Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004 Dan wordt het een opstelsom, waarvan de positieve elementen naar de achtergrond worden gedrukt en dan krijg je 1 en nu dit weer' Bij de overwegingen van de PvdA-fractie heeft nooit de mys terieuze motie, die aangenomen zou zijn, een rol gespeeld. Er zou een motie zijn aangenomen en het zou mogelijk zijn huizen te bouwen. Het vervelende is dat hier wel in het voortraject mee is gedreigd. Het zou dan om een rij huizen gaan, wat veel erger was dan die paar woonwagens. Voorzitter, wij vinden het zeer onzorgvuldig wanneer dit soort argumenten, op niets gebaseerd, een rol bij de me ningsvorm gaan spelen. Het heeft, nogmaals, geen rol bij de PvdA-fractie gespeeld. Ook was het onduidelijk waarom er voor deze locatie is ge kozen. Het was misschien beter geweest een onderzoeksrap portage bij de commissiebehandeling te betrekken met de mo tivering waarom het college voor deze optie heeft gekozen. Daar heeft de wethouder wel mondeling verslag van gedaan, maar het was beter geweest om daar ook een schriftelijke rapportage bij te betrekken, zodat iedereen daar inzage in kan hebben. Ik kan mij voorstellen dat de door de wethouder genoemde alternatieve locaties voor de woonwagenbewoners niet aantrekkelijk waren. Je wilt toch ook wat voorzienin gen in de buurt, zoals scholen en winkels. En die zijn er b.v. op industrieterreinen niet. De bewoners van het huidige woonwagenterrein hebben niet om verplaatsing gevraagd. Zij moeten daar weg door stedenbouw kundige ontwikkelingen in de VrijheidswijkHet terrein is bovendien door de brandweer afgekeurd. In zo~n situatie hoor je ook rekening te houden met de belangen van de bewo ners, die gedwongen worden om te verhuizen. Zij hebben recht op een fatsoenlijke plek. En met een beetje creatieve groenarchitectuur zijn de 10 woonwagens best in het Potmar- gegebied op een aanvaardbare wijze inpasbaar. Er is nog een punt waar geen duidelijkheid over bestaat. Dat is de maximale hoogte van de woonwagensEr is steeds gesproken en aangenomen dat die hoogte op twee wagens na, 3.50 meter zou zijn. Twee wagens zouden 5.50 meter zijn. Ik ben er gisteren nog even wezen kijken en het lijkt dat de maten, zoals die in de raadsbrief worden vermeld, niet juist zijn. De hoogste wagen is ongeveer 4.80 a 4.90 meter. Hoe komt het college aan een hoogte van 5.50 meter? Voorzitter, wij zijn van mening dat je dit soort zaken dui delijk van te voren moet regelen, zodat er later geen ont wikkelingen plaats vinden die je niet wilt. Maximering van de hoogte is een van die zaken. Overigens zou maximering van de hoogte niet alleen in dit gebied moeten worden geregeld, maar ook in andere gebieden Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004 waar woonwagens worden geplaatst. De PAL/GL-fractie heeft al aangegeven dat zij met een initiatief daartoe willen ko men. Bij de inspraakavond is gezegd dat tussen de huizen aan Achter de Hoven een bufferzone van 6 tot 16 meter is ge pland. Deze bufferzone zou ten goede aan de bewoners van Achter de Hoven komen. In de raadsbrief wordt hier niets over gezegd. Is er in het plan rekening gehouden met zo~n bufferzone en klopt deze toezegging? Tot slot. Tijdens de laatste informatieavond heeft de wethouder aan gegeven dat hij het bewonersplatform nadrukkelijk wil be trekken bij het ontwikkelen van een integrale visie voor dit gebied. Laat dit dan ook zeer serieus gebeuren. Wij hebben in de afgelopen jaren wel meer dit soort uitnodigin gen gedaan, die achteraf een wassen neus bleken te zijn. Dus als je zo"n soort oproep doet, doe het dan ook serieus. De heer Drewel (CDA) "Alleen in mijn gedichten kan ik wonen, nooit vond ik er gens anders onderdak"dichtte de bekende Leeuwarder scheepsarts en dichter Slauerhoff. (Een citaat uit de het gedicht de Woninglooze)Een vaste woon- en verblijfplaats met een voor die tijd tamelijk luxe woning was niet aan hem besteed. Een innerlijke onrust dreef hem over de oceanen. Prachtige dichtregels die iets zeggen over iemands karakter en over zijn levensstijl. Rationeel zijn ze voor velen van ons nauwelijks te vatten. Want wie wil er niet wonen in een goede woning op een mooie locatie? De link van Slauerhoff naar woonwagenbewoners is snel te leggen. Ook zij kunnen niet aarden in een wat wij noemen een 'gewone' woning. Alleen de trek van de ene plaats naar de andere is er uit en ze willen nu ook een vaste stek. Zij kiezen bewust voor een stijl van wonen, die misschien ons niet allemaal aanspreekt, maar zij zijn zeer gehecht aan die levensstijl. In wagens, woonwagens, met als bijzondere kenmerk voor de leefgemeenschap een sterke sociale cohesie. Daar is niets mis mee. Ook dit is voor ons misschien niet altijd rationeel te bevatten. Maar ik denk dat wij er goed aan doen die levensstijl te respecteren. Dat geldt ook voor andere vormen van geaccepteerd wonen, zoals het wonen in woonarken, woonschepen, woongroepen, enz. Het respecteren èn accepteren van andere woonvormen in onze maatschappij betekent ook dat de gemeente in dit geval van uit haar volkshuisvestelijke taak zorg moet dragen voor een goede woonlocatie voor deze categorie bewoners De argumenten voor het vertrek uit de Vrijheidswijk zijn glashelder en steekhoudend. Wij onderschrijven de noodzaak

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 14