Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04 Wij zijn benieuwd of de minister in deze korte tijd, die ons nog rest tot 2 0 06, tot voldragen voorstellen komt. Daarbij lijkt het ons niet meer dan logisch dat hij bij de voorbereiding ook naar gemeenten luistert, die er vast ook iets van vinden. Aan de motie die voor ons ligt hebben wij geen behoefte. We moeten een inhoudelijke bijdrage zien te leveren aan de voorstellen. Het lijkt ons goed dat we in de raad aandacht gaan besteden aan dit onderwerp, ook al zullen we het niet over alles eens worden. Ook kunnen fracties vanzelf met hun landelijke collega's overleggen. Het resultaat moet zijn een goed doordacht, degelijk, consistent en staatsrechte lijk verantwoord product, waar we jaren mee vooruit kunnen. Het moet niet weer, zoals met de huidige procedure is ge beurd, een willekeurig soort knip- en plakwerk worden van ideeën van verschillende partijen. We hebben geen behoefte aan weer een product waar van je niet kunt zien of het vlees of vis is. En daar willen wij graag over meedenken. De heer Nicolai (PAL/GL)"Aan de fractie van GroenLinks, Tweede Kamer, Geachte fractie der Staten Generaal, Als lokale fractie in de gemeente Leeuwarden hebben wij met gemengde gevoelens kennis genomen van de plannen van het Kabinet over het gekozen burgemeesterschap. Als lokale par tij maken wij ons zorgen over de geringe mate van zorgvul digheid waarmee deze verandering omgeven is. Een aantal overwegingen. Na de Wet dualisering krijgen we nu te maken met een tweede grote verandering binnen het lokale bestuur op betrekkelijk korte termijn. Wij vragen ons af of het gemeentelijke be stuur hier voldoende op voorbereid is. Het dualisme bezorgt ons al veel hoofdbrekens en de uitwerking en beleving van een goed werkend duaal bestuur zal zeker nog enige tijd op zich laten wachten. De positie van de burgemeester hierin zal ook nog enige verduidelijking en ontwikkeling behoeven. Denk bijvoorbeeld aan het voorzitterschap van de Raad. In lijn hiermee hebben wij vraagtekens bij de rol die de burgemeester krijgt na de beoogde verkiezingen. Na verkie zingen zal dit door het mandaat van de burger niet wezen lijk veranderen, of wellicht nog verder vervagen. Er veran dert immers vooralsnog niets aan de (grond)wettelijke posi tie van de burgemeester. Daarnaast vindt onze plaatselijke afdeling dat de positie van de Raad sterk moet blijven. De gemeenteraden dienen naar onze mening het hoofd van de gemeente te blijven. Dit staat overigens ook goed beschreven in ons eigen landelijke verkiezingsprogramma van GroenLinks. Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004 Toch zien ook wij graag verandering in de wijze van aan stelling van de burgemeester. Wij ondersteunen de mening van GroenLinks dat we van een benoemde burgemeester naar een gekozen burgemeester willen. In eerste instantie geko zen door de Raad. Wij zijn van mening dat de Kroonbenoe ming, met alle geheimzinnigheid eromheen, niet meer van de ze tijd is. De benoeming van de burgemeester moet transparanter. Een vertrouwenscommissie zou niet meer met geblindeerde busjes naar de Achterhoek moeten om een burgemeester te "wegen" Een meer openhartige benoeming- of verkiezingsprocedure zou zeer welkom zijn. Tenslotte wensen wij u allen veel succes toe met onze over wegingen en de verdere discussie over de gekozen burgemees ter. Graag worden wij op de hoogte gehouden van uw stand punt Met vriendelijke groeten, etc. etc." Deze brief hebben wij gestuurd naar onze landelijke frac tie. Wij zijn mening dat dat op zich de juiste weg is. De landelijke politiek gaat hierover, maar wij hebben wel een mening. Die heb ik hiermee gegeven. Wij zijn daarom bij voorbaat niet geneigd om moties in te dienen. Onze lande lijke fractie is ook geïnteresseerd in de mening van plaat selijke partijen, dus hierbij nodig ik NLP, LL en FNP uit om hun mening te sturen naar het e-mail adres van de lande lijke GroenLinks-fractie Mevrouw Crijns (D66)Het zal duidelijk zijn dat wij voor de gekozen burgemeester zijn, maar ik heb ook voortdurend aangegeven, ook bij de commissie B&M, dat ik vind dat we deze discussie niet in de gemeenteraad moeten voeren. Niet omdat we ons als lagere overheid niet mogen organiseren t.o.v. de hogere overheid, die tijd is sinds de Maagden huisbezetting voorbijmaar ik vind wel dat deze discussie thuishoort in een politiek café en niet binnen deze muren. U heeft in mijn briefwisseling met de heer Jacobse aangaan de mijn verzoek aan de burgemeester om steun te betuigen aan homohuwelijken in San Francisco, gezien dat ik Thom de Graaf vorige maand persoonlijk gesproken heb en dat ik hem gevraagd heb om naar dat politiek café te komen in Leeuwar den. Daar ging hij op in. Hij zei dat hij dat graag deed, want in het kader van het GSB brengt hij ook nog een bezoek aan Leeuwarden. D66 zal dat dan organiseren. Daar nodig ik u bij deze van harte voor uit. Ik heb het dus niet bij woorden gelaten, maar het ook omge zet in daden, omdat ik nog steeds vind dat a. het wetsvoor stel er niet is en bdat de discussie daar thuis hoort. De

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 27