Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 (Mevrouw Dames: Ik zou toch wel even willen reageren op de aantijging die wij steeds krijgen dat we als coalitiepar tijen onderling een handjeklappen hebben gehad. Dit is ab soluut niet waar. We hebben allemaal moties gemaakt en rondgestuurd en daar had u op kunnen reageren. Ik heb het vandaag rondgestuurd en u had vandaag nog kunnen reageren, dan had u mee kunnen ondertekenen, als u dat aardig had ge vonden. Maar om nu continu te zeggen dat wij met elkaar hebben onderhandeld dat vind ik flauwekul Dat is in elts gefal by de begrutting wol bard. Dy moasjes, dêr't dan no fan sein wurdt dat der oerienstimming oer is, ha ik dan yn elts gefal net sjoen as net op tiid. De heer Krol (wethouder)Eerst even een procedurele opmer king. Het is geen commissievergadering, waarbij je zo nu en dan nog eens even kunt nagaan hoe het antwoord in detail nu precies in elkaar zit met het ambtelijk apparaat. Dus ik wil u voorstellen dat daar waar ik in detail even een vraag niet weet, we dat in de pauze even opzoeken en daarop in 2e termijn terugkomen. Dus mocht u een vraag missen, dan kan het daaraan liggen. Het gaat vanavond alleen over de stadswachten. Sommigen van u hebben vragen gesteld zoals: hoe zit het nou met de ID- banen als zodanig en wat zijn de effecten voor andere in stellingen, dan wel andere vragen die hier op gericht zijn. Ik wil u voorstellen om het vanavond alleen over de stads wachten te hebben, want dat is al ingewikkeld genoeg. Er komt zeer binnenkort een stand van zaken m.b.t. de ID, waarin de type vragen, die u daarover gesteld hebt, uitvoe rig in de commissie besproken kunnen worden. Dat duurt geen drie weken meer. Binnen die termijn zal dat gebeuren, omdat we dat in het college reeds gezien hebben. Het is vanavond ook een worsteling tussen datgene wat het Rijk van plan is te gaan doen, namelijk afbouwen gesubsidi eerde arbeid, versus wat gemeenten in alle redelijkheid nog met elkaar overeind kunnen houden. Want dat is wat we hier zitten te doen in relatie tot het onderwerp waar we het over hebben, namelijk: veiligheid. Ik wil u dat toch nog een keer onder ogen brengen. Op het moment dat er rijks- maatregelen worden genomen, die er niet om liegen, m.b.t. de ID gesubsidieerde arbeid, kan het niet altijd zo zijn dat de gemeente die zonder blikken of blozen overneemt. Ik denk dat dat helder moet zijn, omdat je anders gigantische financiële problematieken van het Rijk naar de gemeente toe op je bordje krijgt, die schier onoplosbaar zijn, tenzij je grijpt naar middelen als OZB verhogingen en dat soort din gen. Daar heeft college in ieder geval niet voor gekozen. Ik denk dat dat ook een opmerking is die hout snijdt in dit Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 teiten. Zoals deze: veiligheid. Daar kiezen wij voor. En de woorden daarover in ons verkiezingsprogramma zijn geen loze kreten. En is het vreemd meneer Nicolai, dat de Stichting Stadswacht er op rekende dat de gemeente goed investeerde in veiligheid. Nee dat is helemaal niet vreemd, want ze hebben vast die verkiezingsprogramma's van PvdA, CDA, WD en PAL/GL ook goed gelezen. En ze zien nu helaas ook wat die daarvan terechtbrengen. De heer Elzinga (D66)Van de inspreekster zijn mij twee opmerkingen bijgebleven. De eerste is: de materie is lastig te doorgronden. En dat kan ik slechts beamen. Een 2' opmer king vond ik iets hoopgevender: de markt heeft veel geld over voor stadswachten, voor de dienst van stadswachten. Er werd bij opgemerkt dat die mogelijkheden vooralsnog onvol doende worden benut. Want waar zit het echte probleem, na melijk bij de financiering. Ik heb zojuist even gevraagd hoeveel ID-banen we eigenlijk hebben in deze gemeente. Dat zijn er op dit