_c Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004 Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004 (De heer JacobseU heeft het over geen keuzes maken. Wij kiezen natuurlijk wel degelijkWij kiezen voor die concentratie van die meubelboulevard, en dat betekent dus dat je inderdaad geen versnippering doet. Het feit dat het aanbod versnipperd is, is inderdaad te wijten aan het beleid dat de laatste jaren is gevoerd, namelijk dat die Centrale een mislukking is geworden. Dan kun je zeggen: daar leggen we ons bij neer en we gaan verder met die versnippering of je zegt: nee, we gaan toch kiezen voor die concentratieHet is wel zo dat de huidige versnippering niet leidt tot de synergieEen woonboulevard heeft alleen maar zin als daar een zekere massa is, die regionaal aantrekkelijk is om daar vanuit de regio te komen. Zeg je: daar zien wij voor de lange termijn vanaf, en daar kiest het college voor, dan is dat een keuze. Als je zegt: we willen dat toch op termijn realiseren, dan is dat ook een keuze en dat is de onze.) Ik snap uw redenering, maar ik hoop ook dat ik aangegeven heb dat het college met de voorstellen, die we gedaan hebben, een beperkte ruimte voor een beperkt aantal bedrijven in een gebied, waar al veel van dit soort bedrijven gevestigd zijn, daarmee niet iets wereldschokkends wordt voorgesteld en dat het in wezen een vrij logische lijn is. Zonder dat het meteen, en dan kijk ik weer naar de heer Bakker, in een dusdanig grootschalig niveau gebeurt, dat je zou kunnen zeggen: dit is een bedreiging voor de positie van de binnenstad De eerste motie wordt door het college afgeraden. De tweede motie houdt in dat de 3500 vierkante meter bruto vloeroppervlakte van de grootschalige detailhandel in portefeuille moet worden gehouden. Daar past een hele korte toelichting bij. Bij het aangaan van het contract in 1997 heeft de raad gezegd dat er eigenlijk te veel naar de Centrale toegaat, wij vinden dat een gedeelte van de vierkante meter gereserveerd moeten blijven voor de binnenstad, dus wij trekken dat af van de ruimte die voor de Centrale wordt gereserveerd. Maar we maken daarbij de afspraak dat als de binnenstad in die 5 jaar geen gebruik maakt van zijn kansen, die ruimte weer aan de Centrale kan worden toegevoegd. Ik wil daar heel correct in formuleren, ik heb het convenant bij me, meneer Jacobse. In artikel 6 lid 4 staat: Indien en voor zover in het kader van het project binnenstad/Nieuwestad niet uiterlijk binnen 5 jaar na het raadbesluit van 14 april 1997 de reserveerde bruto etc. is gerealiseerd, wordt de resterende bruto winkelvloer oppervlakte, zijnde maximaal 3500 vierkante meter, eveneens toegerekend aan de locatie de Centrale, mits de gemeenteraad alsdan hiermee instemt. Dus het is contractueel zo aan de vork gestoken dat u op dit moment als gemeenteraad het recht heeft om ja of nee te zeggen. Op het moment dat u zegt: wij willen dat niet, dan kunt u zeggen: we steunen de motie en we houden het in portefeuille. Het college neemt de motie niet over en kan de motie ook niet aanbevelen bij de overige partijen. Gelet op de wijze waarop die onderhandelingen in 1997 zijn gelopen. De situatie waar toen van is uitgegaan. Die ruimte wordt misschien in de binnenstad ingevuld. Daar is na 5 6 jaar geen sprake van. Daar ziet het college geen ruimte om aan te bevelen om de afspraken niet na te komen Dus motie 2 kunnen we niet aanbevelen. (De heer Jacobse: Daar staat tegenover dat die ruimte door de Centrale ook niet is ingevuld.) Aan de andere kant is het college, en we hopen ook de gemeente raad, op een dusdanige manier bezig dat we zeggen: de Centrale heeft na 5,6 jaar zijn kansen gehad, dus wij gaan nu ook op een andere plaats ruimte creëren. Dat houdt wel in dat wij over de volle bandbreedte van de afspraken dat convenant na willen komen. Vandaar ook de aanbeveling van het college. Dan kom ik bij motie 3. Dat is de motie van de NLP-fractie, betreffende grootschalige stedelijke leisurevormenDaarvan zegt u: de leisurevormen mogen alleen gerealiseerd worden na toestem ming van de gemeenteraad. Daarvoor is nu de aanpassing van het bestemmingsplan bedoeld. In dat kader kunt u uw instemming of afkeuring kenbaar maken met betrekking tot het wel of niet toestaan van verschillende vormen van leisure. Wat u nu hebt, is een beleidsverhaalU doet verschillende uitspraken. Dat moet vertaald worden in concrete plannen, bestemmingsplannen. In dat kader kunt u daar verder nog het uwe van vinden. (De heer Jacobse: Dan hebben we dus inderdaad die discussie waar meneer Bakker op doelt. Of je planologisch in een bestemmingsplan kunt vastleggen de branchering, ook in de leisure situatieOp het moment dat je dat via een bestemmingsplan mogelijk maakt, heb je de kans dat er ook leisure ontwikkelingen plaatsvinden, zoals de megabioscoop of megadancing, die willen wij daar dus niet hebben De discussie met betrekking tot de branchering, is specifiek een discussie aangaande de detailhandel en die slaat niet op de vormen van leisure. Dat is gewoon, bij wijze van spreken, een bestemming sport en spel. Leisure zijn geen winkels, dat zijn vormen van vermaak. Daar hebben we het in de commissie over gehad. Dat is een andere discussie. Het college raad deze motie af. Over de leisure komen we verder terug bij de motie van de D66-fractie. Motie nummer 4 van de heer Stoker. Er wordt daarbij gezegd van: kan het minimum vloeroppervlak van PDG/GDV op 1500 vierkante meter gehandhaafd worden. In de voorstellen van het college is gezegd: laat ons alstublieft onderzoeken of dat eventueel terug zou kunnen worden gebracht naar 1000 vierkante meter. Wij willen dat op dezelfde zorgvuldige manier doen waar ook dit onderzoek aan de vork is geprikt. En waarom? Landelijk gezien wordt al vaak een grens van 1000 meter gehanteerd, ook in steden met een grotere winkeldruk dan Leeuwarden. De Kamer van Koophandel adviseert in zijn recente rapport om het standaard voor de provincie op te nemen. Wij weten niet of er ook uitspraken over dit aspect in het streekplan komen te staan. Wij hebben op dit moment ook niet het goede materiaal met betrekking tot de ontwikkelingen in de rest van de provincie. Dat willen we graag in kaart brengen. Ik kan u wel toezeggen dat een dergelijk onderzoek beperkt en beknopt van Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004 Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004 karakter zal blijven en dat het op dezelfde manier als dit verhaal via een commissie aan u ter besluitvorming zal worden voorgelegd. Maar wij vinden wel dat je de ogen niet moet sluiten voor ontwikkelingen en je moet altijd kijken wat er om je heen gebeurt. Vandaar dat wij graag dat onderdeel van onze voorstellen willen handhaven. Daarom raden we deze motie ook af. Motie nr. 5, van de D66-fractie. Er wordt gezegd dat leisure activiteiten worden beschreven als een belangrijke financiële drager bij een beoogde projectontwikkeling. Dat is een gedeelte van de discussie, die we in de commissie hebben gehad. Toen is eigenlijk gezegd dat grootschalige leisure activiteiten extensief ruimtevragend zijn en vaak juist helemaal niet een belangrijke kostendragerLeisure activiteiten kunnen die dure grond in de binnenstad niet betalen en daar is ook fysiek de ruimte niet voor. Dat is de reden geweest om te kijken waar je toch een dusdanige ontwikkeling mogelijk zou kunnen maken. En toen, en dat is ook de discussie geweest in de commissie, kwamen we uit op de locatie bij het FEC. Een gedeelte van de overwegingen die de D66-fractie in de motie aanbrengt, een belangrijke financiële drager, ik denk dat de praktijk een andere is en dat je daarom ook moet kijken naar locaties, waar je de ruimte hebt en waar je redelijk goedkoop grond bouwrijp zou kunnen maken. En dat zijn een aantal van de redenen waarom we voor deze locatie hebben gekozen. Ook de andere activiteiten bij het FEC, dat was een argument. Gelet op die overwegingen kan het college niet adviseren om deze motie over te nemen Dan nog een aantal losse vragen. De heer Bakker heeft gerefereerd aan de juridische discussie, die in de commissie heeft gespeeld. We hebben daar een uitgebreide discussie