n-
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003
Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003
de insprekers in de commissievergadering een hoge prioriteit. Voor
verhuur voor 2-kamerbewoning geldt de huidige verordening niet.
Men mag dus een woning splitsen in 2 wooneenheden. Het is immers
logisch dat hoe meer studenten je bij elkaar plaatst, zegt men,
hoe meer kans op overlast. Dat zal wel zo zijn. Maar verder hoe
groter de concentratie aan studentenwooneenheden en hoe meer span
ning op de leefbaarheid van de buurt.
In onze fractie hebben wij er lang over gediscussieerd en we heb
ben ook in commissievergaderingen van ons laten horen. Bij ons
bestaat het gevoel dat wanneer één maal een particulier pand omge
zet is in een studentenhuis, dit in de praktijk eigenlijk nauwe
lijks meer ongedaan wordt gemaakt. Wij voelen echter meer voor
kleine wooneenheden. Dus in één pand niet teveel studenten en be
woners. We zouden daarom willen voorstellen, geen vergunning af te
geven voor een woonpand met meer dan 3 verhuurkamers. Dan kun je
ook misschien nog wel in één zo'n verhuurkamer met je meisje sa
menwonen
Wel zouden wij het toejuichen wanneer woningcorporaties zich nog
meer op deze markt zouden werpen. Verder zouden wij willen aanmoe
digen in grote bedrijfspanden voor zoveel als mogelijk is studen
tenkamers in te richten, want dan is een conciërge of beter beheer
mogelijk. Dus in niet al te kleine bedrijfspanden.
In de commissievergadering heeft de wethouder er op gewezen dat er
reeds nieuwe eisen zijn gesteld aan de geluidsisolatie. Wij zijn
bestormd met brieven en met e-mail over de overlast. Die berusten
bijna altijd op overlast aan geluid, omdat studenten een ander
levensritme zouden hebben. Nou valt dat dacht ik wel wat mee.
We zijn het met de wethouder eens dat de markt zijn werk wel zal
doen. Dus hoe meer studentenwoningen er zijn, hoe meer de studen
ten ook in staat zijn te kiezen. Ik heb het dan wel eens over mijn
eigen studententijd. Op de sociëteit hing er een lijst naar welke
huizen je niet moest gaan. Er stond bijvoorbeeld achter HV of er
stond MGDWist ik eerst wat het betekende, maar daar moest je dus
niet naar toe. Met gebruik dochter stond er dan bij. Dus daar
moest je niet naar toe.
Verder zei de wethouder dat de gemeente de bevoegdheid behoudt om
een aanvraag te weigeren, mocht er ter plekke overlast zijn of
dreigen. Dat vind ik een hele goede toezegging, die hij heeft ge
daan. Dat de mogelijkheid echt wel bestaat.
De handhaving van al deze verordeningen is onstellend belangrijk
en ik weet niet of dat wel goed in de vingers zit.
Wij stellen dus voor eigenlijk een amendement om nou niet meteen
de hele markt te overspoelen met studentenwoningen. We zouden het
zo willen veranderen dat de panden wel omgebouwd kunnen worden tot
maximaal 3 studentenwoningen. Dat kunnen dus dan maximaal 6 stu
denten zijn.
Amendement Nieuwe Leeuwarder Partij
"Motivatie
De centrale vraagstelling voor ons is, hoe kun je de moge
lijkheden voor starters (waaronder studenten) op de woning
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003
Dan blijft op dit ogenblik voor ons toch wel het probleem van de
open eindregelingEr wordt door het voorstel van de WD-fractie
een plafond ingebouwd, wij staan er op zich sympathiek tegenover,
ook het evaluatiemoment, maar we willen, in afwachting van de re
actie van de wethouder, toch overwegen om straks nog iets te gaan
doen met het percentage van 10.
Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Het voorstel dat voor ons ligt
geeft meer ruimte om het tekort aan woonruimte voor studenten en
andere jongeren te verminderen. Woningbouwcorporaties bieden op
zich een goede garantie voor onderhoud en handhaving en we zijn er
voorstander van dat de corporaties zich gaan inzetten voor huis
vestiging van studenten. Maar niet elke student wil in een complex
of op de campus zitten. Ook jongeren hebben recht op een gediffe
rentieerd kameraanbod.
