Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004
Blad 16
Verslag van de raadsvergadering
van 12 januari 2004
het dorp ervaren. Het dorp zou daar zelf voorstellen voor kunnen
ontwikkelen. Daar zullen wij zeer welwillend naar kijken.
Een ander, wat lichter, voorstel is de Tearnserdyk, die nu
rechtstreeks op de rotonde uitkomt, af te koppelen. De aansluiting
van deze voetbalvelden wel op die rotonde te zetten en de
Tearnserdyk op die aansluitingsweg, zodat je dus niet van de
rotonde rechtdoor kan. Het is natuurlijk een lang niet zo'n
adequate oplossing, want na één of twee keer weten de notoire
sluipverkeerders toch wel dat ze even van de rotonde af moeten en
dan toch door de dorpskern kunnen.
Ik heb uit het commissieoverleg begrepen dat de wethouder heeft
toegezegd om die oplossing nader te bekijken. Ik wacht haar
reactie af. Tot zo lang heb ik nog geen oordeel over de ingediende
motie
Vandaag lazen we in de krant dat het college van plan is een
onderzoek te starten naar een tweede ontsluiting voor de
Zuidlanden, Waterrijk Gebied, wat over een paar jaar wordt
ontwikkeld, om daar de aansluiting naar de hoofdverkeerstructuur
te realiseren. Dat lijkt ons een goed idee. Dat kan dan tegelijk
met de vaststelling van het Masterplan gebeuren, want dat is door
de raad naar mijn mening ook nog nooit expensief gebeurd. Dan kan
ook meteen het idee dat mevrouw Haitsma destijds al eens heeft
ingebracht, namelijk dat het misschien gecombineerd zou kunnen
worden met een vaarverbinding, worden meegenomen. Het zijn
mogelijkheden die dit openen, maar wij wachten dat onderzoek af.
Op zich zijn we het ermee eens dat we de ontsluiting van waterrijk
niet via deze rotonde doen, waar we het nu over hebben, maar via
een aparte aansluiting op de Drachtsterweg, ergens bij het
tankstation in de buurt.
De heer Stoelinga (LL)Wij kunnen het heel kort houden. Uiteraard
moet Blauw Wit in 2005 voetballen. De velden moeten er dan liggen
en dan mag het kantoorcomplex er ook zijn, dat heeft de raad zo
besloten. Echter, er is in het verleden al een fout gemaakt met de
ontsluiting van Goutum. De minironde is op de verkeerde plaats
terechtgekomen. Er was een alternatief van politiezijde dat veel
beter aansloot, zodanig dat de Oost en de Westzijde automatisch
via de Jonkersleane zou gaan. Helaas is op dit moment de
automatische en logische weg via de kern van het dorp. Daarom
stellen wij ons ook achter de motie, die wij en de FNP-fractie
omtrent de ontsluiting in zullen dienen. We stellen voorwaardelijk
dat die ontsluiting goed geregeld moet zijn alvorens tot aanleg
van de velden en het kantoorgebouw over gegaan kan worden.
De heer Van der Brug (NLP)Er zijn heftige discussies gevoerd
over het sportcomplex ten westen van de Drachtsterweg. Tijdens de
commissievergadering hebben wij, samen met de insprekers, ons
gebogen over de gedetailleerde kaarten om de gevoelde problemen
gezamenlijk tot een oplossing te brengen. Van de kant van de
insprekers waren er twee kampen. Het ene kamp wilde sowieso geen
sportcomplex daar, maar daarover hoefden wij eigenlijk verder niet
meer te praten, en het andere kamp ging akkoord met het sportcom
plex, maar men had grote bezwaren tegen de ontsluiting van het
geheel vanwege de gevreesde toename van overlast door het
sluipverkeer door het dorp Goutum.
