Blad 63 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 O-*» De Voorzitter Ten Hoeve heropent de vergadering 7 juli 2004 om 19.30 uur. De Voorzitter: Er zijn twee afmeldingen: de heer Van der Straten (PvdA) en de heer Hoogterp (PAL/GL) Mevrouw Dikken (PvdA) en de heer Kruithof (PvdA) komen la ter. Verder zult u begrepen hebben dat een agendapunt, de inter pellatie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie dat toegevoegd was weer afgevoerd is door een beslissing van het college. Ik denk dat hij er wel tevreden mee is hoe het gegaan is. Voor de rest moet u niet denken dat we nu de hele avond gaan vergaderen, want als u het lijstje dat uitgedraaid is even hebt gezien en opgeteld, betekent dat, dat we ander half uur gaan'vergaderen, tot negen uur. De spreektijd houdt dat in. We hebben nog twee agendapunten. U houdt na tuurlijk zelf in de gaten hoeveel tijd u daarvoor heeft. Punt 10 Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen 2005 - 2009 Mevrouw Dames (CDA)Voor ons ligt het Meerjarenkader Werk en inkomen 2005-2009. Als CDA-fractie hebben wij de input van de betrokken instellingen, burgers en ambtenaren zeer gewaardeerd. Het is een plan waar onze fractie grotendeels mee kan instemmen en waar we de komende jaren samen mee aan de slag kunnen. Het motto van de CDA-fractie is steeds geweest: regulier werk voor zoveel mogelijk mensen. Regulier werk biedt name lijk meer zekerheid en meer regelmaat aan het bestaan. Men sen voelen zich weer een volwaardig onderdeel van de samen leving. In het Meerjarenkader heeft toeleiding naar regu lier werk in combinatie met maatwerk prioriteit. Hier zijn wij het van harte mee eens Ook een degelijke financiële ondersteuning van hen die niet kunnen werken kan op onze steun rekenen. Voor een deel pro beert Leeuwarden, deels met eigen middelen, de gevolgen van het niet kunnen werken op te vangen. Zo hoort het ook. Dit moet natuurlijk wel zorgvuldig gebeuren. Met maatwerk en een goede controle. Waar we wel problemen mee hebben is de mismatch tussen vraag en aanbod van werknemers, de volledig gesubsidieerde arbeid en de gevolgen van de afbouw van de huidige ID-banen op sommige maatschappelijke terreinen. In het stuk staat duidelijk vermeld dat er te weinig werk is voor laaggeschoolde werknemers. Er wordt gesteld dat in de komende jaren er maar een zeer beperkt aantal banen be schikbaar is voor deze doelgroep (met name de fase 4- cli- Blad 65 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 schien kan er geschoven worden met middelen uit het grote stedenbeleid. Wellicht heeft het college nog andere crea tieve oplossingen. Het zou zonde zijn als deze mensen nu op straat komen te staan, terwijl bij overbrugging van tijd zij zouden kunnen doorstromen naar een reguliere baan. Ten tweede de buurtschoolprojectenDoor het wegvallen van de ID'ers dreigen de projecten, die daar lopen, niet meer gecontinueerd te kunnen worden. Ook dat vinden wij als CDA- fractie zeer spijtig. Kan de wethouder van onderwijs aange ven of deze projecten in de nabije toekomst, zonder deze ID'ers door kunnen gaan? Zijn er binnen de huidige middelen hiervoor mogelijkheden? Het moge duidelijk zijn-. WERK is heel belangrijk voor de CDA-fractie. Zo weinig mogelijk mensen in de bijstand en zo veel mogelijk aan het werk! Daar gaan wij de komende jaren voor. Mevrouw Veenstra (SP)Bij het lezen van de stukken kon ik een klein cynisch grimlachje niet onderdrukken. Bij het punt sociaal-economische ontwikkeling staat vermeld dat de werkgelegenheid de komende vijf jaar een licht herstel zal laten zien. Dat is nogal een krasse bewering wanneer de re aliteit laat zien dat het ene na het andere bedrijf laat weten zijn deuren in Leeuwarden te gaan sluiten. Allereerst de LPF, waarmee ik dan uiteraard niet de desbe treffende politieke partij bedoel, want dan zou ik daar geen bezwaar tegen maken - en vrij recent nog Atoglas en Demeco. Ook pakketdienst DHL sluit in Leeuwarden zijn deu ren om in Drachten verder te gaan. Dat is dus de Leeuwarder werkelijkheid. Verder spreekt het stuk nog over het opdoen van kortdurende werkervaring als integraal onderdeel van een reïntegratie- traject, waarbij dan eerst 6 maanden wordt gewerkt met be houd van uitkering. Volgens mij is hierover door de raad een compromis gesloten door deze termijn te korten naar een periode van drie maanden. Kan de wethouder mij uitleggen waarom er dan nu weer over 6 maanden wordt gesproken? Onze SP-fractie maakt zich verder grote zorgen over de koopkracht van ouderen die alleen van een AOW-uitkering moeten rondkomen en chronisch zieken. Door allerlei kabi netsmaatregelen is die koopkracht fors verminderd en zitten veel van deze mensen tegen of ruim onder de armoedegrens. Ook is het al jaren bekend dat het niet gebruik van voor zieningen juist onder ouderen erg hoog is. Zij ervaren een hoge drempel bij het aanvragen van bijzondere bijstand, huursubsidie en kwijtschelding van gemeentelijke belastin gen. Wat ouderen tot nu toe bespaard bleef - het kampen met hoge schulden - blijkt