Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004 reikbaar is. De vragen zijn: blijft dit voor algemeen pas- santengebruik en wil het college bevorderen dat men daar ook met slecht weer kan komen door er een soort paadje naar toe te maken? De heer Hoogterp (PAL/GL)Naast woonboten en woonwagens nu ook jachthavens aan de orde hier in deze vergadering. Stel je voor, de parkeergelegenheid voor je huis wordt plotseling door de gemeente verkocht aan particulieren, die daar op dat stukje grond slagbomen en een afbakening maken en daar hun auto of caravan parkeren bij jou voor de deur. Stel je voor, het stukje groen, het parkje waar je tegen over ligt, de gemeente verkoopt daarvan een stukje en een aardappelboer gaat daar iets telen en kan zeggen, het is de bevoegdheid van het college om dat te doen en dat mag ge beuren. Maar stel je voor dat dat gebeurt bij jezelf voor de deur. Zo ervaart een aantal mensen op de Lits wat er nu gebeurd is bij hen in de straat, bij hen voor de deur. Deze mensen hebben daarover een brief geschreven en handtekeningen in gezameld. Dat is in maart gebeurd. Die brief is naar de wijkwethouder Krol en de drie grootste partijen verstuurd. De mensen hebben eigenlijk niks teruggehoord. Daarna hebben ze bij onze partij aangeklopt. Wij hebben gezegd dat we ons daarin kunnen vinden. Ten eerste: het is openbare ruimte en die is kostbaar. Dat is gemeenschappelijk bezit en in de visie van de PAL/GL-fractie moet je daar zuinig mee omgaan, moet je dat helemaal niet willen verkopen. Dat is voor ie dereen. Zeker als het groene ruimte is. Verder vinden wij de communicatie met de burgers wat dit betreft merkwaardig. Wij, en zeker de drie grote partijen, hebben de mondvol over de burger serieus nemen. Nou hebben de mensen in de straat een petitie gedaan, ongeveer 90% heeft dat ondertekend, ze zoeken contact met de gemeente raad en eigenlijk worden ze met een kluitje in het riet ge stuurd. Wij hebben daar grote vraagtekens bij (De heer Stoker (CU) Wat vindt ervan dat u als kleine fractie, dat geldt ook voor mij, in eerste instantie niet serieus genomen bent en die brief niet hebt gekregen. Dat heb ik ook tegen de briefschrijver gezegd en ik heb hem dus ook doorverwezen naar de griffier om te zorgen dat er gecommuniceerd wordt met de hele raad en niet alleen maar met de grote partijen. Daarom is het ook via allerlei stappen bij de ingekomen stukken staat. Wij vinden dat raar. Waarom is die brief niet meteen naar iedereen openbaar verstuurd met de stuk ken, maar blijkbaar werkt het zo. Wij hebben de volgende vragen. Heeft het college nagedacht over alternatieven; waarom wordt er zo met de mensen omgegaan, er waren al toe zeggingen gedaan aan bepaalde mensen om het te verkopen, later is dat weer teruggedraaid; waarom moet de één bij Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004 voorbeeld een prijs betalen van 50 per vierkante meter en waarom de ander 125. De koopcontracten schijnen klaar te liggen, de koop is nog niet geëffectueerd. Dat heeft te maken, denken wij, met het feit dat we er hier nu wel over gaan praten en dat iedereen zijn zegje erover kan doen. Dat betekent ook dat wij iets proeven bij het college dat er nog een nadere overweging mogelijk is. Wij wachten dat af. Ons standpunt is: openbare ruimte in principe niet verko pen, vervolgens als het dan wel moet, bijvoorbeeld om fi nanciële middelen of kwaliteitsbewaking, dan hebben wij een motie nu klaar liggen, maar daar wacht ik mee tot de tweede termijn. Dat er dan naast de mensen aan wie het verkocht wordt ook toch een stukje openbare ruimte blijft voor de andere bewoners van de petitie om hun bootje daar af te me ren. Dus dat er met de andere kant rekening gehouden wordt De heer Feddema (WD) We mogen blij zijn dat dit onderwerp een bevoegdheid is van het college. Ik ken twee partijen in Noord Nederland, waarvan in Friesland een hele grote, die een goede kwaliteit biedt bij ligplaatsen in de openbare ruimte, dat is de Marrekrite. Alleen in steden zullen zij zich niet manifesteren. Wanneer wij in Leeuwarden, in een mooie wijk, waarin heel veel is geïnvesteerd, een situatie zouden creëren met openbare ligplaatsen in openbaar gebied, hoe mooi dat ook zou zijn, dan lopen we het grootste risico om binnen de kortste keren een vervuiling te krijgen waar we niet gelukkig mee zijn. Wat is het mooi dat we in een vorm van een WE-achtige constructie de haven, die daar vier tot vijf plaatsen maximaal zou bieden, hebben kunnen verkopen, waarbij dan een redelijk goed kettingbeding is, waar onderhoud is gegarandeerd en waarbij kwaliteit voor het onderhoud ook is gegarandeerd. Wij moeten het niet wil len om hier in dit stukje collegebevoegdheid te manipuleren in een richting waarbij de burger wellicht een aanligplaats heeft, daar waar in diezelfde wijk gelukkig hele goede aan legplaatsen zijn. Mijn fractie ondersteunt van harte de collegebevoegdheid in dit stuk. De heer Van der Straten (PvdA)Het bestrijden van de be voegdheid van het college is zeker niet aan de orde. Die lijkt me nogal duidelijk. Mijn fractie heeft er eigenlijk geen problemen mee om van dat stukje openbaar water parti culier water te maken. Waar we wel moeite mee hebben is hoe met de bezwaarmakers is omgegaan. Ware het niet beter ge weest om dit onderwerp ook in de commissie Stadsontwikke ling te bespreken en daar de bezwaarmakers ook de kans te geven om hun argumenten naar voren te brengen en hen daar de aandacht te geven voor hun argumenten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 5