Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004
Dan wordt het een opstelsom, waarvan de positieve elementen
naar de achtergrond worden gedrukt en dan krijg je 1 en nu
dit weer'
Bij de overwegingen van de PvdA-fractie heeft nooit de mys
terieuze motie, die aangenomen zou zijn, een rol gespeeld.
Er zou een motie zijn aangenomen en het zou mogelijk zijn
huizen te bouwen. Het vervelende is dat hier wel in het
voortraject mee is gedreigd. Het zou dan om een rij huizen
gaan, wat veel erger was dan die paar woonwagens.
Voorzitter, wij vinden het zeer onzorgvuldig wanneer dit
soort argumenten, op niets gebaseerd, een rol bij de me
ningsvorm gaan spelen. Het heeft, nogmaals, geen rol bij de
PvdA-fractie gespeeld.
Ook was het onduidelijk waarom er voor deze locatie is ge
kozen. Het was misschien beter geweest een onderzoeksrap
portage bij de commissiebehandeling te betrekken met de mo
tivering waarom het college voor deze optie heeft gekozen.
Daar heeft de wethouder wel mondeling verslag van gedaan,
maar het was beter geweest om daar ook een schriftelijke
rapportage bij te betrekken, zodat iedereen daar inzage in
kan hebben. Ik kan mij voorstellen dat de door de wethouder
genoemde alternatieve locaties voor de woonwagenbewoners
niet aantrekkelijk waren. Je wilt toch ook wat voorzienin
gen in de buurt, zoals scholen en winkels. En die zijn er
b.v. op industrieterreinen niet.
De bewoners van het huidige woonwagenterrein hebben niet om
verplaatsing gevraagd. Zij moeten daar weg door stedenbouw
kundige ontwikkelingen in de VrijheidswijkHet terrein is
bovendien door de brandweer afgekeurd. In zo~n situatie
hoor je ook rekening te houden met de belangen van de bewo
ners, die gedwongen worden om te verhuizen. Zij hebben
recht op een fatsoenlijke plek. En met een beetje creatieve
groenarchitectuur zijn de 10 woonwagens best in het Potmar-
gegebied op een aanvaardbare wijze inpasbaar.
Er is nog een punt waar geen duidelijkheid over bestaat.
Dat is de maximale hoogte van de woonwagensEr is steeds
gesproken en aangenomen dat die hoogte op twee wagens na,
3.50 meter zou zijn. Twee wagens zouden 5.50 meter zijn. Ik
ben er gisteren nog even wezen kijken en het lijkt dat de
maten, zoals die in de raadsbrief worden vermeld, niet
juist zijn. De hoogste wagen is ongeveer 4.80 a 4.90 meter.
Hoe komt het college aan een hoogte van 5.50 meter?
Voorzitter, wij zijn van mening dat je dit soort zaken dui
delijk van te voren moet regelen, zodat er later geen ont
wikkelingen plaats vinden die je niet wilt. Maximering van
de hoogte is een van die zaken.
Overigens zou maximering van de hoogte niet alleen in dit
gebied moeten worden geregeld, maar ook in andere gebieden
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004
waar woonwagens worden geplaatst. De PAL/GL-fractie heeft
al aangegeven dat zij met een initiatief daartoe willen ko
men.
Bij de inspraakavond is gezegd dat tussen de huizen aan
Achter de Hoven een bufferzone van 6 tot 16 meter is ge
pland. Deze bufferzone zou ten goede aan de bewoners van
Achter de Hoven komen. In de raadsbrief wordt hier niets
over gezegd. Is er in het plan rekening gehouden met zo~n
bufferzone en klopt deze toezegging?
Tot slot.
Tijdens de laatste informatieavond heeft de wethouder aan
gegeven dat hij het bewonersplatform nadrukkelijk wil be
trekken bij het ontwikkelen van een integrale visie voor
dit gebied. Laat dit dan ook zeer serieus gebeuren. Wij
hebben in de afgelopen jaren wel meer dit soort uitnodigin
gen gedaan, die achteraf een wassen neus bleken te zijn.
Dus als je zo"n soort oproep doet, doe het dan ook serieus.
De heer Drewel (CDA)
"Alleen in mijn gedichten kan ik wonen, nooit vond ik er
gens anders onderdak"dichtte de bekende Leeuwarder
scheepsarts en dichter Slauerhoff. (Een citaat uit de het
gedicht de Woninglooze)Een vaste woon- en verblijfplaats
met een voor die tijd tamelijk luxe woning was niet aan hem
besteed. Een innerlijke onrust dreef hem over de oceanen.
Prachtige dichtregels die iets zeggen over iemands karakter
en over zijn levensstijl. Rationeel zijn ze voor velen van
ons nauwelijks te vatten. Want wie wil er niet wonen in een
goede woning op een mooie locatie?
De link van Slauerhoff naar woonwagenbewoners is snel te
leggen. Ook zij kunnen niet aarden in een wat wij noemen
een 'gewone' woning. Alleen de trek van de ene plaats naar
de andere is er uit en ze willen nu ook een vaste stek. Zij
kiezen bewust voor een stijl van wonen, die misschien ons
niet allemaal aanspreekt, maar zij zijn zeer gehecht aan
die levensstijl. In wagens, woonwagens, met als bijzondere
kenmerk voor de leefgemeenschap een sterke sociale cohesie.
Daar is niets mis mee. Ook dit is voor ons misschien niet
altijd rationeel te bevatten. Maar ik denk dat wij er goed
aan doen die levensstijl te respecteren. Dat geldt ook voor
andere vormen van geaccepteerd wonen, zoals het wonen in
woonarken, woonschepen, woongroepen, enz.
Het respecteren èn accepteren van andere woonvormen in onze
maatschappij betekent ook dat de gemeente in dit geval van
uit haar volkshuisvestelijke taak zorg moet dragen voor een
goede woonlocatie voor deze categorie bewoners
De argumenten voor het vertrek uit de Vrijheidswijk zijn
glashelder en steekhoudend. Wij onderschrijven de noodzaak