Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004 Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004 CO Je gaat je op de hoogte stellen en wat je er van weet. Aanvanke lijk was de PvdA er voor emancipatie van de arbeidsklasse. Mijn eerste optreden in de politiek herinner ik me nog als de dag van gisteren. In de verkiezingstijd. In de Bres voor de Ouderenbond van de PvdA. Allemaal oud AJC-ers. Mensen die allemaal nog gehoord hadden van Domela Nieuwenhuis als hun Messias. Die de slogans nog gekend hadden van alle productiemiddelen in de handen van de Staat en bezit is diefstal. Daar trek je natuurlijk geen stemmers mee voor de NLPMaar het was er wel geweldig. Professor Nauta, een chagrijnige marxist, die zegt in het boekje over culturele armoede en politieke cultuur (let wel op die combinatie)het is niet van belang wie de productiemiddelen in handen heeft, het gaat om de macht over de communicatiemiddelen. In de zes jaar in de gemeente politiek heb ik inderdaad gemerkt dat het uitermate belangrijk is door te dringen tot de communicatiemiddelen. De macht van de media. In de politiek speelt macht een ontzettend grote rol. Volgens de psycholoog Adler is het in een mensenleven een drijvende factor. Nietsche 'Wille zur macht'Cannetti kreeg voor zijn boek 'Massa und Macht' de Nobelprijs. En Buve, de filosoof hier in Leeuwarden, heeft een boek 'Macht und sein' (macht en je bestaan)Het verkrijgen van die macht tot die media is nooit een doelstelling van de NLP geweest. Het zou ook moeilijk geweest zijn We hadden het over de PvdA, daar moet je je ook van op de hoogte stellen. Aanvankelijk was het CDA voor de emancipatie van het Christelijk volksdeel. De kleine luiden. In onze familie waren we vanouds CHU, waar ik soms met nostalgie aan terugdenk. Het CDA waarmee ik me wat verwant voel, denkt Christelijke politiek te voeren. Ik weet wel, in tegenstelling tot veel ingezonden stukken schrijvers, dat de C niet staat voor Christelijk. Trouwens naar mijn mening bestaat Christelijke politiek niet. Het de hongerende te eten geven, de dorstigen te drinken geven, de naakte te kleden, de gevangene criminelen te bezoeken, zijn geen specifieke Christelij ke deugden, zoals onze moslimhouseboy fakir op de woonboot op het meer bij Kashmir ook al wist te vertellen. Het unieke van het Christendom is Goede Vrijdag en Pasen. Aanvankelijk was de WD dus voor de verheffing en ontwikkeling van het individu en het nut van het algemeen, als gevolg van de verlichting met 17 artikelen in 1789. De grondstemming was viervoudig: vrijheid, eigendom, zekerheid en verzet tegen onderdrukking. Onze geschiedenisleraar op het Lyceum was voorzitter van de PvdA en die zij: "de liberalen, alles voor het volk, maar niet door het volk". Sinds de Paarse kabinetten en nu de Kabinetten Balkenende, mogen we wel zeggen dat de verschillen tussen de grote landelijke partijen geen diepe afgronden meer zijn. Ondanks dat er soms in de gemeenteraad nog wel eens over gesteggeld wordt. Nu hebben de CDA en PvdA die ideologische veren afgeschut en zijn ze op zoek naar slachtoffers, naar de zwakkeren, de lichamelijk en geestelijk en sociaal zich niet welvoelenden, de armen en ondersten uit de maatschappij. De mogelijkheid is aanwezig dat deze opstelling een bedreiging gaat vormen voor de democratie. Als de harde kern van de partijen en de stemmers op de partijen grotendeels uit deze kiezers gaat bestaan, dan is dat na mijn overtuiging een reëel gevaar voor de democratie. Maar, ik wou vanavond maar niet praten over de democratie. De WD heeft nu wel de faam gekregen, het begrip Vrijheid het meest te gebruiken voor de vrije markteconomie. Het begrip Vrijheid wordt daardoor teveel begrensd. Hare Majesteit gaf in haar boodschap vier andere facetten van vrijheid. De laatste dagen hoor ik de vraag: hoe kijk je dan op die periode terug. Ik zie dan voor me. Het verleden ligt namelijk voor mij vast. Door mijn klassieke kijk ik naar mijn verleden als in een landschap dat voor me ligt. Het verleden ligt achter je rug, maar dat ligt voor je, dat kun je zien. De toekomst komt ongezien naar je toe. Je kunt alleen in de toekomst kijken door jezelf een spiegel voor te houden. Tweeduizend jaar geleden zij de schrijver Paulus"wij in raadselen zien als in een beslagen spiegel". Je kunt dus niet in de toekomst kijken. Maar