Blad 27 Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
Op een enkele uitzondering na worden er eigenlijk maar heel
weinig concrete keuzes voorgesteld.
Voorop staat dat vooral de werkelijke woningproductie om
hoog moet en tegelijkertijd wordt voorgesteld de ambitie
naar een realistischer lager aantal bij te stellen.
Het gaat nu nog maar om bruto gemiddeld 520 woningen per
jaar terwijl dat in de afgelopen jaren op zo'n 750 zat.
Daar gaat dan weer de verwachte sloop van gemiddeld 120 wo
ningen per jaar af, zodat we uitkomen op netto zo'n 400,
woningen per jaar.
Die lagere woningbouwproductie wordt vooral gericht op de
midden- en hogere inkomensgroepen, dit om aan een veronder
stelde vraag tegemoet te komen, maar vooral om de zo ge
wenste doorstroming op gang te brengen.
Die moet er toe leiden dat er in het bestaande sociale
huurvoorraad meer ruimte komt voor de inkomensgroepen,
waarvoor die woningen ooit gebouwd zijn.
Op zich ondersteunen we deze beleidslijn wel, maar wij be
twijfelen sterk of dit beleid wel voldoende 'opsmyt'
Immers, ik hoor al zo'n 3 0 jaar dat de doorstroming op gang
moet komen en dat de zogenaamde scheefwoners naar duurdere
woningen moeten.
Ook al zo'n 30 jaar heeft dit beleid veel te weinig resul
taat gehad.
Ik zie in deze nota eerlijk gezegd weinig aanknopingspunten
waarom dit beleid nu plotseling wel zou slagen.
Alles blijft op basis van vrijwilligheid, waar we het ove
rigens mee eens zijn. Ook mijn fractie voelt niets voor
dwangmaatregelen als woonbelasting of iets dergelijks.
Binnen die realistische nieuwbouw planning stelt het colle
ge voor slechts 10% voor de sociale huur te bestemmen en 5%
voor goedkope koopwoningen, terwijl er in die sector dus
naar verwachting 100 tot 140 woningen per jaar worden ge-
sloopt
In de commissievergadering leiden deze aantallen alleen
maar tot verwarring, waar op dit punt pas door het onlangs
nagezonden memo van wethouder Sluiter uitsluitsel gaf.
Uit de tabel op pagina 3 van het memo over 'Nieuwbouw en
sloop goedkope sector' blijkt nu dat we er per saldo in
2005-2007 180 tot 72 woningen op achteruit boeren. En dat
terwijl op dit moment de grootste druk van de woningbehoef
te zich juist in deze sector manifesteert.
Nu weet ik ook wel dat over een paar jaar dat weer heel an
ders kan zijn, maar dat doet niets af aan de urgentie op
dit moment.
Mijn fractie kan daar dan ook niet in meegaan, vandaar dat
ik mede namens de PvdA-fractie het volgende amendement wil
indienen
Amendement
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 21 juni, behandelende het
concept 1 Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen voor ie
dereen'
gelezen de raadsbrief (kenmerk 46001dp) met de achter
liggende stukken en het memo van het college d.d. 9
juni 2004 ter nadere toelichting op het woonplan:
overwegende dat:
- uit het memo blijkt dat ten gevolge van de geplande
sloop in de periode 2005 - 2007 de voorraad van de
sociale huurwoningen zal afnemen ondanks een beperk
te toename van de productie in dit segment;
- dat op dit moment de vraag naar woningen in het so
ciale huursegment groot is en niet te verwachten is
dat die vraag in de komende jaren afneemt;
besluit
dat in de periode 2005 - 2007 het aantal woningen in
het sociale huursegment in absolute zin niet mag afne
men. Dit houdt in dat noodzakelijke sloop in dit seg
ment volledig gecompenseerd dient te worden,-
en gaat over tot de orde van de dag."
Dit amendement is onderteken door mijzelf namens de PAL/GL-
fractie en door de heer Zijlstra namens de PvdA-fractie
Bij aannemen van dit amendement kan het college nog twee
kanten uit:
- of zij beperkt dat voorgenomen sloop tot een absoluut mi
nimum;
- of er moet meer productie in de sociale huursector gere
aliseerd worden, ter compensatie van de sloop.
