwegende dat:
- de rijkstaak om zorg te dragen voor bepaalde groepen
asielzoekers onvoldoende tot uitdrukking komt in de
praktijk;
- de raad van Leeuwarden vindt dat zij in dezen een speci
fieke zorgplicht heeft voor haar inwoners;
- een tijdelijke noodopvang noodzakelijk is voor uitgepro-
cedeerden die meewerken aan hun terugkeer en die meer
tijd nodig hebben dan de door justitie voorgeschreven 28
dagen om zaken te regelen;
- het moet gaan om een tijdelijke voorziening die voorkomt
dat mensen op straat bivakkeren of het slachtoffer wor
den van malafide organisaties;
- de noodopvang uitsluitend bestemd is voor degemem die
zijn afgewezen en wiens vertrek nog verder moet worden
geregeld, voor degenen waarvan het land van herkomst
niet meewerkt en voor degenen met een status die deson
danks niet opgevangen worden. Het gaat dus niet om men
sen voor wie geen enkele verblijskans geldt;
besluit
- het college op te dragen voor 2004 een tijdelijk budget
in te zetten ter opvang van de hierboven gedefinieerde
doelgroep;
- daarbij advies (en eventueel uitbesteding) bij INLIA an
te vragen;
- het budget a 50.000 te dekken uit de Algemene Reserve
(uitgangspunt voor budgetgrootte: 11 bedden x 12,50
(onderdak en levensvoorziening) x 365)
en gaat over tot de orde van de dag."
De heer Jacobse (NLP)'Wat de toekomst brengen moge'Deze
opening van de programbegroting suggereert dat het college
zoiets heeft van "wat de toekomst brengen moge, joost mag het
weten" Het heeft ook wat encyclieksachtigsWij hebben op dat
gebied nog wel wat suggesties. Voor de nota Woningbouw kunt u
denken aan bijvoorbeeld "Stil maar, wacht maar". Voor de nota
over belastingen en tarieven dachten we aan "als ge in nood
gezeten geen uitkomst ziet"
Wat de toekomst brenge moge. In 1991 heb ik al gesproken over
de toekomst. In een wetenschappelijk onderzoek van het Sociaal
Cultureel Panbureau getiteld 'De stad in de omtrek'werd uit
trends een beeld gegeven hoe de vier grote steden er in de
toekomst uit zouden komen te zien. Conclusie: de steden in
Nederland zijn in de toekomst nog slechts het domein van
jongeren, allochtonen en lagere inkomensgroepen. Andere bevol-
-D
Tot slot een grote post, is de nominale ontwikkeling, 125.000
euro. De heer v.d Wal heeft al gezegd dat het sociaal akkoord
ruimte geeft om uit te gaan van een lagere verwachte inflatie
en loonkosten ontwikkeling. Wij boeken daar 225.000 euro voor
in
Wij komen met 3 amendementen.
Een daarvan heeft u rond gestuurd gekregen, die heeft betrek
king op het standplaatsen.
Een heeft als strekking bij de vaststelling van belastingen en
tarieven uit te gaan van te verwachten loon- en prijsontwikke
ling van 2%. Dat heeft dus te maken van de aanpassing van onze
eigen tarieven die we het komende jaar bij burgers in rekening
brengen en de aanpassing van de belastingen voor inflatie.
En een besluit om de OZB in 2004 uitsluitend te verhogen met
het percentage van de te verwachten inflatie.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 november 2003;
behandelende de begroting 2004;
motivatie
in het verleden heeft de overheid standplaatsen aangelegd
voor (toen nog ambulante) kermisexploitanten. Deze trokken
met caravans/woonwagens het land door en m.n. in de winter
tijd moest er voor deze burgers een plaats zijn waar zij
konden verblijven.
Inmiddels is de aard van de bedrijfsvoering en het verblijf
op de standplaats gewijzigd. Op de standplaatsen zijn op
stallen verrezen die voor permanente bewoning zijn bedoeld.
Het willen wonen in dit type woningen op een woonwagenpark
is darmee niet meer een noodzaak, maar een keuze.
Op zichzelf is er niets tegen deze keuzemogelijkheid, wel
vinden wij dat de overheid geen taak heeft deze keuze ook
financieel te ondersteunen.
