Blad 4 0
Verslag van de raadsvergadering van 19 april 2 0 04
niet gesteund. Het zal dan ook niemand verbazen dat wij een
verruiming van deze motie ook niet zullen steunen. De WD-
fractie is van mening dat de opvang van uitgeprocedeerde
asielzoekers niet de verantwoordelijkheid is van de
gemeente, maar rijksbeleid. Het rijk heeft haar
verantwoordelijkheid genomen en zorgt voor een noodopvang
ten behoeve van uitgeprocedeerde asielzoekers, die terug
willen keren. Op korte termijn, uiterlijk voor de zomer,
wordt in Crailo het eerste vertrekcentrum geopend. De
vertrekcentra dienen hetzelfde doel als het door de
gemeente gereserveerde budget van 50.000 euro. Minister
Verdonk heeft ook toezeggingen gedaan. Bijvoorbeeld hoe
omgegaan zal worden met gezinnen. Geef het rijk de ruimte
haar toezeggingen waar te maken.
De WD heeft begrip voor het feit dat er mensen en hulp
organisaties zijn die iets willen doen om uitgeprocedeerde
asielzoekers te ondersteunen. Maar waarom bekostigen zij
het verwezenlijken van hun doelstelling niet uit eigen
middelen en moet de gemeente het betalen. Het lijkt erop
dat de raad eenmaal gereserveerde middelen koste wat kost
uit wil geven. Zelfs als het rijk al in de bekostiging
voorziet
Tot slot zijn we zeer geschrokken van het feit dat vanaf
1 mei a.s. medewerkers van COS Friesland en het
antidiscrimi-natiebureau Friesland in Leeuwarden een cursus
geven over het tegenhouden van uitzettingen van
uitgeprocedeerde asielzoekers. Dat is toch waanzin. Het
gaat hier om democratisch vastgesteld beleid, waar wij ons
aan moeten houden. Bovendien worden beide organisaties door
de gemeente Leeuwarden voor een deel gesubsidieerd. Maar
hiervoor subsidiëren wij deze organisaties niet. Wat ons
betreft spreekt het college deze organisaties hierop aan.
De heer Bakker (NLP)Wij hebben kennis genomen van de
motie, die ondertekend is door diverse partijen. Wij hebben
daarover de volgende opmerkingen. In de motie wordt
gesproken van 2 8 dagen terwijl het college duidelijk
aangeeft dat de uitgeprocedeerde asielzoeker vanuit de
bestaande woonsituatie met ondersteuning van de IND en
vreemdelingendienst 5 6 dagen krijgt om de terugkeer voor te
bereiden. Dit is dus een verdubbeling van de tijdsperiode
die aangegeven staat in de motie. Er zijn bij ons ook geen
gevallen bekend van creperende uitgeprocedeerden, die met
hun gezin op straat zwerven of die bij de gemeente op de
stoep staan en om hulp smeken voor noodopvang. In dat geval
had het college de betreffende 50.000 euro kunnen
aanspreken om deze mensen te helpen. Bovendien ontbreekt
vanuit de gemeente ook de controle over de besteding van de
gelden, als ze zonder meer geld beschikbaar stellen aan
organisaties, die zich bezighouden met uitgeprocedeerde
Blad 41
Verslag van de raadsvergadering van 19 april 2 0 04
asielzoekers. Wat ons betreft zijn lokale maatregelen,
zoals het financieren en het organiseren van hulp in
principe onnodig. Het is een taak van de landelijke
overheid om dit probleem op te lossen. Daar komt nog bij
dat het asielbeleid in de Tweede Kamer op brede steun mag
rekenen. De brief van het college geeft ons voldoende
vertrouwen dat, mocht het rijk in gebreke blijven, het
college met behulp van het budget, dat voorlopig
beschikbaar blijft, adequaat zal optreden om enerzijds
mensonterende situaties te voorkomen en anderzijds een
aanzuigende werking en het wekken van verwachtingen tegen
te gaan. Derhalve zullen wij deze motie niet steunen.
De tweede motie: Wij achten de motie over de verhoging van
de leges een zaak van de nationale overheid. Een besluit
dat de meerderheid heeft gekregen in de Tweede Kamer dient
de lagere overheid, in dit geval dus de gemeente, uit te
voeren. Daarom zullen wij deze motie ook niet onder
steunen
De hear Posthumus (FNP)Earst de brief fan it kolleezje.
Yn üs eagen fettet it kolleezje de taak, dy't sy fan de rie
krigen hat, te beheind op. De sintrale fraach yn de brief
fan it kolleezje giet neffens my om de sin 'de
uitgeprocedeeerde asielzoeker, die moet terugkeren en
meewerkt aan zijn terugkeer, loopt niet het risico
tussentijds onverhoeds zonder opvang te geraken'Lykwols
wolle of kinne guon minsken net meiwurkje, want meiwurkje
oan de weromreis nei it heitelan kin faak net omdat it faak
har eigen marteling of in deafünis betsjut. Dêrom stypje wy
ek dizze moasje.
De moasje oer de leezjesferhegingDat is ünbehoarlik
bestjoer fan it ryk. Net allinne de flechtlingen binne dêr
de dupe fan, mar ik tink ek de studinten dy't hjir sitte yn
Ljouwert en dit is dus net in gastfrije maatregel fan it
ryk om dit sa eksessyf te ferheegjen.
Mevrouw Dolstra (LL)Wij ondersteunen de motie. Het
college moet gewoon uitvoeren wat haar is opgedragen. Meer
hoeven we er niet over te zeggen.
De legesverhoging. Het is een overheidsmaatregel en indien
men graag wenst dat het allemaal anders moet, dan is het
toch een kwestie van anders stemmen over een aantal jaren
wanneer de kamerverkiezingen voor de deur staan. Wel maken
wij ons er zorgen over dat de mensen eventueel recht hebben
op aanvullende bijstand. Als ze ervoor in aanmerking komen
krijgen ze dat. Zolang ze hier zijn hebben ze ook de
rechten. Maar ik voorzie wel problemen met de inhoud van de
bijstandspot, wat daar allemaal niet uit betaald moet
worden. Ook voor de toekomst, de ouderen die zo meteen hun