Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04
kelen waar ze dat gemak wel hebben en dat is dan niet onze
binnenstad. En ik heb hier jaren op gestudeerd.
(Mevrouw Koster (CDA)Ik vraag me af waarom het in andere
steden wel kan. Waarom zou dat in Leeuwarden anders zijn.
Als ik in Groningen ben moet ik aan de rand van de stad
parkeren en naar de binnenstad lopen. Waarom zijn Leeuwar
ders anders?)
Je moet je goed realiseren dat de bereikbaarheid van Gro
ningen lange tijd een probleem is geweest voor de onderne
mers in Groningen en dat het heel veel werkgelegenheid
heeft gekost. Dat heeft ook te maken met de bereikbaarheid
met het openbaar vervoer, de bevolkingsdichtheid en ui
teraard wat voor soort werkgelegenheid je wilt. Op het mo
ment dat je van Leeuwarden een horecastad wilt maken, is er
geen enkel probleem, dan kunt u doorgaan op de weg zoals u
het wilt.
Ondernemers in de binnenstad hebben als nadeel dat ze hoge
re lasten hebben vanwege hogere exploitatiekosten, dure
plaatsen op a-locaties. Wanneer je ook nog de bereikbaar
heid en de parkeerfaciliteiten bemoeilijkt verschuift het
gedrag van de consument en verdwijnt er meer koopkracht
naar de periferie. Voor die partijen die altijd geschreven
hebben dat de binnenstad de parel van Leeuwarden is, dat
betekent dat je daar zuinig op moet zijn. Dat heeft Riet
Bakker ook heel nadrukkelijk gezegd. Daar moet de economi
sche bedrijvigheid plaatsvinden. Als de bedrijven uit de
binnenstad verdwijnen naar de periferie komen die plaatsen
leeg en de enige functie die daarin kan is horeca. Als u
dat wilt, moet u dat gewoon zeggen. U moet dit niet via
slinkse wegen proberen te realiseren. Want dat is niet re-
eel en niet in lijn met dat wat u zegt.
Bij de evaluatie van PDV/GDV is uit onderzoek gebleken dat
koopkracht van de binnenstad afnam. Dat verbaast dus
niemand, maar ik verwacht dan wel als reactie dat het col
lege er alles aan zal doen om in deze magere tijden juist
de economische binding van de regio en de buitenwijken met
de binnenstad te vergroten. Dat doet ze niet en dat is jam
mer. Jammer voor de werkgelegenheid en jammer voor de bin
nenstad.
De heer Elzinga (D66)Volgens de Leeuwarder Courant hebben
de ondernemers last van koudwatervrees. Nu is een stukje
schrijven gemakkelijker dan een verantwoord besluit nemen,
vooral als er nogal wat uiteenlopende belangen in het ge
ding zijn. Ons uitgangspunt is helder. Wij willen minder
metalen levendigheid en meer menselijke levendigheid. Van
daar dat we geen problemen hebben met het parkeerplaatsen
vrij zijn van het Raadhuisplein en het Hofplein, maar zien
we voor het Gouverneursplein toch ruimte voor kort parke
ren. Dit laatste niet alleen in de overgangsperiode, maar
ook op langere termijn. Ondernemers hebben meerdere malen
via mail laten weten dat bij ondernemen parkeren hoort.
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004
(Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Ik vind iets heel
vreemd. D66 heeft ons meerdere keren verweten dat PAL/GL
het autoverkeer in de binnenstad zouden stimuleren. Het
verbaast me dat de D66-fractie de WD motie ondertekend
heeft. Dat moet u even uitleggenU stimuleert daar behoor
lijk het verkeer in de binnenstad mee.)
Daar kom ik zo even op terug.
Bij ondernemen hoort parkeren. Daar kunnen wij ons niet al
tijd in vinden. Ik neem aan dat mensen naar een restaurant
gaan vanwege de keuken en niet omdat je daar voor de deur
kunt parkeren. Zo ook voor andere zaken. Voor het Stadhou
derlijk Hof wil ik een uitzondering maken. Daar kan ik me
bij benodigde parkeerplaatsen wel iets voorstellen. In een
aantal gevallen kun je ook creatiever zijn. Van een 4 ster
renhotel mag je verwachten dat ze tot een uur of elf
savonds de auto van de gasten naar een parkeergarage bren
gen. Uiteraard moeten die parkeergarages wel open zijn. Ik
geef toe dat het ietwat kostenverhogend is, maar ook dat
soort oplossingen moeten we niet terzijde schuiven. Dus we
zijn het niet ten alle tijde eens met de bewering dat bij
ondernemen ook parkeren hoort
Meer menselijke levendigheid. Wij denken dat parkeer
plaatsen vrije pleinen de aantrekkelijkheid van een rondje
De Weerd - St. Jacobsstraat verhoogt. Er zullen ook onder
nemers van profiteren.
Samengevat: Raadhuisplein en Hofplein wat ons betreft par
keerplaats vrijGouverneursplein voor heel kort parkeren,
structureelEewal voor vergunninghouders en veel ruimere
opening van de parkeergarages
Reagerend op Mevrouw Üiterwijk Winkel: het probleem is
vooral dat er op dit moment, geen samenhang is met het par
keerbeleid. Zoals ik nu schets hebben wij met de gedeelte
lijke herinrichting geen problemen, maar in een aantal ge
vallen zullen we tegemoet moeten komen aan de belangen van
de ondernemers en daarbij hoort de ruimere openstelling van
de garages. Dat willen wij wel geregeld zien.
(Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Ik begrijp hieruit dat
u uw handtekening terugtrekt, want hier gaat het ook wel
over definitieve besluitvorming over de herinrichting van
het Raadhuisplein en Hofplein. En niet alleen over het
plein waar u het over heeft.)
Dan moet ik daar zo nog even naar kijken. De essentie voor
ons is dat je de herinrichting van de pleinen niet los kunt
zien van een samenhangend parkeerbeleid en als het enigs
zins kan willen wij die samenhang tot stand brengen.
Mevrouw Dolstra (LL)Ik las in een oude Liwwarders een
interview van Andries Veldman met de heer Krol over het
college. Daarin heeft de heer Krol gezegd: "ach, wij doen
maar wat". En als ik dan kijk naar de afwijking van het