Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04 toch niet zo zijn dat als je het hebt over het inrichten van het plein je tegelijkertijd even het parkeren meeneemt of er parkeerplaatsen afhaalt.) Dat heeft natuurlijk wel met de inrichting van het plan te maken. U valt steeds terug op het Masterplan van '97, maar de ontwikkelingen van het Stadhuis en dat de Hoofdwacht er bij betrokken zou worden waren toen nog niet te voorzien. (De heer Feddema (WD) Wat heeft dat nu te maken met het parkeren. Dat heeft daar natuurlijk veel mee te maken. Als je op zo'n plein zo'n prachtig gebouw neerzet met die functie, wil je dat plein ook mooi inrichten. U heeft ook aangegeven dat u meteen de Eewal daarbij wilt betrekken. (De heer Feddema (WD) Graag. Maar dat is iets heel anders. Dan gaat het over de inrichting. En waar ik bezwaar tegen maak, is dat u suggereert dat het Stadhuis en de Hoofdwacht er de oorzaak van zijn dat we plotseling die auto daar niet meer kunnen gebruiken. Ik zie ook dat het een mooie omge ving is. Maar wat hebben we aan een mooie omgeving die dood is. Ik vind u wel een erg zwart scenario voorspiegelen. Ik denk dat de levendigheid echt ten zeerste zal toenemen en de bloemist en de catering en de Italiaanse zaak zullen zeker niet minder klandizie krijgen. Het zal gewoon drukker wor den We moeten trouwens ook maar eens van het idee af dat alle klanten van de binnenstadwinkeliers met de auto komen. De fietsers zijn degene die in grote getale de binnenstad aandoen (Mevrouw Dolstra (LL)Ik hoor het meerdere keren dat die levendigheid er komt en dat je meer activiteiten hebt op de pleinen. Nou hebben we dat Zaailand en dat wordt straks voor de helft volgebouwd, omdat juist niemand op die plei nen komt U loopt wel op de zaken vooruit, daar is nog niets over be sloten. (Mevrouw Dolstra (LL)Ik wil graag van u horen waaraan u denkt bij de levendigheid op die pleinen, hoe moet dat er uitzien Ik wil wel van u weten of levendigheid er uit bestaat dat daar auto's geparkeerd staan. U kunt er van op aan dat als het hele Stadhuis weer in functie is en daar weer veel men sen werken dat zeker de levendigheid ten goede zal komen. In dit plan is ruimte om op een ordelijke manier de fiets kwijt te kunnen. Voor gasten van de beide hotels in dit plangebied die met auto komen is het wat verder lopen naar een parkeergarage, maar het blijft op loopafstand. Laden en lossen blijft trouwens mogelijk. We spreken over het vervallen van 2 0 parkeerplaatsen op korte termijn en van 35 parkeerplaatsen wanneer de parkeer garage aan het Olderhoofsterkerkhof gerealiseerd is. Deze Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04 parkeergarage heeft meer dan voldoende capaciteit om dit verlies op te vangen. Daarom zijn we destijds ook akkoord gegaan met 520 parkeerplaatsen, juist om auto's van het maaiveld weg te krijgen. In 1997, toen er sprake was van de parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof hadden wij het alleen nog maar over 25 0 of 3 00 plaatsen. Wij als PAL/GL-fractie zijn akkoord gegaan met een grotere capaciteit, juist om ook auto's van het maaiveld weg te krijgen. Op piekuren op donderdavond of op zaterdagmiddag is er mis schien geen parkeerplaats in de garages vrij In de vergadering van de commissie Stadsontwikkeling heeft mijn partij al aangegeven dat een markeerpunt met een ver wijzing naar het ontstaan van Leeuwarden op zijn plaats is op de as van de beide Hoogstraten. We gaan er vanuit dat het college bij de uitvoering dit verzoek meeneemt. Maar misschien is het toch ook verstandig om de hele inrichting met alle armaturen nog eens terug te laten komen, want ik weet niet of iedereen wel zo gelukkig is met die hele mo derne straatverlichting en dat soort zaken. We hebben uiteraard moties gekregen, amendementen van de WD-fractie. Wat betreft het eerste amendement van de WD- fractie kunnen wij met de overweging bij punt 5 en daardoor ook met punt 2 van het besluit wel instemmen. Dat gaat over de toegankelijkheid van de minder validen en 4 volwaardige invalidenparkeerplaatsen. Wij vinden het een beetje ge plaatst in een verkeerde motie. Ik wil nog even reageren op de motie van de CDA-fractie. Ik denk niet dat wij daarin meegaan. Ik vind het toch een beetje een doekje voor het bloeden. De heer Jacobse (NLP) Ik hoor de PvdA-fractie zeggen 'op redelijke loopafstand'En ik hoor de CDA-fractie zeggen 'we willen dat de mensen weten...' Maar zo werkt het niet in de praktijk. Je kunt wel willen dat consumenten zich op een bepaalde manier gedragen, maar daarom doen ze dat nog niet. Het heeft zijn eigen dynamiek. En helaas is het zo dat veel mensen zich laten leiden door het gemak, zeker in deze drukke tijden. Dat betekent dat mensen het liefst hun bood schappen op een makkelijk bereikbare plaats in de auto kun nen laden, om dan weer snel weg te kunnen gaan. Zo is het nu eenmaal of je het wil of niet. Mevrouw Koster (CDA)Vindt u het dan niet tijd om als ge meentebestuur daarin te sturen, zeggen dat wij dat in Leeu warden anders willen. Wij willen die mooie historische bin nenstad handhaven.) Jawel, maar ik ben niet zo naïef om vervolgens te gaan den ken dat die consument dat ook gaat doen. Ik ben wel zo re- eel dat ik denk dat die mensen vervolgens ergens gaan win-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 13