Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Het amendement van de heer Stoker namens de CU-fractie wordt verworpen met 7 tegen 27 stemmen. Voor stemden de le den van de fracties van D66, LL, NLPCU. Aan de orde is de stemming over punt 10. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. De voorzittershamer wordt weer overgenomen aan mevrouw De Boer. Mevrouw Uiterwijk Winkel: Ik wilde voorstellen om punt 16a en 16b nu als eerstvolgende aan de orde te stellen, omdat dat zeer dringend is. De rest kan eventueel nog uitwijken naar woensdagavond. De Voorzitter: Als u niet dit voorstel had gedaan, had ik het voorgesteld. Aldus besloten. Punt 16a en 16b Randvoorwaarden en uitgangspunten voor woningbouw op de lo catie 1Steensma/Veilingterrein1 aan de Huizumerlaan in Leeuwarden. ISV-bijdrage voor de woningbouwontwikkeling op de locatie "Steensma/Veilingterrein" aam de Huizumerlaan te Leeuwar den. De heer van Olffen (PvdA)In de eerste plaats zijn wij verheugd over dit plan. Nog veel sneller dan wij hadden ge dacht. Er is al jarenlang gesproken over dat Steensma daar weg zou moeten en nu doet zich onverwachts toch een moge lijkheid voor. Eigenlijk misschien wel een unieke mogelijk heid. Ook de wijk heeft positief gereageerd op dit plan. Het enige knelpunt in dit plan zijn de twee appartementen gebouwen, gepland op tien meter afstand van de Potmarge Vooral over deze bebouwing is veel kritiek en ook wel be grijpelijke kritiek. Er wordt immers ook tegelijkertijd fors geïnvesteerd in het PotmargegebiedEr zou zich een kans voor kunnen doen om vooral vanuit milieu- en natuur- oogpunt de Potmarge te optimaliseren, als wij als raad die keuze hebben. Maar die keuzemogelijkheid lijken wij als raad niet te heb ben. Er is door het college duidelijk gesteld: dit plan of anders gaat het niet door. Dan gaat het erom of je dat ri sico wilt lopen om deze kans niet te nemen. Hoe lang gaat het dan nog duren voor zich een nieuwe gelegenheid voordoet om zo'n plan te realiseren? Als je dan ook nog kijkt naar de huidige bebouwing, is die ook op dit moment op 10 meter vanuit de wal gesitueerd. Daar staat een grote fabriek en er is een kade. En ook al zou je de bebouwing naar achteren verplaatsen, dan zal er geen doorgaande wandelroute moge lijk zijn, want dan kom je immers op particulier gebied uit. De bestaande wandelroute aan de andere kant is naar ons idee een prima situering als wandelgebied. En dat zou als wandelroute om die appartementgebouwen heen niets toe voegen, ja alleen een rondje om de gebouwen. Dus beoordeel je de rest van het plan. De PvdA-fractie vindt dit een prima invulling voor dit ge bied. Natuurlijk zag de PvdA-fractie ook liever dat de be bouwing wat verder vanuit de wal naar achter zou worden ge situeerd, maar die rek die zit er kennelijk niet in. Er is kennelijk geen tijd meer voor verdere onderhandelingen, wij moeten nu kiezen. Dit plan vinden wij een prima invulling in een gebied dat nu nog steeds als rotte kies wordt erva ren. De grond wordt gesaneerd en er komen woningen bij, die wij hard nodig hebben. Misschien zouden er nog wat, zoals ik dat in de commissie gesuggereerd heb, architectonische oplossingen mogelijk zijn, door bijvoorbeeld die apparte menten enigszins trapsgewijs op te bouwen, zodat je naar boven toe toch nog een stukje ruimte zou suggereren, maar ik weet niet of die overlegsituatie nog opgerekt kan wor den. Misschien is het nog een poging waard, maar als het er niet is, dan moet je kiezen en wij kiezen dan voor dit plan Vanuit de milieubeweging is ook gezegd dat men enigszins ongerust is met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen van gemotoriseerd bootverkeer. We hebben net wat handha- vingvoorstellen gehad om die mogelijkheid zonder meer uit te sluiten, zodat het geen 'speedboot' water gaat worden. Mevrouw Van Ulzen (WD) Voorzitter, ik ben blij wat u heeft gezegd over de WD-fractie, want ik kan eigenlijk het verhaal van de heer Van Olffen prima onderschrijven, met dit verschil dat wij ons niet zullen bezondigen aan archi tectonische aanwijzingen. Wij gaan akkoord met dit plan. Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)Momenteel zijn de werk zaamheden in het kader van de Blauwe Diamant in volle gang bij het Potmarge gebied. En het wordt prachtig. We hebben voor de werkzaamheden miljoenen subsidie ontvangen om dit riviertje - een uniek monument samen met de Spaarne in Haarlem, eens mooi op te knappen. We hebben nu een unieke kans om het gebied nog mooier te maken. Steensma heeft aan gegeven om op bepaalde voorwaarden het bedrijf elders voort te zetten. In combinatie met het veilingterrein is het een Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december heel is. Dan krijg je dus simpelweg dat prioriteiten in de uitvoering van handhaving worden bepaald door bedreiging van veiligheid/gezondheid, aantasting van ruimtelijke en cultuurhistorische kwaliteit en kans op overlast. Wij vinden inderdaad het amendement van de CU-fractie wat wij mede