Er is maar 1 onderdeel van dit voorstel waar PAL/GL-fractie echt
moeite mee heeft. En dat is dat een aanvrager van een gebruikers
vergunning rechten kan ontlenen bij het verkrijgen van een vergun
ning als er nog geen 10% van een straat of een straatdeel met de
zelfde postcode in gebruik is voor kamerverhuurStel in een
straat met dezelfde postcodes staan 50 huizen. Bij de nu in te
voeren verordening mogen 5 panden in de straat gebruikt worden
voor kamerverhuur. Stel dat er al 3 panden zijn, die toch voor
behoorlijk overlast zorgen, dan is het niet mogelijk aanvragen
voor nog eens 2 panden te weigeren. Overlast is echter een subjec
tief gegeven en het is ook moeilijk te vatten in een verordening
die hout snijdt. Toch moet ons inziens op een gegeven moment de
mogelijkheid er zijn bepaalde gebieden of straten aan het lijstje
onder artikel 2.2.4, lid 2c, toe te voegen zodat er geen nieuwe
aanvragen worden gehonoreerd ook al is de 10% norm nog niet ge
haald
Het heeft ook zo zijn voordelen om de huisvestigingsverordening om
de paar jaar opnieuw te bekijken. We hebben nu te maken met de
prognose voor een tekort van kamers voor het studiejaar tot
2007/2008. De reële situatie kan dan totaal anders zijn. We hadden
een eigen motie geformuleerd, maar met de WD-fractie zijn we het
eens geworden om de moties in elkaar te schuiven, omdat die ons
inziens het meest recht doet aan de vraag voor meer gevarieerd
aanbod voor huisvestiging van jongeren en studenten.
Ik vind dat de CDA-fractie met de motie te veel de nadruk legt op
met name alleen studenten, er zijn ook veel andere kamerbewoners.
Bovendien vind ik het toch wel vrij betuttelend allemaal en er
moet toch ook meer gedifferentieerd aanbod mogelijk zijn.
De hear Posthumus (FNP)Koart in oantal saken, foardat wy mei üs
amendemint komme
De FNP-fraksje wol de romte jaan oan mear studinten en studintehu-
zen. In ferromming fan it oantal keamers is dan ek op syn plak.
Oer de sprieding mei maksimaal 10% per strjitte, tinke wy dat dat
krekt mear oerlêst opleveret at je soks der yn stean litte.
Fierder is it ek net goed om alle studinten oer ien kaam te skea-
ren, wat soms yn de diskusjes ek wol ris nei foaren komt. At jo in
markt verbeteren, zonder de leefomgeving, de mogelijke over
last voor omwonenden, als gevolg van de andere leefwijze van
deze groep, aan te tasten;
ervaring leert dat naast het aantal kamerverhuurpanden vooral
het aantal bewoners in die panden bepalend is voor de over
last. Naarmate het aantal bewoners groter is, stijgt de over
last meer dan evenredig. Daarom willen wij bepalingen opnemen
die het aantal bewoners van kamerverhuurpanden maximaliseren;
de huisvestingsverordening artikel 2.2.4. sub 2c komt te
'het aantal beoogde onzelfstandige woonruimten groter is dan
3. De huidige nummer 2.2.4 sub 2c en d, nummeren tot d res
pectievelijk e';
de bouwverordening artikel 6a 1.7. sub b.c., komt dan te lui
den
'het aantal beoogd onzelfstandige woonruimten groter is dan
3', de huidige in artikel 6a 1.7 sub 2c en d vernummeren tot
d respectievelijk e."
Het amendement werd mede ondertekend door dhr. Stoker (CU).
Ik denk trouwens wel dat het een hoop angst is voor overlast. Want
ik ben op onderzoek uitgeweest. Ik heb heel wat mensen gevraagd en
die zeiden:
"ik heb een pand met 3 studenten erin en daar heeft in de hele
buurt geen enkele last gegeven"Daar waren enkele mensen die had
den 5 studenten in een pand en dat gaf ook geen problemen. Om dat
nou niet allemaal meteen te vlug te doen, zou ik dus willen voor
stellen om dit te wijzigen.
De heer Stoker (CU)Ik heb het amendement graag medeondertekend,
echter dat geldt niet voor de opmerking van de heer V.d Brug over
het samenwonen, maar dat zult u wel begrijpen.
