Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
(Mevrouw Dames: Ik zou toch wel even willen reageren op de
aantijging die wij steeds krijgen dat we als coalitiepar
tijen onderling een handjeklappen hebben gehad. Dit is ab
soluut niet waar. We hebben allemaal moties gemaakt en
rondgestuurd en daar had u op kunnen reageren. Ik heb het
vandaag rondgestuurd en u had vandaag nog kunnen reageren,
dan had u mee kunnen ondertekenen, als u dat aardig had ge
vonden. Maar om nu continu te zeggen dat wij met elkaar
hebben onderhandeld dat vind ik flauwekul
Dat is in elts gefal by de begrutting wol bard. Dy moasjes,
dêr't dan no fan sein wurdt dat der oerienstimming oer is,
ha ik dan yn elts gefal net sjoen as net op tiid.
De heer Krol (wethouder)Eerst even een procedurele opmer
king. Het is geen commissievergadering, waarbij je zo nu en
dan nog eens even kunt nagaan hoe het antwoord in detail nu
precies in elkaar zit met het ambtelijk apparaat. Dus ik
wil u voorstellen dat daar waar ik in detail even een vraag
niet weet, we dat in de pauze even opzoeken en daarop in 2e
termijn terugkomen. Dus mocht u een vraag missen, dan kan
het daaraan liggen.
Het gaat vanavond alleen over de stadswachten. Sommigen van
u hebben vragen gesteld zoals: hoe zit het nou met de ID-
banen als zodanig en wat zijn de effecten voor andere in
stellingen, dan wel andere vragen die hier op gericht zijn.
Ik wil u voorstellen om het vanavond alleen over de stads
wachten te hebben, want dat is al ingewikkeld genoeg. Er
komt zeer binnenkort een stand van zaken m.b.t. de ID,
waarin de type vragen, die u daarover gesteld hebt, uitvoe
rig in de commissie besproken kunnen worden. Dat duurt geen
drie weken meer. Binnen die termijn zal dat gebeuren, omdat
we dat in het college reeds gezien hebben.
Het is vanavond ook een worsteling tussen datgene wat het
Rijk van plan is te gaan doen, namelijk afbouwen gesubsidi
eerde arbeid, versus wat gemeenten in alle redelijkheid nog
met elkaar overeind kunnen houden. Want dat is wat we hier
zitten te doen in relatie tot het onderwerp waar we het
over hebben, namelijk: veiligheid. Ik wil u dat toch nog
een keer onder ogen brengen. Op het moment dat er rijks-
maatregelen worden genomen, die er niet om liegen, m.b.t.
de ID gesubsidieerde arbeid, kan het niet altijd zo zijn
dat de gemeente die zonder blikken of blozen overneemt. Ik
denk dat dat helder moet zijn, omdat je anders gigantische
financiële problematieken van het Rijk naar de gemeente toe
op je bordje krijgt, die schier onoplosbaar zijn, tenzij je
grijpt naar middelen als OZB verhogingen en dat soort din
gen. Daar heeft college in ieder geval niet voor gekozen.
Ik denk dat dat ook een opmerking is die hout snijdt in dit
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
teiten. Zoals deze: veiligheid. Daar kiezen wij voor. En de
woorden daarover in ons verkiezingsprogramma zijn geen loze
kreten. En is het vreemd meneer Nicolai, dat de Stichting
Stadswacht er op rekende dat de gemeente goed investeerde
in veiligheid. Nee dat is helemaal niet vreemd, want ze
hebben vast die verkiezingsprogramma's van PvdA, CDA, WD
en PAL/GL ook goed gelezen. En ze zien nu helaas ook wat
die daarvan terechtbrengen.
De heer Elzinga (D66)Van de inspreekster zijn mij twee
opmerkingen bijgebleven. De eerste is: de materie is lastig
te doorgronden. En dat kan ik slechts beamen. Een 2' opmer
king vond ik iets hoopgevender: de markt heeft veel geld
over voor stadswachten, voor de dienst van stadswachten. Er
werd bij opgemerkt dat die mogelijkheden vooralsnog onvol
doende worden benut. Want waar zit het echte probleem, na
melijk bij de financiering. Ik heb zojuist even gevraagd
hoeveel ID-banen we eigenlijk hebben in deze gemeente.
