Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04
toch niet zo zijn dat als je het hebt over het inrichten
van het plein je tegelijkertijd even het parkeren meeneemt
of er parkeerplaatsen afhaalt.)
Dat heeft natuurlijk wel met de inrichting van het plan te
maken. U valt steeds terug op het Masterplan van '97, maar
de ontwikkelingen van het Stadhuis en dat de Hoofdwacht er
bij betrokken zou worden waren toen nog niet te voorzien.
(De heer Feddema (WD) Wat heeft dat nu te maken met het
parkeren.
Dat heeft daar natuurlijk veel mee te maken. Als je op zo'n
plein zo'n prachtig gebouw neerzet met die functie, wil je
dat plein ook mooi inrichten. U heeft ook aangegeven dat u
meteen de Eewal daarbij wilt betrekken.
(De heer Feddema (WD) Graag. Maar dat is iets heel anders.
Dan gaat het over de inrichting. En waar ik bezwaar tegen
maak, is dat u suggereert dat het Stadhuis en de Hoofdwacht
er de oorzaak van zijn dat we plotseling die auto daar niet
meer kunnen gebruiken. Ik zie ook dat het een mooie omge
ving is. Maar wat hebben we aan een mooie omgeving die dood
is.
Ik vind u wel een erg zwart scenario voorspiegelen. Ik denk
dat de levendigheid echt ten zeerste zal toenemen en de
bloemist en de catering en de Italiaanse zaak zullen zeker
niet minder klandizie krijgen. Het zal gewoon drukker wor
den
We moeten trouwens ook maar eens van het idee af dat alle
klanten van de binnenstadwinkeliers met de auto komen.
De fietsers zijn degene die in grote getale de binnenstad
aandoen
(Mevrouw Dolstra (LL)Ik hoor het meerdere keren dat die
levendigheid er komt en dat je meer activiteiten hebt op de
pleinen. Nou hebben we dat Zaailand en dat wordt straks
voor de helft volgebouwd, omdat juist niemand op die plei
nen komt
U loopt wel op de zaken vooruit, daar is nog niets over be
sloten.
(Mevrouw Dolstra (LL)Ik wil graag van u horen waaraan u
denkt bij de levendigheid op die pleinen, hoe moet dat er
uitzien
Ik wil wel van u weten of levendigheid er uit bestaat dat
daar auto's geparkeerd staan. U kunt er van op aan dat als
het hele Stadhuis weer in functie is en daar weer veel men
sen werken dat zeker de levendigheid ten goede zal komen.
In dit plan is ruimte om op een ordelijke manier de fiets
kwijt te kunnen. Voor gasten van de beide hotels in dit
plangebied die met auto komen is het wat verder lopen naar
een parkeergarage, maar het blijft op loopafstand. Laden en
lossen blijft trouwens mogelijk.
We spreken over het vervallen van 2 0 parkeerplaatsen op
korte termijn en van 35 parkeerplaatsen wanneer de parkeer
garage aan het Olderhoofsterkerkhof gerealiseerd is. Deze
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04
parkeergarage heeft meer dan voldoende capaciteit om dit
verlies op te vangen. Daarom zijn we destijds ook akkoord
gegaan met 520 parkeerplaatsen, juist om auto's van het
maaiveld weg te krijgen.
In 1997, toen er sprake was van de parkeergarage onder het
Oldehoofsterkerkhof hadden wij het alleen nog maar over 25 0
of 3 00 plaatsen. Wij als PAL/GL-fractie zijn akkoord gegaan
met een grotere capaciteit, juist om ook auto's van het
maaiveld weg te krijgen.
Op piekuren op donderdavond of op zaterdagmiddag is er mis
schien geen parkeerplaats in de garages vrij
In de vergadering van de commissie Stadsontwikkeling heeft
mijn partij al aangegeven dat een markeerpunt met een ver
wijzing naar het ontstaan van Leeuwarden op zijn plaats is
op de as van de beide Hoogstraten. We gaan er vanuit dat
het college bij de uitvoering dit verzoek meeneemt. Maar
misschien is het toch ook verstandig om de hele inrichting
met alle armaturen nog eens terug te laten komen, want ik
weet niet of iedereen wel zo gelukkig is met die hele mo
derne straatverlichting en dat soort zaken.
We hebben uiteraard moties gekregen, amendementen van de
WD-fractie. Wat betreft het eerste amendement van de WD-
fractie kunnen wij met de overweging bij punt 5 en daardoor
ook met punt 2 van het besluit wel instemmen. Dat gaat over
de toegankelijkheid van de minder validen en 4 volwaardige
invalidenparkeerplaatsen. Wij vinden het een beetje ge
plaatst in een verkeerde motie.
Ik wil nog even reageren op de motie van de CDA-fractie. Ik
denk niet dat wij daarin meegaan. Ik vind het toch een
beetje een doekje voor het bloeden.
De heer Jacobse (NLP) Ik hoor de PvdA-fractie zeggen 'op
redelijke loopafstand'En ik hoor de CDA-fractie zeggen
'we willen dat de mensen weten...' Maar zo werkt het niet in
de praktijk. Je kunt wel willen dat consumenten zich op een
bepaalde manier gedragen, maar daarom doen ze dat nog niet.
Het heeft zijn eigen dynamiek. En helaas is het zo dat veel
mensen zich laten leiden door het gemak, zeker in deze
drukke tijden. Dat betekent dat mensen het liefst hun bood
schappen op een makkelijk bereikbare plaats in de auto kun
nen laden, om dan weer snel weg te kunnen gaan. Zo is het
nu eenmaal of je het wil of niet.
Mevrouw Koster (CDA)Vindt u het dan niet tijd om als ge
meentebestuur daarin te sturen, zeggen dat wij dat in Leeu
warden anders willen. Wij willen die mooie historische bin
nenstad handhaven.)
Jawel, maar ik ben niet zo naïef om vervolgens te gaan den
ken dat die consument dat ook gaat doen. Ik ben wel zo re-
eel dat ik denk dat die mensen vervolgens ergens gaan win-