rt-
Blad 53
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
Blad 54
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
weegt van alles op die markt. We houden dat goed bij en we
zijn in gesprek met corporatie en overigens ook met Studie
stad Leeuwarden, maar het zal op korte termijn nog niet ge
noeg zijn. Ik heb de vorige keer ook gezegd: je moet wel
bedenken dat het ook tijd kost om die plannen te maken en
dat het proceduretijd kost, dat het bouwtijd kost, om het
over eventuele bezwaren nog maar niet te hebben, die ver
tragend kunnen werken. Verder is er nog het vervelende punt
dat studentenhuisvesting, in verreweg de meeste gevallen,
natuurlijk geen lucratieve zaak is. Dat moet ook allemaal
geregeld worden. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Dat
tekort aan kamers is er wel vandaag. Als we niets doen
neemt dat ook toe. Vandaar die uitbreiding van de kamerver-
huurregeling en vandaar ook overigens dat ik het eens kan
zijn met de motie van de fracties van de WD, PAL/GL die
soms een evaluatiemoment inbouwt. We kunnen dan inderdaad
mee betrekken wat er op die studentenmarkt heeft bewogen
wat betreft de inspanning van de corporaties.
Nog even over de andere corporatie: Nieuw Wonen Friesland
is op dit moment nog steeds de grootste kamerverstrekker
voor studenten. Nieuw Wonen Friesland heeft er tot op heden
geen zin in om zijn bezit aan te passen aan de aangescherp
te eisen, die aan kamers gesteld worden wat betreft brand
veiligheid en gebruiksveiligheidDat betekent dat bijvoor
beeld in al die flats waar studenten wonen, dit van 3 tot 4
studenten teruggebracht zal moeten worden tot 2 studenten,
die daar mogen wonen. Dat betekent dat er naar schatting
zo'n 500 studenten tussen nu en 2005 op de markt zullen ko
men op zoek naar een nieuwe kamer. De NWF heeft ook in zijn
nieuwe visie geuit dat zij niet voor doelgroepen grote com
plexen zullen gaan ontwikkelen, noch voor bejaarden noch
voor studenten Wat dat betreft hebben we daar op dit mo
ment ook niet direct een partner aan.
Nog één ding wat de corporatie betreft. Interessant is dat
minister Dekker een brief heeft geschreven aan de corpora
ties in ons land dat, daar waar dat te pas komt, zij de
verantwoordelijkheid moeten nemen voor studentenhuisvesting
en dat onze VROM Accounthouder daarover in gesprek is met
de corporaties.
Dan de 10%. Het leek even alsof we in combinatie aan het
rekenen waren gegaan. Maar u kunt die som ook nog op een
andere manier maken. De heer Feddema heeft hem ongetwijfeld
zelf gemaakt en daar ook een handreiking bij gekregen. U
hebt gelijk, het komt uiteindelijk, als je uitgaat van 10%,
gemiddeld iets boven de 8% uit. Ik had de vorige keer het
idee dat je dat percentage ook zou kunnen verlagen. Ik had
het idee dat het gedaan werd om het gevaar van overlast te
beperken. Tenslotte was dat wat de discussie de vorige keer
domineerde. Daar kon ik me wel wat bij voorstellen. 8% is
minder dan 10%. Je kunt daarbij een verlaging inbouwen. Als
je kijkt wat er praktisch gebeurt en je stelt het op 10% en
je komt gemiddeld uit op 8%, dan heeft de PvdA-fractie zijn
doel bereikt. Dan komt er een spreidingsmotief bij 'het
wordt toch altijd minder'Dan wordt het een glijdende
schaal waarbij het enige motief nog is: we maken het min
der. Ik dacht dat u zelf een niveau had bepaald waarop u de
overlast wilde beperken.
(De heer Zijlstra (PvdA): Met die rekensom dat we van 10%
naar 8% gaan, is duidelijk dat wij dan wat meer op de rem
gaan staan dan u. Overigens hebben we het er in de commis
sie over gehad wat er landelijk gedaan werd, daar ging het
percentage van 6 naar 7 ook wel naar 13. Het college had
wellicht ook naar 12 in kunnen zetten. Dat is allemaal een
beetje arbitrair. Daarom zijn de hoofdlijnen geweest dat
wij ook graag willen meewerken aan de studentenhuisvesting,
maar wat er aan vraag is, over die cijfers, is er enige
twijfel. Het aanbod dat wij bij de vorige vergadering heb
ben gedaan was ook niet helemaal duidelijk en daarom hebben
wij gezegd: met dat plafond kunnen wij best heel goed le
ven. Dan geven we nog enige sturing en rem daarop dat je
naar een minder percentage gaat en vervolgens hebben we een
evaluatiemomentDat is een prachtig beleid. Dat u dan nu
komt met 10 is eigenlijk 8 en 8 wordt eigenlijk 6, ja dat
accepteer ik dan maar, maar het is politiek wel wat ondui
delijk. Ik zou dat de volgende keer wat duidelijker willen
formuleren. Dat wij wat minder willen dan 10 dat is duide
lijk.)
