Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04
dan dat je dat verhoogt naar 10 miljoen. Ik denk niet dat
het aangaat om dan vervolgens maar snel een voorstel te
doen om van Blitsaerd een natuurgebied te maken. Dan worden
de vogels wel al te duur.
Kortom, graag duidelijke uitspraken.
Ik kom bij de CDA-factie. Ik kijk nog even wat ik al gehad
heb. OZB heb ik gehad, motivering HCL heb ik u gegeven.
Dan komen we nog bij het ruimer afwegingskader. Ik begrijp
uw voorstel wel. U hebt dat ook gedaan in de commissie Be
stuur en Middelen. Maar als ik kijk naar wat ons nog boven
het hoofd hangt, als ik kijk naar de opmerkingen die de
raad heeft gemaakt en die over het algemeen tenderen van
dit niet en minder duidelijk zijn in de richting van zoekt
u het maar in die richting, dan zullen wij het verschrik
kelijk moeilijk hebben om die begroting te maken zoals u
dat graag zou willen, namelijk sluitend en met duidelijke
en heldere voorstellen. Om dan daar bovenop nog 10-15% te
vinden aan keuzes en u wilt dan ook nog dat dat serieuze
keuzes zijn en niet in de sfeer van doe maar wat op het ge
bied van cultuur, sport en wat OZB verhoging, dan moet ik u
zeggen dat ik uw vraag begrijp, maar dat het antwoord vre
selijk moeilijk is en dat wij nog niet zien dat we dat kun
nen realiseren.
(De heer Drewel (CDA)Het college zal waarschijnlijk, mis
schien, hopelijk niet maar waarschijnlijk wel, zelf gecon
fronteerd worden om een sluitende begroting aan te bieden
en dus ook wellicht met een zwaardere taakstelling komen.)
Dat klopt
(De heer Drewel (CDA)Wat is er dan op tegen om daarop te
anticiperen. Bovendien krijgt de raad dan zelf meer keuzes.
Je kunt binnen een programma kijken. Er zijn ook fracties
die hebben aangegeven moeite te hebben met de tarieven voor
de gymnastieklokalen. Je kunt binnen een programma keuzes
maken, je kunt programma's onderling vergelijken en je kunt
dat afwegen in zijn totaliteit tegen de OZB. Het is niets
meer en niets minder. Dus de raad hoeft dat ook niet alle
maal in te pikken als dat nodig is.)
We zijn het met elkaar eens dat we een sluitende begroting
moeten maken. En ik denk ook dat we het met elkaar eens
zijn dat we het niet kunnen laten bij deze 2 miljoen die
wordt voorgesteld, dat het meer moet zijn in relatie tot de
meicirculaire en de septembercirculaire die ons nog boven
het hoofd hangen. Maar om daar bovenop nog 10-15% te doen
lijkt mij een bijna onmogelijke opgave.
Ik kom bij de WD-fractie. Ik heb al gehad het blijven in
vesteren. De verspilling, ik denk dat we daar soms wat an
ders tegenaan kijken, neem het voorbeeld van de Chinese
stenen. Op het moment dat we als raad en college met elkaar
welbewust kiezen voor Chinese stenen met deze vorm, dan
kost dat extra.
Blad 59
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04
Lastenverzwaring, ik denk dat ik daarop ben ingegaan. Dat
is ook het laatste waar het college aan denkt.
Balanssanering, dat is een goede zaak. Daarvoor hebben we
wel een redelijke Algemene Reserve nodig. Dus in relatie
tot die omvang zullen we doen aan balanssanering, maar dat
zal tenminste, denk ik, zo'n 3% miljoen aan Algemene Reser
ve kosten, dus ook daar moeten we rekening mee houden. Nu
weet ik dat die Algemene Reserve er op het eerst gezicht
goed uitziet. In de laagste jaarschijf 15 miljoen, daar
bij komt nog de donatie vanuit het ISV. Maar we krijgen de
balanssanering en nog een aantal van dat soort kwesties, de
ophoging van 7 naar 10 miljoen. Vervolgens krijgen we nog
het sluitend maken van de jaarschijven. Ik beloof u, dat
wordt een heidens karwij bij de begroting. Dat zal niet al
lemaal kunnen gaan vanuit deze voorstellen, want anders
moeten we nog meer ombuigingsvoorstellen produceren. Kort
om, we hebben de Algemene Reserve, hoewel het gunstig
lijkt, meer dan nodig.
De PAL/GL-fractieHet college zou zijn huiswerk niet goed
gedaan hebben. Dat is een opmerking die natuurlijk voor ei
gen rekening komt. Ik vind dat wij keurige voorstellen heb
ben gedaan op grond waarvan u een afweging kunt maken. Dan
kun je wel roepen dat het college zijn huiswerk niet goed
gedaan heeft en doe maar over, geen gedetailleerde alterna
tieven, op verkeerde dingen bezuinigd. Waar wij behoefte
aan hebben, meneer Van der Wal, is een duidelijke uit
spraak, ook van de PAL/GL-fractie m.b.t. datzelfde huis
werk: waar en in welke richting zoekt u zelf. U noemt ook
een aantal dingen die u niet wilt en roept dan vervolgens
bij een aantal zaken, bij heel veel, wij maken een voorbe
houd. Daar kunnen wij niet zoveel mee, met alle respect.
Graag in tweede termijn nog ietsje duidelijker.
De SP-fractie. Ik denk dat ik het meeste wel gehad heb.
De heer Jacobse begint zijn verhaal dat het onbegrijpelijk
is dat het college weer alles afwentelt op de burgers. Ik
kan mij dat aan de ene kant voorstellen, maar elke maatre
gel die je neemt gaat min of meer ten koste van burgers.
M.b.t. cultuur gaat het ten koste van burgers, dat geldt
ook voor onderwijs, dat geldt voor een hele hoop zaken, het
gaat altijd ten koste van óf de lasten óf voorzieningen van
burgersMeer keuzes hebben we zo ongeveer nietMinder in
vesteren kan ook, dat geef ik toe, maar ook dat gaat vroeg
of laat ten koste van burgers, als je je investeringen niet
op peil houdt. Kortom, ik zou wel eens willen weten hoe u
daaraan probeert te ontkomen.
(De heer Jacobse (LLP)Ik dacht dat we die discussie in de
commissie met elkaar gevoerd hadden. Toen heb ik aangegeven
dat je verschillende soorten bezuinigingsvoorstellen hebt.
Die waarin je het direct afwentelt op de inkomenspositie