Blad 50
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004
ters of vergelijkbare functionarissen via directe verkie
zingen door de bevolking gekozen en het werkt daar ook.
Voor de NLP is de vraag of de gekozen burgemeester er moet
komen dan ook een gepasseerd station. Europa dwingt daar
ook min of meer toe. Wel is voor ons van belang dat het
stelsel consequent is in zijn werking en dat de invoering
doordacht gebeurtEn daar hebben we vraagtekens bijHet
moet allemaal snel en de verhoudingen tussen burgemeester,
wethouders en raad zijn niet helder, consequent en door
dacht. Gelet op dat feit achten we het nodig dat we meer
tijd nemen voor die besluitvorming. Dat leidt er toe dat we
die discussie willen voeren aan de hand van de volgende mo
tie
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 22 maart 2004,
behandelende "De gekozen burgemeester"
overwegende
- dat de regering op korte termijn tot een ingrijpende
herziening van het bestuurlijk stelsel op lokaal ni
veau wil komen door de invoering van een recht
streeks gekozen burgemeester,
- dat in de Hoofdlijnennotitie Gekozen Burgemeester
een analyse van de problematiek aan welk een recht
streeks gekozen burgemeester als antwoord een oplos
sing moet bieden ontbreekt;
- dat in de Hoofdlijnennotitie Gekozen Burgemeester
stelsels worden geopperd welke niet consistent zijn,
en welke niet op hun consequenties zijn beoordeeld;
- dat de raad van Leeuwarden als direct belanghebbende
streeft naar een goed doordacht en consistent beleid
om te komen tot een rechtstreeks gekozen burgemees
ter;
dringt er bij de minister voor bestuurlijke vernieu
wing en koninkrijksrelaties en de leden der Staten Ge
neraal op aan om:
niet overhaast tot invoering van een rechtstreeks
gekozen burgemeester over te gaan, maar in overleg
met de gemeenten, te komen tot een stelsel met een
rechtstreeks gekozen burgemeester dat consistent en
in de praktijd goed werkbaar is. En, indien dat
noodzakelijk is, de grondwet zodanig te wijzigen dat
deze variant mogelijk is;
gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door de heer Jacobse namens de
NLP en is medeondertekend door de heer Stoelinga namens de
LL.
Mevrouw Dikken (PvdA)De PvdA-fractie is niet op voorhand
tegen de gekozen burgemeester, maar de huidige manier werkt
Blad 51
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004
slecht en is voor verbetering vatbaar. Wij vinden dat in de
huidige werkwijze de rol van de commissaris van de koningin
overbodig is. We vinden het niet nodig dat het kabinet een
voordracht doet. Het referendum van nu tussen twee kandida
ten werkt ook absoluut niet, zie Delfzijl, daar was het ge
loof ik de laatste keer. Dat was absoluut geen succes.
Dan wat betreft het voorstel van De GraafDaarin vinden we
de positie van de wethouders slecht en de macht van de bur
gemeester veel te groot. We voorzien ook een aantal proble
men met het programma van de burgemeester, de programma's
van de politieke partijen, daardoor ook met de collegevor
ming en het raadsprogramma, dat eventueel ook nog mogelijk
is. Een heel groot probleem is ook de onduidelijkheid over
wie de baas wordt in de gemeente, de raad of de burgemees
ter. De PvdA-fractie wil een discussie in de kamer op grond
van de huidige situatie en hoe dat te verbeteren. Het lijkt
ons prima dat burgers meer worden betrokken bij het open
baar bestuur, maar of dat nu moet d.m.v. een gekozen burge
meester vragen wij ons af
We hebben een discussie gevoerd in de fractie en op dit mo
ment kiezen wij voor de gekozen burgemeester door de raad
zonder tussenkomst van de commissaris of het kabinet.
Mevrouw Haitsma (CDA)Het kabinet is van plan om in 2006
de benoemde burgemeester in te ruilen voor een gekozen bur
gemeester
Voor ons heeft de minister niet helder gemaakt waarom dit
voornemen tot een beter lokaal bestuur zal leiden.
Een gedegen analyse daarover ontbreekt namelijk in de stuk
ken van de minister.
Wel vinden we dat de huidige procedure merkwaardige elemen
ten bevat, zoals de voordracht van twee personen. Ook de
mogelijkheid dat bewoners via een referendum hun voorkeur
kunnen uitspreken voor een van de twee kandidaten is een
wonderlijke regeling, daar een burgemeester niet veel be
voegdheden heeft waarmee hij/zij zich kan profileren.
Daar moeten we zeker vanaf
Ook m.b.t. de verdere uitwerking van de plannen zien wij
nog door een spiegel in raadselen.
Heel veel zaken zijn nog discussiepunten zoals:
- welke bevoegdheden krijgt de gekozen burgemeester, bij
voorbeeld met betrekking tot collegevorming, benoeming
wethouders
- hoe wordt de verhouding tussen de gekozen raad en de ge
kozen burgemeester;
- blijft de raad het hoofd van de gemeente;
- wie mag straks wie naar huis sturen.
Verder lijkt ons een massaal ontslag van de zittende burge
meesters wel erg drastisch. Door een motie van PvdA
en CDA en gaat de minister op dat punt gelukkig over ver
schillende varianten nadenken.