U wilt minder dan 10, u komt op 8 en dan wilt u nog minder
en dan komt u op 6, dat is niet onduidelijk, maar dat is
een som en die kun je toch echt maken. Ik ben het met u
eens dat het arbitrair is, natuurlijk is 10% arbitrair.
Maar dan kom ik toch even naar de motie, waarvoor ik inmid
dels mijn steun heb uitgesproken. Dan bouw je een evalua
tiemoment in op ofwel het aantal bereikte nieuwe kamers of
wel, als je dat niet bereikt hebt, na 2 jaar. Evalueer dan
ook het voorstel, zoals het er ligt. Blijf niet miezemuizen
op een paar procentjes, waarvan eigenlijk blijkt dat als
je 10% hebt, je vanzelf al 8% hebt.
(De heer Zljlstra (PvdA)We kunnen het gemiezemuis ook
heel goed evalueren achteraf
Voor dit argument ga ik door de knieën. Daar hebt u gelijk
in.
Ik raad uw amendement niet aan.
Dan ga ik naar een enkele opmerking, die gemaakt is door de
heer Wijmenga. Hij bestrijdt mijn opvatting dat de CDA-
fractie niks wil, het gaat om de volgorde. Ik denk dat ik
eigenlijk net al op uw vraag geantwoord heb: kijk nou eerst
eens naar de corporaties, wat kunnen die doen. Daar kijken
we naar. Dat heb ik de vorige keer ook omstandig betoogd,
daar zijn we mee in gesprek en daar gebeurt ook alles, maar
niet nu. Dat duurt een tijd voordat dat tot ontwikkeling
komt. Het tekort hebben we nu. We vinden dat er nu wat moet
gebeuren. Dan vinden we 2% niks. Het uitsluitingbeleid per
straat is echt te detaillistisch en dat zal eerder vertra
gen dan wat helpen. Een beheersplan bij meer dan 2 bewoners
vind ik toch echt te ver gaan. Dat geldt ook voor de tech
nische eisen. Het is juist een feit dat we de technische
Blad 51
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
Blad 52
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
~s>
Verder hebben wij de motie van de WD-fractie mede onderte
kend, namelijk om over 2 jaar te bekijken of er nog meer
verruiming zou moeten komen of andere aanpassingen nodig
zi jn
De hear Posthumus (NLP)Noch efkes in taljochting op üs
eigen moasje. Wy wolle fan Ljouwert in echte studinte- en
kennisstêd meitsje, mear dus dan it no al is. En at jo nei
de oerlêst sjogge, dan tinke wy dus dat it dochs better is
om in kontrolearre sitewaasje te hawwen fan 200 studintehu-
zen yn 5 strjitten, mei in goed stikje behear, as 200 huzen
ferspraat oer 100 strjitten. Dan hawwe 100 strjitten der
lest fan en dus wolle wy konsintraasje mei in goed stik be
hear derop.
Ik gean noch efkes as leste de moasjes by del.
It CDA stelt yn syn eigen ferkiezingsprogramma"de gemeen
te spant zich in om het predikaat beste HBO-stad van Neder
land te worden. Er dienen voldoende woningen/ kamers te
zijn voor studenten"Dan ferwachtsje ik ek dat it CDA no
de rêch rjocht haldt en net mei allegear regels komt om
mear studintewenningen op te kearen. Ik fyn dat dit gjin
stimulearjend belied is, mar in ontmoedigingsbelied2% fan
in strjitte gemiddeld, it is earder ek al efkes sein, at je
ütgean fan safolle huzen, as by de WD sein is, dan bliuwt
der niks mear oer.
(De hear Wijmenga: Ik tink dat de hear Posthumus net goed
lustere hat. Wy finne it hiel wichtich dat er goeie hüsfes-
ting komt, allinnich wy ha ek noed foar de hiele stêd oer.
