Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 De heer Zwart (PvdA)Ik zie mij nauwelijks nog genoodzaakt om een gloedvol betoog over de motie te houden.' In eerste instantie zal ik ook even namens de fractie rea geren op de motie en het amendement ingediend door de LLP- fractie De motie inzake het oud papier steunen wij van harte. Ook wat ons betreft geldt dat wij even afwachten wat dat voor consequenties in financiële zin nog heeft, maar het lijkt ons een zeer goede zaak eens te onderzoeken waarom die in zameling achterblijft bij het verleden en wat wij daaraan zouden kunnen doen. Voor wat betreft het amendement inzake de retributiekwestie van de hondenbelasting. Bij dit amendement volgen wij de redenering van de wethouder, hoewel het mij van het hart moet dat de wethouder zich zo langzamerhand hier en daar wat bezondigt aan Lubberiaanse uitspraken in deze en dat heeft lang gewerkt, maar ook met deze man schijnt het niet zo goed af te lopen. Voor wat betreft de motie het volgende. Ik zal er geen lang verhaal meer over houden. Eigenlijk komt het op het volgen de neer. Wij hebben een heleboel dingen verbeterd in onze publieke dienstverlening. Er is al gememoreerd dat de wachttijden voor de loketten teruglopen. Het gaat goed met de afhandeling van bezwaarschriften, de termijnen althans en niet de uitkomsten. Verder gaat het nog niet zo heel erg goed met de vergunningaanvragen. En wat is de strekking. Er worden ongeveer 1000 vergunningsaanvragen in deze gemeente jaarlijks ingediend. Dat is zeer gevarieerd. We spreken dan over honderden aanvragers, zowel burgers als bedrijven. Wat doet zich voor, en vooral bij bouwaanvragen kan zich dat voordoen. Voor bepaalde activiteiten wordt een vergunning ingediend en halverwege, zo niet nog later in de procedure, blijkt dat er nog een aangehaakte vergunningen nodig zijn. Dat kan van alles zijn. Er kan nog een keer een schone grond verklaring moeten komen, er kan nog een kleine wijzi ging van het bestemmingsplan plaats moeten vinden, er is een uitritvergunning nodig, noem maar op. Er zijn nogal wat dingen, milieuvergunningen kunnen daarbij ook nog annex zijn, en als je een horecabedrijf hebt kan het ook nog wel eens een keer zo zijn dat daar een vergunning in de sfeer van de horecawetgeving voor nodig isDat betekent voor de desbetreffende aanvragers over het algemeen een stukje ver traging, althans zo beschouwen die mensen dat en in die zin ook een stukje teleurstelling. Ik denk dat, omdat wij al tijd moeten streven naar een optimalisering van de gemeen telijke dienstverlening - immers de dienstverlening vanuit de gemeente bepaalt voor een belangrijk deel ons gezicht naar de burgers en naar de bedrijven - dat het de moeite waard is om in te zetten op een verbetering van die aan vraagprocedure. Wat zou daarbij een voorstel kunnen zijn? Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 Voorstel zou kunnen zijn dat wij gaan werken met een zoge naamde checklist. Die checklist zou kunnen werken ongeveer zoals het blauwe formulier, dat wij jaarlijks in de bus krijgen van een goedlachse partijgenoot van de voorzitter. Dat blauwe formulier leidt je ook door die vragen heen en kan er toe leiden dat men een goed overzicht krijgt van de activiteiten die gepland zijn, zodat ook op de voorhand duidelijk is welke vergunningen nodig zijn. Dat is het principe van deze motie. Wij willen middels deze motie dan ook het college verzoeken om te gaan kijken in hoeverre die werkwijze geïntegreerd kan worden. Het is mij bekend dat de dienst al een keer een kleinschalige poging daartoe heeft gedaan. Ik zou dat graag verbreed willen inzetten als dat kan en we willen het college dan ook vragen daar eind dit jaar haar bevindingen omtrent te rapporteren in de Commis sie Bestuur en Middelen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 juni 2 0 04, behandelende de rekening 20 03; overwegende dat de gemeente haar publieke dienstverlening zo danig dient vorm te geven en in te richten dat de ze doorhaar klanten wordt ervaren als doelgericht, toegankelijk, vlot en efficiënt; dat er in Leeuwarden jaarlijks door enige honder den burgers en bedrijven circa 1000 gemeentelijke vergunningen worden aangevraagd ,- dat er op het terrein van de aanvraag en behande ling van gemeentelijke vergunningen voor wat be treft klantgericht opereren nog verbeteringen mo gelijk zijn; dat er door de invoering van een adequate check list bij een vergunningaanvraag vertraging in de procedures voorkomen kan worden en er efficiënter gewerkt kan worden; besluit het college op te dragen de procedure voor het aanvragen van gemeentelijke vergunningen zodanig in te richten dat er uitgegaan wordt van één inte grale vergunningaanvraag; het college op te dragen om de procedure, waarbij uitgegaan wordt van één integrale vergunning aanvraag in de praktijk uit te voeren; dat daarbij de werkwijze zodanig wordt ingericht dat het voor de aanvrager duidelijk is wat er met zijn of haar aanvraag gebeurt, hoe lang de proce dure gaat duren en wie die gemeentelijke contact persoon is; dat het college eind 2004 rapporteert omtrent de voortgang aan de Commissie Bestuur en Middelen; en gaat over tot de orde van de dag

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 11