ik zie voor me: burgemeester Apotheker weg, wethouder Brinks weg, mijn buurman in de raadszaal Peter de Jong overleden, wethouder Den Oudsten weg, wethouder Bilker weg, burgemeester Van Maaren weg, wethouder De Haan weg, wethouder Brok weg. Ik weet niet of het vaak voorkomt dat een gemeenteraadslid het in één raadsperiode meemaakt dat twee wethouders en de burgemeester gedwongen ontslag moeten nemen. In dit voor mij liggend verleden zijn vele hoogtepunten op te merken. De burgemeester heeft in haar Nieuwjaarstoespraak een hele reeks sprankelende hoogtepunten opgenoemd. Die zie ik dus in dat landschap zo liggen. De imposantste hoogte voor mij is het nieuw lokale sociaal beleid. Niet genoeg waardering voor de toenmalige wethouder, mevrouw De Haan en mogelijk nog meer voor de ambtena ren. Hun werk is in dit verband tot in Den Haag een voorbeeld genoemd. Het was ter navolging voor vele gemeenten. We hebben soms wel eens wat grappen over die ambtenaren, maar vaker heb ik bewondering gehad voor hun, soms zwaar op de maag liggende, notities. Maar ik heb er wel van genoten. De werkloosheid, volksvijand nummer één, daalde. Welzijn is er niet zonder welvaart, en welvaart niet zonder werk. In onze politiek moet alles op alles gezet worden om werk te creëren. Daarvoor heeft de NLP geprobeerd in haar sociale opdracht al het mogelijke te doen. Dat staat bovenaan. Steeds meer last heb ik eigenlijk gekregen van de eigenschap, die de burgemeester ook al even heeft genoemd, dat mijn gedachten bij vooral hele langdurige voordrachten, heel gauw afdwalen. Zoals bijvoorbeeld de laatste keer bij de begrotingsdebatten. En dan ben ik er weer even vlug bij als de burgemeester in debat met Gijs Jacobse zegt, dat ze uit Gijs zijn stellingen concludeert, dat hij van de maakbaarheid van de maatschappij uitgaat. Daar was de burgemeester het hartgrondig mee eens. Kijk, dan dwalen mijn gedachten tijdens het begrotingsdebat weer af. In de vorige raadsperiode hebben we een avondcursus gehad in debatteren. Effectmeting heb ik daarna nooit gezien. Het schijnt nu een onofficieel vervolg te krijgen, zodat de gedachten door de Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004 Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004 levendigheid van de debatten niet meer zo snel afdwalen. Voor mij zou dat jammer zijn natuurlijk. Is de maatschappij, dus ook de kleine maatschappij, het gezin, maakbaar? Als de maakbaarheid een feit is, worden we dan niet verleid tot staatsopvoeding en vorming. Als ik daarna thuis kom, maak ik een kleine aantekening om dit onderwerp nog eens te bestuderen en uit te werken. Daar krijg ik dus nu wel de tijd voor, want ik heb de laatste tijd nogal wat aantekeningen gemaakt. Niet alleen over politieke zaken. Onvoltooide werken. Één heeft de partij uit laten printen en ik ben grote dank daarvoor aan de partij verschuldigd. De notitie over agressiviteit. De behandeling ervan, door deprivatie en over de gevoelige perioden, die daar bij zijn. Zo vind ik ook een aantekening over ouders. Op vragen over nachtelijk zwerven in de stad van jonge tieners, kregen we als antwoord dat de ouders verantwoordelijk zijn. En omdat de burgemeester in haar nieuwjaarstoespraak ook weer de verantwoorde lijkheid benadrukte, wil ik daar ook even iets over zeggen. Meer in het algemeen over het gezin, waarin ik betwijfel of het terecht is en of het wel juist is het zo stellen, dat de ouders alleen verantwoordelijk zijn voor het gedrag van hun kinderen. Of maatregelen, democratisch door de maatschappij aan de ouders opgelegd, dan geen enkele verzachting of zelfs begrip toelaten. Volgens mij gaat het niet aan, de ouders het gedrag en wangedrag van hun kinderen in de schoenen te schuiven. De opvoeding heet dan wel plaats te vinden in het gezin, maar zeker op de school en de wereld buiten, dat is de straat. De maatschappij heeft de opvoeding door het gezin uitgehold. Opvoedingsfuncties van het gezin is verschoven naar deskundigheidinstituten. De maatschappij heeft het nodig geoordeeld de kinderen van 's morgens tot 's avonds aan andere opvoeders dan de ouders te geven in dag-, voor-, tussen- en naschoolse opvang. Is het niet de maatschappij die wind gezaaid heeft en nu de storm oogst? Maar ook de maatschappij is veranderd. In de maatschappij is mogelijk altijd een hiërarchie van het gezag