En dan meitsje wy in ofwaging dat wy sizze fan wy wolle
earst konsintrearjede korporaasjes kinne üs dêr geweldich
by helpe, dat is üs ütgongspunt en dernei sjogge wy wat der
fjirder noch oan hüsfesting realiseare wurde moat en dat
soe fia de hüsfes tingsferoardering kinne. Dus wy wolle op
dy wize mei klam ütdrukking jaan oan wat wy yn it ferkiez-
ingsprogramma skreaun ha. Allinnich wy dogge dat net troch
rünom yn de stêd ta te stean dat 10% fan de wennings yn ge-
bruk nommen wurde kinne as studintewennings
De mooglikheden fia partikuliere huzebou der sjogge jo net
al te folie yn.
(De hear Wijmenga: Pas as düdlik is wat der fjirder noch
oan hüsfesting mooglik is, en wy komme tink ik in soart by-
inoar at je sizze fan wy moatte it behearskjeno dat dogge
wy troch in berop te dwaan op de korporaasjes en dan te
sjen wat der fjirder oerbliuwt.)
Dan binne der noch in pear oare amendeminten
NLP-fraksje kwa argumintaasje tink ik, ik ha it seis ek mei
makke, de grutte fan in pan en it tal ynwenners hoecht net
altyd rjocht evenredich te wêzen mei de oerlêst. By mear
minsken yn ien pan kin der ek sprake wêze fan in stik sels-
korreksje en ynterne Onderlinge ófspraken. Dus dat sille wy
net stypje. Wy hawwe de moasje mei de 8 partijen dus wol
stipe. Dy 210 ekstra studintekeamers om dan in "break" te
halden. In evaluaasje, dat stiet de ferromming net yn it
paad
En dy fan de PvdA-fraksje binne wy it net mei iens.
De heer Elzinga(D66Wij vinden dat volkshuisvesting in
principe een zaak is voor corporaties in samenwerking met
de gemeente en in principe niet voor huisjesmelkers. Maar
wij willen toch een geleidelijke overgang naar een wat meer
relaxtere woningmarkt mogelijk maken. Ik heb bij een eerde
re gelegenheid het getal van 700 potentieel tekort aan ka
mers natte vingerwerk genoemd. We vinden dat niet echt
hard, maar wij willen toch meer keuzemogelijkheden mogelijk
maken. We hebben in principe vertrouwen in het overleg tus
sen de gemeente en corporaties en dat het overleg inderdaad
tot meer huisvesting voor studenten en andere jongeren
leidt. Daarom steunen wij de motie van de fracties van de
WD en PAL/GL en niet die anderen.
De heer Sluiter(weth.Ik heb de moties de vorige keer al
becommentarieerd, dat doe ik dus niet weer.
Er is een nieuwe bijgekomen van de PvdA-fractiedat zal ik
straks uiteraard wel becommentariëren.
Ik wil ook nog iets zeggen over de corporaties en over de
redelijkheid van de 10%. En dan zal ik nog op een aantal
opmerkingen van u ingaan.
Ik heb de vorige keer gezegd dat er diverse locaties zijn
waarmee met name de Corporatie Holding Friesland bezig is
om te kijken in hoeverre het haalbaar is daar een studen
tenhuisvesting - geconcentreerde locaties met beheer en al
les wat daar bij hoort - van te maken. Ik heb daar toen
niet een helder getal aan gebonden. Ik zal dat nu bij bena
dering doen. U moet dan denken aan zo'n 150 200 kamers.
Ik heb u de vorige keer ook gezegd: ik ga hier natuurlijk
nu niet die locaties bij naam en toenaam noemen, want dat
zou zeer onzorgvuldig zijn en ook prematuur gezien de staat
waarin de plannen verkeren.
Verder heb ik u de vorige keer de kenniscampus en de stu
dentenhuisvesting die op de kenniscampus genoemd. Het gaat
daarbij om 300 tot 600 kamers. Dan zijn er verschillende
bestaande complexen, flats in de Vrijheidswijk, die samen
geschikt zullen worden gemaakt voor studentenhuisvesting,
althans dat is de bedoeling, en dan gaat het om circa 1300
kamers in totaal. Echt nieuw zijn alleen de nieuwe loca
ties. De studentenhuisvestingen op de kenniscampus zal ook
wel binnen afzienbare tijd moeten, want dat is de vervan
ging voor die containers in het Rengerspark, die daar over
3,5 jaar weg moeten. Dat levert misschien 100 extra kamers
op, maar niet het totale getal. In de bestaande complexen
van Corporatie Holding Friesland, die wellicht geheel tot
studentenlocaties gemaakt zullen worden, zitten nu natuur
lijk ook al erg veel studenten. Dus dat betreft ook niet
allemaal dat enorme getal van 1300 kamers. Dat zijn lang
niet allemaal nieuwe kamers. Er gebeurt dus al veel. Er be-