Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 van de burger en die zaken waar je ongetwijfeld natuurlijk een bepaald voorzieningenniveau of een bepaald iets vermin dert, maar wat je niet direct afwentelt op de inkomensposi tie van de burgers. We hebben toen nog gesproken bijvoor beeld over de uitreiking van die antidiscriminatie prijs. Zuiver even als voorbeeldHet feit dat je die prijs niet uitreikt betekent natuurlijk dat je iets niet doet, maar dat betekent niet per definitie dat je dat dan ten koste brengt van de burger. Op het moment dat je de tarieven voor sportvoorzieningen verhoogt, doe je dat natuurlijk wel. Hetzelfde geldt voor het productiefonds cultuur en dat soort zaken. Natuurlijktast je op een gegeven moment iets aan, maar dat is iets anders dan dat je het direct ten las te brengt van het budget van de burger en met name dan van degenen die net boven het minimum zitten en altijd de reke ning moeten betalen) Ik denk dat we over en weer helder hebben gemaakt wat we vinden. Ik kom nog even met de Kenniscampus. Ik erger me toch een beetje aan het feit dat u dat een prestigeobject noemt. Wij noemen dat een onontkoombaar pro ject. Wil je blijvend investeren in deze stad. Wil je de voorzieningen op peil houden, wil je de werkgelegenheid in tensiveren, wil je de stad aantrekkelijk houden voor stu denten, dan kan het niet anders, meneer Jacobse. Dan kun je hier niet spreken van een prestigeproject, maar van een project, dat moet voor deze stad, omdat we anders volledig de boot missen. (De heer Jacobse (LLP): Ik heb de Kenniscampus geen presti geobject genoemd. Ik heb wel gezegd dat dat soberder kon. Ik heb het Zaailand wel een prestigeobject genoemd.) Ik ging even op de Kenniscampus in, wat u in één adem noem de. En bovendien is het al versoberd. De D66-fractie pleit voor een vacaturestop, want daar komt eigenlijk zijn vergrijzingverhaal op neer. Daar kiest het college absoluut niet voor. We hebben het er de vorige keer al over gehad. We hebben gekozen voor een efficiency opera tie, dat hebben we vorig jaar met elkaar afgesproken. Ik denk dat ik gelet op de tijd het meeste gehad heb aan gaande mijn portefeuille en algemene financiën. Mevrouw Waanders (weth.)Ik kan heel kort zijn, want zo veel opmerkingen zijn er niet gemaakt die mijn portefeuille betreffen. De CDA-fractie maakt in de zijlijn een opmerking over het GWP, als nog een alternatief voor een deel van de bezuini gingen, die het college nu aandraagt. Om eventueel te kij ken naar de bezuinigingen vorig jaar. Toen is ongeveer een soortgelijk bedrag aan kapitaalslasten voorgesteld om te Blad 61 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 bezuinigen. Als u zegt, kijk daar nog eens naar, dan bete kent dat gewoon een verdubbeling van de bezuiniging op be reikbaarheid. Dat betekent dat we onder het niveau zakken dat we bij de start van dit college hadden en waarvan ie dereen zei dat dat volstrekt onvoldoende was om iets aan die bereikbaarheid te doen. Het heeft een kleine plus ge kregen. Die plus is er met deze bezuiniging af. Als u zegt, er moet nog meer vandaan, dan gaan we het dus niet als een prioriteit verklaren, maar dan komt het onder die limiet. Het is een keuze die je kunt maken maar gelet op wat in het collegeprogramma is uitgesproken, lijkt me dat niet voor de hand liggend. Het college ondersteunt in ieder geval die lijn niet Toch even een opmerking richting de WD-fractie over de du re oplossing van de WirdumerpoortdwingerIk vind het een beetje flauw. Er is uitgebreid gesproken over de varianten die daar mogelijk zijn en de meerderheid van de raad heeft zich duidelijk uitgesproken dat het weliswaar een dure op lossing is waarvoor gekozen is, maar dat het ook inderdaad een solide oplossing is, die ook duurzaam is, zodat je niet na een paar jaar weer moet zeggen dat het eigenlijk toch wat anders had gemoeten. Dat u het daar niet mee eens bent is uw goed recht, maar om nu te doen of we daar de verkeer de beslissing hebben genomen, dat vind ik een beetje een verkeerde voorstelling van zaken. Blitsaerd is de heer Krol op ingegaan, heb ik niets aan toe te voegen, het is in ieder geval een extra kostenpost die daar mee samenhangt, terwijl daar juist nog wat opbrengsten gegenereerd zouden moeten worden. De FNP-fractie maakt een opmerking over de Zuiderzeelijn. Daar komen we inderdaad na de zomervakantie over te spre ken. Ik weet wat u daarvan vindt, dat vond u altijd al, dat is uw goed recht. Ik denk nog steeds, er is een meerder heidsbesluit, 18-17 was de stemverhouding, destijds genomen over die bestuursovereenkomst. Er zijn een aantal wijzigin gen inmiddels doorgevoerd, dus daar zal de discussie zich op toespitsen. Wat er nu aan informatie ligt zal u ook wor den toegezonden voor de vakantie. Het is ook het streven om in het college nog voor de zomervakantie een besluit te ne men, zodat het onmiddellijk na de zomervakantie in commis sie en raad besproken kan worden. Dan zult u ook in de stukken lezen hoe omgegaan wordt met die risico's. Hetgeen de FNP-fractie vraagt in die motie om alles te kwantifice ren op dit moment, is werkelijk volstrekt onmogelijk. Mis schien dat als u de stukken ziet, dat het u duidelijk wordt hoe wel met die risico's wordt omgegaan. Daar zit bijvoor beeld nog steeds een artikel in, dat ervan uitgaat, net als het rijk dat doet, dat de regionale bijdrage de absoluut maximale bijdrage is en dat ook alle eventuele risico's

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 31