Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
leidde er ook toe dat er een oplossing, zoals wij die nu
gevonden hebben, moest komen.
Even over de overige gemeenten. Wij zullen de huidige
dienstverlening naar andere gemeenten toe tegen dezelfde
kostprijs handhaven. We gaan met die gemeenten nog overleg
gen hoe we dat gaan realiseren, maar dat is het uitgangs
punt. Dienstverlening handhaven tegen dezelfde prijs als
waarvoor de stichting het ook doet.
Ik kijk nog even naar de moties.
Als ik kijk naar de motie van de PvdA-fractie en dat op mij
in laat werken, dan denk ik dat het college en de PvdA-
fractie hetzelfde bedoelen, dat wij het wellicht iets an
ders hebben opgeschreven en de PvdA-fractie het iets nader
gepreciseerd heeft. Maar wij kunnen leven met deze motie,
wij zullen hem op deze manier uitvoeren. Dus wat ons be
treft geeft dat geen problemen. Een goede aanvulling dan
wel beleidsondersteunend.
Motie 2 van de SP-fractie. Die wil geen 30 stadswachten
over laten nemen. Alle stadswachten in dienst van de ge
meente en uitstroom naar betaalde banen. Er zitten natuur
lijk elementen in waarvan wij van zeggen: daar kunnen wij
mee leven, uitstromen naar een bepaalde baan, maar we gaan
niet meer overnemen dan 30 en van de 18 gaan we kijken om
dat zo snel mogelijk te laten doorstromen naar in of ex
tern, waardoor het beslag op het w-deel niet al te groot
wordt in relatie tot al die andere mensen, die daar ook
recht op hebben.
De motie kan wat ons betreft niet rekenen op de steun van
het college.
De volgende motie van de SP-fractie: een onderzoek naar de
problemen van de stichting. Ik heb u uitgelegd hoe wij over
de Stichting denken, hoe wij over de stadswachten denken.
Mocht de indruk gewekt zijn dat er wat problemen waren
rondom de cijfers, dan zal ik die niet ontkennen, maar niet
dusdanig dat we daar nou een geweldig onderzoek voor nodig
hebben, omdat het erom gaat hoe we verder gaan. En niet
waar zijn we gebleven, maar hoe gaan we verder, hoe doen we
dat structureel, laten we die mensen nog langer in onzeker
heid of bieden we ze per 1 januari volstrekte duidelijk
heid. En wat dat betreft heb ik geen behoefte aan onder
zoek
De CDA-motie spreekt over een notitie om eens helder te ma
ken, hoe die handhavingunit eruit gaat zien, hoe gaat u dat
opzetten en hoe werkt dat? En u wil dat graag voor 1 okto
ber 2004. Ik moet u zeggen dat u tolerant bent voor het
college met betrekking tot de termijn. Wij kunnen dat uit
voeren
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
raad toegezegd. Er komt niemand in de bijstand en er komt
niemand op straat. Kennelijk gaan zelfs vakbonden er nog
vanuit dat dat mogelijk is, ik kom daar zo meteen nog even
op terug.