ondertekend hebben, een redelijke aanvulling op een aantal facetten. Mevrouw De Boer (burgemeester)Ik wil graag beginnen met nog een keer te herhalen dat dit een Kadernota is van de raad en dat houdt dan ook in dat de raad zelf vooral moet amenderen/inbrengen datgene wat ze belangrijk vindt. Ik zal dus ook niet zozeer hier die Kadernota gaan verdedigen, want nogmaals het is uw nota en weliswaar heeft het ambte lijke apparaat een handreiking gedaan om die Kadernota voor u te maken, maar het is een de nota die u toch zult moeten ervaren als de nota waar u zelf achter staat. Het is een kadernota en het is geen Uitvoeringsnota en dat betekent dan ook, mevrouw De Vries, dat daarom de 30 Stads wachten er nog niet in opgenomen zijn en dat geldt ook als antwoord op de vraag van de heer Stoelinga. Die hele hand- havingunit komt natuurlijk tot zijn recht en weer terug in de Uitvoeringsnota en dat staat dus hier niet in. Uiteraard is het wel een uitermate belangrijk onderdeel van onze hele handhavingsbeleid en daar zullen we ook te zijner tijd met u over gaan praten. Mevrouw de Vries heeft wederom aan de orde gesteld, dat zij graag met het college en met ondergetekende wil praten over de ruimte die de raad heeft bij het vaststellen van de ka ders voor het handhaven in de openbare ruimte en dan met name ten aanzien van openbare orde en veiligheid. Ik heb met u al een aantal keren geconstateerd dat niet alleen u maar ik ook buitengewoon ongelukkig was over de discussie die tot nu toe daarover gevoerd is. Het lijkt mij van grote betekenis als u inderdaad initiatief zou nemen om, hetzij in presidium, hetzij op een andere wijze, initiatieven te nemen om een procedure te organiseren of te ontwikkelen, zodat dit onderwerp beter behandeld kan worden dan het tot nu behandeld is. De heer Stoker heeft een heel principieel betoog gehouden, waar ik me grotendeels in kan vinden. Ik zal daar ook niet helemaal op ingaan, dat kost ook te veel tijd. U zegt dat vooral gemeenten en gemeenteambtenaren een goed voorbeeld moeten zijn - en dan vraag ik mij onmiddellijk af of mijn auto wel goed geparkeerd staat - maar u hebt volstrekt ge lijk. Over de prioriteiten hebben we de vorige keer ook al van gedachten gewisseld. Ik moet u zeggen dat waar wij 1, 2 en 3 hebben staan en waar ik zo meteen nog op in zal gaan naar aanleiding van een aantal opmerkingen, dan komt u tot 6. Ik ben eigenlijk van mening dat dat nog veel gedetailleerder is, dan in onze nota staat. Bovendien zitten al die aspec ten, die u daar noemt, natuurlijk aan die 3 aspecten die wij hebben genoemd. Ik kan dus niet zien dat wij zo ver schrikkelijk veel verschil van mening hebben ten aanzien van die prioriteiten. En ik blijf daarmee vasthouden aan de prioriteiten die nu in de concept Kadernota staan. Mevrouw Dikken, de prioriteiten zijn niet gerelateerd aan de beschikbaarheid van personeel - dat even voor alle dui delijkheid - maar het zijn wel gerelateerd aan ernst, en ernst is veiligheid en gezondheid en dat staat natuurlijk bovenaan en op nummer 1. Ik heb de vorige keer ook gezegd: op het moment dat je ernstig verstoord wordt door het gege ven dat er iets uit de hand loopt in de openbare orde, dan komt dat natuurlijk als een stipnotering bovenaan te staan. In zijn algemeenheid is veiligheid en gezondheid bovenaan- staand en komen de anderen daaronder. Mevrouw Haitsma, ik zal de woorden van de gereformeerde do minee niet interpreteren, hoewel dat best wel interessant zou kunnen zijn. U hebt ook die relatie met het Politiejaarplan aan de orde gesteld. Daar heb ik zojuist al op gereageerd. En het integrale handhaven is inderdaad onder andere be doeld om te voorkomen dat we te veel mankracht besteden aan handhaven, los van de andere activiteiten, die op handha- vinggebied plaatsvinden. Ik denk niet dat we het helemaal kunnen voorkomen dat bedrijven bezocht zullen worden door twee of drie handhavers. Het is onmogelijk op korte termijn nog zover te komen dat één persoon alle handhavingdeskun- digheid in zich heeft op alle terreinen, waar wij op moeten handhaven. Het is wel onze bedoeling om te proberen het zo ver mogelijk te laten komen en om het vooral ook af te stemmen op elkaar. Meneer Posthumus, u vind die prioriteiten te gedetailleerd. Ik heb de vorige keer al gezegd dat het toch zaken zijn waar ik graag aan vast zou willen houden, omdat ik weet dat de burgerij dit toch ook belangrijke elementen vindt. Maar het is aan u om daar verder iets mee te doen. U hebt het ook gehad over zelfanalyse, dat er te veel wil lekeur zou zijn, u zegt: daar moet wat aan gedaan worden. Dan denk ik toch dat u heel goed moet nadenken of u daar zelf niet iets voor kunt ontwikkelen, want dat is toch een zaak waar de raad zijn initiatief zou kunnen ontplooien. De Voorzitter: Is er behoefte aan een tweede termijn? Als dat niet het geval is dan gaan we over tot stemmen. Aan de orde is de stemming over het amendement van de CU- fractie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 12