Blad 4 0 Verslag van de raadsvergadering van 19 april 2 0 04 niet gesteund. Het zal dan ook niemand verbazen dat wij een verruiming van deze motie ook niet zullen steunen. De WD- fractie is van mening dat de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers niet de verantwoordelijkheid is van de gemeente, maar rijksbeleid. Het rijk heeft haar verantwoordelijkheid genomen en zorgt voor een noodopvang ten behoeve van uitgeprocedeerde asielzoekers, die terug willen keren. Op korte termijn, uiterlijk voor de zomer, wordt in Crailo het eerste vertrekcentrum geopend. De vertrekcentra dienen hetzelfde doel als het door de gemeente gereserveerde budget van 50.000 euro. Minister Verdonk heeft ook toezeggingen gedaan. Bijvoorbeeld hoe omgegaan zal worden met gezinnen. Geef het rijk de ruimte haar toezeggingen waar te maken. De WD heeft begrip voor het feit dat er mensen en hulp organisaties zijn die iets willen doen om uitgeprocedeerde asielzoekers te ondersteunen. Maar waarom bekostigen zij het verwezenlijken van hun doelstelling niet uit eigen middelen en moet de gemeente het betalen. Het lijkt erop dat de raad eenmaal gereserveerde middelen koste wat kost uit wil geven. Zelfs als het rijk al in de bekostiging voorziet Tot slot zijn we zeer geschrokken van het feit dat vanaf 1 mei a.s. medewerkers van COS Friesland en het antidiscrimi-natiebureau Friesland in Leeuwarden een cursus geven over het tegenhouden van uitzettingen van uitgeprocedeerde asielzoekers. Dat is toch waanzin. Het gaat hier om democratisch vastgesteld beleid, waar wij ons aan moeten houden. Bovendien worden beide organisaties door de gemeente Leeuwarden voor een deel gesubsidieerd. Maar hiervoor subsidiëren wij deze organisaties niet. Wat ons betreft spreekt het college deze organisaties hierop aan. De heer Bakker (NLP)Wij hebben kennis genomen van de motie, die ondertekend is door diverse partijen. Wij hebben daarover de volgende opmerkingen. In de motie wordt gesproken van 2 8 dagen terwijl het college duidelijk aangeeft dat de uitgeprocedeerde asielzoeker vanuit de bestaande woonsituatie met ondersteuning van de IND en vreemdelingendienst 5 6 dagen krijgt om de terugkeer voor te bereiden. Dit is dus een verdubbeling van de tijdsperiode die aangegeven staat in de motie. Er zijn bij ons ook geen gevallen bekend van creperende uitgeprocedeerden, die met hun gezin op straat zwerven of die bij de gemeente op de stoep staan en om hulp smeken voor noodopvang. In dat geval had het college de betreffende 50.000 euro kunnen aanspreken om deze mensen te helpen. Bovendien ontbreekt vanuit de gemeente ook de controle over de besteding van de gelden, als ze zonder meer geld beschikbaar stellen aan organisaties, die zich bezighouden met uitgeprocedeerde Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 19 april 2 0 04 asielzoekers. Wat ons betreft zijn lokale maatregelen, zoals het financieren en het organiseren van hulp in principe onnodig. Het is een taak van de landelijke overheid om dit probleem op te lossen. Daar komt nog bij dat het asielbeleid in de Tweede Kamer op brede steun mag rekenen. De brief van het college geeft ons voldoende vertrouwen dat, mocht het rijk in gebreke blijven, het college met behulp van het budget, dat voorlopig beschikbaar blijft, adequaat zal optreden om enerzijds mensonterende situaties te voorkomen en anderzijds een aanzuigende werking en het wekken van verwachtingen tegen te gaan. Derhalve zullen wij deze motie niet steunen. De tweede motie: Wij achten de motie over de verhoging van de leges een zaak van de nationale overheid. Een besluit dat de meerderheid heeft gekregen in de Tweede Kamer dient de lagere overheid, in dit geval dus de gemeente, uit te voeren. Daarom zullen wij deze motie ook niet onder steunen De hear Posthumus (FNP)Earst de brief fan it kolleezje. Yn üs eagen fettet it kolleezje de taak, dy't sy fan de rie krigen hat, te beheind op. De sintrale fraach yn de brief fan it kolleezje giet neffens my om de sin 'de uitgeprocedeeerde asielzoeker, die moet terugkeren en meewerkt aan zijn terugkeer, loopt niet het risico tussentijds onverhoeds zonder opvang te geraken'Lykwols wolle of kinne guon minsken net meiwurkje, want meiwurkje oan de weromreis nei it heitelan kin faak net omdat it faak har eigen marteling of in deafünis betsjut. Dêrom stypje wy ek dizze moasje. De moasje oer de leezjesferhegingDat is ünbehoarlik bestjoer fan it ryk. Net allinne de flechtlingen binne dêr de dupe fan, mar ik tink ek de studinten dy't hjir sitte yn Ljouwert en dit is dus net in gastfrije maatregel fan it ryk om dit sa eksessyf te ferheegjen. Mevrouw Dolstra (LL)Wij ondersteunen de motie. Het college moet gewoon uitvoeren wat haar is opgedragen. Meer hoeven we er niet over te zeggen. De legesverhoging. Het is een overheidsmaatregel en indien men graag wenst dat het allemaal anders moet, dan is het toch een kwestie van anders stemmen over een aantal jaren wanneer de kamerverkiezingen voor de deur staan. Wel maken wij ons er zorgen over dat de mensen eventueel recht hebben op aanvullende bijstand. Als ze ervoor in aanmerking komen krijgen ze dat. Zolang ze hier zijn hebben ze ook de rechten. Maar ik voorzie wel problemen met de inhoud van de bijstandspot, wat daar allemaal niet uit betaald moet worden. Ook voor de toekomst, de ouderen die zo meteen hun

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 21