Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 004 trekken en dat we moeten luisteren naar de ondernemers, die het water tot aan hun lippen hebben staan. Dat is belang- ri j k (Mevrouw Koster (CDA): Ik zal daar zo op terugkomen. De heer Stoker (CU)"De sprinkhanen hebben geen koning, toch trekken zij in goede orde op", heb ik gelezen in Spreuken 30. En aan goede orde mankeert het nu juist bij dit voorstel. Niet de vergaderorde, die is prima, daar waakt de burgemeester wel voor. Maar de goede orde in de richting van de belanghebbenden in deze kwestie lijkt mij ver te zoeken. De goede orde is dat je je baseert op datge ne wat je eerder naar voren hebt gebracht, dat je voort bouwt op datgene wat anderen op grond daarvan van j e mogen verwachten. En de belanghebbenden rond Raadhuisplein, Eewal, Gouverneursplein gingen er terecht vanuit dat het Masterplan uit 1997 de grond was waarop het college nu de plannen zou gaan uitwerken. En als raadslid deed ik dat ook. Dat was de goede orde geweest. Dan was het in orde ge weest. Zelfs de sprinkhanen hebben dat vermogen om in goede orde op te trekken. Daar kunnen wij als lokale politici blijkbaar nog veel van opsteken. Heeft de raad de goede orde verstoord door het naar voren halen van de herinrichting? Ik denk het nietDe wens om het in één keer effectief en goed te regelen lijkt me niet meer dan een kwestie van gezond verstand. Maar dan wel ge grond op datgene wat je daarbij dan ook redelijkerwijs mag verwachten. Aan de ene kant houdt het college ons voor dat er zo'n 800 parkeerplaatsen extra nodig zijn, terwijl men aan de andere kant vrij achteloos die broodnodige parkeer gelegenheid opoffert. Het lijkt erop dat bij de gemeente de ene hand niet weet wat de andere doet. Over goede orde ge sproken De ondernemers ter plaatse ervaren dit voorstel als een vorm van willekeur. En bepaald niet als een uiting van de gelijkheid en betrouwbaarheid. Ondernemers, u weet wel, dat hardwerkende volksdeel dat steeds kleiner wordt door de ge volgen van de invoering van de euro en de enorme kosten stijgingen voor werkelijk van alles en nog wat. En afnemen de bestedingen van de zijde van de consument eisen hun tol. Daarom moeten wij daar niet ook nog eens een schep in het negatieve bovenop gooien door de bereikbaarheid van hun be drijven minder goed te maken. Verder hebben wij in de commissie ook al opgemerkt dat wij vinden dat ook een aantal parkeerplaatsen voor gehandicap ten in dit plan moet worden veilig gesteld. De heer Zijlstra (PvdA)De PvdA-fractie is voor herinrich ting van de pleinen, het Raadhuisplein en Hofplein auto vrij, het Gouverneursplein herinrichten en tijdelijk ge schikt maken voor parkeren, in ieder geval tot het 01de- hoofsterkerkhof klaar is, gevolgd door een definitief be Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04 sluit over dit plein. Hier volgt nog een motie over, die verwoord zal worden door mevrouw Koster van de CDA-fractie en die wij ondersteunen. Wij vinden dat de rand van de binnenstad van Leeuwarden goed bereikbaar moet zijn voor auto's. De leefbaarheid en de schoonheid van de binnenstad stellen echter wel duide lijke grenzen. Wij willen een autoluwe binnenstad en het bovengronds parkeren beperken. Daarom investeren wij in ga rages, zoals de bouw van de nieuwe garage onder het 01de- hoofsterkerkhofDaarnaast vindt op dit ogenblik een grote investering plaats in de restauratie van het Stadhuis. Daarom zijn we ook voor het parkeervrij maken van de plei nen in dit historisch stuk van Leeuwarden. En wij wijken daarmee af, voor een deel, van het Masterplan. (De heer Feddema (WD) Ik wil u erop wijzen dat zelfs in 1997, al voor 197maar in ieder geval in 1997, bekend was dat we de parkeerkelder Oldehoofsterkerkhof zouden gaan bouwen en dat we ondanks dat aan die kant en met name voor die kleine typische Leeuwarder bedrijven, die parkeerplaat sen wilden. We steggelden toen over de aantallen, maar we zijn het er over eens geworden er daar 4 0 te behouden. Toen wist ook uw fractie dat die parkeerkelder er zou komen, ook uw fractie wist dat er wellicht een extra laag zou komen op de Klanderijgarage en ook was er een redelijke zekerheid dat achter het station de parkeerplaatsen zouden blijven. Zelfs daar zijn er intussen 50 afgesnoeptDus we lopen erg achter. Er zijn 700 plaatsen tekort. Met u had ik heel graag het parkeerbeleidsplan nu al gehad. U noemt terecht dat er af en toe wat afgesnoept wordt van het aantal parkeerplaatsen. Ik maak me daar ook wel zorgen over. Daarnaast vind ik ook dat wij voor de bereikbaarheid van de stad en de garages en alle dingen die we daarvoor ontwikkelen ook grote investeringen doen. Wij realiseren op lange termijn een groot aantal parkeerplaatsen. Ook ik had het liefst dat we dat allemaal chronologisch goed konden doen, maar dat is op dit ogenblik niet aan de orde. (De heer Feddema (WD) Waarom zou het niet aan de orde zijn. Die haast die u wellicht heeft die is er toch niet. Waarom heeft u zo'n haast?) Wij hebben haast omdat wij dit nu wel graag in een goede volgorde willen zetten. Bij de herinrichting op zich zijn ondernemers en bewoners betrokken. Over de communicatie van de herinrichting is waarschijnlijk goed gecommuniceerd. Maar over de afwijking t.o.v. het Masterplan had de communicatie beter moeten ver lopen. Dit blijkt uit de vele mail die wij hebben ontvangen en zeker uit het gesprek dat we afgelopen vrijdag hebben gehad met de ondernemers. Ik ben daar niet blij mee. Ik denk dat het college hieraan nog wel een aantal woorden mag wij den Maar veel belangrijker voor die ondernemers is wat ik maar even de kort parkeer economie noem. Veel ondernemers wijzen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 9