We hebben wel gekeken naar wat financieel haalbaar is. Ik
denk dat dat ook niet onlogisch is, als je kijkt naar de
taak die ook een college heeft om die financiële huishou
ding overeind te houden, niet alleen voor het jaar 2003
maar ook voor 2004 en volgende jaren, want we wilden immers
een structurele oplossing. En we hebben in onze reactie ook
weergegeven, en dat is niet onbelangrijk, ik heb velen van
u daar niet over gehoord, dat we geen samenvoeging wilden
van een bijzondere opsporingsambtenaar met de Stichting
Stadswachten als zodanig. De heer Florijn is daar heel dui
delijk op ingegaan. Ik denk dat wij elkaar wat dat betreft
prima begrijpen eri dat het college die kant ook niet uit
wilde. En op het moment dat je dat constateert, doet zich
natuurlijk problematiek voor van: "wat dan". Ik kom daar
straks op terug. En we wilden, dat hebben we u in juni dui
delijk gemaakt, een handhavingsnuit creëren met alles erop
en eraan om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Dat wa
ren zo ongeveer de uitgangspunten toen we begonnen te dis
cussiëren
En waar zijn we uitgekomen? We zijn uitgekomen, ik begin
maar bij de financiën, bij 4 ton euro structureel. Waarom
precies die 4 ton? Dat was heel logisch, dat was heel sim
pel. Wij zagen binnen de begroting, die eraan zat te komen,
die inmiddels is vastgesteld, alleen nog een structureel
gaatje in 2006, waarbij we incidenteel voor 2004 en 2005
gingen putten uit de algemene reserve. Met enige moeite is
dit geslikt door de wethouder van Financiën. Maar we vonden
het heel belangrijk om toch te doen, mede gelet op de stand
van die algemene reserve, daar wordt u nog nader over geïn
formeerd, want we moeten niet door de bodem schieten. Dus
dat was de enige mogelijkheid die wij zagen om structureel
die Stichting Stadswachten dan wel de financieren ofwel dat
binnen ons gemeentelijk budget op te nemen en op zo'n ma
nier dan oplossingen te creëren.
Sommige van u spreken over "ons geld"het raadsbudget en
het college komt daaraan en dat zou niet moeten. Mevrouw de
Voorzitter, er zijn geen verschillende soorten potjes of
geld. We hebben één begroting, die we met elkaar gebruiken
om zo goed mogelijk onze prioriteiten te financieren. Ik
kan me ook niet voorstellen dat er nu gezegd wordt: het
college doet dit of dat. We hebben één pot met elkaar en
daar moeten we prioriteiten uit betalen, die we met elkaar
goed vinden.
Dat leidde tot een ietwat aangepast en afgeslankt takenpak
ket. U hebt dat kunnen lezen in het raadsvoorstel. Klip en
klaar hebben wij u medegedeeld hoe het er uitziet. Meneer
Florijn is daar nog op ingegaan en wij ontkennen niet dat
PAL/GL. Ik heb al iets over de financiering gezegd. Ik vind
dat de PAL/GL-fractie inderdaad voor 2004 en 2005 zekerheid
geeft. Geeft geen zekerheid voor de structurele oplossing,
want legt dat neer bij het college en het college antwoordt
meteen: wij zien op dit moment geen andere mogelijkheid dan
het raadsbudget, meneer v.d Wal. Helaas, het is zo.
Motie 6 van LL-fractie. Ook weer een onderzoek. U begrijpt
hoe ik daar over denk. Dat wijzen wij in ieder geval af.
Motie 7 gaat ook weer over een onderzoek, over het college
voorstel. U wilt verschrikkelijk veel onderzoeken, u wilt
nog meer tijd verspillen, wat u ons aan de ene kant ver
wijt, dus ik begrijp dat niet helemaal. Ik vind dat u nu
tempo moet maken, samen met het college om per 1 januari
een structurele oplossing te bieden.
Kortom, ik hoop dat ik de meeste vragen en opmerkingen be
antwoord heb, dan wel dat ik duidelijk heb gemaakt wat het
college bedoeld heeft met het voorstel en dat is: zeker
heid, duidelijkheid, garanties voor banen van de mensen in
dienst van de Stichting Stadswacht.
De Voorzitter schorst de vergadering om 21.10 uur.
De Voorzitter heropent de vergadering om 21.30 uur
De heer Kalsbeek (SP)Wat de ID/WIW-ers betreft in verhou
ding tot ESF-gelden, die aangevraagd worden. Als het ons
lukt om dit jaar 18 mensen uit te laten stromen, of volgend
jaar, zouden we daar ESF-gelden voor kunnen aanvragen. Dat
kan prima.
Verder werd er nog door de wethouder opgemerkt dat motie 2
van ons, over het onderzoekje, vertragend zou werken. Dat
is absoluut niet het geval, want dat kan geheel onafhanke
lijk van de andere besluitvorming in de raad.
