Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004
Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de SP-
fractie
Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)Voorafgaand aan de com
missie Stadsontwikkeling waar dit punt behandeld werd kre
gen we een presentatie van de second opinion woningbouwpro
ductie in Leeuwarden door de heer Noordanus
Een van zijn aanbevelingen om de woningbouw op te krikken
was snelle realisering van plannen op hoofdlijnen. Wat wil
je met bepaalde gebieden. Zorg van te voren voor duidelijk
heid en stuur de stedenbouwkundige randvoorwaarden vooraf.
Achter de Hoven/Vegelin en het Potmargegebied valt onder de
stedelijke vernieuwing. Bij de presentatie van het wijkplan
in 2001 werd nog uitgegaan van woningbouw op de plek, waar
nu volgens het college van B&W het woonwagenkamp moet ko
men.
De prioriteit werd bij de Vegelinbuurt gelegd en woningbouw
in het Potmargegebied werd op de lange baan geschoven. On
verwacht werd vorig jaar het Steensmaterrein aan de gemeen
te aangeboden en wordt het gebied samen met het Veilingter
rein toch bebouwd en komt het Potmargegebied tot ontwikke
ling waar we in 2001 plannen voor hadden, die echter door
de raad nooit zijn vastgelegd. Voor het Steensmaterrein
geldt het nieuwe bestemmingsplan van Huizum. Het terrein
waar we nu over spreken valt nog onder het verouderde be
stemmingsplan van Achter de Hoven, dat in het najaar zal
worden herzien.
Ik ga er van uit dat tegen die tijd B&W een duidelijke vi
sie heeft over het gebied ten noorden van de Potmarge en
ten zuiden van Achter de Hoven.
Bij de behandeling van dit punt in de commissie SO hebben
we van de wethouder kunnen horen dat het woonwagenkamp niet
langer aan de Canadezenlaan kan blijven en dat bij de zoek
tocht naar een andere plek deze locatie verreweg de beste
papieren had. Maar in feite wordt het woonwagenkamp van de
ene stedelijke vernieuwingslocatie naar de andere stedelij
ke vernieuwingslocatie verhuisd. In de jaarrapportage ma
jeure projecten 2003 kunnen we wat betreft Achter de Hoven/
Vegelin lezen, ik citeer: 'Het doel van het project Achter
de Hoven/Vegelin is een kwaliteitsverbetering op ruimte
lijk, volkshuisvestelijk en sociaal-economisch terrein'
Naar ons oordeel is het plaatsen van een woonwagenkamp in
dit gebied in tegenspraak met deze uitgangspunten. We wil
len echter voorkomen dat er met deze mensen wordt rond ge
sleept. Maar het moet geen beslissing zijn waar we over een
paar jaar weer spijt van krijgen. Daarom zullen we een
amendement indienen en het college verzoeken nog dit jaar
een kadernotitie woonwagenparken op te stellen.
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2 0 04
De Woonwagenwet uit 1970 is weliswaar ingetrokken, maar de
gemeente Leeuwarden gebruikt in zijn bestemmingsplannen,
bijvoorbeeld voor het woonwagenterrein aan de Jelle Ban-
gastraat, nog wel degelijk de definities uit de Woonwagen-
wet uit 1979 en die zijn nog steeds rechtsgeldig.
In een nieuw bestemmingsplan of zoals in dit geval een
vrijstellingsprocedure art. 19 van de wet Ruimtelijke Orde
ning moeten we de hoogte expliciet benoemen.
Daarom dienen we een amendement in.
"De raad van de gemeente Leeuwarden;
in vergadering bijeen op maandag 17 mei 2004,
behandelende het voorstel (agendapunt 12) tot het ne
men van een voorbereidingsbesluit ex art 21 van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening (WRO) en vrijstellingspro
cedure ex art 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening voor de realisatie van een woonwagenterrein
op een perceel, kadastraal bekend 16831, in het gebied
Achter de Hoven;
overwegende dat
het de bedoeling is dat het betreffende woonwagen
terrein door middel van beplanting zo goed mogelijk
in de groenzone van het aangrenzend Potmargegebied
wordt ingepast;
in de raadsbrief wordt gesproken van een maximale
bouwhoogte van de (woonwagen-) bebouwing van 5,50
meter met een maximale goothoogte van 3,50 meter,
deze maximale bouwhoogte circa 1,00 meter hoger is
dan de hoogste woonwagen op het huidige terrein aan
de Canadezenlaan;
de voorgestelde maximale bouwhoogte van 5,50 meter
te hoog is voor een goede inpassing in het groenge
bied van de Potmarge,-
in de begripsbepaling van het uitvoeringsbesluit
behorende bij de Woonwagenwet (20 maart 1970, art 2
lid g sub 2) wordt geregeld dat de maximale hoogte
van een woonwagen, gemeten vanaf de onderkant van
de vloer tot het hoogste punt van de overkapping,
niet meer mag bedragen dan 3,00 meter;
de onderkant van de vloer van een woonwagen zich
ten hoogste 1,00 meter boven de ondergrond bevindt;
de maximale bebouwingshoogte van een woonwagen al
dus op 4,00 meter kan worden gesteld;
besluit
als richtlijn voor de partiële herziening van het be
stemmingsplan voor het gebied Achter de Hoven en de
aan burgemeester en wethouders gedelegeerde bevoegd
heid om vrijstelling te verlenen van het geldende be
stemmingsplan, op te nemen dat: