n- Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 de insprekers in de commissievergadering een hoge prioriteit. Voor verhuur voor 2-kamerbewoning geldt de huidige verordening niet. Men mag dus een woning splitsen in 2 wooneenheden. Het is immers logisch dat hoe meer studenten je bij elkaar plaatst, zegt men, hoe meer kans op overlast. Dat zal wel zo zijn. Maar verder hoe groter de concentratie aan studentenwooneenheden en hoe meer span ning op de leefbaarheid van de buurt. In onze fractie hebben wij er lang over gediscussieerd en we heb ben ook in commissievergaderingen van ons laten horen. Bij ons bestaat het gevoel dat wanneer één maal een particulier pand omge zet is in een studentenhuis, dit in de praktijk eigenlijk nauwe lijks meer ongedaan wordt gemaakt. Wij voelen echter meer voor kleine wooneenheden. Dus in één pand niet teveel studenten en be woners. We zouden daarom willen voorstellen, geen vergunning af te geven voor een woonpand met meer dan 3 verhuurkamers. Dan kun je ook misschien nog wel in één zo'n verhuurkamer met je meisje sa menwonen Wel zouden wij het toejuichen wanneer woningcorporaties zich nog meer op deze markt zouden werpen. Verder zouden wij willen aanmoe digen in grote bedrijfspanden voor zoveel als mogelijk is studen tenkamers in te richten, want dan is een conciërge of beter beheer mogelijk. Dus in niet al te kleine bedrijfspanden. In de commissievergadering heeft de wethouder er op gewezen dat er reeds nieuwe eisen zijn gesteld aan de geluidsisolatie. Wij zijn bestormd met brieven en met e-mail over de overlast. Die berusten bijna altijd op overlast aan geluid, omdat studenten een ander levensritme zouden hebben. Nou valt dat dacht ik wel wat mee. We zijn het met de wethouder eens dat de markt zijn werk wel zal doen. Dus hoe meer studentenwoningen er zijn, hoe meer de studen ten ook in staat zijn te kiezen. Ik heb het dan wel eens over mijn eigen studententijd. Op de sociëteit hing er een lijst naar welke huizen je niet moest gaan. Er stond bijvoorbeeld achter HV of er stond MGDWist ik eerst wat het betekende, maar daar moest je dus niet naar toe. Met gebruik dochter stond er dan bij. Dus daar moest je niet naar toe. Verder zei de wethouder dat de gemeente de bevoegdheid behoudt om een aanvraag te weigeren, mocht er ter plekke overlast zijn of dreigen. Dat vind ik een hele goede toezegging, die hij heeft ge daan. Dat de mogelijkheid echt wel bestaat. De handhaving van al deze verordeningen is onstellend belangrijk en ik weet niet of dat wel goed in de vingers zit. Wij stellen dus voor eigenlijk een amendement om nou niet meteen de hele markt te overspoelen met studentenwoningen. We zouden het zo willen veranderen dat de panden wel omgebouwd kunnen worden tot maximaal 3 studentenwoningen. Dat kunnen dus dan maximaal 6 stu denten zijn. Amendement Nieuwe Leeuwarder Partij "Motivatie De centrale vraagstelling voor ons is, hoe kun je de moge lijkheden voor starters (waaronder studenten) op de woning Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 Dan blijft op dit ogenblik voor ons toch wel het probleem van de open eindregelingEr wordt door het voorstel van de WD-fractie een plafond ingebouwd, wij staan er op zich sympathiek tegenover, ook het evaluatiemoment, maar we willen, in afwachting van de re actie van de wethouder, toch overwegen om straks nog iets te gaan doen met het percentage van 10. Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Het voorstel dat voor ons ligt geeft meer ruimte om het tekort aan woonruimte voor studenten en andere jongeren te verminderen. Woningbouwcorporaties bieden op zich een goede garantie voor onderhoud en handhaving en we zijn er voorstander van dat de corporaties zich gaan inzetten voor huis vestiging van studenten. Maar niet elke student wil in een complex of op de campus zitten. Ook jongeren hebben recht op een gediffe rentieerd kameraanbod. Er is maar 1 onderdeel van dit voorstel waar PAL/GL-fractie echt moeite mee heeft. En dat is dat een aanvrager van een gebruikers vergunning rechten kan ontlenen bij het verkrijgen van een vergun ning als er nog geen 10% van een straat of een straatdeel met de zelfde postcode in gebruik is voor kamerverhuurStel in een straat met dezelfde postcodes staan 50 huizen. Bij de nu in te voeren verordening mogen 5 panden in de straat gebruikt worden voor kamerverhuur. Stel dat er al 3 panden zijn, die toch voor behoorlijk overlast zorgen, dan is het niet mogelijk aanvragen voor nog eens 2 panden te weigeren. Overlast is echter een subjec tief gegeven en het is ook moeilijk te vatten in een verordening die hout snijdt. Toch moet ons inziens op een gegeven moment de mogelijkheid er zijn bepaalde gebieden of straten aan het lijstje onder artikel 2.2.4, lid 2c, toe te voegen zodat er geen nieuwe aanvragen worden gehonoreerd ook al is de 10% norm nog niet ge haald Het heeft ook zo zijn voordelen om de huisvestigingsverordening om de paar jaar opnieuw te bekijken. We hebben nu te maken met de prognose voor een tekort van kamers voor het studiejaar tot 2007/2008. De reële situatie kan dan totaal anders zijn. We hadden een eigen motie geformuleerd, maar met de WD-fractie zijn we het eens geworden om de moties in elkaar te schuiven, omdat die ons inziens het meest recht doet aan de vraag voor meer gevarieerd aanbod voor huisvestiging van jongeren en studenten. Ik vind dat de CDA-fractie met de motie te veel de nadruk legt op met name alleen studenten, er zijn ook veel andere kamerbewoners. Bovendien vind ik het toch wel vrij betuttelend allemaal en er moet toch ook meer gedifferentieerd aanbod mogelijk zijn. De hear Posthumus (FNP)Koart in oantal saken, foardat wy mei üs amendemint komme De FNP-fraksje wol de romte jaan oan mear studinten en studintehu- zen. In ferromming fan it oantal keamers is dan ek op syn plak. Oer de sprieding mei maksimaal 10% per strjitte, tinke wy dat dat krekt mear oerlêst opleveret at je soks der yn stean litte. Fierder is it ek net goed om alle studinten oer ien kaam te skea- ren, wat soms yn de diskusjes ek wol ris nei foaren komt. At jo in markt verbeteren, zonder de leefomgeving, de mogelijke over last voor omwonenden, als gevolg van de andere leefwijze van deze groep, aan te tasten; ervaring leert dat naast het aantal kamerverhuurpanden vooral het aantal bewoners in die panden bepalend is voor de over last. Naarmate het aantal bewoners groter is, stijgt de over last meer dan evenredig. Daarom willen wij bepalingen opnemen die het aantal bewoners van kamerverhuurpanden maximaliseren; de huisvestingsverordening artikel 2.2.4. sub 2c komt te 'het aantal beoogde onzelfstandige woonruimten groter is dan 3. De huidige nummer 2.2.4 sub 2c en d, nummeren tot d res pectievelijk e'; de bouwverordening artikel 6a 1.7. sub b.c., komt dan te lui den 'het aantal beoogd onzelfstandige woonruimten groter is dan 3', de huidige in artikel 6a 1.7 sub 2c en d vernummeren tot d respectievelijk e." Het amendement werd mede ondertekend door dhr. Stoker (CU). Ik denk trouwens wel dat het een hoop angst is voor overlast. Want ik ben op onderzoek uitgeweest. Ik heb heel wat mensen gevraagd en die zeiden: "ik heb een pand met 3 studenten erin en daar heeft in de hele buurt geen enkele last gegeven"Daar waren enkele mensen die had den 5 studenten in een pand en dat gaf ook geen problemen. Om dat nou niet allemaal meteen te vlug te doen, zou ik dus willen voor stellen om dit te wijzigen. De heer Stoker (CU)Ik heb het amendement graag medeondertekend, echter dat geldt niet voor de opmerking van de heer V.d Brug over het samenwonen, maar dat