Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december
Blad 46
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december
Het amendement van de heer Stoker namens de CU-fractie
wordt verworpen met 7 tegen 27 stemmen. Voor stemden de le
den van de fracties van D66, LL, NLPCU.
Aan de orde is de stemming over punt 10.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
De voorzittershamer wordt weer overgenomen aan mevrouw
De Boer.
Mevrouw Uiterwijk Winkel: Ik wilde voorstellen om punt 16a
en 16b nu als eerstvolgende aan de orde te stellen, omdat
dat zeer dringend is. De rest kan eventueel nog uitwijken
naar woensdagavond.
De Voorzitter: Als u niet dit voorstel had gedaan, had ik
het voorgesteld.
Aldus besloten.
Punt 16a en 16b
Randvoorwaarden en uitgangspunten voor woningbouw op de lo
catie 1Steensma/Veilingterrein1 aan de Huizumerlaan in
Leeuwarden.
ISV-bijdrage voor de woningbouwontwikkeling op de locatie
"Steensma/Veilingterrein" aam de Huizumerlaan te Leeuwar
den.
De heer van Olffen (PvdA)In de eerste plaats zijn wij
verheugd over dit plan. Nog veel sneller dan wij hadden ge
dacht. Er is al jarenlang gesproken over dat Steensma daar
weg zou moeten en nu doet zich onverwachts toch een moge
lijkheid voor. Eigenlijk misschien wel een unieke mogelijk
heid. Ook de wijk heeft positief gereageerd op dit plan.
Het enige knelpunt in dit plan zijn de twee appartementen
gebouwen, gepland op tien meter afstand van de Potmarge
Vooral over deze bebouwing is veel kritiek en ook wel be
grijpelijke kritiek. Er wordt immers ook tegelijkertijd
fors geïnvesteerd in het PotmargegebiedEr zou zich een
kans voor kunnen doen om vooral vanuit milieu- en natuur-
oogpunt de Potmarge te optimaliseren, als wij als raad die
keuze hebben.
Maar die keuzemogelijkheid lijken wij als raad niet te heb
ben. Er is door het college duidelijk gesteld: dit plan of
anders gaat het niet door. Dan gaat het erom of je dat ri
sico wilt lopen om deze kans niet te nemen. Hoe lang gaat
het dan nog duren voor zich een nieuwe gelegenheid voordoet
om zo'n plan te realiseren? Als je dan ook nog kijkt naar
de huidige bebouwing, is die ook op dit moment op 10 meter
vanuit de wal gesitueerd. Daar staat een grote fabriek en
er is een kade. En ook al zou je de bebouwing naar achteren
verplaatsen, dan zal er geen doorgaande wandelroute moge
lijk zijn, want dan kom je immers op particulier gebied
uit. De bestaande wandelroute aan de andere kant is naar
ons idee een prima situering als wandelgebied. En dat zou
als wandelroute om die appartementgebouwen heen niets toe
voegen, ja alleen een rondje om de gebouwen. Dus beoordeel
je de rest van het plan.
De PvdA-fractie vindt dit een prima invulling voor dit ge
bied. Natuurlijk zag de PvdA-fractie ook liever dat de be
bouwing wat verder vanuit de wal naar achter zou worden ge
situeerd, maar die rek die zit er kennelijk niet in. Er is
kennelijk geen tijd meer voor verdere onderhandelingen, wij
moeten nu kiezen. Dit plan vinden wij een prima invulling
in een gebied dat nu nog steeds als rotte kies wordt erva
ren. De grond wordt gesaneerd en er komen woningen bij, die
wij hard nodig hebben. Misschien zouden er nog wat, zoals
ik dat in de commissie gesuggereerd heb, architectonische
oplossingen mogelijk zijn, door bijvoorbeeld die apparte
menten enigszins trapsgewijs op te bouwen, zodat je naar
boven toe toch nog een stukje ruimte zou suggereren, maar
ik weet niet of die overlegsituatie nog opgerekt kan wor
den. Misschien is het nog een poging waard, maar als het er
niet is, dan moet je kiezen en wij kiezen dan voor dit
plan
Vanuit de milieubeweging is ook gezegd dat men enigszins
ongerust is met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen
van gemotoriseerd bootverkeer. We hebben net wat handha-
vingvoorstellen gehad om die mogelijkheid zonder meer uit
te sluiten, zodat het geen 'speedboot' water gaat worden.
Mevrouw Van Ulzen (WD) Voorzitter, ik ben blij wat u
heeft gezegd over de WD-fractie, want ik kan eigenlijk het
verhaal van de heer Van Olffen prima onderschrijven, met
dit verschil dat wij ons niet zullen bezondigen aan archi
tectonische aanwijzingen. Wij gaan akkoord met dit plan.
Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)Momenteel zijn de werk
zaamheden in het kader van de Blauwe Diamant in volle gang
bij het Potmarge gebied. En het wordt prachtig. We hebben
voor de werkzaamheden miljoenen subsidie ontvangen om dit
riviertje - een uniek monument samen met de Spaarne in
Haarlem, eens mooi op te knappen. We hebben nu een unieke
kans om het gebied nog mooier te maken. Steensma heeft aan
gegeven om op bepaalde voorwaarden het bedrijf elders voort
te zetten. In combinatie met het veilingterrein is het een
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december
Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december
heel is. Dan krijg je dus simpelweg dat prioriteiten in de
uitvoering van handhaving worden bepaald door bedreiging
van veiligheid/gezondheid, aantasting van ruimtelijke en
cultuurhistorische kwaliteit en kans op overlast.
Wij vinden inderdaad het amendement van de CU-fractie wat
wij mede ondertekend hebben, een redelijke aanvulling op
een aantal facetten.
