Blad 89 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 90 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Wat moet nu die inzet van de gemeente zijn? Wij moeten pro beren om de werkgelegenheid te continueren, maar wij kunnen niet het bestaan van de stichting Sportwurk overnemen of het werkgeversschap op een hele korte termijn regelen. Dat is uitermate zuur, maar de gemeente kan daar op dit moment niets aan veranderen. In de beantwoording van de vragen van de PvdA-fractiedie gisteren door het college zijn vastgesteld, staat nauwkeu rig op welke manier wij ons willen inspannen. Ik heb ook gezegd dat er in principe budgetten voor gereserveerd zijn. Wel onder de voorwaarde dat de Provincie ook meedoet, nu zou het UWV waarschijnlijk mee doen. Binnen die aanpak zal ook het spanningsveld getackeld moeten worden van het UWV, die de uitkeringsgerechtigden centraal stelt en een gemeen te die ook de maatschappelijke relevantie van de arbeid wil meewegen, want dat is natuurlijk heel cruciaal. Wij willen inzetten op als er een keuze voorligt tussen mensen thuis te laten zitten, terwijl ze wachten op een traject, dat ze dan toch hun werk kunnen blijven doen. Maar ik heb aangege ven dat daar gesprekken over lopen, er is ook sprake van een onderhandelingspositie. Ik kan op dat punt geen spij kerharde garanties geven, maar we zetten ons tot het uiter ste in, want we zijn ons zeer doordrongen van de ernst van de situatie. De vraag van de scenario's heb ik niet helemaal goed begre pen, meneer Florijn. Ik hoop dat ik in dit betoog uw ver schillende vragen heb beantwoord. De heer Florijn: Dat het stukje over die toekomstscenario's niet begrepen wordt is wel heel toepasselijk want dat is dus ook de hele tijd het probleem geweest. Wij hebben niet het gevoel dat er voldoende gewerkt is naar oplossingen. Op een gegeven moment zie je dus als college, dat er een aan tal dingen fout gaat. Dat er een organisatie is die niet rond kan komen wisten we op 1 januari allemaal al. We wis ten ook dat als we niets zouden doen ze waarschijnlijk failliet zouden gaan en we wisten ook dat er gewoon 30 or ganisaties afhankelijk van ze waren en we wisten ook dat Sportwurk geen provinciale organisatie is, maar provinciaal werkt. Dat zijn allemaal bekende punten. Nou zie je op een gegeven moment redelijk laat, in het 3 kwartaal van 2003, dat het misgaat. En dan worden wij ook niet op de hoogte gesteld dat het misgaat. De mensen waar het om gaat horen ook niet dat er stront aan de knikker is, om het maar even bruut te zeggen. Vervolgens zijn er wel wat opties. We hebben het over UWV, eventueel kunnen zij inspringen, we hebben het over wellicht andere organisaties die wat kunnen. Het werkgeversschap is inderdaad een groot probleem, ik vraag me af in hoeverre REAX daar een rol in zou kunnen spelen. Dat zijn dus al die toekomstscenario's: kan zo'n REAX inspringen, of kan er misschien een tijdelijk contract geboden worden door gemeente. Nou zit ik heel eventjes met het wel of niet indienen van de motie die we hier hebben. Omdat ik geloof dat ik dat nu dan in zou moeten dienen, technisch, dus dat doe ik dus ook bij deze. "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 15 december 2003; behandelende de interpellatie positie Stichting Sport wurk Fryslan; overwegende dat: het maatschappelijke belang van de werkzaamheden van een aantal ID-werknemers in dienst bij de SSF ontzettend groot is voor Leeuwarden (bijvoorbeeld bij de Popbunker, Circusschool en Wijkverenigin- gen) de Stichting Sportwerk Fryslan (SSF) meerdere op roepen in 2003 heeft gedaan om de onhoudbare situa tie aan te kaarten; de raad heeft