De heer Sluiter(weth.Gezien de tijd zal ik proberen kort te
antwoorden
Er is door verschillende sprekers wat twijfel geuit aan de progno
se van het tekort van 600 a 700 en de dubbeltellingen daarin. Ik
ga maar uit van de onderzoeksresultaten, bij gebrek aan iets an
ders. Er is een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek geweest.
Er is altijd een dubbeltelling mogelijk, maar ik denk dat het cij-
fertekort ergens in de orde van grootte van die 600 a 700 ligt. Ik
heb op dit moment geen reden om te twijfelen aan de degelijkheid
van dit onderzoek. Dat is voor mij de schaal waar op wij praten.
Dan zijn door bijna alle sprekers de corporaties genoemd als dege
ne die hier een plicht hebben. Het meest nadrukkelijk nog wel door
de CDA-fractie naar voren gehaald. Ook in de motie/het amendement
van de CDA-fractie staat het heel nadrukkelijk. Ik heb in de com
missie ook gezegd dat er, zeker van de zijde van de Corporatie
Holding Friesland, concrete plannen bestaan om te komen tot stu
dentenhuisvesting en dan buiten die zaken als de betrokkenheid bij
de Kenniscampus, buiten de tijdelijke studentenhuisvesting waarbij
ze betrokken zijn en buiten wat al gerealiseerd is in de Kanaal
straat aan complexen. Ik kan u zelfs een aantal noemen wat dat
Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003
studintestêd wolle, dan hat dat fansels ek konsekwinsjesIk slut
derby ek oan by de wurden fan de wethalder.
Alles mei alles fine wy dat krekt in konsintraasje fan studinten
goed is, op betingst dat der yndied, en dat is hjir ek al in pear
kear sein, ek in stikje behear en kontröle is.
En as leste dan it amendemint.
"De ried fan de Gemeente Ljouwert,
byelkoar op moandei 17 novimber 2003,
dy't de Huisvestingsverordening besprekt,
oerweagjende dat:
Ljouwert him as kennisstêd profilearje wol;
der op dit stuit in tekoart is fan 600/700 keamers, dat
de kommende jierren oprinne kin oant sa'n 1000 keamers;
in ünderskied nei wiken dêr't al as net mear studinten
komme as ünrjochtfeardich oerkomme kin;
losse studintehuzen dy't ferspraat binne oer in strjitte
mear oerlêst feroarsaakje kinne as in 'blokje';
konsintraasje fan studinten yn bepaalde strjitten of wi
ken as totaal foar de hiele stêd minder oerlêst opleverje
sil as in sprieding of ütwaairing oer de hiele stêd, as
dêr foldwaande behear en tafersjoch is;
is fan betinken dat:
kêst (artikel) 2.2.4, lid 2 ferfongen wurdt troch de nei-
kommende sin:
'Artikel 2.2.4, lid 2:
2. Burgemeester en wethouders weigeren een vergunning indien:
vaststaat of redelijkerwijs moet worden aangenomen dat verlening
van de omzettingsvergunning ten behoeve van kamerverhuur zou lei
den tot een ontoelaatbare inbreuk op een geordend woon- en leefmi
lieu in de omgeving van het gebouw waarop de aanvraag betrekking
heeft
en giet oer ta de oarder fan de dei."
De moasje is Ondertekenen troch S. Posthumus, FNP.
De heer V.d Brug (NLP)Leeuwarden is altijd de stad geweest voor
onderwijs, hoger beroepsonderwijs en men wil zelfs universitair
onderwijs. Dat heeft men in wezen dus ook al een beetje. Voor
Leeuwarden is het van het grootste belang, deze status te behouden
en zelfs uit te breiden. Daarmee is Leeuwarden ook een studenten
stad geworden. De huisvesting van studenten was in 1999 nog niet
zo'n urgent onderwerp, maar de tijden zijn veranderd. Nu is er een
groot tekort en dit zal alleen nog maar groter worden. De gemeen
te Leeuwarden vind ik erom te prijzen dat het probeert mee te wer
ken aan een vergroting van het woningaanbod voor studenten. En
niet alleen voor studenten maar voor éénkamer bewoners in het al
gemeen. In 1999 was besloten geen nieuwe vergunningen af te geven.
De reden die was toen om overlast te voorkomen. Ook nu had dit bij