moment 638 en zoals u weet treed 1 ja nuari 2004 de Wet Werk en Bijstand in werking met een zo geheten w-deel voor reïntegratie activiteiten. Ik heb be grepen dat we daar zo'n 600 ID-banen uit kunnen betalen. Dan houden we dus niet veel geld over voor de reïntegra- tietrajecten voor de mensen die nu een uitkering hebben en die we ook graag aan het werk willen hebben. Ik ben het dus met de CDA-fractie eens dat het aantal ID- banen structureel naar beneden moet. Dan hebben we het over het totaal aantal ID-banen. Ook wij willen dat er geld vrij wordt gemaakt voor de reïntegratie van mensen die nu uit het ID-deel worden betaald of betaald gaan worden. Wij staan op zich sympathiek tegenover de motie van de Pv- dA-fractie, maar hebben dus nog wel een beetje moeite met hoe de PvdA-fractieen degenen die mede ondertekend heb ben, dat nou gaan financieren. Dat is ons nog niet helemaal helder, we staan er op zich sympathiek tegenover. Evenzeer staan we sympathiek tegenover de motie van de CDA- fractie, die meer kwalitatief van aard is. Dat juichen wij op zich toe. Ik wil me bij deze nog niet vastleggen op de kwantiteiten die de CDA-fractie heeft genoemd dat ook wij terug zouden moeten willen naar 30 stadswachten. Voor de financiering ben ik het helemaal eens met de PAL/GL-fractie dat het vooral niet uit het raadsbudget moet komen Het blijft lastig, maar ik vermoed dat we er vanavond met alle moties die er zijn toch wel uitkomen. De hear Posthumus (FNP)De FNP is fan miening dat it kol- leezje de spanning foar de Stichting Stadswacht en har mei- wurkers gigantysk oprinne litten hat. Wylst oare gemeenten allang düdlikheid jün hawwe is it yn Ljouwert echt fiif mi nuten foar tolven foar dat der noch in beslüt nommen wurde moat geval. We vergeten dat wel eens, maar ik denkt dat het goed is dat we dat nog een keer hier naar voren brengen. Er is over de procedure heel veel gezegd. Er zijn ook alle maal kwalificaties aan toegekend door deze of gene. Ik zal daar niet op ingaan. Ik zal alleen zeggen dat als u het hebt over een langdurig proces, dan klopt dat. Als u het hebt over het feit dat het college laat dan wel te laat was, dan klopt dat. Dat is de schuld van het college en daar hoeven we helemaal geen doekjes om te winden. Dat heb ik in de commissie ook gezegd. Evenwel, u hebt dat proces ook gevolgd en ik noem één ding: als eind oktober pas dui delijk wordt hoe de positie van de politie wordt per 1 ja nuari 2004, is dat niet een excuus om laat te zijn, maar wel een verzachtende omstandigheid om alle zaken klip en klaar aan u duidelijk te maken. Dat is de procedure en dat is de schuld van het college en u hebt het proces ook kun nen volgen. Meer wil ik daar niet over kwijt. Ik denk dat dat helder is. Met betrekking tot de oplossingsrichting, die we hebben ge zocht dan wel gevonden, kun je zeggen dat we gezocht hebben naar een structurele oplossing, dat we zorgvuldig hebben gehandeld in dit hele proces. Want als u alles overziet aangaande de beantwoording van vragen, de zaken die wij u hebben toegestuurd, het raadsvoorstel, de visie die we heb ben ontwikkeld n.a.v. de visie van de stadswachten, dan denk ik dat wij uitermate uitvoerig zijn geweest, gedetail leerd en helder. Ik denk dat dat mede te danken is aan de ambtelijke inzet, die hier wekenlang hard aan gewerkt heb ben en genoemd mag worden de heer Sjoerd Tolsma, die zich ongeveer een slag in de rondte heeft gewerkt. Over het al gemeen ben ik niet scheutig met complimenten, maar het moet deze keer gezegd worden. We hebben gekozen voor een aantal hoofdlijnen m.b.t. het voorstel. Het gaat om veiligheid. Het gaat om de oog- en oor-functie van de politie. Het gaat erom dat we dat zoveel mogelijk intact willen laten. De stadswacht, de stichting