Het argument dat er thans caravans bijgeplaatst worden voor
kinderen en hun gezinnen houdt geen stand. Op het moment
dat alle burgers met dezelfde motieven opstallen gaan
plaatsen in (voor)tuinen of terreinen zou de overheid dit
ook niet compenseren met het geven van een gesubsidieerde
kavel. De reguliere woningmarkt is er voor hen. Het door
betrokkene gehanteerde argument van 'dan moeten ze nog ja
ren wachten op een betaalbare woning' of 'maar dan komen ze
in een flatje in de Meenthe' geldt ook voor veel startenden
op de woningmarkt
Dat men al decennia zo woont, is op zichzelf juist, maar de
samenleving verandert. Veel kinderen van agrarische ouders
hebben het platteland moeten verlaten toen de sector van
arbeidsintensief naar kapitaalintensief opschoof.
Ook wordt gesproken over het argument dat je bij kostprijs-
dekkende tarieven voor de nieuwe kavels prijsverschil
krijgt ten opzichte van de oude kavels. Op zich is dat ook
niet nieuw. In het verleden zijn erfpachtgronden qua prijs
aangepast aan deze tijd. Dat is niet gefaseerd gebeurd,
Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 10 november 2003
kingsgroepen hebben de stad verlaten uit angst voor hun gevoe
lens van onveiligheid, overlast en xenofobie. Die toekomst wil
de NLP-fractie niet. We moeten dus kiezen voor leefbaarheid,
leefbaarheid en leefbaarheid. Toch lijkt het erop dat het
college niet echt wil leren van wat er in de vier grote steden
is gebeurd.
Kiezen voor leefbaarheid is voor kiezen voor onderhoud van de
leefomgeving. Terwijl het college kiest voor bezuinigingen
daarop
Kiezen voor leefbaarheid is kiezen voor een prijs/kwaliteits
verhouding bij wonen. Het college kiest voor lastenverhogingen
bij een lager voorzieningen niveau.
Kiezen voor leefbaarheid is bovenal het aanpakken van overlast.
Dit college kiest er liever voor overlastgevers te faciliteren.
Een klein voorbeeld: op een wijkconferentie vraagt het college
ouders van zogenaamde hangjongeren zitting te nemen in een
werkgroep die plaatsen voor hangplekken moet aangeven. Ouders
die het geen bezwaar vinden dat hun kinderen tot diep in de
nacht op straat zwerven en rotzooi trappen, mogen in Leeuwarden
nu ook gaan bepalen bij wie voor de deur ze dat, en gedoogd
door de gemeente, mogen doen. Zwerven wordt gefaciliteerd
Drugsgebruik wordt gefaciliteerdEn we zijn als de dood om
allochtonen aan te spreken op onacceptabel gedrag uit angst
voor racist uitgemaakt te worden. Wat de toekomst brengen moge.
Waar de overheden er niet in slagen leefbaarheid te garanderen,
gaat randgroepen zelf voor wat zij zien als hun recht zorgen.
Een kraker, tevens lid van de le kamer voor de SP-fractie zegt:
"we hebben lang genoeg gezegd dat er iets moet gebeuren, er is
niets verandert dus nemen we zelf het heft in handen"In
Leeuwarden doen skaters en hangjongeren en vele anderen het
zelfde. De politiek kijkt toe, maakt de regels, maar zorgt niet
voor handhaving en de politie zegt wij kunnen de rechtsorde
niet handhaven en vervolgens regeren de sterke jongens de
straat
Vaak wordt gekeken naar de opvoeding, naar de ouders bijvoor
beeld. Maar in een samenleving waarin asociaal zijn als "cool"
wordt gezien, verliezen zij de strijd van de populaire figuren
op t.v. In een commercial van BNN steekt de populaire Katja
Schuurman de banden van de rolstoel van haar grootmoeder lek en
laat haar alleen in de wildernis achter, omdat ze niet doet wat
Katja wil. Wij kijken ernaar, vinden het blijkbaar heel gewoon.
Sterker, de omroep wordt door de samenleving voor deze program
ma's betaald.
Tegen dit soort voorbeelden kan fulltime noch parttime ouder
op.
Voorzitter, opening van de programbegroting had volgens de NLP-
fractie niet moeten zijn wat de toekomst brengen moge, maar 'zo
willen we da t de toekomst wordt'We gaan achterstalling
onderhoud wegwerken. We gaan de bereikbaarheid verbeteren. We
gaan de lasten matigen. We gaan overlast situaties aanpakken.
We gaan woningen bouwen, in alle soorten en voor iedereen en we