zult u wel begrijpen. De heer Sluiter(weth.Gezien de tijd zal ik proberen kort te antwoorden Er is door verschillende sprekers wat twijfel geuit aan de progno se van het tekort van 600 a 700 en de dubbeltellingen daarin. Ik ga maar uit van de onderzoeksresultaten, bij gebrek aan iets an ders. Er is een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek geweest. Er is altijd een dubbeltelling mogelijk, maar ik denk dat het cij- fertekort ergens in de orde van grootte van die 600 a 700 ligt. Ik heb op dit moment geen reden om te twijfelen aan de degelijkheid van dit onderzoek. Dat is voor mij de schaal waar op wij praten. Dan zijn door bijna alle sprekers de corporaties genoemd als dege ne die hier een plicht hebben. Het meest nadrukkelijk nog wel door de CDA-fractie naar voren gehaald. Ook in de motie/het amendement van de CDA-fractie staat het heel nadrukkelijk. Ik heb in de com missie ook gezegd dat er, zeker van de zijde van de Corporatie Holding Friesland, concrete plannen bestaan om te komen tot stu dentenhuisvesting en dan buiten die zaken als de betrokkenheid bij de Kenniscampus, buiten de tijdelijke studentenhuisvesting waarbij ze betrokken zijn en buiten wat al gerealiseerd is in de Kanaal straat aan complexen. Ik kan u zelfs een aantal noemen wat dat Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 2003 studintestêd wolle, dan hat dat fansels ek konsekwinsjesIk slut derby ek oan by de wurden fan de wethalder. Alles mei alles fine wy dat krekt in konsintraasje fan studinten goed is, op betingst dat der yndied, en dat is hjir ek al in pear kear sein, ek in stikje behear en kontröle is. En as leste dan it amendemint. "De ried fan de Gemeente Ljouwert, byelkoar op moandei 17 novimber 2003, dy't de Huisvestingsverordening besprekt, oerweagjende dat: Ljouwert him as kennisstêd profilearje wol; der op dit stuit in tekoart is fan 600/700 keamers, dat de kommende jierren oprinne kin oant sa'n 1000 keamers; in ünderskied nei wiken dêr't al as net mear studinten komme as ünrjochtfeardich oerkomme kin; losse studintehuzen dy't ferspraat binne oer in strjitte mear oerlêst feroarsaakje kinne as in 'blokje'; konsintraasje fan studinten yn bepaalde strjitten of wi ken as totaal foar de hiele stêd minder oerlêst opleverje sil as in sprieding of ütwaairing oer de hiele stêd, as dêr foldwaande behear en tafersjoch is; is fan betinken dat: kêst (artikel) 2.2.4, lid 2 ferfongen wurdt troch de nei- kommende sin: 'Artikel 2.2.4, lid 2: 2. Burgemeester en wethouders weigeren een vergunning indien: vaststaat of redelijkerwijs moet worden aangenomen dat verlening van de omzettingsvergunning ten behoeve van kamerverhuur zou lei den tot een ontoelaatbare inbreuk op een geordend woon- en leefmi lieu in de omgeving van het gebouw waarop de aanvraag betrekking heeft en giet oer ta de oarder fan de dei." De moasje is Ondertekenen troch S. Posthumus, FNP. De heer V.d Brug (NLP)Leeuwarden is altijd de stad geweest voor onderwijs, hoger beroepsonderwijs en men wil zelfs universitair onderwijs. Dat heeft men in wezen dus ook al een beetje. Voor Leeuwarden is het van het grootste belang, deze status te behouden en zelfs uit te breiden. Daarmee is Leeuwarden ook een studenten stad geworden. De huisvesting van studenten was in 1999 nog niet zo'n urgent onderwerp, maar de tijden zijn veranderd. Nu is er een groot tekort en dit zal alleen nog maar groter worden. De gemeen te Leeuwarden vind ik erom te prijzen dat het probeert mee te wer ken aan een vergroting van het woningaanbod voor studenten. En niet alleen voor studenten maar voor éénkamer bewoners in het al gemeen. In 1999 was besloten geen nieuwe vergunningen af te geven. De reden die was toen om overlast te voorkomen. Ook nu had dit bij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 9