De wethouder heeft enige aangedragen alternatieven laten
onderzoeken, zoals gezegd, gestand gedaan. Wij kregen de indruk
uit de nadere reacties dat er toch wel eerlijk naar de alternatie
ve mogelijkheden was gekeken. Het was wel vlot daarna, maar de
mensen die daar naar gekeken hebben, zaten natuurlijk goed in de
problemen. Ze schreven dat de alternatieve mogelijkheden niet
mogelijk waren. Bovendien blijft ook bij de alternatieven de
noodzaak dat het dorp Goutum voor de inwoners wel bereikbaar en
doorreden moet kunnen worden. Het verkeer van de Tolve, Oer de
Feart, de Pölle, de Haven en Heechhiem is er nu al en die hebben
ook wel eens een keer een loodgieter en een schilder nodig, dus
dat moet allemaal toch wel door het dorp heen. En is de verkeers
drukte dan eigenlijk wel sluipverkeer? Dat weet ik niet, dat kan
ik niet goed achterkomen. Het zou best van de bewoners zelf kunnen
zijn. In de voorstellen staat dat met alle manieren geprobeerd zal
worden Goutum verkeersluw te maken, met als ultieme mogelijkheid
een afsluiting in het dorp, wat natuurlijk eigenlijk ondenkbaar
is
Hier doet zich hetzelfde probleem voor als bij een ander dorp, dat
in de loop der tijden in de stad is opgenomen. Dat is dat gedeelte
van de stad waar ik in woon, namelijk Huizum. Toen ik pas in
Huizum woonde had ik een adresstempeltje met Huizum erop. Eens
belde een college uit Amsterdam of dit zoiets was voor Leeuwarden,
zoals Mokum een naam was voor Amsterdam. Reken maar dat over 50
jaar deze zelfde vraag gesteld gaat worden over de naam Goutum.
Misschien hebben ze daar dan ook wel adresstempeltjes van. Ook in
Huizum-dorp waren bezwaren over ongewenste verkeersdrukte, zeker
bevordert door het Medisch Centrum Leeuwarden, de kinderopvang -
voorheen school - en een tuincentrum. Zo zijn de bezwaren van de
inwoners van Goutum net zo reëel. Maar toch is er, dacht ik, wel
goed naar ze geluisterd. De mogelijkheden zijn naar mijn idee goed
onderzocht. Er blijft altijd enige twijfel over. Ik heb wel het
gevoel dat het niet anders kan. Want die alternatieven staan mij
ook niet helemaal goed voor de geest.
Bovendien blijven er mogelijkheden genoeg aanpassingen te
verwerkelijken. Het enige zou kunnen zijn, dat komend van de
Drachtsterweg, de overgang naar de Jonkersleane vanzelfsprekender
wordt gemaakt. Hetzelfde geldt voor de westelijke kant achter
Campanile. Ik wou daar toch nog een motie over indienen.
"Motie van de Nieuwe Leeuwarder Partij
Overwegende
dat de wijze van ontsluiting van het sportcomplex en de
nieuwbouw te Leeuwarden-Zuid feitelijk los staat van het
vrij stellingsverzoek
dat verwacht mag worden dat de aard van de bebouwing die
op grond van deze vrijstellingsprocedure gerealiseerd kan
worden een toename van de verkeersdruk met zich mee zal
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004
Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 12 januari 2004
brengen en het niet wenselijk is dat dit verkeer door het
dorp Goutum zal worden afgewikkeld;
besluit
het College van Burgemeester en Wethouders te verzoeken
de wegenstructuur ter plaatse zodanig aan te passen dat
er een logische stroom van snelverkeer ontstaat via de
Jonkersleane
De motie is ondertekend door K. v.d. Brug, NLP-fractie.
De hear Posthumus (FNP)De diskusje giet oer it ferkear. Sa as de
rotonde dus no oanlein is, by dy takomstige sportfjilden by de
Tearnserdyk, noeget it eigenlik üt om dus wol troch it doarp te
rieden. Dat is, tink ik, nei de takomst ta foar de bewenners net
in moai foarütsjoch. It kolleezje stelt ünder mear üt om dêr ANWB-
buorden del te setten as in oplossing. Wy achtsje dat op himsels
net foldwaande. Ek de fysike ynfrastruktuer soe oanpast wurde
moatte op de nije situaasje om dat slüpferkear echt tsjin te gean.
En dêrom hawwe wy dus in moasje opsteld. Dy't mei yntsjinne wurdt
troch de CDA-fraksje en de LL-frakjse.
