Blad 63
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
Blad 64
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
O-*»
De Voorzitter Ten Hoeve heropent de vergadering 7 juli 2004
om 19.30 uur.
De Voorzitter: Er zijn twee afmeldingen: de heer Van der
Straten (PvdA) en de heer Hoogterp (PAL/GL)
Mevrouw Dikken (PvdA) en de heer Kruithof (PvdA) komen la
ter.
Verder zult u begrepen hebben dat een agendapunt, de inter
pellatie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie
dat toegevoegd was weer afgevoerd is door een beslissing
van het college. Ik denk dat hij er wel tevreden mee is hoe
het gegaan is.
Voor de rest moet u niet denken dat we nu de hele avond
gaan vergaderen, want als u het lijstje dat uitgedraaid is
even hebt gezien en opgeteld, betekent dat, dat we ander
half uur gaan'vergaderen, tot negen uur. De spreektijd
houdt dat in. We hebben nog twee agendapunten. U houdt na
tuurlijk zelf in de gaten hoeveel tijd u daarvoor heeft.
Punt 10
Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen 2005 - 2009
Mevrouw Dames (CDA)Voor ons ligt het Meerjarenkader Werk
en inkomen 2005-2009. Als CDA-fractie hebben wij de input
van de betrokken instellingen, burgers en ambtenaren zeer
gewaardeerd. Het is een plan waar onze fractie grotendeels
mee kan instemmen en waar we de komende jaren samen mee aan
de slag kunnen.
Het motto van de CDA-fractie is steeds geweest: regulier
werk voor zoveel mogelijk mensen. Regulier werk biedt name
lijk meer zekerheid en meer regelmaat aan het bestaan. Men
sen voelen zich weer een volwaardig onderdeel van de samen
leving. In het Meerjarenkader heeft toeleiding naar regu
lier werk in combinatie met maatwerk prioriteit. Hier zijn
wij het van harte mee eens
Ook een degelijke financiële ondersteuning van hen die niet
kunnen werken kan op onze steun rekenen. Voor een deel pro
beert Leeuwarden, deels met eigen middelen, de gevolgen van
het niet kunnen werken op te vangen. Zo hoort het ook. Dit
moet natuurlijk wel zorgvuldig gebeuren. Met maatwerk en
een goede controle.
Waar we wel problemen mee hebben is de mismatch tussen
vraag en aanbod van werknemers, de volledig gesubsidieerde
arbeid en de gevolgen van de afbouw van de huidige ID-banen
op sommige maatschappelijke terreinen.
In het stuk staat duidelijk vermeld dat er te weinig werk
is voor laaggeschoolde werknemers. Er wordt gesteld dat in
de komende jaren er maar een zeer beperkt aantal banen be
schikbaar is voor deze doelgroep (met name de fase 4- cli-
Blad 65
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
schien kan er geschoven worden met middelen uit het grote
stedenbeleid. Wellicht heeft het college nog andere crea
tieve oplossingen. Het zou zonde zijn als deze mensen nu op
straat komen te staan, terwijl bij overbrugging van tijd
zij zouden kunnen doorstromen naar een reguliere baan.
Ten tweede de buurtschoolprojectenDoor het wegvallen van
de ID'ers dreigen de projecten, die daar lopen, niet meer
gecontinueerd te kunnen worden. Ook dat vinden wij als CDA-
fractie zeer spijtig. Kan de wethouder van onderwijs aange
ven of deze projecten in de nabije toekomst, zonder deze
ID'ers door kunnen gaan? Zijn er binnen de huidige middelen
hiervoor mogelijkheden?
Het moge duidelijk zijn-. WERK is heel belangrijk voor de
CDA-fractie. Zo weinig mogelijk mensen in de bijstand en zo
veel mogelijk aan het werk! Daar gaan wij de komende jaren
voor.
Mevrouw Veenstra (SP)Bij het lezen van de stukken kon ik
een klein cynisch grimlachje niet onderdrukken. Bij het
punt sociaal-economische ontwikkeling staat vermeld dat de
werkgelegenheid de komende vijf jaar een licht herstel zal
laten zien. Dat is nogal een krasse bewering wanneer de re
aliteit laat zien dat het ene na het andere bedrijf laat
weten zijn deuren in Leeuwarden te gaan sluiten.
Allereerst de LPF, waarmee ik dan uiteraard niet de desbe
treffende politieke partij bedoel, want dan zou ik daar
geen bezwaar tegen maken - en vrij recent nog Atoglas en
Demeco. Ook pakketdienst DHL sluit in Leeuwarden zijn deu
ren om in Drachten verder te gaan.
Dat is dus de Leeuwarder werkelijkheid.
Verder spreekt het stuk nog over het opdoen van kortdurende
werkervaring als integraal onderdeel van een reïntegratie-
traject, waarbij dan eerst 6 maanden wordt gewerkt met be
houd van uitkering. Volgens mij is hierover door de raad
een compromis gesloten door deze termijn te korten naar een
periode van drie maanden. Kan de wethouder mij uitleggen
waarom er dan nu weer over 6 maanden wordt gesproken?
Onze SP-fractie maakt zich verder grote zorgen over de
koopkracht van ouderen die alleen van een AOW-uitkering
moeten rondkomen en chronisch zieken. Door allerlei kabi
netsmaatregelen is die koopkracht fors verminderd en zitten
veel van deze mensen tegen of ruim onder de armoedegrens.
Ook is het al jaren bekend dat het niet gebruik van voor
zieningen juist onder ouderen erg hoog is. Zij ervaren een
hoge drempel bij het aanvragen van bijzondere bijstand,
huursubsidie en kwijtschelding van gemeentelijke belastin
gen. Wat ouderen tot nu toe bespaard bleef - het kampen met
hoge schulden - blijkt nu realiteit te zijn.
enten)Wat ons op valt is dat het college weinig oplossin
gen aangedraagt voor dit probleem. Verder dan het subsidi
ëren van banen komt men niet.