Dat zijn er op dit moment 638 en zoals u weet treed 1 ja
nuari 2004 de Wet Werk en Bijstand in werking met een zo
geheten w-deel voor reïntegratie activiteiten. Ik heb be
grepen dat we daar zo'n 600 ID-banen uit kunnen betalen.
Dan houden we dus niet veel geld over voor de reïntegra-
tietrajecten voor de mensen die nu een uitkering hebben en
die we ook graag aan het werk willen hebben.
Ik ben het dus met de CDA-fractie eens dat het aantal ID-
banen structureel naar beneden moet. Dan hebben we het over
het totaal aantal ID-banen. Ook wij willen dat er geld vrij
wordt gemaakt voor de reïntegratie van mensen die nu uit
het ID-deel worden betaald of betaald gaan worden.
Wij staan op zich sympathiek tegenover de motie van de Pv-
dA-fractie, maar hebben dus nog wel een beetje moeite met
hoe de PvdA-fractieen degenen die mede ondertekend heb
ben, dat nou gaan financieren. Dat is ons nog niet helemaal
helder, we staan er op zich sympathiek tegenover.
Evenzeer staan we sympathiek tegenover de motie van de CDA-
fractie, die meer kwalitatief van aard is. Dat juichen wij
op zich toe. Ik wil me bij deze nog niet vastleggen op de
kwantiteiten die de CDA-fractie heeft genoemd dat ook wij
terug zouden moeten willen naar 30 stadswachten.
Voor de financiering ben ik het helemaal eens met de
PAL/GL-fractie dat het vooral niet uit het raadsbudget moet
komen
Het blijft lastig, maar ik vermoed dat we er vanavond met
alle moties die er zijn toch wel uitkomen.
De hear Posthumus (FNP)De FNP is fan miening dat it kol-
leezje de spanning foar de Stichting Stadswacht en har mei-
wurkers gigantysk oprinne litten hat. Wylst oare gemeenten
allang düdlikheid jün hawwe is it yn Ljouwert echt fiif mi
nuten foar tolven foar dat der noch in beslüt nommen wurde
moat
geval. We vergeten dat wel eens, maar ik denkt dat het goed
is dat we dat nog een keer hier naar voren brengen.
Er is over de procedure heel veel gezegd. Er zijn ook alle
maal kwalificaties aan toegekend door deze of gene. Ik zal
daar niet op ingaan. Ik zal alleen zeggen dat als u het
hebt over een langdurig proces, dan klopt dat. Als u het
hebt over het feit dat het college laat dan wel te laat
was, dan klopt dat. Dat is de schuld van het college en
daar hoeven we helemaal geen doekjes om te winden. Dat heb
ik in de commissie ook gezegd. Evenwel, u hebt dat proces
ook gevolgd en ik noem één ding: als eind oktober pas dui
delijk wordt hoe de positie van de politie wordt per 1 ja
nuari 2004, is dat niet een excuus om laat te zijn, maar
wel een verzachtende omstandigheid om alle zaken klip en
klaar aan u duidelijk te maken. Dat is de procedure en dat
is de schuld van het college en u hebt het proces ook kun
nen volgen. Meer wil ik daar niet over kwijt. Ik denk dat
dat helder is.
Met betrekking tot de oplossingsrichting, die we hebben ge
zocht dan wel gevonden, kun je zeggen dat we gezocht hebben
naar een structurele oplossing, dat we zorgvuldig hebben
gehandeld in dit hele proces. Want als u alles overziet
aangaande de beantwoording van vragen, de zaken die wij u
hebben toegestuurd, het raadsvoorstel, de visie die we heb
ben ontwikkeld n.a.v. de visie van de stadswachten, dan
denk ik dat wij uitermate uitvoerig zijn geweest, gedetail
leerd en helder. Ik denk dat dat mede te danken is aan de
ambtelijke inzet, die hier wekenlang hard aan gewerkt heb
ben en genoemd mag worden de heer Sjoerd Tolsma, die zich
ongeveer een slag in de rondte heeft gewerkt. Over het al
gemeen ben ik niet scheutig met complimenten, maar het moet
deze keer gezegd worden.
We hebben gekozen voor een aantal hoofdlijnen m.b.t. het
voorstel. Het gaat om veiligheid. Het gaat om de oog- en
oor-functie van de politie. Het gaat erom dat we dat zoveel
mogelijk intact willen laten. De stadswacht, de stichting
en haar medewerkers, hebben tot nu toe goed werk geleverd.
