Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004 ters of vergelijkbare functionarissen via directe verkie zingen door de bevolking gekozen en het werkt daar ook. Voor de NLP is de vraag of de gekozen burgemeester er moet komen dan ook een gepasseerd station. Europa dwingt daar ook min of meer toe. Wel is voor ons van belang dat het stelsel consequent is in zijn werking en dat de invoering doordacht gebeurtEn daar hebben we vraagtekens bijHet moet allemaal snel en de verhoudingen tussen burgemeester, wethouders en raad zijn niet helder, consequent en door dacht. Gelet op dat feit achten we het nodig dat we meer tijd nemen voor die besluitvorming. Dat leidt er toe dat we die discussie willen voeren aan de hand van de volgende mo tie "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 22 maart 2004, behandelende "De gekozen burgemeester" overwegende - dat de regering op korte termijn tot een ingrijpende herziening van het bestuurlijk stelsel op lokaal ni veau wil komen door de invoering van een recht streeks gekozen burgemeester, - dat in de Hoofdlijnennotitie Gekozen Burgemeester een analyse van de problematiek aan welk een recht streeks gekozen burgemeester als antwoord een oplos sing moet bieden ontbreekt; - dat in de Hoofdlijnennotitie Gekozen Burgemeester stelsels worden geopperd welke niet consistent zijn, en welke niet op hun consequenties zijn beoordeeld; - dat de raad van Leeuwarden als direct belanghebbende streeft naar een goed doordacht en consistent beleid om te komen tot een rechtstreeks gekozen burgemees ter; dringt er bij de minister voor bestuurlijke vernieu wing en koninkrijksrelaties en de leden der Staten Ge neraal op aan om: niet overhaast tot invoering van een rechtstreeks gekozen burgemeester over te gaan, maar in overleg met de gemeenten, te komen tot een stelsel met een rechtstreeks gekozen burgemeester dat consistent en in de praktijd goed werkbaar is. En, indien dat noodzakelijk is, de grondwet zodanig te wijzigen dat deze variant mogelijk is; gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door de heer Jacobse namens de NLP en is medeondertekend door de heer Stoelinga namens de LL. Mevrouw Dikken (PvdA)De PvdA-fractie is niet op voorhand tegen de gekozen burgemeester, maar de huidige manier werkt Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004 slecht en is voor verbetering vatbaar. Wij vinden dat in de huidige werkwijze de rol van de commissaris van de koningin overbodig is. We vinden het niet nodig dat het kabinet een voordracht doet. Het referendum van nu tussen twee kandida ten werkt ook absoluut niet, zie Delfzijl, daar was het ge loof ik de laatste keer. Dat was absoluut geen succes. Dan wat betreft het voorstel van De GraafDaarin vinden we de positie van de wethouders slecht en de macht van de bur gemeester veel te groot. We voorzien ook een aantal proble men met het programma van de burgemeester, de programma's van de politieke partijen, daardoor ook met de collegevor ming en het raadsprogramma, dat eventueel ook nog mogelijk is. Een heel groot probleem is ook de onduidelijkheid over wie de baas wordt in de gemeente, de raad of de burgemees ter. De PvdA-fractie wil een discussie in de kamer op grond van de huidige situatie en hoe dat te verbeteren. Het lijkt ons prima dat burgers meer worden betrokken bij het open baar bestuur, maar of dat nu moet d.m.v. een gekozen burge meester vragen wij ons af We hebben een discussie gevoerd in de fractie en op dit mo ment kiezen wij voor de gekozen burgemeester door de raad zonder tussenkomst van de commissaris of het kabinet. Mevrouw Haitsma (CDA)Het kabinet is van plan om in 2006 de benoemde burgemeester in te ruilen voor een gekozen bur gemeester Voor ons heeft de minister niet helder gemaakt waarom dit voornemen tot een beter lokaal bestuur zal leiden. Een gedegen analyse daarover ontbreekt namelijk in de stuk ken van de minister. Wel vinden we dat de huidige procedure merkwaardige elemen ten bevat, zoals de voordracht van twee personen. Ook de mogelijkheid dat bewoners via een referendum hun voorkeur kunnen uitspreken voor een van de twee kandidaten is een wonderlijke regeling, daar een burgemeester niet veel be voegdheden heeft waarmee hij/zij zich kan profileren. Daar moeten we zeker vanaf Ook m.b.t. de verdere uitwerking van de plannen zien wij nog door een spiegel in raadselen. Heel veel zaken zijn nog discussiepunten zoals: - welke bevoegdheden krijgt de gekozen burgemeester, bij voorbeeld met betrekking tot collegevorming, benoeming wethouders - hoe wordt de verhouding tussen de gekozen raad en de ge kozen burgemeester; - blijft de raad het hoofd van de gemeente; - wie mag straks wie naar huis sturen. Verder lijkt ons een massaal ontslag van de zittende burge meesters wel erg drastisch. Door een motie van PvdA en CDA en gaat de minister op dat punt gelukkig over ver schillende varianten nadenken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 26