"De ried fan de Gemeente Ljouwert,
byelkoar op moandei 12 jannewaris 2004,
dy't de frijstellingsproseduere ex art. 19 WRO foar de oan-
lis fan it sportkompleks foar 'Blauw-Wit' c.a. besprekt;
oerweagjende dat:
yn it Bestemmingsplan Leeuwarden Zuid Fase A stiet dat
"De wegen door Goutum geen ontsluitingsfunctie voor auto
verkeer voor dit gebied zullen krijgen";
de rotonde op de Tearnserdyk yn de takomst in wichtige
funksje krije sil foar de Qntsluting fan it sportkompleks
fan Blauw-Wit' en ek foar in part fan de takomstige be
bouwing fan 'De Zuidlanden'
in oanpassing fan de rotonde op de Tearnserdyk (bygelyks
sa as dat oarspronklik troch de plysje advisearre is)
derfoar soargje kin dat it folie minder oantreklik wurdt
om troch de kearn fan it doarp Goutum te riden;
is fan betinken dat it kolleezje:
oan de gemeenterie foar maaie 2004 in oplossing foar de
te ferwachtsjen takomstige ferkearsproblemen by Goutum
takomme lit, bygelyks troch in oanpassing fan de miniro-
tonde op de Tearnserdyk, sadat it slüpferkear troch it
doarp Goutum safolle mooglik tsjingien wurdt;
en giet oer ta de oarder fan de dei."
De moasje is ündertekene troch FNP, S. Posthumus, CDA, S.
Tamminga, Leefbaar Leeuwarden, J. Stoelinga.
En dan gean ik noch efkes yn op de moasjes fan de fraksjes fan de
WD en NLP.
By de moasje fan de WD-fraksje ha ik wat moaite mei dat eksterne
ündersiik. Ik tink dat in hiel soart alternativen, bygelyks dat
fan plysje, al ündersocht is. Dêrom sil ik dy net stypje.
En fan de NLP-fraksje freegje ik my of wat de ferskillen binne mei
de moasje, dy't wy yn it foar al oankundige hawwe, foar in heldere
öfwaging fan de ried. Wat binne de ferskillen mei üs moasje?
De heer Elzinga (D66)Over dit onderwerp zijn inmiddels drie
moties ingediend en het was even puzzelen welke motie het beste
aansluit bij wat wij graag zien. Ik kom tot de conclusie dat de
gezamenlijke motie van de fracties van de FNP, CDA en LL het
dichtste komt bij wat wij graag willen: in principe een aanpassing
van de minirotonde aldaar.
Helaas is de motie van de WD-fractie qua consequenties iets te
vrijblijvend, want het risico bestaat dat er wel een onderzoek
wordt gedaan, maar dat de minirotonde uiteindelijk niet worden
aangepast. Dat zou toch heel jammer zijn.
En de motie van de NLP-fractie formuleert het heel vrijblijvend:
een logische stroom op gang brengen, maar laat zich niet uit in
welke wijze dat zou moeten.
Mevrouw Van ülzen: Dat stond inderdaad niet in de motie, maar dat
heb in het eerste gedeelte van mijn zeer korte inleiding gezegd,
dat wij daar zonder meer vanuit gaan dat de rotonde aangepast
wordt. Want het is uitgesloten dat dat niet gebeurt.)
Wij steunen de motie van de FNP-fractie.
De heer Van Olffen (PvdA): Eerst maar even ter geruststelling. Ik
heb geen motie.
In eerste plaats zijn wij ook heel verheugd dat nu eindelijk die
voetbalvelden voor Blauw Wit er komen. Het is een langlopende
slepende kwestie, dus daar mag ook wel een beetje prettig karakter
aan deze discussie worden gegeven. Wij zijn in ieder geval blij
dat die voetbalvelden er komen, maar dat neemt niet weg dat wij
ook veel begrip hebben voor de angst voor de verkeersproblemen in
Goutum. Maar die zijn natuurlijk niet nieuw. Als er gezegd wordt
dat door de dorpskern te rijden, een logische ontsluiting is, dan
ben ik het daar niet mee eens. Ik ga wel eens met de kinderen een
hamburgertje halen in Goutum en dan is de Jonkersleane een heel
logische ontsluiting. Het is voor een automobilist een hele
prettige weg om te rijden, als je van de ene kant naar de andere
kant moet. Door de dorpskern is leuk uit recreatief oogpunt, maar
dat kun je veel beter op de fiets doen. Maar ja, automobilisten
redeneren niet altijd logisch, die denken dat dat korter en
sneller is en kiezen soms helaas nog heel vaak de dorpskern.
Hoe je dan moet afremmen dat weet ik ook niet, daar zijn
natuurlijk wel een aantal paardenmiddelen te bedenken. Er wordt in
de Randstad nog wel eens gewerkt met het plaatsen van camera's,
waarbij alle doorgaande verkeer per camera wordt vastgelegd en is
dat geen bewonersverkeer dan krijgen die mensen een boete. Daar
tref je natuurlijk ook de bezoekers van de bewoners mee, dus dat
lijkt me ook geen ideale oplossing. Een muur bij de afslag lijkt