Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004 Het amendement van de PAL/GL-fractie over de hoogte. Als u mij toestaat zal ik hier toch even iets gedetailleerder op moeten ingaan. Ik kijk naar de derde overweging waar het om de maximale bouwhoogte gaatDe maximale bouwhoogte van 5.50 meter is 50 cm en niet 1 m hoger dan de hoogste woon wagen op het terrein aan de CanadezenlaanDe hoogste woon wagen is nauwkeurig nagemeten, die heeft een nokhoogte van 5 meter en een goothoogte van 3.50 m. Op zich voel ik er voor om, met het argument van inpassing van de groene ruim te, in het amendement van de PAL/GL-fractie genoemd, te kijken naar het stellen van een grens aan de hoogte. De Woonwagenwetdie dan als basis wordt genoemd voor de bere kening van de PAL/GL-fractieis in 1970 ingetrokken en de daarin genoemde hoogte geldt niet meer als bepalend. Elke gemeente wordt nu geacht op grond van de Woningwet zelf hoogtes te bepalen. Dus die drie meter, waar u van uitgaat in het amendement, is niet meer toepasbaar. Aan de zesde overweging, dus die rekensom die daar gemaakt wordt, ont breekt op dit moment dus de grond. Als compromis zou ik willen voorstellen, dat de hoogte van de bebouwing vanaf de aan te leggen verharding, waarop de wagen geplaatst wordt, maximaal 5 meter mag zijn. Dat is wat de hoogste wagen op dit moment is. Dat is 40 centimeter hoger dan de maximale hoogte in het amendement. Dat lijkt me een alleszins rede lijk compromis. Dat lijkt mij recht doen aan, want zo zie ik het amendement van de PAL/GL-fractie, een poging tot ba lans tussen de belangen van omwonenden, die niet met een te hoge bebouwing willen worden geconfronteerd en de belangen van de woonwagenbewoners, die in redelijkheid hun wagens moeten inpassen. Ik denk dat we hiermee zouden moeten kun nen leven. Doen we dit niet, dan gaan we in tweede termijn letterlijk discussiëren over 40 centimeter. Dan de riante kavelgrootte. De kavelgrootte is een eis van de brandweer. De brandweer zal ook uiteindelijk de afstand tussen de wagens handhaven. De afstand tussen de wagens wordt op het kaartje aangegeven door de stippellijnen en die zijn gemaakt op basis van de vorm van de wagens die er nu staan in de VrijheidswijkDie moeten binnen die aange geven stippellijnen zich bewegen om de juiste afstand tot aan elkaar te kunnen bewaren, die de brandweer stelt. De kadernotitie woonwagens. Een aantal fracties hebben zich daarover uitgelaten. Een aantal in positieve zin ook. In principe is het college altijd overal toe bereid, maar sinds het dualisme bepaalt u de kaders en als u zegt dat er een kadernota moet komen, dan is dat zo. Het college was zelf nog niet op dat idee gekomen, maar u misschien wel. En dan horen wij het wel. Dan moeten we maar eens kijken wat dat verder voor mogelijkheden heeft. Het maken van zo'n ka dernota, het effectueren daarvan en de financiële effecten, die dat mogelijkerwijs heeft, of u dat dan nog zo'n goed Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2 0 04 idee vindt om te doen. Maar dat hoort het college dan graag Comenius heeft niet zo'n groot vraagteken meer. Comenius mag uitbreiden tot 2600 m2dat staat in het bestemmings plan. Daar kunnen wij als college en raad niets aan doen. Comenius heeft zich op een informatieavond vastgelegd op het communiceren met de buurt over elke uitbreiding en daar zal Comenius aan gehouden kunnen worden. (De heer Van Olffen (PvdA)Ik heb de legitimiteit ervan niet in twijfel getrokken. Ik heb alleen de zorg uitgespro ken die binnen de wijk leeft met het groeien van Comenius tot 1500 leerlingen en de toenemende verkeersoverlast die men vermoedt. Zo heb ik dat geschetst.) Die zorg snap ik. Dat heb ik ook al eerder uitgesproken. Ik denk dat het commitment, dat het Comenius heeft gedaan naar de buurt toe, een deel van die zorg op dit moment kan weg nemen. Maar dat moet allemaal nog gerealiseerd worden. Dan Parkhove en het kassenterrein daarnaast, u stelt daar nogal een krachtige vraag bij naar mijn kant toe. Ik heb de wijk uitgenodigd om met de gemeente tot een overlegvorm te komen over de inrichting van die wijk op het moment dat het zover is dat er een ander bestemming voor Parkhove en dat kassenterrein gevonden zal worden. Ik heb dat soort toezeg gingen nooit gedaan, in die vorm dat ik er een wassen neus van heb gemaakt en ik ben dat ook niet voornemens te doen. Die toezegging ligt er en ik wil daar ook werk van maken. Dat vind ik ook heel aardig om te doen, want dan kunnen we met zijn allen een wijk gaan inrichten. De bufferzone. De toezegging is gedaan dat over de inrich ting van de bufferzone tussen de tuinen van Achter de Hoven en het woonwagenpark overlegd zal worden. Daar zijn aller lei mogelijkheden voor. Er kan aan vergroting van de tuinen gedacht worden, aan vergroting van het openbaar gebied, van de steeg. Daar is wat mij betreft over te praten. Meneer Drewel citeert Slauerhoff. Ik kan niet nalaten een partijgenoot van mij, helaas overleden, te citeren, die zei: 'in gelul kun je niet wonen'Het is een beetje voor de hand liggend. Dat slaat absoluut niet op uw bijdrage, laat dat duidelijk zijn. Ik denk dat het goed is dat u daar aandacht voor heeft gevraagd in uw verhaal, dat de gehecht heid aan een levensstijl gerespecteerd moet worden. Dat is een element waar we hier wel mee te maken hebben. Het woon wagenpark is niet negatief en doet geen afbreuk. Daarmee onderstreept u de woorden die ik daarnet heb gezegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 19