geweest. Net als in het gezin. Het was nodig om de gemeenschap goed te kunnen laten functioneren en om een gemeenschap een gemeenschap te laten zijn. Tegenwoordig zijn de gezagsverhoudingen door de toegenomen en bevorderde individualisatie volledig ondergraven. Echter, een gemeenschap van alleen generaals kan niet overleven. Het gezag is verdwenen. Zelfs het gezag van deskundigheid en kennis. We hebben niet de illusie in het tijdperk van de mediacratie, respect voor gezag voor kennis, deskundigheid, ervaring, sociale cohesie en familiaire verbondenheid ook maar iets te kunnen laten toenemen. Een andere kleine aantekening had ik erbij gelegd: bij Kleurrijk Beraad was ik in gesprek met een woordvoerder. Een vraag van hem: "hoe kunnen in de Nederlandse maatschappij de Marokkaanse kinderen nog respect en ontzag hebben voor hun, in hun ogen, domme ouders, met alles wat ze op school leren en op de tv zien"En over het antwoord moet ik eigenlijk nog eens nadenken. In wezen gaat het over hetzelfde probleem van gezag van de ouders. In die Marokkaan se cultuur werd dit al langer als een probleem ervaren. Dit ligt volgens de gesprekspartner aan de westerse cultuur. Tijdens het gesprek met hem dwaalden mijn gedachten toen weer af: ik was in Berlijn in het filmmuseum, daar hangt een foto van de mensen met de namen erbijdie geweigerd hebben aan de Olympische Spelen van 1938 deel te nemen. Waar vind je dat hier in Nederland. Daarnaast hangt een uitspraak van een auteur in exil. 'Je verliest je land, je verliest je taal, je verliest je cultuur en je verliest je identiteit'Waarom dwaalden mijn gedachten toen ook alweer af? Wat zij die voorzitter van die Marokkaanse gemeenschap alweer? Oh ja, jullie bedoelen met integratie assimilatie. En dat willen we niet Dezelfde woordvoerder hoopte na verloop van tijd zichzelf Leeuwarder te kunnen noemen, want in één van de ambtelijke stukken stond dat een allochtoon iemand is die zich geen Nederlander voelt. En dat werd ook niet bestreden. Toen ik een discussie in het NRC Handelsblad las, dacht ik: "dat moesten ze ook maar eens als uitgangspunt nemen, van wat nou precies een allochtoon is" Dat is ook de reden waarom de Friezen wel subsidie kunnen krijgen, want die voelen zich wel Nederlander. Het afdwalen is wel ontstellend lastig. Ik maak zo nu en dan nog eens een kleine notitie. Bijvoorbeeld: Balkenende vindt dat het achterhouden en het hem niet deelgenoot maken van de finesses van de fladderende seksuele escapades liegen is. Dan gaat Mabel Wisse Smit met Hare Majesteit naar de kerk. Peccavi, Mea culpa, Mea maxima culpa. De politieke commentatoren dachten dat het huwelijk niet door zou gaan, maar, christelijke politiek, alleen in het Christendom kan dan de spons erover worden gehaald. Gelukkig, zij kan met een schone lei beginnen. Dat zal ik allemaal nog wel eens uitwerken Voordat de vlucht van deze spreeuw door de andere deur, de uitgang, de exit, in nevelen van de vergetelheid plaatsheeft, hoopt hij nog veel genoegen te beleven aan onder andere het uitwerken van die aantekeningen. Waarde Raadsleden, laat uw geest niet toornen mijn soms bizarre voordracht. Een enkele keer heb ik mij als de clown gevoeld die in het theater naar voren stormt en "brand, brand" roept en dan niet geloofd wordt. Eenmaal heb ik het optreden een schouwtoneel genoemd. Dat is de vertaling voor theater. Gelukkig bent u niet over mij heen gevallen, zoals de journalisten over de minister, die min of meer hetzelfde zij met zijn uitspraak over rituelen in het parlement. Wie Frans in zijn pakket heeft gehad weet dat het woord 'parlement' bestaat uit parler en mentir, praten en liegen. Ik heb mijn partijgenoten reeds alle goeds gewenst. Ik hoop ook nog nauw betrokken te mogen blijven bij beslissingen die van belang zijn voor de Leeuwarder gemeenschap. Verder gaat mijn belangstelling zeker uit naar de algemene politieke opvattingen. U allen wens ik een lang en gelukkig leven voor de toekomst. Ik heb negen plaatjes, want ik had ook Cultuur in mijn portefeuille, de burgemeester heeft daar ook al even aan gerefereerd, gekopieerd. Een plaatje dat waarschijnlijk niemand heeft, en dat heeft invloed op een professiegenootvan Albert Schweizer, die heeft ervoor gezorgd dat Bach in Lamberene kwam. Daar heb ik een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 15