Mevrouw De Boer (burgemeester)Ik wil graag beginnen met
nog een keer te herhalen dat dit een Kadernota is van de
raad en dat houdt dan ook in dat de raad zelf vooral moet
amenderen/inbrengen datgene wat ze belangrijk vindt. Ik
zal dus ook niet zozeer hier die Kadernota gaan verdedigen,
want nogmaals het is uw nota en weliswaar heeft het ambte
lijke apparaat een handreiking gedaan om die Kadernota voor
u te maken, maar het is een de nota die u toch zult moeten
ervaren als de nota waar u zelf achter staat.
Het is een kadernota en het is geen Uitvoeringsnota en dat
betekent dan ook, mevrouw De Vries, dat daarom de 30 Stads
wachten er nog niet in opgenomen zijn en dat geldt ook als
antwoord op de vraag van de heer Stoelinga. Die hele hand-
havingunit komt natuurlijk tot zijn recht en weer terug in
de Uitvoeringsnota en dat staat dus hier niet in. Uiteraard
is het wel een uitermate belangrijk onderdeel van onze hele
handhavingsbeleid en daar zullen we ook te zijner tijd met
u over gaan praten.
Mevrouw de Vries heeft wederom aan de orde gesteld, dat zij
graag met het college en met ondergetekende wil praten over
de ruimte die de raad heeft bij het vaststellen van de ka
ders voor het handhaven in de openbare ruimte en dan met
name ten aanzien van openbare orde en veiligheid. Ik heb
met u al een aantal keren geconstateerd dat niet alleen u
maar ik ook buitengewoon ongelukkig was over de discussie
die tot nu toe daarover gevoerd is. Het lijkt mij van grote
betekenis als u inderdaad initiatief zou nemen om, hetzij
in presidium, hetzij op een andere wijze, initiatieven te
nemen om een procedure te organiseren of te ontwikkelen,
zodat dit onderwerp beter behandeld kan worden dan het tot
nu behandeld is.
De heer Stoker heeft een heel principieel betoog gehouden,
waar ik me grotendeels in kan vinden. Ik zal daar ook niet
helemaal op ingaan, dat kost ook te veel tijd. U zegt dat
vooral gemeenten en gemeenteambtenaren een goed voorbeeld
moeten zijn - en dan vraag ik mij onmiddellijk af of mijn
auto wel goed geparkeerd staat - maar u hebt volstrekt ge
lijk.
Over de prioriteiten hebben we de vorige keer ook al van
gedachten gewisseld. Ik moet u zeggen dat waar wij 1, 2 en
3 hebben staan en waar ik zo meteen nog op in zal gaan naar
aanleiding van een aantal opmerkingen, dan komt u tot 6. Ik
ben eigenlijk van mening dat dat nog veel gedetailleerder
is, dan in onze nota staat. Bovendien zitten al die aspec
ten, die u daar noemt, natuurlijk aan die 3 aspecten die
wij hebben genoemd. Ik kan dus niet zien dat wij zo ver
schrikkelijk veel verschil van mening hebben ten aanzien
van die prioriteiten. En ik blijf daarmee vasthouden aan de
prioriteiten die nu in de concept Kadernota staan.
Mevrouw Dikken, de prioriteiten zijn niet gerelateerd aan
de beschikbaarheid van personeel - dat even voor alle dui
delijkheid - maar het zijn wel gerelateerd aan ernst, en
ernst is veiligheid en gezondheid en dat staat natuurlijk
bovenaan en op nummer 1. Ik heb de vorige keer ook gezegd:
op het moment dat je ernstig verstoord wordt door het gege
ven dat er iets uit de hand loopt in de openbare orde, dan
komt dat natuurlijk als een stipnotering bovenaan te staan.
In zijn algemeenheid is veiligheid en gezondheid bovenaan-
staand en komen de anderen daaronder.
Mevrouw Haitsma, ik zal de woorden van de gereformeerde do
minee niet interpreteren, hoewel dat best wel interessant
zou kunnen zijn.
U hebt ook die relatie met het Politiejaarplan aan de orde
gesteld. Daar heb ik zojuist al op gereageerd.
En het integrale handhaven is inderdaad onder andere be
doeld om te voorkomen dat we te veel mankracht besteden aan
handhaven, los van de andere activiteiten, die op handha-
vinggebied plaatsvinden. Ik denk niet dat we het helemaal
kunnen voorkomen dat bedrijven bezocht zullen worden door
twee of drie handhavers. Het is onmogelijk op korte termijn
nog zover te komen dat één persoon alle handhavingdeskun-
digheid in zich heeft op alle terreinen, waar wij op moeten
handhaven. Het is wel onze bedoeling om te proberen het zo
ver mogelijk te laten komen en om het vooral ook af te
stemmen op elkaar.
Meneer Posthumus, u vind die prioriteiten te gedetailleerd.
Ik heb de vorige keer al gezegd dat het toch zaken zijn
waar ik graag aan vast zou willen houden, omdat ik weet dat
de burgerij dit toch ook belangrijke elementen vindt. Maar
het is aan u om daar verder iets mee te doen.
U hebt het ook gehad over zelfanalyse, dat er te veel wil
lekeur zou zijn, u zegt: daar moet wat aan gedaan worden.
Dan denk ik toch dat u heel goed moet nadenken of u daar
zelf niet iets voor kunt ontwikkelen, want dat is toch een
zaak waar de raad zijn initiatief zou kunnen ontplooien.
De Voorzitter: Is er behoefte aan een tweede termijn?
Als dat niet het geval is dan gaan we over tot stemmen.
Aan de orde is de stemming over het amendement van de CU-
fractie