Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04
ons op het belang daarvan. Wij zijn ons ervan bewust dat
die mogelijkheid minder wordt, dat de afstand groter wordt
en de druk op de Eewal toeneemtMaar het wordt met het
tijdelijk behoud van de parkeerplekken op het Gouverneurs-
plein niet helemaal onmogelijk. De PvdA-fractie wil ook in
woners en bezoekers van deze stad er steeds meer van bewust
maken dat de prachtige binnenstad straks op een redelijk
loopafstand van parkeergarages bereikbaar is. Maar, en dat
is duidelijk, met de steeds meer toenemende automobiliteit
zal die oude binnenstad zich minder blijven lenen om met de
auto dicht in de buurt van een winkel te parkeren. Wij ver
wachten van het autovrije plein in de toekomst een economi
sche aantrekkingskracht en een historische meerwaarde die
het winkelen van de bezoekers nog aantrekkelijker maakt.
Dat komt ook weer ten goede van de middenstand.
(De heer Jacobse (NLP)Ik hoor u steeds spreken over op
redelijke loopafstandHeeft u het dan over Friese begrip
pen of heeft u het dan over westerse begrippenVoor wes
terse begrippen is het een heel redelijk, zeg maar kenbaar
begrip. Mensen in Amsterdam weten dat. In Friesland is het
consumentengedrag even iets anders. Daar zijn de openbaar
vervoersverbindingen veel minder en voor de regio betekent
het dat vrijwel iedereen aangewezen is op het eigen ver
voer. En dat zal alleen maar meer worden.
Ik wil graag weten van de PvdA-fractie of het de bedoeling
is dat die mensen niet meer naar Leeuwarden komen.)
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar op de lange ter
mijn voorzie ik niet hoe het anders moet in onze oude bin
nenstad. Nu kan er op de Nieuwestad ook al minder gepar
keerd worden. Voor die bereikbaarheid zijn we parkeergara
ges aan het ontwikkelen, waardoor het mogelijk blijft om te
parkeren en te winkelen. Maar dat zal - en ik ben een van
die mensen die even snel met de auto naar de winkels ging -
in de toekomst niet zo blijven, daar moeten de mensen zich
bewuster van worden.
Het onderwerp dat wij nu behandelen was haast wel twee com
missievergaderingen waard geweest en ik wil dan ook nu
puntsgewijs een aantal korte opmerkingen maken en vragen
stellen.
- Wij willen dat er bij dit plan nog eens goed gekeken
wordt naar de invalidenparkeerplaatsen.
- Voor het Stadhouderlijk Hof vraag ik het college nogmaals
na te gaan of parkeren achter het Hof mogelijk is door
een toegang te realiseren voor het Vredeman De Vrieshek.
- Ik zou graag willen oproepen om goed te benutten de par-
keermogelijkheden die er wellicht nog zijn op het Heren-
walt j e
- Natuurlijk moeten er mogelijkheden zijn voor laden en
lossen
- Het groen in dit plan vinden wij karig en wij willen dan
ook graag meer groen. We hebben begrepen dat het college
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04
kapvergunningen heeft aangevraagd, maar wij willen toch
vragen om voor het kappen nog eens goed te kijken of in
derdaad de wortels de reden zijn om de bomen te hakken.
- De PvdA wil het college en de commissie nog eens oproepen
om in de commissie over de inrichting van de verlichting
en het meubilair te praten.
- Ik heb begrepen dat het college zelf afziet van eigen
parkeervoorzieningen. Ik vind het sympathiek, maar dat
moet ook volgehouden worden. Niet volgend jaar wel wat
vergunninkjes verstrekken, ook niet voor al die belang
rijke mensen die op bezoek komen.
(De heer Feddema (WD) Mij valt het volgende op. Het col
lege ziet: af van eigen plaatsen, dat zijn er zes of zeven.
Denkt u niet dat het Stadhuis een verkeersaantrekkende wer
king heeft met al die bezoekers? Moet de gemeente niet net
als bedrijven verplicht worden om parkeervoorzieningen te
realiseren in de directe omgeving of in ieder geval in te
kopen? Het gaat niet alleen om de eigen auto's van de wet
houders
Daar verwacht ik hetzelfde gedrag dus ook van.
Wij zijn voor een autovrij Raadhuisplein en Hofplein m.u.v.
trouwauto's en invaliden. Wij willen nu tijdelijk parkeren
op het Gouverneursplein behouden en later een beslissing
nemen of het definitieve parkeerplaatsen blijven en nog
maals kijken naar de parkeermogelijkheid voor achter het
Hof
De PvdA-fractie begrijpt dat zij een aantal ondernemers
niet met haar standpunt kan overtuigen. Ik heb aangegeven
vanuit welke visie en achtergrond de PvdA-fractie tot haar
standpunt is gekomen. Het is niet alleen historisch ingege
ven, maar ook economische overwegingen hebben een rol ge
speeld, hoewel dat op dit ogenblik misschien niet voor ie
dereen zichtbaar is.
De heer Kalsbeek (SP)Op zich is een uitgangspunt voor de
SP-fractie dat de binnenstad van Leeuwarden autoluw zou
moeten zijn, het liefst autovrijMaar het autoluw maken
van de binnenstad moet wel een doel dienen. Het doel is in
onze ogen het verhogen van de leefbaarheid van de binnen
stad. In dit geval vrezen wij echter dat met het weghalen
van alle parkeerplaatsen op de pleinen de leefbaarheid een
forse deuk zal oplopen. Uit de vele mail, die wij hebben
mogen ontvangen van bewoners in de buurt, maar ook zeker
van de middenstand uit de buurt, hebben wij begrepen dat
een aantal mensen zich ook gevestigd hebben met in het ach
terhoofd het Masterplan van 1997.
Mijn vraag is hierbij, als ondernemers zich nou gevestigd
hebben in deze omgeving gebaseerd op het Masterplan en de
toezeggingen die in het verleden gedaan zijn, hoe groot is
dan de kans dat een schadeclaim gehonoreerd wordtOf hoe
groot schat de wethouder de kans in dat de gemeente een
schadeclaim voor de kiezen krijgt?