De heer Florijn(PvdA)Ik ga even de moties langs in eerste
instantie
Ik begin bij de SP-motie, die één en ander weg heeft ook
van onze motie. Dan handhaven wij onze motie, omdat wij die
inspanningsverplichting van die 18 personen een belangrijk
punt vinden. Wij vinden die doorstroom ook belangrijk en
volgens mij vinden jullie dat ook, alleen willen jullie
niet een aantal noemen.
(De heer KalsbeekWij noemen met opzet geen aantal, want
meer is ons ook goed.
Ons ook. Dan kunnen er namelijk weer nieuwe instromen.
Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 26 november 2003
dat takenpakket ietwat wordt afgeslankt en ietwat wordt
aangepast. Ik voeg er nog aan toe, dat met betrekking tot
de zorg die u hebt over de bedrijfsterreinen, wij een prima
en goed contact hebben met die bedrijfsterreinen en wij
staan ervoor in dat daar een passende oplossing voor komt.
En we zijn ook in staat om dat met elkaar te realiseren.
30 stadswachten komen structureel binnen de gemeente te
werken. U hebt gezien dat de stichting dat zelf niet wil,
die heeft dat aangegeven, omdat we de keus hebben gelaten
op deze manier ook zelf door te gaan, dan wel als gemeente
het op deze manier te doen. 30 structurele in dienst van de
gemeente, 18 als ID-ers voorlopig in dienst van de gemeente
tot uitstroom in reguliere baan gerealiseerd wordt, intern
dan wel extern. Het blijven dus, zowel de 30 als de 18,
voorlopig ID-ers. We gaan kijken naar een passende uit
stroom dan wel intern als extern.
Nogmaals: geen gedwongen ontslagen, geen bijstand, niemand
op straat, een absolute garantie, dames en heren. Geen kor
ting op het vaste salaris, onregelmatigheidstoeslag uitge
zonderd, want dat is natuurlijk afhankelijk van hoe de in
zet zal zijn en of die onregelmatigheid zich voordoet. En
dat is niet mis, vinden we als college. Dat vinden wij een
voorstel, waar we mee voor de dag durven te komen.
Tenminste als je kijkt en vergelijkt met andere instellin
gen, en ik hoef ze u niet te noemen, dan vind ik dat de
stadswachten een prima uitgangspositie hebben in het kader
van wat er op rijksniveau gebeurt. En het is ook alleen
maar te verdedigen naar andere instellingen toe, wanneer je
het hebt over veiligheid. Dat is de crux waar het om
draait. Naar de ABVA/KABO en naar de andere bonden zou ik
willen zeggen: dat heeft Lodewijk de Waal samen met de heer
Doekele Terpstra niet kunnen bereiken bij Balkenende, zo'n
absolute garantie.
Er is ook voorgesteld, ook door anderen, om structurele ba
nen te maken en gebruik te gaan maken van die eenmalige
subsidie van 17.000 gulden, dat zou dan het ei van Columbus
zijn. Iedereen die nadenkt weet dat dat een oplossing is
voor de korte termijn. Je kunt even wat mensen structureel
maken, daar krijg je wat financiering voor en vervolgens
een jaar later sta je voor dezelfde keuze: hoe financier ik
het. Je hebt ze dan structureel in dienst, dat zijn geen
ID-ers meer, want die subsidie is vervallen. Hoe ziet het
werk eruit, je moet concurreren met particuliere beveili
gingsbedrijven. U mag het mij vertellen hoe de toekomst van
de stichting er dan uitziet. Wij hebben niet gezegd: gij
zult niet. Wij hebben ook niet dringend geadviseerd iets
wel of niet te doen. De stichting is zelf zo verstandig ge
weest, natuurlijk voelend dat de gemeente daar niet zoveel
geld voor over had, om dat niet aan te vragen. Het aspect
van het terugtreden van de politie is u natuurlijk ook be
kend. Het was een belangrijke speler in de stichting en