uitgesproken de SSF te compenseren voor het verlies van het organisatiekostensubsidie en de korting op het loonkostensubsidie (in afwach ting van een reactie van de Provincie en een beoor deling van een door hen ingediend toekomstplan) op 24 november tot ontslagaanvraag is besloten door de SSF per 1-1-2004, wegens het niet beschikken over voldoende middelen omdat de SSF onvoldoende is gecompenseerd voor organisatiekosten en loonkosten; veel organisaties tijd nodig hebben om het gat dat ontstaat door het mogelijk missen van een ID- werknemer op te lossen; het niet inzichtelijk is wat de precieze maatschap pelijke gevolgen van deze ontslagactie is; de ID-werknemers van SSF in de WW zullen belanden en nog niet duidelijk is hoe het UWV met deze groep om wil gaan; het onwenselijk is om door het haastige proces kan sen te missen die beter aansluiten op de mogelijk heden voor de ID-medewerkers; er nog geen duidelijk Sociaal Plan voor de Leeuwar der ID-werknemers is en er geen duidelijkheid is over eventueel aansluiten op het Sociaal Plan van de SSF; Besluit de ID-werknemers vanaf 7-1-2004 voorlopig de mo gelijkheid te geven hun werk voort te zetten en mee te nemen in het voorstel overgangsregeling; het college opdracht te geven: te zoeken naar oplossingen voor het werkgever schap met o.a. de betrokken vrijwilligersorgani- Blad 87 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 88 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december En dan nog een laatste opmerking. We hebben morgen een ver gadering over de ID/WIW. Dat is op een heel ander niveau, want dan gaat het niet over individuele gevallen, maar over wat we in de toekomst willen. Maar daarin staat dat de ID- werknemers die van 1 januari 2004 tot 1 januari 2005 in dienst zijn in een Overgangsregeling Gesubsidieerd Arbeid vallen. Aangezien de mensen van Sportwerk pas 7 januari hun ontslagaanvraag krijgen, gaan wij er vanuit dat zij dus ook in deze overgangsregeling vallen en dat het ook zeker is dat zij hun werk kunnen uit blijven voeren, die dan ook werkgever is, en dat de vrijwilligersorganisaties niet meteen per 1 januari hun ID-werknemer hoeven te verliezen. De Voorzittter: Bij een interpellatie is het zo dat de wet houder nu direct het woord heeft. Daarna mag de indiener van de interpellatie nog een tweede termijn en daarna kun nen eventueel ook anderen zich voegen in het debat. De heer Van Mourik (weth)De datum van 24 november, want dat wordt eigenlijk als startpunt genoemd van datgene wat nu speelt, kent natuurlijk wel een bepaalde voorgeschiede nis. Alle organisaties die ID/WIW-werknemers in dienst heb ben zijn heel vroeg dit jaar geïnformeerd over de bezuini gingen die er aan komen. En voor de Stichting Sportwurk is, conform eerdere besluitvorming, nog een afzonderlijk tra ject gevolgd. In 2003 is er 60.000 euro aanvullende midde len beschikbaar gesteld ten laste van het frictiebudget om het toekomstperspectief te verkennen. Dat is dus in maart/april gevraagd: kom met een toekomstperspectief, hoe ziet u de toekomst van uw instelling? Die 60.000 euro was ook bedoeld om de salarissen te betalen naast de 90% loon kostensubsidie. Dus de gemeente heeft zich behoorlijk uit gerekt om deze club in staat te stellen om door te gaan. Het toekomstperspectief is er niet of in onvoldoende mate gekomen, want het bestuur van Sportwurk - een instelling die niet alleen in de gemeente Leeuwarden werkzaam is - heeft op een gegeven moment zelf besloten om het bestaan van de stichting te beëindigen. Dat is voor de gemeente Leeuwarden, voor toenmalig wethouder Brok, aanleiding ge weest om contact op te nemen met de