Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04 dan dat je dat verhoogt naar 10 miljoen. Ik denk niet dat het aangaat om dan vervolgens maar snel een voorstel te doen om van Blitsaerd een natuurgebied te maken. Dan worden de vogels wel al te duur. Kortom, graag duidelijke uitspraken. Ik kom bij de CDA-factie. Ik kijk nog even wat ik al gehad heb. OZB heb ik gehad, motivering HCL heb ik u gegeven. Dan komen we nog bij het ruimer afwegingskader. Ik begrijp uw voorstel wel. U hebt dat ook gedaan in de commissie Be stuur en Middelen. Maar als ik kijk naar wat ons nog boven het hoofd hangt, als ik kijk naar de opmerkingen die de raad heeft gemaakt en die over het algemeen tenderen van dit niet en minder duidelijk zijn in de richting van zoekt u het maar in die richting, dan zullen wij het verschrik kelijk moeilijk hebben om die begroting te maken zoals u dat graag zou willen, namelijk sluitend en met duidelijke en heldere voorstellen. Om dan daar bovenop nog 10-15% te vinden aan keuzes en u wilt dan ook nog dat dat serieuze keuzes zijn en niet in de sfeer van doe maar wat op het ge bied van cultuur, sport en wat OZB verhoging, dan moet ik u zeggen dat ik uw vraag begrijp, maar dat het antwoord vre selijk moeilijk is en dat wij nog niet zien dat we dat kun nen realiseren. (De heer Drewel (CDA)Het college zal waarschijnlijk, mis schien, hopelijk niet maar waarschijnlijk wel, zelf gecon fronteerd worden om een sluitende begroting aan te bieden en dus ook wellicht met een zwaardere taakstelling komen.) Dat klopt (De heer Drewel (CDA)Wat is er dan op tegen om daarop te anticiperen. Bovendien krijgt de raad dan zelf meer keuzes. Je kunt binnen een programma kijken. Er zijn ook fracties die hebben aangegeven moeite te hebben met de tarieven voor de gymnastieklokalen. Je kunt binnen een programma keuzes maken, je kunt programma's onderling vergelijken en je kunt dat afwegen in zijn totaliteit tegen de OZB. Het is niets meer en niets minder. Dus de raad hoeft dat ook niet alle maal in te pikken als dat nodig is.) We zijn het met elkaar eens dat we een sluitende begroting moeten maken. En ik denk ook dat we het met elkaar eens zijn dat we het niet kunnen laten bij deze 2 miljoen die wordt voorgesteld, dat het meer moet zijn in relatie tot de meicirculaire en de septembercirculaire die ons nog boven het hoofd hangen. Maar om daar bovenop nog 10-15% te doen lijkt mij een bijna onmogelijke opgave. Ik kom bij de WD-fractie. Ik heb al gehad het blijven in vesteren. De verspilling, ik denk dat we daar soms wat an ders tegenaan kijken, neem het voorbeeld van de Chinese stenen. Op het moment dat we als raad en college met elkaar welbewust kiezen voor Chinese stenen met deze vorm, dan kost dat extra. Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04 Lastenverzwaring, ik denk dat ik daarop ben ingegaan. Dat is ook het laatste waar het college aan denkt. Balanssanering, dat is een goede zaak. Daarvoor hebben we wel een redelijke Algemene Reserve nodig. Dus in relatie tot die omvang zullen we doen aan balanssanering, maar dat zal tenminste, denk ik, zo'n 3% miljoen aan Algemene Reser ve kosten, dus ook daar moeten we rekening mee houden. Nu weet ik dat die Algemene Reserve er op het eerst gezicht goed uitziet. In de laagste jaarschijf 15 miljoen, daar bij komt nog de donatie vanuit het ISV. Maar we krijgen de balanssanering en nog een aantal van dat soort kwesties, de ophoging van 7 naar 10 miljoen. Vervolgens krijgen we nog het sluitend maken van de jaarschijven. Ik beloof u, dat wordt een heidens karwij bij de begroting. Dat zal niet al lemaal kunnen gaan vanuit deze voorstellen, want anders moeten we nog meer ombuigingsvoorstellen produceren. Kort om, we hebben de Algemene Reserve, hoewel het gunstig lijkt, meer dan nodig. De PAL/GL-fractieHet college zou zijn huiswerk niet goed gedaan hebben. Dat is een opmerking die natuurlijk voor ei gen rekening komt. Ik vind dat wij keurige voorstellen heb ben gedaan op grond waarvan u een afweging kunt maken. Dan kun je wel roepen dat het college zijn huiswerk niet goed gedaan heeft en doe maar over, geen gedetailleerde alterna tieven, op verkeerde dingen bezuinigd. Waar wij behoefte aan hebben, meneer Van der Wal, is een duidelijke uit spraak, ook van de PAL/GL-fractie m.b.t. datzelfde huis werk: waar en in welke richting zoekt u zelf. U noemt ook een aantal dingen die u niet wilt en roept dan vervolgens bij een aantal zaken, bij heel veel, wij maken een voorbe houd. Daar kunnen wij niet zoveel mee, met alle respect. Graag in tweede termijn nog ietsje duidelijker. De SP-fractie. Ik denk dat ik het meeste wel gehad heb. De heer Jacobse begint zijn verhaal dat het onbegrijpelijk is dat het college weer alles afwentelt op de burgers. Ik kan mij dat aan de ene kant voorstellen, maar elke maatre gel die je neemt gaat min of meer ten koste van burgers. M.b.t. cultuur gaat het ten koste van burgers, dat geldt ook voor onderwijs, dat geldt voor een hele hoop zaken, het gaat altijd ten koste van óf de lasten óf voorzieningen van burgersMeer keuzes hebben we zo ongeveer nietMinder in vesteren kan ook, dat geef ik toe, maar ook dat gaat vroeg of laat ten koste van burgers, als je je investeringen niet op peil houdt. Kortom, ik zou wel eens willen weten hoe u daaraan probeert te ontkomen. (De heer Jacobse (LLP)Ik dacht dat we die discussie in de commissie met elkaar gevoerd hadden. Toen heb ik aangegeven dat je verschillende soorten bezuinigingsvoorstellen hebt. Die waarin je het direct afwentelt op de inkomenspositie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 30