Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004
Masterplan '97 dan denk ik: ze doen maar wat. In de commis
sie hebben wij al aangegeven het niet eens te zijn met het
verdwijnen van die parkeerplaatsen. Aan alle kanten wordt
hier gepraat over de historische omgeving en dat het mooier
is zonder blik en dat het levendiger wordt, maar ik vind
dat nog steeds geen gegronde reden om alle parkeerplaatsen
te laten verdwijnen. In de commissie heb ik ook al gezegd:
autovrij, maak er een schilderij van en doe er een lijstje
om. Op deze manier maak je er een openlucht museum van.
Willen wij van de oude binnenstad nou een openluchtmuseum
maken, dat ontoegankelijk is voor mensen die slecht ter
been zijn en klanten voor de ondernemers, kunnen er ook
niet meer komen. Wij vinden schoonheid niet synoniem met
blikvrijDat is voor ons geen reden om het autovrij te ma
ken. Ook de parkeergelden, die daar nu geind worden, moeten
meegenomen worden, zeker zolang de Oldehove garage nog niet
klaar is.
Net werd ook de levendigheid op de pleinen genoemd. Zonder
blik is dat allemaal levendig? Dat zit mij toch wel dwars.
Het is toch wel de reden dat het Zaailand straks volgebouwd
wordt, omdat het zo kaal is en er niemand komt. Ik denk je
hier zo meteen hetzelfde probleem hebt. Dat door het leeg
halen, het verwijderen van dat blik, ook deze pleinen kaal
zullen worden. Het wordt een spookstad. Zo duidelijk is het
wel
Wat hier eerder gezegd is, dat mensen dus naar ander re
gio's trekken om daar hun shopping te doen, dat klopt. Ik
vrees inderdaad ook voor het verdwijnen van de ondernemers
uit de binnenstad. De Nieuwestad is al vrij van verkeer, de
pleinen zijn al vrij van verkeer, er zijn al veel parkeer
plaatsen verdwenen van de Voorstreek. Zo meteen de hele
Voorstreek nog eens auto vrij. Wat heb je dan nog in Leeu
warden te zoeken als je alleen nog maar vanaf het Oldehoof-
sterkerkhof of het Hoeksterend of de Klanderij de binnen
stad in kunt komen. Want daar gaat het wel heen. En ik denk
niet dat Leeuwarden er dan leuker op wordt
Het is duidelijk wat onze reden is om de motie van de WD-
fractie te ondersteunen.
De hear Posthumus FNP)Wy binne it hjir folslein mei it
kolleezje iensDe trije pleinen binne de pronkkeamer fan
de haadstêd fan Fryslan en dat sette je net fol mei auto's.
Ek stimme wy yn mei it brief fan Aed Lewwert en yn it by-
sünder ek mei it idee om op in sintraal punt in ferwizing
te meitsjen nei in fandalisme-bestendich byld oan it begjin
fan de stêd Ljouwert.
Wat it parkearen oanbelanget, it kolleezje jout oan om oant
de realisaasje fan de parkeargaraazje noch gelegenheid op
it Gouverneursplein te bieden. En foar de düdlikheid, wy
prate hjir oer parkearfrij en net oer folslein autofrij
Blad 2 9
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04
want minsken kinne altyd noch lade en losse. Troustoeten,
taksy's, minsken dy gau efkes wat ophelje moatte en oare
saken bliuwe mooglik.
(De heer Feddema (WD) Wilt u voor het laden en lossen in
dit gehiedje een ander regime dan voor de rest van de stad?
Dan is het geregeld dat u dus een afwijking wilt maken.)
Ik miende dochs yn de stikken lézen te hawwen dat it kol
leezje lade en losse noch wol tastean woe en oars moat de
wethalder it mar sizze.
Ik wol noch wol sizze, yn oanslüting op wat earder sein is,
dat it kolleezje en de rie wol konsekwint wêze moatte. Dus
wy sille dan ek in stikje fierder rinne moatte.
De moasjes dy't yntsjinne binne, dér hawwe wy gjin ferlet
fan, miskien kom ik dér yn twadde ynstansje noch op werom.
Schorsing en heropening.
De Voorzitter schorst de vergadering om 2 0.55 uur.
De Voorzitter heropent de vergadering om 21.05 uur.
De heer Krol (weth.Ik zal trachten uit te leggen op
grond waarvan het college dit voorstel heeft gedaan. Dat
heb ik ook getracht in de commissie te doen en ik zal dat
in verkorte vorm herhalen.
Het gaat hier om de botsing van twee opvattingen die beide
respect verdienen, maar waartussen toch gekozen zal moeten
worden. Het gaat om aan de ene kant de opvatting de pleinen
historisch verantwoord in te richten in relatie tot de om
geving met "de kennelijke bedoeling meer mensen te trekken
voor de binnenstad, de binnenstad aantrekkelijker te maken,
de binnenstad levendig te maken en een wervend gebied te
creëren. De andere kant is de opvatting als je dat doet
zonder parkeerplaatsen, dan zou het zo kunnen zijn dat de
middenstand omzeep wordt geholpen. Dat is de botsing van de
opvattingen die hier vanavond heel treffend naar voren
komt
Ook in het college is op basis van deze uitgangspunten ge
sproken. Wij hebben gekozen voor het plan, zoals het hier
ligt. Waarom dat op dit moment te doen. Wij hebben eind
2 0 03 gesproken over het plan Binnenstad-Nieuwestad en daar
in stond heel nadrukkelijk de herinrichting van de pleinen
omgeving Stadhuis in 2004.
Vervolgens is er de planning van de raad, die erop aan
dringt om in 2 0 05 daaraanvolgend Eewal en Wortelhaven te
doen en vervolgens is halverwege 2006, dat is de planning,
het Oldehoofsterkerkhof klaar. Daarmee heb je een logische
planning m.b.t. de herinrichting en het parkeren.