Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04 kelen waar ze dat gemak wel hebben en dat is dan niet onze binnenstad. En ik heb hier jaren op gestudeerd. (Mevrouw Koster (CDA)Ik vraag me af waarom het in andere steden wel kan. Waarom zou dat in Leeuwarden anders zijn. Als ik in Groningen ben moet ik aan de rand van de stad parkeren en naar de binnenstad lopen. Waarom zijn Leeuwar ders anders?) Je moet je goed realiseren dat de bereikbaarheid van Gro ningen lange tijd een probleem is geweest voor de onderne mers in Groningen en dat het heel veel werkgelegenheid heeft gekost. Dat heeft ook te maken met de bereikbaarheid met het openbaar vervoer, de bevolkingsdichtheid en ui teraard wat voor soort werkgelegenheid je wilt. Op het mo ment dat je van Leeuwarden een horecastad wilt maken, is er geen enkel probleem, dan kunt u doorgaan op de weg zoals u het wilt. Ondernemers in de binnenstad hebben als nadeel dat ze hoge re lasten hebben vanwege hogere exploitatiekosten, dure plaatsen op a-locaties. Wanneer je ook nog de bereikbaar heid en de parkeerfaciliteiten bemoeilijkt verschuift het gedrag van de consument en verdwijnt er meer koopkracht naar de periferie. Voor die partijen die altijd geschreven hebben dat de binnenstad de parel van Leeuwarden is, dat betekent dat je daar zuinig op moet zijn. Dat heeft Riet Bakker ook heel nadrukkelijk gezegd. Daar moet de economi sche bedrijvigheid plaatsvinden. Als de bedrijven uit de binnenstad verdwijnen naar de periferie komen die plaatsen leeg en de enige functie die daarin kan is horeca. Als u dat wilt, moet u dat gewoon zeggen. U moet dit niet via slinkse wegen proberen te realiseren. Want dat is niet re- eel en niet in lijn met dat wat u zegt. Bij de evaluatie van PDV/GDV is uit onderzoek gebleken dat koopkracht van de binnenstad afnam. Dat verbaast dus niemand, maar ik verwacht dan wel als reactie dat het col lege er alles aan zal doen om in deze magere tijden juist de economische binding van de regio en de buitenwijken met de binnenstad te vergroten. Dat doet ze niet en dat is jam mer. Jammer voor de werkgelegenheid en jammer voor de bin nenstad. De heer Elzinga (D66)Volgens de Leeuwarder Courant hebben de ondernemers last van koudwatervrees. Nu is een stukje schrijven gemakkelijker dan een verantwoord besluit nemen, vooral als er nogal wat uiteenlopende belangen in het ge ding zijn. Ons uitgangspunt is helder. Wij willen minder metalen levendigheid en meer menselijke levendigheid. Van daar dat we geen problemen hebben met het parkeerplaatsen vrij zijn van het Raadhuisplein en het Hofplein, maar zien we voor het Gouverneursplein toch ruimte voor kort parke ren. Dit laatste niet alleen in de overgangsperiode, maar ook op langere termijn. Ondernemers hebben meerdere malen via mail laten weten dat bij ondernemen parkeren hoort. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004 (Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Ik vind iets heel vreemd. D66 heeft ons meerdere keren verweten dat PAL/GL het autoverkeer in de binnenstad zouden stimuleren. Het verbaast me dat de D66-fractie de WD motie ondertekend heeft. Dat moet u even uitleggenU stimuleert daar behoor lijk het verkeer in de binnenstad mee.) Daar kom ik zo even op terug. Bij ondernemen hoort parkeren. Daar kunnen wij ons niet al tijd in vinden. Ik neem aan dat mensen naar een restaurant gaan vanwege de keuken en niet omdat je daar voor de deur kunt parkeren. Zo ook voor andere zaken. Voor het Stadhou derlijk Hof wil ik een uitzondering maken. Daar kan ik me bij benodigde parkeerplaatsen wel iets voorstellen. In een aantal gevallen kun je ook creatiever zijn. Van een 4 ster renhotel mag je verwachten dat ze tot een uur of elf savonds de auto van de gasten naar een parkeergarage bren gen. Uiteraard moeten die parkeergarages wel open zijn. Ik geef toe dat het ietwat kostenverhogend is, maar ook dat soort oplossingen moeten we niet terzijde schuiven. Dus we zijn het niet ten alle tijde eens met de bewering dat bij ondernemen ook parkeren hoort Meer menselijke levendigheid. Wij denken dat parkeer plaatsen vrije pleinen de aantrekkelijkheid van een rondje De Weerd - St. Jacobsstraat verhoogt. Er zullen ook onder nemers van profiteren. Samengevat: Raadhuisplein en Hofplein wat ons betreft par keerplaats vrijGouverneursplein voor heel kort parkeren, structureelEewal voor vergunninghouders en veel ruimere opening van de parkeergarages Reagerend op Mevrouw Üiterwijk Winkel: het probleem is vooral dat er op dit moment, geen samenhang is met het par keerbeleid. Zoals ik nu schets hebben wij met de gedeelte lijke herinrichting geen problemen, maar in een aantal ge vallen zullen we tegemoet moeten komen aan de belangen van de ondernemers en daarbij hoort de ruimere openstelling van de garages. Dat willen wij wel geregeld zien. (Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Ik begrijp hieruit dat u uw handtekening terugtrekt, want hier gaat het ook wel over definitieve besluitvorming over de herinrichting van het Raadhuisplein en Hofplein. En niet alleen over het plein waar u het over heeft.) Dan moet ik daar zo nog even naar kijken. De essentie voor ons is dat je de herinrichting van de pleinen niet los kunt zien van een samenhangend parkeerbeleid en als het enigs zins kan willen wij die samenhang tot stand brengen. Mevrouw Dolstra (LL)Ik las in een oude Liwwarders een interview van Andries Veldman met de heer Krol over het college. Daarin heeft de heer Krol gezegd: "ach, wij doen maar wat". En als ik dan kijk naar de afwijking van het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 14