Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04 ons op het belang daarvan. Wij zijn ons ervan bewust dat die mogelijkheid minder wordt, dat de afstand groter wordt en de druk op de Eewal toeneemtMaar het wordt met het tijdelijk behoud van de parkeerplekken op het Gouverneurs- plein niet helemaal onmogelijk. De PvdA-fractie wil ook in woners en bezoekers van deze stad er steeds meer van bewust maken dat de prachtige binnenstad straks op een redelijk loopafstand van parkeergarages bereikbaar is. Maar, en dat is duidelijk, met de steeds meer toenemende automobiliteit zal die oude binnenstad zich minder blijven lenen om met de auto dicht in de buurt van een winkel te parkeren. Wij ver wachten van het autovrije plein in de toekomst een economi sche aantrekkingskracht en een historische meerwaarde die het winkelen van de bezoekers nog aantrekkelijker maakt. Dat komt ook weer ten goede van de middenstand. (De heer Jacobse (NLP)Ik hoor u steeds spreken over op redelijke loopafstandHeeft u het dan over Friese begrip pen of heeft u het dan over westerse begrippenVoor wes terse begrippen is het een heel redelijk, zeg maar kenbaar begrip. Mensen in Amsterdam weten dat. In Friesland is het consumentengedrag even iets anders. Daar zijn de openbaar vervoersverbindingen veel minder en voor de regio betekent het dat vrijwel iedereen aangewezen is op het eigen ver voer. En dat zal alleen maar meer worden. Ik wil graag weten van de PvdA-fractie of het de bedoeling is dat die mensen niet meer naar Leeuwarden komen.) Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar op de lange ter mijn voorzie ik niet hoe het anders moet in onze oude bin nenstad. Nu kan er op de Nieuwestad ook al minder gepar keerd worden. Voor die bereikbaarheid zijn we parkeergara ges aan het ontwikkelen, waardoor het mogelijk blijft om te parkeren en te winkelen. Maar dat zal - en ik ben een van die mensen die even snel met de auto naar de winkels ging - in de toekomst niet zo blijven, daar moeten de mensen zich bewuster van worden. Het onderwerp dat wij nu behandelen was haast wel twee com missievergaderingen waard geweest en ik wil dan ook nu puntsgewijs een aantal korte opmerkingen maken en vragen stellen. - Wij willen dat er bij dit plan nog eens goed gekeken wordt naar de invalidenparkeerplaatsen. - Voor het Stadhouderlijk Hof vraag ik het college nogmaals na te gaan of parkeren achter het Hof mogelijk is door een toegang te realiseren voor het Vredeman De Vrieshek. - Ik zou graag willen oproepen om goed te benutten de par- keermogelijkheden die er wellicht nog zijn op het Heren- walt j e - Natuurlijk moeten er mogelijkheden zijn voor laden en lossen - Het groen in dit plan vinden wij karig en wij willen dan ook graag meer groen. We hebben begrepen dat het college Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04 kapvergunningen heeft aangevraagd, maar wij willen toch vragen om voor het kappen nog eens goed te kijken of in derdaad de wortels de reden zijn om de bomen te hakken. - De PvdA wil het college en de commissie nog eens oproepen om in de commissie over de inrichting van de verlichting en het meubilair te praten. - Ik heb begrepen dat het college zelf afziet van eigen parkeervoorzieningen. Ik vind het sympathiek, maar dat moet ook volgehouden worden. Niet volgend jaar wel wat vergunninkjes verstrekken, ook niet voor al die belang rijke mensen die op bezoek komen. (De heer Feddema (WD) Mij valt het volgende op. Het col lege ziet: af van eigen plaatsen, dat zijn er zes of zeven. Denkt u niet dat het Stadhuis een verkeersaantrekkende wer king heeft met al die bezoekers? Moet de gemeente niet net als bedrijven verplicht worden om parkeervoorzieningen te realiseren in de directe omgeving of in ieder geval in te kopen? Het gaat niet alleen om de eigen auto's van de wet houders Daar verwacht ik hetzelfde gedrag dus ook van. Wij zijn voor een autovrij Raadhuisplein en Hofplein m.u.v. trouwauto's en invaliden. Wij willen nu tijdelijk parkeren op het Gouverneursplein behouden en later een beslissing nemen of het definitieve parkeerplaatsen blijven en nog maals kijken naar de parkeermogelijkheid voor achter het Hof De PvdA-fractie begrijpt dat zij een aantal ondernemers niet met haar standpunt kan overtuigen. Ik heb aangegeven vanuit welke visie en achtergrond de PvdA-fractie tot haar standpunt is gekomen. Het is niet alleen historisch ingege ven, maar ook economische overwegingen hebben een rol ge speeld, hoewel dat op dit ogenblik misschien niet voor ie dereen zichtbaar is. De heer Kalsbeek (SP)Op zich is een uitgangspunt voor de SP-fractie dat de binnenstad van Leeuwarden autoluw zou moeten zijn, het liefst autovrijMaar het autoluw maken van de binnenstad moet wel een doel dienen. Het doel is in onze ogen het verhogen van de leefbaarheid van de binnen stad. In dit geval vrezen wij echter dat met het weghalen van alle parkeerplaatsen op de pleinen de leefbaarheid een forse deuk zal oplopen. Uit de vele mail, die wij hebben mogen ontvangen van bewoners in de buurt, maar ook zeker van de middenstand uit de buurt, hebben wij begrepen dat een aantal mensen zich ook gevestigd hebben met in het ach terhoofd het Masterplan van 1997. Mijn vraag is hierbij, als ondernemers zich nou gevestigd hebben in deze omgeving gebaseerd op het Masterplan en de toezeggingen die in het verleden gedaan zijn, hoe groot is dan de kans dat een schadeclaim gehonoreerd wordtOf hoe groot schat de wethouder de kans in dat de gemeente een schadeclaim voor de kiezen krijgt?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 10