Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 10 mei 2004 naar Den Haag of van Almere naar Utrecht. Vijf kwartier rijden, maar dan wel per auto. De spoorverbinding is een andere zaak, maar daarover is in het kader van de zweef - treindiscussie al heel veel gezegd. Welke variant ook gekozen wordt, de aansluiting van Leeu warden moet goed geregeld worden. Dat nalaten zou voor Leeuwarden net zulke nadelige gevolgen hebben als het dichtslibben van de Middelzee in de 13e eeuw, het vertrek van het Hof in de 18e eeuw of de concentratie van economi sche activiteiten in de Randstad in de 20e eeuw. Stuk voor stuk exogene factoren, die Leeuwarden in de hoek hebben ge drukt. Als Rijks- of provinciaal beleid kunnen bijdragen om de positie van Leeuwarden als tweede noordelijke hoofdstad en regionale centrumstad te versterken, laat de geschiede nis er geen twijfel over bestaan: dan moet dat ook gebeu ren. Er zijn al teveel kansen gemist. Bereikbaarheid is tegenwoordig vooral een kwestie van snel le ICT-verbindingen. Met zijn hoofdinfrastructuur van glas vezelnetten heeft Leeuwarden zijn zaken goed voor elkaar. Als eerste stad in Nederland heeft Leeuwarden een volledig open netwerk voor breedbandgebruik, de stadsring. Het suc ces van die ring maakt dat Leeuwarden binnenkort de vesti gingsplaats wordt van de Friese Internet Exchange. De ope ning wordt verwacht in september aanstaandeIn de wereld van breedband speelt Leeuwarden inmiddels een vooraanstaan de rolOok dat weet men in Nederland nog onvoldoende ALLURE Leeuwarden verbergt zijn grootsheid. Als je de stad binnen rijdt is niet veel merkbaar van de grandeur die Leeuwarden heeft. De onwetende bezoeker krijgt een volstrekt verkeerde indruk. Dat deden ze vroeger wel anders, toen bezoekers binnenkwamen door een van de prachtige poorten, zoals de WirdumerpoortDie poorten imponeerden en maakten duidelijk dat men een belangrijke stad betrad. Een stad met grandeur en allure. Van de grandeur is nog heel wat overgebleven. Het fenomena le Raadhuis uit 1715 bijvoorbeeld, met zijn gobelins, schilderijen, stucwerk, carrera-marmer en beschilderde pla fonds Ik vind het een buitengewoon voorrecht daar binnen kort als eerste burgemeester na de uitgebreide restauratie van de afgelopen jaren te mogen werken. Ik zal er zuinig op zijn en heb voor de restauratoren van de 18e eeuwse go belins van Alexander Baart, die zoveel moeite hebben gedaan om de gevolgen van drie eeuwen burgemeesterlijke sigaren- lucht ongedaan te maken, goed nieuws: ik rook niet! Er is veel meer grandeur in de stad. Het Stadhouderlijk Hof, de Kanselarij, de Princessehofhet Eysingahuis, de Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 10 mei 2004 Prinsentuin, de grachten, het Rengerspark, de prachtige la nen van de Tweebaksmarkt-Turfmarkt en van de Eewal tot het Raadhuisplein. En met de Potmarge heeft Leeuwarden een ri vier met de status van monument, een bijzonderheid in Ne derland. Alleen Haarlem heeft dat ook. Tot zover de grandeur. Maar nu de allure. Wie bladert door boeken over hoogtepunten in de hedendaagse architectuur zal Leeuwarden nagenoeg niet tegenkomen. De Achmea-toren, de Friesland Bank en de Schouwburg, die mogen er zeker zijn. Maar wat is er verder nog? Leeuwarden heeft een impuls nodig van hoogwaardige eigentijdse architectuur. Niet om te pronken of te patsen, maar omdat wij de plicht hebben memorabele werken na te laten voor opvolgende gene raties, zoals vorige generaties ons hebben verrijkt met hun architectonische hoogtepunten. Daarom heeft Leeuwarden nog steeds die zojuist beschreven grandeur. Natuurlijk heeft deze stad begrensde mogelijkheden. Maar als het streven naar het allerbeste niet vanzelfspre kend de leidraad is, krijgen middelmaat en gemakzuchtige compromissen te veel vrij baan. Mij spreekt dat niet aan. Allure is geen luxe, het is noodzaak en een plicht jegens toekomstige bewoners. Twee onderling samenhangende grote opgaven liggen hier voor de korte termijn: het Zaailand en de Tweebaksmarkt Ik wil er vandaag niet veel over zeggen, want ieder woord luistert nauw en ik kom nog maar net kijken. Eén ding wil ik wel kwijt. Alle voorwaarden voor succes zijn voorhanden. Er is een museum van nationale statuur, er zijn bijzondere collecties, er is een legaat, er zijn geïnteresseerde marktpartijen, er is een groot plein dat betere tijden ge kend heeft en dringend toe is aan een nieuwe toekomst, er is een prachtige allee die associaties met het Lange Voor hout oproept, er is een provincie die wat wil en een stad die een nieuwe impuls heel goed kan gebruiken. Het lijkt mij zonneklaar dat als Leeuwarden dit niet, in eendrachtige samenwerking met alle betrokken partijen waaronder de be stuurders en Statenleden van de Provincie Fryslan, tot een goed einde weet te brengen, het imago van Leeuwarden zware schade zal oplopen. Er is hier sprake van een historische kans om met allure een blijvende toevoeging tot stand te brengen aan de grandeur van Leeuwarden, zoals die door de eeuwen heen is opgebouwd. Sinds het vertrek van het Hof in 1747 zijn 257 jaar verstreken. Ik zou zeggen: er is geen tijd voor bescheidenheid. AMBITIE De ambitie van de Toekomstvisie Leeuwarden 2 03 0 is een stad te worden van honderd tot honderdvijfentwintigduizend inwo-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 8