Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004 Masterplan '97 dan denk ik: ze doen maar wat. In de commis sie hebben wij al aangegeven het niet eens te zijn met het verdwijnen van die parkeerplaatsen. Aan alle kanten wordt hier gepraat over de historische omgeving en dat het mooier is zonder blik en dat het levendiger wordt, maar ik vind dat nog steeds geen gegronde reden om alle parkeerplaatsen te laten verdwijnen. In de commissie heb ik ook al gezegd: autovrij, maak er een schilderij van en doe er een lijstje om. Op deze manier maak je er een openlucht museum van. Willen wij van de oude binnenstad nou een openluchtmuseum maken, dat ontoegankelijk is voor mensen die slecht ter been zijn en klanten voor de ondernemers, kunnen er ook niet meer komen. Wij vinden schoonheid niet synoniem met blikvrijDat is voor ons geen reden om het autovrij te ma ken. Ook de parkeergelden, die daar nu geind worden, moeten meegenomen worden, zeker zolang de Oldehove garage nog niet klaar is. Net werd ook de levendigheid op de pleinen genoemd. Zonder blik is dat allemaal levendig? Dat zit mij toch wel dwars. Het is toch wel de reden dat het Zaailand straks volgebouwd wordt, omdat het zo kaal is en er niemand komt. Ik denk je hier zo meteen hetzelfde probleem hebt. Dat door het leeg halen, het verwijderen van dat blik, ook deze pleinen kaal zullen worden. Het wordt een spookstad. Zo duidelijk is het wel Wat hier eerder gezegd is, dat mensen dus naar ander re gio's trekken om daar hun shopping te doen, dat klopt. Ik vrees inderdaad ook voor het verdwijnen van de ondernemers uit de binnenstad. De Nieuwestad is al vrij van verkeer, de pleinen zijn al vrij van verkeer, er zijn al veel parkeer plaatsen verdwenen van de Voorstreek. Zo meteen de hele Voorstreek nog eens auto vrij. Wat heb je dan nog in Leeu warden te zoeken als je alleen nog maar vanaf het Oldehoof- sterkerkhof of het Hoeksterend of de Klanderij de binnen stad in kunt komen. Want daar gaat het wel heen. En ik denk niet dat Leeuwarden er dan leuker op wordt Het is duidelijk wat onze reden is om de motie van de WD- fractie te ondersteunen. De hear Posthumus FNP)Wy binne it hjir folslein mei it kolleezje iensDe trije pleinen binne de pronkkeamer fan de haadstêd fan Fryslan en dat sette je net fol mei auto's. Ek stimme wy yn mei it brief fan Aed Lewwert en yn it by- sünder ek mei it idee om op in sintraal punt in ferwizing te meitsjen nei in fandalisme-bestendich byld oan it begjin fan de stêd Ljouwert. Wat it parkearen oanbelanget, it kolleezje jout oan om oant de realisaasje fan de parkeargaraazje noch gelegenheid op it Gouverneursplein te bieden. En foar de düdlikheid, wy prate hjir oer parkearfrij en net oer folslein autofrij Blad 2 9 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04 want minsken kinne altyd noch lade en losse. Troustoeten, taksy's, minsken dy gau efkes wat ophelje moatte en oare saken bliuwe mooglik. (De heer Feddema (WD) Wilt u voor het laden en lossen in dit gehiedje een ander regime dan voor de rest van de stad? Dan is het geregeld dat u dus een afwijking wilt maken.) Ik miende dochs yn de stikken lézen te hawwen dat it kol leezje lade en losse noch wol tastean woe en oars moat de wethalder it mar sizze. Ik wol noch wol sizze, yn oanslüting op wat earder sein is, dat it kolleezje en de rie wol konsekwint wêze moatte. Dus wy sille dan ek in stikje fierder rinne moatte. De moasjes dy't yntsjinne binne, dér hawwe wy gjin ferlet fan, miskien kom ik dér yn twadde ynstansje noch op werom. Schorsing en heropening. De Voorzitter schorst de vergadering om 2 0.55 uur. De Voorzitter heropent de vergadering om 21.05 uur. De heer Krol (weth.Ik zal trachten uit te leggen op grond waarvan het college dit voorstel heeft gedaan. Dat heb ik ook getracht in de commissie te doen en ik zal dat in verkorte vorm herhalen. Het gaat hier om de botsing van twee opvattingen die beide respect verdienen, maar waartussen toch gekozen zal moeten worden. Het gaat om aan de ene kant de opvatting de pleinen historisch verantwoord in te richten in relatie tot de om geving met "de kennelijke bedoeling meer mensen te trekken voor de binnenstad, de binnenstad aantrekkelijker te maken, de binnenstad levendig te maken en een wervend gebied te creëren. De andere kant is de opvatting als je dat doet zonder parkeerplaatsen, dan zou het zo kunnen zijn dat de middenstand omzeep wordt geholpen. Dat is de botsing van de opvattingen die hier vanavond heel treffend naar voren komt Ook in het college is op basis van deze uitgangspunten ge sproken. Wij hebben gekozen voor het plan, zoals het hier ligt. Waarom dat op dit moment te doen. Wij hebben eind 2 0 03 gesproken over het plan Binnenstad-Nieuwestad en daar in stond heel nadrukkelijk de herinrichting van de pleinen omgeving Stadhuis in 2004. Vervolgens is er de planning van de raad, die erop aan dringt om in 2 0 05 daaraanvolgend Eewal en Wortelhaven te doen en vervolgens is halverwege 2006, dat is de planning, het Oldehoofsterkerkhof klaar. Daarmee heb je een logische planning m.b.t. de herinrichting en het parkeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 15