Natuurlijk ligt de uitvoering bij het college, maar wat
meer duidelijkheid over wat de gemeente kan doen aan dit
probleem had wat de fractie betreft wel gemogen. Nu lijkt
het alsof het college zich hierbij neerlegt.
In het Meerjarenkader wordt ook gesteld dat de ondergrens
van de volledig gesubsidieerde banen bij 400 ligt. Dit is
nodig om mensen met een heel grote afstand tot de arbeids
markt toch een baan te geven. De CDA-fractie onderkent de
problematiek van deze mensen. Ook wij vinden dat deze men
sen niet langs de zijlijn moeten staan. Maar een ondergrens
van 400 ligt voor ons niet vast. Wij hebben gesteld dat
voorkomen beter is dan genezen. Voorkomen moet worden dat
mensen in een situatie terecht komen, waarbij zij lang in
de bijstand zitten. Flexibel en creatief om kunnen gaan met
de reïntegratiegelden is daarvoor noodzakelijk. Als je nu
een ondergrens van 400 aangeeft en het werkdeel zou door
landelijke invloeden dalen, dan beperk je de eigen flexibi
liteit. Het percentage volledig gesubsidieerd werk zal ver
houdingsgewijs weer stijgen. Dat gaat dan automatisch ten
koste van de kansen van vele anderen, die dan niet op een
reïntegratietraject kunnen gaan. Dat was niet de bedoeling
van de raad.
Verder willen wij benadrukken dat deze gesubsidieerde banen
alleen bedoeld moeten zijn voor die mensen die echte blij
vers zijn. Mensen die echt geen reguliere baan zullen vin
den. De persoon in kwestie moet voorop staan en niet het
maatschappelijk belang van de functie.
Ik hoor graag van de wethouder of hij deze stellingname met
ons deelt.
Deze lijn heeft echter wel gevolgen. Bepaalde functies, die
nu nog door ID'ers worden bezet, zullen tussen nu en 2009
niet langer meer op dezelfde wijze ingevuld worden. Wij
kunnen onze ogen hiervoor niet sluiten. De CDA-fractie
vindt dat je als gemeente niet alle gevolgen van het over
heidsbeleid kunt oplossen. Wel moeten we kijken welke pro
jecten gevaar gaan lopen als gevolg van het nieuwe beleid.
Twee ervan wil ik toch even noemen.
Ten eerste de conciërges van de wijkcentra. Dit zijn geen
blijvers. In afwachting van nieuw beleid dreigen, door het
aflopen van hun contract, deze mensen per 1 augustus in de
WW terecht te komen. Het blijkt een kwestie te zijn van het
regelen van het werkgeversschap. Wij willen de wethouder
vragen of hij ook in staat is binnen de huidige middelen
een creatieve oplossing te vinden voor deze mensen. Te den
ken valt aan het tijdelijk werken met behoud van uitkering
of het tijdelijk vergoeden van de loonkostensubsidie. Mis-
Blad 66
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
Samen met de PvdA-fractie zullen wij dan ook een motie in
dienen, waarbij vanuit de overweging dat het niet gebruik
van sociale voorzieningen voor de duur van 1 jaar een expe
riment zal worden uitgevoerd met een actief beleid gericht
op het terugdringen van het niet gebruik. Dit kan bijvoor
beeld door bezoek aan verzorgingshuizen en wijkcentra, maar
ook valt te denken aan het bijscholen van mensen die werken
in de thuiszorg. Ook zij kunnen hierin een signaalfunctie
vervullen
Daarnaast dienen wij zelf nog een amendement in om de cate
goriale bijstand voor mensen van boven de 65 jaar en chro
nisch zieken te herstellen.
"De Gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 5 (of 7) juli 2004,
behandelende het Meerjarenbeleidkader Werk en Inkomen
2005 - 2009;
overwegende
dat door allerlei kabinetsmaatregelen de koopkracht
van ouderen die alleen van een AOW uitkering moeten
rondkomen fors is verminderd;
veel ouderen inmiddels tegen of ruim onder de ar
moedegrens zijn beland, terwijl duidelijk is dat
veel van deze mensen zich schamen om daar voor uit
te komen,-
dat ook chronisch zieken zich voor dezelfde proble
matiek geplaatst zien,-
besluit
het college op te dragen de gemeentelijke regeling
voor categoriale bijstand voor mensen van boven de 65
jaar en chronisch zieken te herstellen;
en gaat over tot de orde van de dag"
Dit amendement is ondertekend door mijzelf namens de SP-
fractie
Vervolgens wil ik het hebben over de toekomst van de gesub
sidieerde arbeid.
Er is door het college steeds toegezegd dat er géén gedwon
gen ontslagen zullen vallen. Ook hier laat de werkelijkheid
iets geheel anders zien. De wijkcentra Schieringen, Valeri
us en Camminghaburen zien zich genoodzaakt hun deuren ge
heel of gedeeltelijk te sluiten. Het is gewoon zonde van
alle investeringen, die voor de getroffen werknemers in
kwestie zijn gedaan. Men heeft opleidingen gevolgd, horeca-
papieren gehaald. Verwacht men van vrijwilligers nu in alle
oprechtheid dezelfde inzet en betrokkenheid?
Omdat veel organisaties, die gebruik maken van gesubsidi
eerde arbeid, lange tijd niet wisten waar zij aan toe waren
en er organisaties zijn die op lange termijn geen gebruik
meer kunnen blijven maken van deze arbeid zal de SP-fractie