o- Blad 97 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 98 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december we nu? Dat is niet cynisch of negatief bedoelt, maar dat geld gaan we nu gebruiken om een concreet probleem voor in dividuele gevallen op te lossen en we ontkrachten de manier waarop we de uitkomsten van de discussie voor morgenavond kunnen vertalen. Dat is een inhoudelijk probleem. Er is een vraag gesteld over Prohef. U hebt vanmiddag een brief gekregen van het college, waarbij het college aan geeft, en dat zeg ik met name tegen de heer Posthumus, dat wij meer tijd nodig hebben om die systematiek te beoorde len. Er zitten veel haken en ogen aan, u hebt ernaar ge vraagd, mevrouw Dolstra. Op dit mement is Prohef niet een oplossing voor dit probleem. Een probleem waarvan het col lege, en ik hoop dat ik dat duidelijk heb gemaakt, de be langrijkheid ten volle inziet, maar ik hoop dat ik ook de risico's van de motie heb geschetst. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie. De motie van de heer Florijn namens de PvdA-fractie wordt verworpen met 14 tegen 20 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PvdA, SP, 1 lid van D66, 1 lid van LL, CU en FNP Punt 11 Verordening baatbelasting 2004. Mevrouw Crijns (D66)Ik was ziek, de avond dat het in de commissie is behandeld, en wij hebben de notulen nog niet gehad. Wat ik in de inspraak geregeld gehoord heb is dat baatbelasting prima is als dat maar ingaat op het moment dat de baten worden ontvangen. Ik wil alleen maar even vra gen in hoeverre daar rekening mee is gehouden. De Voorzitter: Ik zou het toch prettig hebben gevonden als u het van te voren even gemeld had, want nu is het eigen lijk geen hamerstuk meer. Dat is iets voor een volgende keer De heer Krol (weth.): Volgens mij gaat het over een gebied dat reeds is opgeleverd qua herinrichting en dus is de baat begonnen en de belasting ook. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. punt 12 Blad 95 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december oplossingen om het probleem op te lossen. Wij vragen ons dan ook af waarom alles nu neergelegd moet worden bij de overheid en waarom alles weer naar ons zelf toegetrokken moet worden. Wat ons betreft is dan ook de fundamentele vraag: moet je nu als overheid alles wat een maatschappelijk belang heeft maar regelen en betalen. Wat ons betreft in ieder geval niet. Ik vind dat je ook moet kijken naar het bredere per spectief van de discussie die wij in de Wet Werk en Bij stand voeren. De meeste partijen hebben aangegeven toch uiteindelijk de ID-banen af te willen bouwen. De vraag is dan ook wat voor garantie geef je op termijn voor deze men sen en hoe ga je met de nieuwe mensen om die voor dat soort mogelijkheden in een nieuwe Wet Werk en Bijstand in aanmer king komen. Wij zouden toch liever die extra ruimte voor de experimenten willen zien om ook nieuwe mogelijkheden voor de nieuwe mensen, die in de doelgroep vallen, te realise ren. Dus wij zullen de motie niet steunen. Mevrouw Veenstra (SP)Onze fractie ondersteunt het initia tief van de PvdA-fractie van harte. De motie geeft juist ruimte om naar een structurele oplossing te zoeken. Naar mijn mening is toch het regeringsbeleid er de oorzaak van dat veel mensen, die tot voor kort met veel plezier in hun gesubsidieerde baan deelnamen aan de maatschappijopnieuw worden veroordeeld tot armoede en ongelukkig zijn. Hoe fijn vinden wij het om te leven in een land waar armoede steeds zichtbaarder wordt en verbittering zal toeslaan. Het is aan ons en aan u om die vraag te beantwoorden. De hear Posthumus (FNP)De FNP-fraksje kin de fragen en de ütstellen fan de PvdA-fraksje oer de stifting Sportwurk Fryslan stypje. Begjin dit jier hawwe wy Gnder mear sein: gjin twongen ontslaggen. Dat soe dus by dizze stifting hast wol barre en dat kin dus net. Wy hawwe ek kontakt han mei in tal saakkundigen op dit mêd en wy binne ek fan betinken dat de wei, dy't ynslein is, gefaarlik is. Foar it wurkdiel is takommend jier 20 miljoen euro beskikber', en oft der al te folie organisaasjes of subsidiearre banen fuortfalle, dan kin it derop ütdraaie dat je per saldo folie minder wurkgelegenheid hawwe en dat in hiel soart jild werom moat nei it ryk. Dus wy sille dizze moasje stypje. De heer Van Mourik (weth.): Wat voor het college heel be langrijk is, dat staat helemaal los van de vraag of de mo tie wordt aangenomen of niet, is dat wij de inspanningen die ik in mijn le termijn heb genoemd zullen continueren en ook dat de inzet zal zijn om toch te proberen de mensen, waar het hier om gaat, perspectief te bieden, waarbij heel nadrukkelijk rekening wordt gehouden met de maatschappelij ke relevantie van de arbeid die ze nu verrichten. Dat zal Belastingverordening 2004. