Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004 Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de SP- fractie Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)Voorafgaand aan de com missie Stadsontwikkeling waar dit punt behandeld werd kre gen we een presentatie van de second opinion woningbouwpro ductie in Leeuwarden door de heer Noordanus Een van zijn aanbevelingen om de woningbouw op te krikken was snelle realisering van plannen op hoofdlijnen. Wat wil je met bepaalde gebieden. Zorg van te voren voor duidelijk heid en stuur de stedenbouwkundige randvoorwaarden vooraf. Achter de Hoven/Vegelin en het Potmargegebied valt onder de stedelijke vernieuwing. Bij de presentatie van het wijkplan in 2001 werd nog uitgegaan van woningbouw op de plek, waar nu volgens het college van B&W het woonwagenkamp moet ko men. De prioriteit werd bij de Vegelinbuurt gelegd en woningbouw in het Potmargegebied werd op de lange baan geschoven. On verwacht werd vorig jaar het Steensmaterrein aan de gemeen te aangeboden en wordt het gebied samen met het Veilingter rein toch bebouwd en komt het Potmargegebied tot ontwikke ling waar we in 2001 plannen voor hadden, die echter door de raad nooit zijn vastgelegd. Voor het Steensmaterrein geldt het nieuwe bestemmingsplan van Huizum. Het terrein waar we nu over spreken valt nog onder het verouderde be stemmingsplan van Achter de Hoven, dat in het najaar zal worden herzien. Ik ga er van uit dat tegen die tijd B&W een duidelijke vi sie heeft over het gebied ten noorden van de Potmarge en ten zuiden van Achter de Hoven. Bij de behandeling van dit punt in de commissie SO hebben we van de wethouder kunnen horen dat het woonwagenkamp niet langer aan de Canadezenlaan kan blijven en dat bij de zoek tocht naar een andere plek deze locatie verreweg de beste papieren had. Maar in feite wordt het woonwagenkamp van de ene stedelijke vernieuwingslocatie naar de andere stedelij ke vernieuwingslocatie verhuisd. In de jaarrapportage ma jeure projecten 2003 kunnen we wat betreft Achter de Hoven/ Vegelin lezen, ik citeer: 'Het doel van het project Achter de Hoven/Vegelin is een kwaliteitsverbetering op ruimte lijk, volkshuisvestelijk en sociaal-economisch terrein' Naar ons oordeel is het plaatsen van een woonwagenkamp in dit gebied in tegenspraak met deze uitgangspunten. We wil len echter voorkomen dat er met deze mensen wordt rond ge sleept. Maar het moet geen beslissing zijn waar we over een paar jaar weer spijt van krijgen. Daarom zullen we een amendement indienen en het college verzoeken nog dit jaar een kadernotitie woonwagenparken op te stellen. Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2 0 04 De Woonwagenwet uit 1970 is weliswaar ingetrokken, maar de gemeente Leeuwarden gebruikt in zijn bestemmingsplannen, bijvoorbeeld voor het woonwagenterrein aan de Jelle Ban- gastraat, nog wel degelijk de definities uit de Woonwagen- wet uit 1979 en die zijn nog steeds rechtsgeldig. In een nieuw bestemmingsplan of zoals in dit geval een vrijstellingsprocedure art. 19 van de wet Ruimtelijke Orde ning moeten we de hoogte expliciet benoemen. Daarom dienen we een amendement in. "De raad van de gemeente Leeuwarden; in vergadering bijeen op maandag 17 mei 2004, behandelende het voorstel (agendapunt 12) tot het ne men van een voorbereidingsbesluit ex art 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) en vrijstellingspro cedure ex art 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor de realisatie van een woonwagenterrein op een perceel, kadastraal bekend 16831, in het gebied Achter de Hoven; overwegende dat het de bedoeling is dat het betreffende woonwagen terrein door middel van beplanting zo goed mogelijk in de groenzone van het aangrenzend Potmargegebied wordt ingepast; in de raadsbrief wordt gesproken van een maximale bouwhoogte van de (woonwagen-) bebouwing van 5,50 meter met een maximale goothoogte van 3,50 meter, deze maximale bouwhoogte circa 1,00 meter hoger is dan de hoogste woonwagen op het huidige terrein aan de Canadezenlaan; de voorgestelde maximale bouwhoogte van 5,50 meter te hoog is voor een goede inpassing in het groenge bied van de Potmarge,- in de begripsbepaling van het uitvoeringsbesluit behorende bij de Woonwagenwet (20 maart 1970, art 2 lid g sub 2) wordt geregeld dat de maximale hoogte van een woonwagen, gemeten vanaf de onderkant van de vloer tot het hoogste punt van de overkapping, niet meer mag bedragen dan 3,00 meter; de onderkant van de vloer van een woonwagen zich ten hoogste 1,00 meter boven de ondergrond bevindt; de maximale bebouwingshoogte van een woonwagen al dus op 4,00 meter kan worden gesteld; besluit als richtlijn voor de partiële herziening van het be stemmingsplan voor het gebied Achter de Hoven en de aan burgemeester en wethouders gedelegeerde bevoegd heid om vrijstelling te verlenen van het geldende be stemmingsplan, op te nemen dat:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 12