Provincie - Sportwurk is ook ontstaan uit een provinciale stichting met een tij delijke provinciale subsidie - om toch de Provincie te be wegen om zich tot het uiterste uit te rekken voor de stich ting en dus ook voor de mensen die in Leeuwarden voor Sportwurk werkzaam zijn en die vanuit maatschappelijk oog punt uiterst relevante arbeid verrichten, daar is het col lege zich heel goed bewust van. De Provincie heeft toen in november de bereidheid uitgesproken om eenmalig een bedrag van 50.000 euro beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van een nieuwe organisatie. En de Provincie heeft steeds aangegeven dat er niet wordt overgegaan tot structurele subsidiering. Iemand die de methodiek van de provinciale financiën een beetje kent die weet dat dat vaak de invals hoek is van de Provincie. Daarnaast heeft u voor 2004 en 2005 ieder jaar 75.000 euro gereserveerd voor Sportwurk mits de provincie ook mee zal doen. Die condities liggen op tafel en toch heeft Sportwurk gezegd: wij zien geen kans om door te gaan. Dat heeft ver schillende redenen. Ik denk dat de onmogelijkheid om hogere vergoedingen te krijgen van de instellingen, waar de mensen werkzaam zijn, een rol heeft gespeeld, maar ook het gedrag van andere gemeenten, die gewoon zeggen: we houden per 1 januari ermee op. Dus dat was een afkalvende organisatie en dat is mede aanleiding geweest om het bestaan van Sportwurk te beëindigen. Is daarmee het verhaal uit voor de gemeente Leeuwarden? Nee. Wij hebben bij verschillende eerdere contacten aange geven dat ze niet terug in de bijstand zullen vallen, maar in een uitkeringssituatie bij het UWV terechtkomen. Wij hebben geprobeerd het UWV ook van hun verantwoordelijkheid te overtuigen en hen ook te overtuigen van het feit dat zij ook verantwoordelijk zijn voor reïntegratie, want dat zijn ze ook, en dat ze zich moeten inspannen om deze mensen weer perspectief te bieden. Het UWV, dat is denk ik wel goed om te melden, heeft daarbij een andere invalshoek dan een ge deelte van de discussie die zich vanavond afspeelt. Wij zitten ook te discussiëren over de maatschappelijk relevan te arbeid, het UWV, kijk naar de uitkeringsgerechtigde en naar de perspectieven die die uitkeringsrechten kunnen wor den geboden, zegt bijvoorbeeld dat Buurt en clubhuiswerk, als ze graag iemand in dienst willen hebben, daar ook voor moeten betalen. Het college is daar vooralsnog niet van overtuigd. En dat is een gedeelte van de discussie die we volgend jaar gaan voeren: welke banen, welke arbeidsplaat sen kun je openstellen voor mensen met gesubsidieerd werk of werken met behoud van uitkering, eventueel met een plus. Wat verheugend is, is dat eigenlijk na discussies van onge veer drie kwart jaar dat het UWV eergisteren mondeling te kennen heeft gegeven zich verantwoordelijk te voelen ook voor deze groep werknemers en dat het UWV bereidt is om al le creativiteit te benutten, om oplossingen te zoeken. Het UWV wil gezamenlijk optrekken met de gemeente. Alleen hoe, dat is op dit moment nog niet bekend, daarover wordt morgen een eerste verkennend gesprek gevoerd. Dat is dus niet om dat dat tijden is blijven liggen, maar omdat er een door braak is in de opstelling van het UWV. Dat wil ik even be nadrukken Het UWV is al door meerdere gemeenten benaderd en binnen dat kader zal er een oplossing gevonden moeten worden. Het UWV heeft wel aangegeven dat het laten blijven van werken van mensen met een WW-uitkering afzonderlijk beoordeeld moet worden en er zal gekeken moeten worden of het soort werk zich verhoudt tot de ontvangst van de WW-uitkering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 23