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling van een Financiële Verorde ning en Controle Verordening Leeuwarden 2003. Mevrouw De Vries (WD) We hebben hier al regelmatig over gesproken in de CieVoor de Rekening en daar spitste de aandacht zich vooral toe op de informatie in de paragrafen van de begroting. Waar het hier in feite om draait is de informatiebehoefte van de raad, om de taken goed te kunnen uitoefenen. Wat de WD-fractie betreft waren dat toch vrij onbevredigende discussies en de voortgang was ook meestal ver te zoeken. In principe hebben we een amendement voorbereid, maar in dien de wethouder wil toezeggen dat er nu snel een ambte lijk goed voorbereide discussie gaat plaatsvinden, dus op basis van een concreet stuk in de Cie. van Rekening, en dat deze discussie vóór 1 maart a.s. wordt afgerond, in verband met de voorbereiding van de volgende begroting, dan zullen we dit amendement nu nog niet indienen. De heer Kruithof (PvdA)Ten eerste sluit ik mij volledig aan bij de opmerking van mevrouw De Vries. Mijn fractie vindt dat het college haar werk niet goed ge daan heeft. Er is namelijk geen rekening gehouden met eer dere ingediende moties en verklaringen, waar een meerder heid van deze raad achter stond. Daarentegen hebben wij in de commissie vaak de discussie moeten voeren of wij wel zouden moeten willen weten wat wij vroegen, want het paste niet in het beeld van het dualisme dat het college had. Naar ons oordeel is het zo dat de raad vaststelt wat zij in haar eigen programmabegroting duidelijk wil zien en niet het college dat die begroting moet uitvoeren. Daarom is het ook des te vreemder dat het college in haar toelichting zich beroept op het streven naar deregulering. Dat betekent dus dat het college tegen de regels is die de raad voor haar stelt. Als ik even terug mag komen op afgelopen maan dag over de Algemene Plaatselijke Verordening, heb ik niet gemerkt dat het college zuinig is met regels die zij aan de burgers wil opleggen. Het woord 'deregulering' past hier eigenlijk helemaal niet, dat is in de commissie ook al ge zegd en daar zou ik nog wel een reactie van de wethouder over willen hebben. De heer Drewel(CDA)In een tweetal boeiende bijeenkomsten van de Cie. van de Rekening is dit agendapunt uitvoerig be- Blad 96 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december altijd voorop staan of de motie nu wordt aangenomen of niet Als ik kijk naar de motie, dan wordt er eigenlijk gezegd: pas het verschil bij Sportwurk, en daar komen we op een eerste probleem. Wat is er aan de hand? Er zijn verschil lende besluiten genomen door het college, maar ook door u als raad, over een bepaalde bezuinigingssystematiekwaar bij alle instellingen een taakstelling hebben gekregen. We zijn gestart met een bepaalde bezuinigingssystematiek waar bij de instellingen 90% van de loonkosten kregen vergoed en de organisatiekosten niet meer werden vergoed. Dat is over de volle breedte uitgevoerd, waarbij er een frictiebudget was vastgesteld. Ik heb ook aangegeven dat voor Sportwurk een gedeelte van dit frictiebudget betaalbaar is gesteld. Wat is er gebeurd? Een aantal instellingen hebben bezwaar en beroep aangetekend tegen de manier waarop de gemeente de bezuinigingen vorm heeft gegeven. Tot nu toe is de gemeente keer op keer in het gelijk gesteld en heeft ze zelfs com plimenten gekregen, bijvoorbeeld van een commissie Bewaar en Beroepschriften, voor de consequente manier waarop de bezuinigingen zijn uitgevoerd. Op het moment dat je nu zegt: probleem, we passen bij, daar komt het eigenlijk een beetje op neer, dan geef je de mensen, die je eerder in het ongelijk hebt gesteld, alsnog een argument - met terugwer kende kracht - om te zeggen: zo'n behandeling wil ik ook. Dat is een argument dat wel degelijk hout snijdt. Ik heb de onderhandelingspositie genoemd, waar wij in zitten met het UWV. Ik heb gemeld dat er een doorbraak is. Waarom is de gemeente blij met die doorbraak? Omdat het UWV z'n verant woordelijkheid neemt, zowel voor de reïntegratie als ook voor het helpen van mensen weer terug op weg naar werk. Het UWV is namelijk uitkeringsverstrekker. Op het moment dat morgen of dat de motie aangenomen wordt en de mensen van Sociale Zaken Additionele Werkgelegenheid, die ongelooflij ke inzet hebben op dit gebied, bij het UWV komen en er is bekend dat deze motie is aangenomen, dan weet ik wat de op stelling van het UWV zal zijn. Die zal zeggen: u hebt het probleem zelf al opgelost gemeente. Succes er verder mee. Daarnaast heb ik in mijn 1" termijn aangegeven dat de datum van 1 januari, en dat wil ik nadrukkelijk herhalen, feite lijk gezien niet uitvoerbaar is. Dat is niet te managen, dat is in de praktijk niet uitvoerbaar, ondanks het feit, daar ben ik mijn verhaal mee begonnen, dat het college hoopt dat er 1 januari een oplossing ligt, maar ik kan het niet garanderen en dat vraagt de motie wel van mij Ik heb als iets gezegd over de voorgestelde dekking, de ju ridische risico's die daar aan kleven. Ik vond het verhaal van mevrouw Dames terecht. We hebben gezegd dat we volgend jaar met een gedeelte van het budget gaan experimenteren aan de hand van de discussie die wij morgen gaan voeren. Hoe willen we de experimenten vorm gaan geven en wat doen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 25