en haar medewerkers, hebben tot nu toe goed werk geleverd. Ik denk dat ook het college dat waardeert en hier nog een keer wil uitspreken. Daar is tot nu toe niks mis mee. Som migen suggereren dat daar van allerhande dingen achterste ken of ondersteken en sommigen hebben het over voorspel en wat allemaal nog meer. Ik wil benadrukken dat er wat ons betreft geen enkel probleem zit aangaande het functioneren van dan wel de stichting, haar directeur dan wel de Stich ting Stadswachten. Daar hebben we geen enkel probleem mee. Wat dat betreft hebben wij ook geen behoefte aan welk on derzoek dan ook. Dat werkt alleen vertragend en geeft geen enkele duidelijkheid naar de toekomst. We hebben dus gekozen voor veiligheid. We hebben gekozen voor geen gedwongen ontslagen. Ik heb dat eerder in deze Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003 Fierder is de FNP-fraksje ek fan miening dat wy jün eins noch net oer de folsleine ynformaasje beskikke, sa is it wachtsjen noch hieltyd op de Prohef-rapportaazje dy, ha ik begrepen, noch altyd flinke groeimooglikheden jout. Fierder is it kolleezje dizenich oer it öffloeien fan de 18 as 24 minsken boppe de tritich dy't yn gemeentlike tsjinst kommeWatfoar banen wurde dat krekt? Wat binne de finan- sjele konsekwinsjes? De ündernimmingsried is bang dat dy 18 minsken gjin regulier wurk fine kinne. Fan dyselde ünder nimmingsried hawwe wy in kopy krigen fan in brief oan steatssiktaris Rutte, wer't yn stiet dat de gemeente bewust oanfragen foar regulier wurk, dat 10.000 banenplan fan de stifting stedswacht blokkearre hat. Kloppet dat wethalder? Is der sprake fan in blokkade as tsjinwurking? As ik dit alles sa besjoch, dan kriget de FNP-fraksje de yndruk dat de stedswacht sa stadich oan dochs yn de lytse loege kommen is. Wy krije de yndruk dat bewust oanstjoerd is op opheffing fan de stifting stedswacht. De plysje nimt gjin jild mear op yn de begrutting en de gemeente wurket earder tsjin as mei. Oer de bestjoerlike ferwevenheid kinne jo jo fraachtekens by sette. De ütgongspunten fan de FNP-fraksje binne dat der gjin twongen üntslaggen falie, dat der safolle mooglik minsken üt de ID- en WIW-banen trochstreame nei regulier wurk en dat alles ek binnen de finansjele kaders bliuwt. Wat de finansjes oanbelanget is de FNP-fraksje it der net mei iens om fan 2006 6f struktureel it jild fan de riedsi- nisjativen, dy pot fan de rie foar dizze taken, beskikber te stellen. Wy slute üs dan ek oan by de moasje fan de PA- L/Grienlinks-fraksjeWy fine eins dat it jild üt de finan- siering fan de WWB komme moat. Finansjeel: it kolleezje is mei in begrutting kommen yn de situaasje fan oername fan 30 stedswachten, mei elkoar hast 1,1 miljoen euro, mar hat dêrby slüchslim net opnommen de 18 oare minsken, dy't tsjin it aide salaris betelle wurde moatte. At dy minsken oernommen wurde moatte tsjin it aide salaris plus de overheadkosten, dan komt dat it üt op 430.000 euro ekstra kosten. Mei oare wurden, dan is de ge meente wol mei elkoar hast oardel miljoen euro kwytDan ha ik it noch net oer it ferskil fan dy 10,5 ekstra stedswacht, dy't sit tusken de begrutting fan de stifting stedswacht, dy 59,5, en de 48. Wat bart dêr mei at dy dan yn de bystan komme as at dy dy ütkearing hawwe? Dan komme je totaal üt op 1,6 miljoen euro. Dan soe de gemeente per saldo mear betelje as de begrutting fan de stedswacht seis, dy't 1,4 miljoen euro is. Graach in reaksje fan de wethal der As leste slüt ik my ek oan by wat de NLP-fraksje sein hat oer de oerienkomst tusken kolleezjepartijen, it han- tsjebakken. Wy hawwe dat by de begrutting meimakke. Ik fyn it best dat jo öfspraken mei elkoar meitsje kinne, mar doch dat ek mei de oare partijen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 8