gehad over de manier waarop de jurisprudentie zich op dit moment uitkristalliseert in Alkmaar en in Rotterdam. Ik heb gezegd dat wij die ontwikkelingen op de voet volgen. Ik heb ook gezegd, dat in een aantal opzichten de casuspositie daar niet vergelijkbaar is met die van Leeuwarden. Leeuwarden heeft zijn beleid op orde. Dat is één van de casussen. In de andere casus, Alkmaar, had de gemeente zelf aangegeven dat hun hele binnenstad ontwricht zou worden als hun brancheringsbepa- ling zou worden geschrapt. Die situatie doet zich in Leeuwarden niet voor. Ik heb daarnaast aangegeven dat wij die ontwikkelingen nauwlettend zullen volgen en dat we bij de procedures van het bestemmingsplanprocedures aan zullen geven in welke mate de handhaafbaarheid gewaarborgd is. Als de handhaafbaarheid ten aanzien van de branchering niet gewaarborgd is, zullen we dat ook vermelden. Die toezegging doet het college gestand, meneer Bakker. Nog een laatste opmerking. Mevrouw Crijns van de D66-fractie heeft gezegd dat het college met uitgewerkte plannen zou komen voor het vervoer van de Centrale naar de binnenstad. Ik heb in de commissie gezegd dat wij in maart een vervolgafspraak hebben met de exploitant van de Centrale, de heer Kwint. En dat dit element specifiek bij hem aan de orde zal worden gesteld in het kader van het bekijken van: wat is er nu precies van het convenant terechtgekomen. Ik denk dat we pas daarna kunnen bekijken in hoeverre we eventueel met uitgewerkte plannen bij de raad kunnen komen. Ik ben wel bereid om u sowieso schriftelijk te informeren over de uitkomsten van het overleg. De heer Jacobse (NLP)De wethouder heeft gesproken over die leisure activiteiten bij het FEC, dat dit bij het Streekplan geregeld gaat worden. Ik heb er geen bezwaar tegen om dat op dat moment te doen en dan ook helder aan te geven wat daar wel en wat daar niet mag en of dat dan inderdaad wettelijk mogelijk is, zullen we dan wellicht ook wel weten. Die motie over leisure activiteiten - motie 3 - trek ik dan voor dit moment in, want die gaan we dan in een latere fase voeren. Voor de rest kiezen wij wel degelijk vind ik. Wij kiezen echter voor concentratie. Concentratie op een beperkt aantal plaatsen, omdat naar onze economische visie alleen massa regionale koopkracht van enige betekenis in de toekomst zou kunnen genereren. Verdeelde vestigingen zullen dat naar onze visie niet. De heer Stoker (CU)Die 3500 vierkante meter was voor een groot deel gepland in het Harmoniekwartier. De gemeente is daar niet mee door gegaan. Het is dan ook vreemd om nu te zeggen dat de ondernemers hier geen gebruik van hebben gemaakt. Wanneer het gaat over die 1500 m2of moet je naar minder. Er wordt dan gezegd dat er vanuit de markt al vraag is naar minder. De markt zijn dan de projectontwikkelaars, de verhuurders, die willen graag verkopen. Als raad heb je een breder belang te dienen, met name een evenwichtig aanbod in de binnenstad is heel belangrijk voor onze locale economie. Natuurlijk wil iedereen wel vierkante meters, die goedkoop zijn, in een groot winkelcentrum, wanneer de huren daar lager zijn dan in de binnenstad, maar weet dan wel wat je aanricht. Mevrouw Crijns (D66): Even ten aanzien van onze motie. Zoals we ook in de commissie aangegeven hebben vinden wij leisure geen prettige ontwikkeling. Echter, gelet op de uitbreiding van de stad heb je nog kans dat de grens van de binnenstad ook nog weer veel groter gaat worden. We zijn dus bereid de motie in te trekken en daar op een ander moment over te kunnen beslissen als dat door het college wordt aangereikt. Ten aanzien van de overige moties, ingediend door de NLP-fractie, vind ik wel dat het een verfijning is binnen de besluitvorming. Ik denk dat de besluitvorming belangrijk is en dat het dus ook niet overbodig is om deze moties te steunen. Dat zullen wij dan ook doen De heer Bakker (CDA)Wij zijn door de toezeggingen en de opmerkingen van de wethouder gerustgesteld. Wij zien alles met belangstelling tegemoet. Omdat wij voor het voorstel stemmen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 13