Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 10 mei 2004
ners met een evenwichtige bevolkingssamenstelling en een
economische ontwikkeling die spoort met het landelijk ge
middelde. Er zal sprake zijn van hoogwaardige vestigingsmi
lieus voor bedrijven en bewoners en van een goede bereik
baarheid met effectieve transport- en vervoerssystemen.
Tenslotte zal Leeuwarden een veilige en leefbare gemeente
zijn. Ik maak deze ambitie graag tot de mijne.
It befolkingsoantal moat omheech om foldwaande skaalgrutte
te krijen en te behalden foar kwalitatyf heechweardige
grutstedsfoarsjenningen. Dat is een kwestje fan hin en aai
óf, om it mar ris yn de sfear fan dizze provinsje te siz-
zen, fan ljip en aai. Wat grutter de befolking, wat mear
mooglikheden foar foarsjenningen. Wat better de foarsjen
ningen, wat mear minsken der wenje wolle. Underwiis, wurk,
wenjen en in oantreklike en feilige stêd binne de krusiale
betingsten. Dêr lizze grutte kansen.
Leeuwarden heeft een heel sterk en breed aanbod van HBO-
onderwijs, waarvan tal van onderdelen behoren tot de top
van Nederland. De samenwerking met een groeiend aantal uni
versiteiten geeft hieraan een extra dimensie. Gespeciali
seerde onderzoeksinstituten weten de stad inmiddels te vin
den. Van groot belang is ook de toenemende opleidings- en
onderzoeksrol van het Medisch Centrum Leeuwarden.
Dat Leeuwarden een echte onderwijsstad is, blijkt wel uit
het opvallend grote aantal inwoners in de leeftijd van 20
tot 24 jaar. Meer dan 10% tegenover 6% landelijk. Maar in
de leeftijdsgroep van 25-65 jaar zit Leeuwarden onder het
landelijke gemiddelde. Om dat te verbeteren is een groot
stedelijke omgeving met een creatief en inspirerend klimaat
nodig. Dat krijgen we alleen als op alle bestuurlijke ni
veaus langdurig en consequent wordt gewerkt aan de positie
van Leeuwarden als centrumgemeente. Als alles wat er in
Friesland te vergeven is als pepernoten over de hele pro
vincie wordt gestrooid, gaat dat niet lukken.
Dan staat hier over honderd jaar weer een burgemeester die
dezelfde problemen signaleert als ik en die vaststelt dat
er weliswaar sprake is van historische continuïteit, maar
niet van vooruitgang.
Werk heeft Leeuwarden in ruime mate. Ruim een kwart van de
totale werkgelegenheid in Friesland bevindt zich in Leeu
warden, waar maar 14% van de Friese bevolking woont. On
danks het grote aanbod aan werkgelegenheid in de stad, is
de werkloosheid met 16% hoog en de arbeidsparticipatie
laag. De inkomende pendel is 55%. Er is dus sprake van een
zeer onevenwichtige situatie. Om daar wat aan te doen moet
het woningaanbod drastisch verbeteren. Daar wordt hard aan
gewerkt. En verder moeten al diegenen die nu klagen dat ze
's ochtends bij Leeuwarden in de file staan ofwel in de
stad gaan wonen, ofwel niet meer klagen. De sleutel voor de
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 10 mei 2004
oplossing van het doorstromingsprobleem ligt voor het opra
pen: huizen bouwen en wie hier werkt komt hier ook wonen.
Meewerken aan het opbouwen van de stad waar je je brood
verdient
Alle zeilen moeten worden bijgezet om de werkgelegenheid te
behouden en te vergroten. Dat betekent hard werken aan de
relaties tussen de gemeente en het bedrijfsleven. Dat bete
kent ook een voortdurende zoektocht naar nieuwe werkgele
genheid en een professionele promotie van de stad. Er moet
worden geïnvesteerd in datgene wat een stad aantrekkelijk
maakt om er te werken en te wonen: bereikbaarheid, mooie
ruimte voor bedrijvigheid, veiligheid, culturele voorzie
ningen en een tot de verbeelding sprekende openbare ruimte
En verder moet er goed gevoetbald worden, want ook dat
hoort bij de status van centrumgemeente.
Ljouwert heart net ta de seis nasjonale stedsnetwurken üt
de nije Nota Ruimte. De eardere kabinetstasizzing dat Ljou
wert as twadde haadstêd fan Noard-Nederlan finansjeel-
ekonomysk en romtlik-ynstrumenteel op deselde wize hannen
en fuotten krije sil as de haadstêden yn it nasjonaal
stedsnetwurk, is no fêstlein yn dy nota. Dat is tige wich-
tich.
Yn de Kadernota Streekplan Fryslan 2005 - 2015 'Om de kwa
liteit fan de romte1 wurdt mei klam keazen foar in ferster-
king fan de posysje fan Ljouwert as haadstêd fan de provin
sje. "Ljouwert fertsjinnet in spesifike taakstelling, sjoen
it belang fan de stêd foar de hiele provinsje en de posysje
fan Ljouwert yn noardlik en nasjonaal ferban" seit de nota.
Ik hoopje en ferwachtsje dat dat ek nei de resinte diskusje
yn de Steaten noch rjocht oerein stiet.
De ynset is in konsintraasje fan wenjen, wurkjen en foar-
sjenningen yn de stedsgebieten. It komt der no op oan dat
de stêd Ljouwert, yn goede gearwurking en yn harmony mei de
provinsje en ünder soarchfaldige ófweaging fan de belangen
fan de oare stéden en de doarpen yn Fryslan, konkreet yn-
hltld jout oan de ynset fan it Streekplan. It giet der net
om oaren te oerfleanen, it giet derom dat men der fan
wjerskanten, haadstêd en provinsje, haadstêd en stéden,
haadstêd en doarpen, fan oertsjüge rekket dat it foar hiel
Fryslan wichtich is dat Ljouwert de kans krijt dy troch-
braak ta in wiere sintrumgemeente te realisearjenDe
skaalfergrutting liedt ta in heger foarsjenningennivo en
mear wurkgelegenheid, dêr 't ek oare provinsjebewenners as
Ljouwerters fan profitearje sille.
Yn de skiednis hawwe de provinsje en de stêd faak mei el-
koar spul han. Op wichtige mominten stienen provinsje- en
stedsbestjoerders lyk foarinoar oer. Myn yndrok üt de
skiednis is dat üteinlik provinsje noch stêd dêr better fan
wurden binne. Graach wol ik mei de bestjoerders fan de pro
vinsje en mei dy fan alle oare 30 gemeenten yn Fryslan, fan