Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004 maakt kunnen worden. Mijn vraag is of dat openbaar blijft, zoals het nu is. De heer Hoogterp (PAL/GL)Ik begrijp hoe de kaarten lig gen. Mijn vraag is of ik u mag houden aan de opmerking die u maakte van ik zal nog een keer gaan kijken in hoeverre het mogelijk is dat ook andere mensen aan een openbaar stukje groen tijdelijk hun boot kunnen afmeren. Onze een voudige rekensom is, we beuren als gemeente 6 keer 5000, dat is 30.000. Voor een paar honderd euro leg je daar een paar ogen neer en een bolder en een paar stoeptegels en dan kan ook de schoonmoeder langskomen in haar sloepje en de broer in zijn zeilboot. Blijft u bij die toezegging dat u er echt serieus gaat kijken en dat daar een klein stukje openbaarheid wat betreft aanleg blijft voor de mensen? De heer Feddema (WD) Openbare aanlegplaatsen zijn er al redelijk talrijk. Uniek in dat gebied van Zuiderburen zijn ongeveer 45 ligplaatsen. Die zijn allemaal met een mooie houten steiger in een hele mooie waterrijke omgeving aan het meertje. Het is niet goed om de suggestie te doen dat er mogelijkheden komen om in de wijk vrij te kunnen aanleg gen. Dat levert alleen maar ellende op. Doe dat niet. De WD-fractie huldigt het standpunt van het college. De heer Krol (wethouder)Het gaat erom hoe die palen, die daar in de grond of in het water staan, gebruikt kunnen worden. Als je daar een bootje voor een uurtje kunt aanleg gen dan is daar niks mis mee. We gaan daar geen voorzienin gen creëren om daar echt ligplaatsen te maken, maar je kunt daar even afmeren voor een uur of half uur en even aan die paal vastmaken. We gaan die paal daar niet weghalen, meneer Jacobse, dat ligt niet in de bedoeling, maar we gaan er ook geen officiële aanlegplaats van maken. (De heer Jacobse (NLP)Ik heb nog even gevraagd naar die termijnen. Op 3 maart wordt er een brief verzonden. Op 11 maart wordt het antwoord getekend. Met de kennelijke bedoeling om dat te laten versturen. Dat is binnen gemeentelijke begrippen allemachtig snel, dat er een brief uitgaat. Dus ik vind dat er adequaat gereageerd is. En voor 15 maart kon die brief theoretisch aankomen. De Voorzitter: Ik stel vast dat dit onderwerp hiermee is afgehandeld. Punt 11. Plan van aanpak - onkruidbestrijding op verhardingen 2004. De heer Kiestra (WD)In de commissievergadering van 20 januari jongstleden heeft de meerderheid van de raad te Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 17 mei 2004 kennen gegeven geen chemische bestrijdingsmiddelen meer te willen toepassen. Helder en duidelijk, ook voor de WD-fractie, om nu verder te kijken hoe te voldoen aan het verwachtingspatroon van de inwoner, maar ook de bezoeker, van Leeuwarden. Mede in het kader van het jaarprogramma 'Duurzaamheid' zijn er 2 alternatieve mogelijkheden aan ons voorgelegd, die het college door middel van pilotprojecten wil laten testen. Een multifunctionele borstelmethode en een heetwaterproef Totale kosten, inclusief de nulbeurt, maar liefst 190000,- Bij beide proeven wordt aangegeven dat deze ook gehouden worden in andere steden en dorpen. Waarom moeten wij dan deze proeven overdoen, wellicht is een samenwerking met een andere stad mogelijk. Dan kunnen de kosten gedeeld worden. Het blijft voor mijn fractie dan ook een vreemde volgorde om eerst veel geld uit te geven aan het testen van alterna tieve methoden en pas daarna te praten of we bereid zijn structureel extra geld uit trekken om de gekozen methode definitief toe te passen. Hoe leggen we de inwoners van Leeuwarden deze uitgave uit als we bij de oude methode blijven, want we praten wel over 190.000. Want hoe we ook ons best doen, duurder dan het was wordt het wel, ondanks dat de nieuwe methode de chemische methode benadert qua kosten. Het punt is niet in de commissie behandeld, daarom nog wat inhoudelijke vragen. Het is niet duidelijk waar de pilots worden gehouden. Hoe worden de delen behandeld waar de ma chines niet bij kunnen. In het begeleidend stuk wordt daar niet over gesproken. In tegenstelling tot wat gesuggereerd wordt bij de heetwatermethode, blijft het onkruid bij de waterproef wel staan, deze sterft pas een paar dagen later definitief af, hoe wordt dit verwijderd? En hoe worden al deze gegevens uiteindelijk verwerkt in de evaluatie? Er worden veel partijen betrokken bij de monitoring, wat op zich goed is maar het gaat uiteindelijk wel om de inhoud. Voor mijn fractie betekent dit dat er een goede financiële onderbouwing moet komen na dit onderzoek. Om de resultaten goed te meten, maar ook voor het vervolg, pleiten we daar bij voor een beeldbestek. Dat is door een aantal inleiders bij de commissievergadering ook gememoreerd. Het gaat er om de discussie over de kwaliteit absoluut te voorkomen. Want als we het over financiën hebben verbaast het ons dat er in het raadsbesluit en passant een krediet gevraagd wordt voor de aanschaf van een multifunctionele borstelma chine. In het hele stuk wordt hier niet over gesproken. Hebben we hiermee de keuze al bepaald of geven we straks

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 7