nu realiteit te zijn. enten)Wat ons op valt is dat het college weinig oplossin gen aangedraagt voor dit probleem. Verder dan het subsidi ëren van banen komt men niet. Natuurlijk ligt de uitvoering bij het college, maar wat meer duidelijkheid over wat de gemeente kan doen aan dit probleem had wat de fractie betreft wel gemogen. Nu lijkt het alsof het college zich hierbij neerlegt. In het Meerjarenkader wordt ook gesteld dat de ondergrens van de volledig gesubsidieerde banen bij 400 ligt. Dit is nodig om mensen met een heel grote afstand tot de arbeids markt toch een baan te geven. De CDA-fractie onderkent de problematiek van deze mensen. Ook wij vinden dat deze men sen niet langs de zijlijn moeten staan. Maar een ondergrens van 400 ligt voor ons niet vast. Wij hebben gesteld dat voorkomen beter is dan genezen. Voorkomen moet worden dat mensen in een situatie terecht komen, waarbij zij lang in de bijstand zitten. Flexibel en creatief om kunnen gaan met de reïntegratiegelden is daarvoor noodzakelijk. Als je nu een ondergrens van 400 aangeeft en het werkdeel zou door landelijke invloeden dalen, dan beperk je de eigen flexibi liteit. Het percentage volledig gesubsidieerd werk zal ver houdingsgewijs weer stijgen. Dat gaat dan automatisch ten koste van de kansen van vele anderen, die dan niet op een reïntegratietraject kunnen gaan. Dat was niet de bedoeling van de raad. Verder willen wij benadrukken dat deze gesubsidieerde banen alleen bedoeld moeten zijn voor die mensen die echte blij vers zijn. Mensen die echt geen reguliere baan zullen vin den. De persoon in kwestie moet voorop staan en niet het maatschappelijk belang van de functie. Ik hoor graag van de wethouder of hij deze stellingname met ons deelt. Deze lijn heeft echter wel gevolgen. Bepaalde functies, die nu nog door ID'ers worden bezet, zullen tussen nu en 2009 niet langer meer op dezelfde wijze ingevuld worden. Wij kunnen onze ogen hiervoor niet sluiten. De CDA-fractie vindt dat je als gemeente niet alle gevolgen van het over heidsbeleid kunt oplossen. Wel moeten we kijken welke pro jecten gevaar gaan lopen als gevolg van het nieuwe beleid. Twee ervan wil ik toch even noemen. Ten eerste de conciërges van de wijkcentra. Dit zijn geen blijvers. In afwachting van nieuw beleid dreigen, door het aflopen van hun contract, deze mensen per 1 augustus in de WW terecht te komen. Het blijkt een kwestie te zijn van het regelen van het werkgeversschap. Wij willen de wethouder vragen of hij ook in staat is binnen de huidige middelen een creatieve oplossing te vinden voor deze mensen. Te den ken valt aan het tijdelijk werken met behoud van uitkering of het tijdelijk vergoeden van de loonkostensubsidie. Mis- Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Samen met de PvdA-fractie zullen wij dan ook een motie in dienen, waarbij vanuit de overweging dat het niet gebruik van sociale voorzieningen voor de duur van 1 jaar een expe riment zal worden uitgevoerd met een actief beleid gericht op het terugdringen van het niet gebruik. Dit kan bijvoor beeld door bezoek aan verzorgingshuizen en wijkcentra, maar ook valt te denken aan het bijscholen van mensen die werken in de thuiszorg. Ook zij kunnen hierin een signaalfunctie vervullen Daarnaast dienen wij zelf nog een amendement in om de cate goriale bijstand voor mensen van boven de 65 jaar en chro nisch zieken te herstellen. "De Gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 5 (of 7) juli 2004, behandelende het Meerjarenbeleidkader Werk en Inkomen 2005 - 2009; overwegende dat door allerlei kabinetsmaatregelen de koopkracht van ouderen die alleen van een AOW uitkering moeten rondkomen fors is verminderd; veel ouderen inmiddels tegen of ruim onder de ar moedegrens zijn beland, terwijl duidelijk is dat veel van deze mensen zich schamen om daar voor uit te komen,- dat ook chronisch zieken zich voor dezelfde proble matiek geplaatst zien,- besluit het college op te dragen de gemeentelijke regeling voor categoriale bijstand voor mensen van boven de 65 jaar en chronisch zieken te herstellen; en gaat over tot de orde van de dag" Dit amendement is ondertekend door mijzelf namens de SP- fractie Vervolgens wil ik het hebben over de toekomst van de gesub sidieerde arbeid. Er is door het college steeds toegezegd dat er géén gedwon gen ontslagen zullen vallen. Ook hier laat de werkelijkheid iets geheel anders zien. De wijkcentra Schieringen, Valeri us en Camminghaburen zien zich genoodzaakt hun deuren ge heel of gedeeltelijk te sluiten. Het is gewoon zonde van alle investeringen, die voor de getroffen werknemers in kwestie zijn gedaan. Men heeft opleidingen gevolgd, horeca- papieren gehaald. Verwacht men van vrijwilligers nu in alle oprechtheid dezelfde inzet en betrokkenheid? Omdat veel organisaties, die gebruik maken van gesubsidi eerde arbeid, lange tijd niet wisten waar zij aan toe waren en er organisaties zijn die op lange termijn geen gebruik meer kunnen blijven maken van deze arbeid zal de SP-fractie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 17