Als dit amendement zou leiden tot een grotere productie in
de sociale huursector, dan doemt er wel een volgend pro
bleem op, namelijk wie betaalt de onrendabele top op de so
ciale nieuwbouwwoningen. Per woning bedraagt dat zo'n
40000,-
Nu kan je natuurlijk proberen de bouwkosten te verlagen
door het inleveren op kwaliteit en duurzaamheid, maar daar
is mijn fractie het met de woningbouwcorporaties eens, dat
we daarmee onszelf op den duur vies in de vingers snijden.
Dat kan dus niet.
De gemeente kan natuurlijk de grondkosten of kavelprijs
naar beneden aanpassen, maar dat gaat ten koste van het
grondexploitatie en uiteindelijk van de Algemene Reserve.
Of je kan een deel van de ISV-2-gelden hiervoor gebruiken,
maar dat gaat dan ten koste van andere belangrijke andere
doeleinden in de stedelijke vernieuwing.
Onderaan pagina 4 van de raadsbrief wijst het college deze
Blad 29 Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
mogelijkheden van de hand. Maar ja, hoe dan wel, wil je die
sociale huur mogelijk maken.
Gelukkig hebben de woningbouwcorporaties toegezegd voor een
groot deel wel voor deze onrendabele toppen te kunnen in
staan, alleen blijft er nog altijd een deel van de onrenda
bele top over. Hoe dat te dekken als de gemeente daar geen
middelen voor beschikbaar kan of wil stellen?
De enige reële mogelijkheid die mijn fractie dan nog ziet
is om de corporaties in zogenaamde prestatieovereenkomsten
uitzicht te bieden elders in de nieuwe stadsuitleg woningen
met een zekere verdiencapaciteit te laten ontwikkelen.
Op zich kost dat geen gemeenschapsgeld, maar vereist wel
politieke wil.
Hoe staat het college tegenover deze zienswijze?
In het voorwoord meldt het college dat dit woonplan niet
meer 'woningmarktbeleidsplan' mag heten, omdat we in het
collegeprogramma beloven meer plannen gericht op uitvoering
te richten en minder op beleid. Mijn fractie juicht dit
streven van harte toe. Maar helaas moeten wij na bestude
ring en behandeling in de commissie constateren dat dit
woonplan niet aan dat streven voldoet.
Ik heb al eerder de verwarring over de absolute cijfers van
de bruto dan wel netto woningbouwproductie aangehaald.
Daaruit is op verzoek van de commissie het memo verschenen,
dat inderdaad wel enige verheldering geeft, maar naar onze
smaak nog lang niet genoeg. Wij zien bijvoorbeeld niet dat
dit plan de raad voldoende handvaten biedt de uitvoering
van de woningbouwplannen door het college te kunnen contro
leren
Wij hebben grote behoefte aan een woningbouwplanning die in
absolute aantallen, met uiteraard de nodige bandbreedte,
waar, wanneer, en door wie de woningproductie gerealiseerd
zal worden. Om het college daartoe uit te nodigen dienen
wij het volgende amendement in:
Amendement
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 21 juni, behandelende het
concept Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen voor ie
dereen'
gelezen de raadsbrief (kenmerk 46001dp) met de achter
liggende stukken en het memo van het college d.d. 9
juni 2004 ter nadere toelichting op het woonplan:
overwegende dat:
het woonplan een op uitvoering gericht volkshuis
vestingsplan beoogd te zijn,-
dat het nu gepresenteerde woonplan als uitvoerings
plan voor het woningbouwprogramma tekort schiet,
waar het gaan om welke streefgetallen voor woning
bouw/sloop, wanneer, waar, in welk segment en door
wie gerealiseerd dienen te worden en aldus niet
goed als controle - instrument voor de raad kan die
nen,-
het woonplan geen inzicht geeft in het het woning
bouwprogramma elders in de regio er uitziet;
besluit
1. het college te vragen voor het eind van dit jaar,
op basis van het (geamendeerde) woonplan, een - bij
voorkeur regionaal- woningbouwprogramma ter vast
stelling aan de raad voor te stellen, waarin voor
de periode 2005 - 2010 is opgenomen:
om welke aantallen woningen het gaat en binnen
welke bandbreedte;
in welk stads- of regiodeel;