Blad 54 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004 datum is nog niet bekend, maar zodra die bekend is zullen we die rondsturen. Ik heb hem ook gevraagd om een soort lijstje te maken van tien misverstanden inzake de gekozen burgemeester, omdat ik vind dat er veel misverstanden over zijn. De heer Stoker (CU)Het rigoureus invoeren van een gekozen burgemeester is onverantwoord. Het heeft enorme consequen ties en impliceert een ingrijpende verandering. Ook de snelheid, de haast waarmee het kabinet, onder aanvoering van minister De Graaf, een dergelijke vernieuwing van het lokale bestuur wil doorvoeren maakt het beleid er niet be ter op De CU is geen voorstander van een gekozen burgemeester. Het is voor het lokale bestuur van groot belang dat de burge meester boven alle partijen staat. Maar als er dan toch iets veranderd zou moeten worden, dan biedt het kiezen van een burgemeester door de raad nog de meeste kans om te voorkomen dat gemeenteraadsverkiezingen in het vervolg on dersneeuwen (De heer Jacobse (NLP)U bent nu de derde die de optie van een door de raad gekozen burgemeester naar voren brengt. Maar dat betekent dus feitelijk dat je de burgemeester op hetzelfde niveau zet als de wethouder, want de wethouder wordt gekozen door de raad en op moment dat je de burge meester ook laat benoemen door de raad betekent dat defacto dat je een extra wethouder kiest.) Nou en. De heer Jacobse (NLP) .- Dat is dus een heel ander iets. Dan maak je het een politieke beslissing en dan zet je er dus afhankelijk van de collegesamenstelling een burgemeester, een voorzitter op.) Dat klopt. Het gaat mij er om dat ik graag wil voorkomen dat in het vervolg burgemeestersverkiezingen alle aandacht naar zich toe trekken en het dus niet meer gaat over de in houd, waarvoor wij als lokaal bestuur staan. Dan gaat het over de poppetjes. Dat is een groot gevaar van de gekozen burgemeester, dat moet voorkomen worden. Dat kun je denk ik door de Groninger variant nog enigszins voorkomen. (De heer Jacobse (NLP) Vreest u niet dat dan bij de gemeen teraadsverkiezingen, net als nu bij de parlementsverkiezin gen, al heel sterk gekozen wordt voor de premierDat bij de gemeenteraadsverkiezingen de vraag wie er burgemeester moet worden een heel dominante plaats zal innemen? Dat moet dus voorkomen worden en daarom zijn wij in princi pe tegen de gekozen burgemeester. Maar als er dan toch iets moet veranderen, dan hebben wij het liefst de Groninger va riant Wij zullen de motie niet steunen. De hear Posthumus (FNP)Ik wol noch efkes reagearje op it ferhaal fan de hear Nicolai dy't in emailadres joech fan de Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2004 lanlike fraksje yn Den Haach. Wy hawwe ek in FNP-er yn Den Haach, yn de Earste Keamer, wy hawwe dêr dus ek üs kontak ten. De gemeenteried kin der net omhinne dat de rie fan Europa sein hat dat neffens demokratysk prinsipe gesachsorganen keazen wurde moatte. Yn Europa litte allinnich Georgië en Nederlan de boargemaster net kieze. By Georgië krij ik net daliks de meast demokratyske assosjaasjes en de Nederlanske Staat moat wat dat oanbelanget ek noch in stap foarüt set- te De FNP is dus wol prinsipieel foarstander fan de keazen boargemaster. En dat al sünt de oprjochting. Doe hie vt be- nammen te krijen by de beneamingspraktyk fan dy dagen. De kommissaris fan de keninginne socht wat jongfolk üt dat it fak op het Fryske plattelan leare mocht en letter waarden dy minsken ek wol de Rijpstraboys neamd, nei de doetiiske kommissaris Rijpstra. Dat waard dan in opstapke foar in karriêre in gruttere gemeenten. Yn dy gruttere gemeenten ferdielden de beneamingskommisjes fan de gruttere partijen de baantsjes faak seis ünder elkoar. De léste jierren be paalt de betrouwenskommisje de foardracht en dat is op him seis al in hiele ferbettering. Mar dochs kin it better. Wy binne der bygelyks ek foar om de kommissaris der tusken üt te heljen. Dy reaget neffens üs noch te folie yn de prose- duere om. As ik sjoch nei de grutte partijen, dan is it wol logysk dat sy hjir net foar binne. Wylst de lokale en regi onale partijen by de riedsferkiezings 25% fan de stimmen krigen, hawwe sy mar twa fan de krap oan 500 boargemasters- posten yn Nederlan. len fan dy twa is in FNP-er, dat is Piersma fan Wünseradeel Wy hawwe noch wol in pear fragen en opmerkings Wêrom soe der safolle macht moatte nei de boargemaster yn it nije bestel? De gemeenteried moat wol baas bliuwe yn üs eagen. Moatte wethalders helpers wurde fan de boargemaster om syn programma üt te fieren as hawwe sy noch in eigen foech. De partijen moatte yn üs eagen de wethalders leverje, de boargemaster moat dat net allinnich bepale kinne De boargemaster moat net langer foarsitter fan de ried wêze yn it dualistyske stelsel, dy spagaat moat derüt En der moat in oplossing komme foar eventuele konflikten tusken ried en boargemaster. Fansels moat in ried in boargemaster ófsette kinne, mar by need moat de befolking dat ek fia in referindum dwaan kin ne Moasje NLP-fraksje. Ik tink der noch oer nei, miskien ütstelle om it better te krijen. It is üs yn dy sin eins noch net helder genöch. Ik soe leaver hawwe dat der konkrete punten yn oangedroegen ie en oaniun wurc it dan üt mos

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 28