Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Het carbid schieten, zoals het nu in de APV staat, daar kunnen wij wel mee leven. En als het problemen oplevert, dan zullen we de APV daar nog wel op aanpassen. Ik denk dat dat voor meer zaken geldt. We moeten in het presidium het er nog maar eens over hebben met deskundigen erbijdit nog maar eens doorvlooien en na verloop van tijd de APV, zoals die nu wordt vastgesteld, verbeteren. Mevrouw Haitsma (CDA): Het amendement van de FNP-fractie lijkt ons helemaal niet zo gek, want je concentreert dan het carbid schieten op één plek. Ik weet niet of het dan handig is dat er heel veel bussen komen te staan, maar ik heb begrepen dat het in de dorpen ook niet echt een gewoon te is. Dus wij kunnen hier wel mee in zee gaan. Het kapverbod van de NLP-fractie. We vroegen ons even af of de Boswet hier nog dingen over voorschrijft voor en hoe zit dat dan met eigenaren als corporaties. Bovendien lijkt ons dat register ook een bureaucratie van heb ik jou daar en wat is het bewerkelijk om alles aan te wijzen. Dus dat lijkt ons niet zo verstandig. Dan naar de D66-fractie. De term slecht levensgedrag is in dit soort verordeningen heel gebruikelijk en daardoor kun je ook wat maatwerk leveren. Alle vreselijke dingen die mensen doen die worden niet altijd geflapt onder verklaring omtrent goed gedrag. Dus dat lijkt ons wel handig om dat toch te laten staan. Dan nog even naar de WD-fractie over artikel 4.4.4. U zegt "dat is niet te doen, want net zoals met kauwgom weggooien, dan moet je de winkelier daar ook achter aan sturen"Maar het gaat hier wel om opruimen van de biljetten en pamflet ten in de buurt van waar je ze uitdeelt. Dus wat ons be treft bij verkeizingskramen, daar zul je ze moeten oprui men. Dus dat lijkt ons heel goed handhaafbaar. Mevrouw Dikken (PvdA)Op zich zijn we het eens met het uitgangspunt van de burgemeester om toch zoveel mogelijk de VNG verordening te volgen. Maar we hebben hier natuurlijk ook een plaatselijke verordening, dus wat dat betreft kun nen er wat aanpassingen zijn. Over de motie van de PAL/GL-fractie hebben we al gezegd dat dat akkoord is. De motie van de FNP-fractie vinden wij niet echt een verbe tering, omdat ik mij afvraag of het beter handhaafbaar is als je op een dorp of in Leeuwarden op één plek mag carbid schieten en of daar dan minder overtredingen zullen zijn, dan wanneer het op verschillende plekken op twee mag. Dus wat ons betreft laten we het zo staan zoals het is. Wij gaan er vanuit dat dit onderdeel ook alleen maar wordt ge bruikt als er echt overlast is en als dat niet zo is, dat dan de politie ook niet zal gaan optreden. Dan wat betreft de NLP-motie. De burgemeester zegt zelf "dat lijkt mij wel een goed idee", dus daar zijn wij voor. Vooral als je achteraf nog moet gaan melden waar dat bin nentreden is geweest, zoals vermeld in artikel 6.3. Wat betreft de andere moties, daar zijn wij op tegen. De heer Jacobse (NLP)Ten eerste nemen we de handschoen van de WD-fractie graag op in die zin dat we ook graag die discussies willen voeren over die regelgeving en deze eens uitpluizen. En dat heeft ook alles te maken met datgene wat ik in de eerste termijn gezegd heb over de nota Handhaving. Want allerlei regels opschrijven en er vervolgens niets mee doen betekent dat je het gedoogt en dat daarmee de geloof waardigheid van de overheid als regelgever en als handhaver natuurlijk geweldig in het geding komt. We verbieden van alles, maar we zien ook van alles door de vingers. Ik vind het overigens wel jammer dat je niet bent ingegaan op mijn vraag over wat het website gebeuren heeft opgele verd, de vraagstelling die jullie gedaan hebben. Maar mis schien dat dat nog komt Op artikel 4.4.4 geven wij de WD-fractie ook gelijk. Mevrouw de Vries zegt terecht dat de systematiek die PAL/GL gekozen heeft tegen de systematiek van de totale regelge ving in is. In de APV staat dat het verboden is dat je rom mel op straat gooit. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de kauwgom verkoper, maar ook voor Mc Donalds en voor andere winkeliers, die van alles verkopen, waardoor de rommel op straat komt. In ons systeem is nu eenmaal gewoon ingebakken dat je het niet mag weggooien en dat wordt bestraft en dan is dus het bestraffen van het uitdelen van folders en wat daar vervolgens mee gebeurt in strijd met datgene wat je normaal doet. (De heer v.d Wal: Je hebt weggooien door de bezitter van het artikel, bijvoorbeeld als iemand kauwgom heeft en dat op straat gooit, dat mag niet. En als dat geconstateerd wordt, wordt de veroorzaker erop aangesproken of beboet. Maar hier gaat het er om, dat er op de Nieuwestad allerlei folders in grote getallen worden uitgedeeld, mensen die le zen dat en laten dat vallen of gooien dat weg. Degene die deze vlugschriften uitdeelt en die worden vervolgens weer weggegooid, moet dat dus zelf opruimen en niet degene die het weggooit Het is natuurlijk moeilijk aan te geven wat de omgeving dan precies behelst en wat is dan de directe omgeving? Dan zou je dat weer moeten regelen. Maar de systematiek van heel de regelgeving is dat degene die het weggooit wordt bestraft. Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 17 december gemaakt hebben, kan ik ook nog niet aantonen dat dat zo gaat gebeuren, maar ik zeg dat nu toe. De heer Posthumus heeft principiële problemen tegen het preventief fouilleren. Wij dus niet. Wij willen het erin zetten en we gaan het alleen gebruiken als het absoluut noodzakelijk is. Dat heb ik eerder gezegd en daar kunt u mij aan houden. Er is een belangrijke vraag gesteld door mevrouw Dikken, namelijk: zit er een artikel in de APV die van toepassing verklaart zouden kunnen worden voor asielzoekers die op straat zouden komen te staan. Daar is de APV uiteraard nooit voor bedoeld geweest en daar is hij ook niet voor be doeld. Ik kan u alleen zeggen dat als wij het onderwerp "illegale asielzoekers" aan de orde stellen dat dat in ie der geval A. hier niet geregeld wordt en B. dat wij op dit ogenblik dus geen enkele reden hebben om ons beleid, dat we tot nu toe hebben gevoerd, wat dus ook altijd het beleid is geweest van deze raad, te veranderen. De Voorzitter schorst de vergadering om 20.55 uur. De Voorzitter heropent de vergadering om 21.15 uur. Mevr. De Boer (Burgemeester)Ik heb u inmiddels een kopie gegeven over de ambtelijke opmerkingen bij de concept APV Leeuwarden 2003. Normaliter geven je niet die ambtelijke adviezen door, maar omdat er zoveel punten en komma's nu aan de orde zijn, dacht ik dat ik het maar even zo moest doen, dan hebt u ook duidelijkheid over die artikelen, die zonder meer veranderd moeten worden en waar sprake is van een fout in de redactie of een fout in de nummering. Waar het inhoudelijk om gaat is 2.1.1.1 en 2.1.6.5. Tweede termijn De heer v.d Wal (PAL/GL)Ik zie nu ook net dat lijstje en daar staat onder andere: niet bestaande verwijzingen naar gereserveerde artikelen. Er staan er 3 genoemd. "De verwij zingen zullen worden aangepast"Dus dat nemen we nu op in het bestand. Verder nog even over het punt Strooibiljetten, eigenlijk zou er moeten staan: biljetten, vlugschriften die uitge deeld worden, maar de term strooibiljetten stond nou een keer al in de APV, dus die hebben we maar laten staan. De burgemeester zegt: dat hebben we overgenomen uit de VNG- verordening. Maar in de toelichting, die we van de griffie gekregen hebben, is dit nou juist een artikel, zoals het in het college van B&W voorstel staat, die door de vakafdeling BOR is voorgesteld. "Het verbieden tenzij vergunning". Maar u kunt leven met het amendement zoals wij die hebben inge diend en dat handhaven wij dus. Dan de amendementen die door de andere fracties zijn inge diend D66-fractie, motie 1 en 2Hier staat 'het mag wel behalve' te verkiezen valt voor 'mag niet tenzij' en in de eerste motie gaat het dan om vertoning voor publiek; voor publiek muziek ten gehore brengen; een feest of een wedstrijd te geven. Dat zou dus altijd mogen, tenzij de burgemeester vooraf weggedeelten daarvan heeft uitgezonderd, waar wel vergunning gevraagd zou moeten worden. Mevrouw Crijns (D66) Ik had in mijn 2" termijn willen vermelden dat we die ten gunste van uniformiteit van de VNG terug zullen trekken. Dus waar rechts onder in het hoekje 3 en 4 staat en dat we ons, waar onder in het hoekje 9 staat, weer aan zullen sluiten bij uw motie. Dus dan houden we ei genlijk alleen de moties over die betrekking hebben op het slechte levensgedrag en waarvan burgemeester ook aangaf "dat laat ik aan de raad". En dat zijn de nummers 6 en 7, rechts onder in het hoekjeVan de 5 moties verdwijnen er 3.) Ik wilde beargumenteren dat we de eerste 2 moties wel sym pathiek vonden, maar dat die ons te ver ging. Dat slecht levensgedrag zou dus een reden zijn om een ver gunning te weigeren. Dat wil zeggen dat er nooit meer een vergunning verstrekt wordt, want daar voldoet natuurlijk niemand meer aan. (Mevrouw Crijns: Maar er wordt wel een alternatief geboden voor de formulering slecht levensgedrag" Dat bewijs van goed gedrag stond onder C al genoemd. Dat schrappen we dus en daar zijn we het mee eens. (Mevrouw de Boer burgemeesterWe praten over uw nummers 6 en 3maar zou u even naar de artikelen kunnen kijken, want wat u dus intrekt is uw amendement op artikel 2.1.4.1. en 2.2.2 en 4.4.4.) De motie van de NLP-fractie over het kapverbod. Het college zou dan een openbaar register moeten instellen waar beeld bepaalde bomen in staan. Dat wordt me pas een bureaucratie van heb ik jou daar en ik zie ook niet goed hoe je dat moet bijhouden of je moet er een FTE'r op los laten, die niks anders doet. Dus voorlopig denken wij dat we het artikel, zoals dat in de voorstel geformuleerd staat, zullen handha ven en dus tegen deze motie zullen stemmen. Dan motie over het binnentreden: daar is de burgemeester ook al positief over geweest en wij zullen voor die motie stemmen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 9