Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 004
trekken en dat we moeten luisteren naar de ondernemers, die
het water tot aan hun lippen hebben staan. Dat is belang-
ri j k
(Mevrouw Koster (CDA): Ik zal daar zo op terugkomen.
De heer Stoker (CU)"De sprinkhanen hebben geen koning,
toch trekken zij in goede orde op", heb ik gelezen in
Spreuken 30. En aan goede orde mankeert het nu juist bij
dit voorstel. Niet de vergaderorde, die is prima, daar
waakt de burgemeester wel voor. Maar de goede orde in de
richting van de belanghebbenden in deze kwestie lijkt mij
ver te zoeken. De goede orde is dat je je baseert op datge
ne wat je eerder naar voren hebt gebracht, dat je voort
bouwt op datgene wat anderen op grond daarvan van j e mogen
verwachten. En de belanghebbenden rond Raadhuisplein,
Eewal, Gouverneursplein gingen er terecht vanuit dat het
Masterplan uit 1997 de grond was waarop het college nu de
plannen zou gaan uitwerken. En als raadslid deed ik dat
ook. Dat was de goede orde geweest. Dan was het in orde ge
weest. Zelfs de sprinkhanen hebben dat vermogen om in goede
orde op te trekken. Daar kunnen wij als lokale politici
blijkbaar nog veel van opsteken.
Heeft de raad de goede orde verstoord door het naar voren
halen van de herinrichting? Ik denk het nietDe wens om
het in één keer effectief en goed te regelen lijkt me niet
meer dan een kwestie van gezond verstand. Maar dan wel ge
grond op datgene wat je daarbij dan ook redelijkerwijs mag
verwachten. Aan de ene kant houdt het college ons voor dat
er zo'n 800 parkeerplaatsen extra nodig zijn, terwijl men
aan de andere kant vrij achteloos die broodnodige parkeer
gelegenheid opoffert. Het lijkt erop dat bij de gemeente de
ene hand niet weet wat de andere doet. Over goede orde ge
sproken
De ondernemers ter plaatse ervaren dit voorstel als een
vorm van willekeur. En bepaald niet als een uiting van de
gelijkheid en betrouwbaarheid. Ondernemers, u weet wel, dat
hardwerkende volksdeel dat steeds kleiner wordt door de ge
volgen van de invoering van de euro en de enorme kosten
stijgingen voor werkelijk van alles en nog wat. En afnemen
de bestedingen van de zijde van de consument eisen hun tol.
Daarom moeten wij daar niet ook nog eens een schep in het
negatieve bovenop gooien door de bereikbaarheid van hun be
drijven minder goed te maken.
Verder hebben wij in de commissie ook al opgemerkt dat wij
vinden dat ook een aantal parkeerplaatsen voor gehandicap
ten in dit plan moet worden veilig gesteld.
De heer Zijlstra (PvdA)De PvdA-fractie is voor herinrich
ting van de pleinen, het Raadhuisplein en Hofplein auto
vrij, het Gouverneursplein herinrichten en tijdelijk ge
schikt maken voor parkeren, in ieder geval tot het 01de-
hoofsterkerkhof klaar is, gevolgd door een definitief be
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2 0 04
sluit over dit plein. Hier volgt nog een motie over, die
verwoord zal worden door mevrouw Koster van de CDA-fractie
en die wij ondersteunen.
Wij vinden dat de rand van de binnenstad van Leeuwarden
goed bereikbaar moet zijn voor auto's. De leefbaarheid en
de schoonheid van de binnenstad stellen echter wel duide
lijke grenzen. Wij willen een autoluwe binnenstad en het
bovengronds parkeren beperken. Daarom investeren wij in ga
rages, zoals de bouw van de nieuwe garage onder het 01de-
hoofsterkerkhofDaarnaast vindt op dit ogenblik een grote
investering plaats in de restauratie van het Stadhuis.
Daarom zijn we ook voor het parkeervrij maken van de plei
nen in dit historisch stuk van Leeuwarden. En wij wijken
daarmee af, voor een deel, van het Masterplan.
(De heer Feddema (WD) Ik wil u erop wijzen dat zelfs in
1997, al voor 197maar in ieder geval in 1997, bekend was
dat we de parkeerkelder Oldehoofsterkerkhof zouden gaan
bouwen en dat we ondanks dat aan die kant en met name voor
die kleine typische Leeuwarder bedrijven, die parkeerplaat
sen wilden. We steggelden toen over de aantallen, maar we
zijn het er over eens geworden er daar 4 0 te behouden. Toen
wist ook uw fractie dat die parkeerkelder er zou komen, ook
uw fractie wist dat er wellicht een extra laag zou komen op
de Klanderijgarage en ook was er een redelijke zekerheid
dat achter het station de parkeerplaatsen zouden blijven.
Zelfs daar zijn er intussen 50 afgesnoeptDus we lopen erg
achter. Er zijn 700 plaatsen tekort.
Met u had ik heel graag het parkeerbeleidsplan nu al gehad.
U noemt terecht dat er af en toe wat afgesnoept wordt van
het aantal parkeerplaatsen. Ik maak me daar ook wel zorgen
over. Daarnaast vind ik ook dat wij voor de bereikbaarheid
van de stad en de garages en alle dingen die we daarvoor
ontwikkelen ook grote investeringen doen. Wij realiseren op
lange termijn een groot aantal parkeerplaatsen. Ook ik had
het liefst dat we dat allemaal chronologisch goed konden
doen, maar dat is op dit ogenblik niet aan de orde.
(De heer Feddema (WD) Waarom zou het niet aan de orde
zijn. Die haast die u wellicht heeft die is er toch niet.
Waarom heeft u zo'n haast?)
Wij hebben haast omdat wij dit nu wel graag in een goede
volgorde willen zetten.
Bij de herinrichting op zich zijn ondernemers en bewoners
betrokken. Over de communicatie van de herinrichting is
waarschijnlijk goed gecommuniceerd. Maar over de afwijking
t.o.v. het Masterplan had de communicatie beter moeten ver
lopen. Dit blijkt uit de vele mail die wij hebben ontvangen
en zeker uit het gesprek dat we afgelopen vrijdag hebben
gehad met de ondernemers. Ik ben daar niet blij mee. Ik
denk dat het college hieraan nog wel een aantal woorden mag
wij den
Maar veel belangrijker voor die ondernemers is wat ik maar
even de kort parkeer economie noem. Veel ondernemers wijzen