Ik denk dat ook het college dat waardeert en hier nog een
keer wil uitspreken. Daar is tot nu toe niks mis mee. Som
migen suggereren dat daar van allerhande dingen achterste
ken of ondersteken en sommigen hebben het over voorspel en
wat allemaal nog meer. Ik wil benadrukken dat er wat ons
betreft geen enkel probleem zit aangaande het functioneren
van dan wel de stichting, haar directeur dan wel de Stich
ting Stadswachten. Daar hebben we geen enkel probleem mee.
Wat dat betreft hebben wij ook geen behoefte aan welk on
derzoek dan ook. Dat werkt alleen vertragend en geeft geen
enkele duidelijkheid naar de toekomst.
We hebben dus gekozen voor veiligheid. We hebben gekozen
voor geen gedwongen ontslagen. Ik heb dat eerder in deze
Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
Fierder is de FNP-fraksje ek fan miening dat wy jün eins
noch net oer de folsleine ynformaasje beskikke, sa is it
wachtsjen noch hieltyd op de Prohef-rapportaazje dy, ha ik
begrepen, noch altyd flinke groeimooglikheden jout.
Fierder is it kolleezje dizenich oer it öffloeien fan de 18
as 24 minsken boppe de tritich dy't yn gemeentlike tsjinst
kommeWatfoar banen wurde dat krekt? Wat binne de finan-
sjele konsekwinsjes? De ündernimmingsried is bang dat dy 18
minsken gjin regulier wurk fine kinne. Fan dyselde ünder
nimmingsried hawwe wy in kopy krigen fan in brief oan
steatssiktaris Rutte, wer't yn stiet dat de gemeente bewust
oanfragen foar regulier wurk, dat 10.000 banenplan fan de
stifting stedswacht blokkearre hat. Kloppet dat wethalder?
Is der sprake fan in blokkade as tsjinwurking?
As ik dit alles sa besjoch, dan kriget de FNP-fraksje de
yndruk dat de stedswacht sa stadich oan dochs yn de lytse
loege kommen is. Wy krije de yndruk dat bewust oanstjoerd
is op opheffing fan de stifting stedswacht. De plysje nimt
gjin jild mear op yn de begrutting en de gemeente wurket
earder tsjin as mei. Oer de bestjoerlike ferwevenheid kinne
jo jo fraachtekens by sette.
De ütgongspunten fan de FNP-fraksje binne dat der gjin
twongen üntslaggen falie, dat der safolle mooglik minsken
üt de ID- en WIW-banen trochstreame nei regulier wurk en
dat alles ek binnen de finansjele kaders bliuwt.
Wat de finansjes oanbelanget is de FNP-fraksje it der net
mei iens om fan 2006 6f struktureel it jild fan de riedsi-
nisjativen, dy pot fan de rie foar dizze taken, beskikber
te stellen. Wy slute üs dan ek oan by de moasje fan de PA-
L/Grienlinks-fraksjeWy fine eins dat it jild üt de finan-
siering fan de WWB komme moat.
Finansjeel: it kolleezje is mei in begrutting kommen yn de
situaasje fan oername fan 30 stedswachten, mei elkoar hast
1,1 miljoen euro, mar hat dêrby slüchslim net opnommen de
18 oare minsken, dy't tsjin it aide salaris betelle wurde
moatte. At dy minsken oernommen wurde moatte tsjin it aide
salaris plus de overheadkosten, dan komt dat it üt op
430.000 euro ekstra kosten. Mei oare wurden, dan is de ge
meente wol mei elkoar hast oardel miljoen euro kwytDan ha
ik it noch net oer it ferskil fan dy 10,5 ekstra
stedswacht, dy't sit tusken de begrutting fan de stifting
stedswacht, dy 59,5, en de 48. Wat bart dêr mei at dy dan
yn de bystan komme as at dy dy ütkearing hawwe? Dan komme
je totaal üt op 1,6 miljoen euro. Dan soe de gemeente per
saldo mear betelje as de begrutting fan de stedswacht seis,
dy't 1,4 miljoen euro is. Graach in reaksje fan de wethal
der
As leste slüt ik my ek oan by wat de NLP-fraksje sein hat
oer de oerienkomst tusken kolleezjepartijen, it han-
tsjebakken. Wy hawwe dat by de begrutting meimakke. Ik fyn
it best dat jo öfspraken mei elkoar meitsje kinne, mar doch
dat ek mei de oare partijen.