Blad 67 Blad 68 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 de motie van de PvdA-fractie steunen, waarbij aan het col lege zal worden gevraagd in september met een lijst van al le instellingen naar buiten te komen, waarbij duidelijkheid zal worden gegeven over de manier waarop instellingen ge bruik kunnen blijven maken van gesubsidieerde arbeid. Ook maakt onze fractie zich zorgen over de manier van wer ken van de diverse reïntegratiebureausVandaag nog kwam iemand bij me met een uitnodiging van bureau Hudson uit Em- men. Is dat niet diezelfde club die in Groningen voor 2 miljoen euro 4 mensen aan het werk geholpen heeft? Bij de vaststelling van het jaarverslag is een reservering gevormd voor oninbare vorderingen. Uit de praktijk is mij regelmatig gebleken dat door de Sociale Dienst bedragen bruto worden teruggevorderd waar deze netto zijn ontvangen. Inmiddels heb ik geluiden gehoord dat de dienst hier momen teel zorgvuldiger mee om gaat en dat is een goede zaak. Om deze zorgvuldigheid blijvend te bevorderen zullen wij ook hier een PvdA-motie steunen, opdat de accountant bij zijn controlewerkzaamheden speciale aandacht moet besteden aan de hoogwaardige handhaving en met name het gehele tra ject van terugvorderingen. Tot slot wil ik meegaan in de adviezen van de Cliëntenraad van Sociale Zaken bij Expeditie Werk, het Meerjarenbeleid- kader Werk Inkomen 2005 - 2009. Tenslotte zijn zij tegen wil en dank ervaringsdeskundigen op dit gebied. Deze adviezen zijn door onze fractie omschreven in een amendement dat ik nu graag wil voorlezen. 'De Gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 5 (of 7) juli 2004, behandelende het Meerjarenbeleidkader Werk en Inkomen 2005 - 2009; overwegende dat bij de behandeling van dit onderwerp is aange geven dat een voorstel met de klankbordgroep werk gevers gesubsidieerde arbeid, gehouden op 14 mei 2004 op 6 juni daarna is besproken met de Cliënten raad Van Sociale Zaken,- dat deze Cliëntenraad een afzonderlijk advies heeft opgesteld en dit heeft toegestuurd naar de leden van de Gemeenteraad; dat gezien de deskundigheid van de Cliëntenraad is gewenst is dat de door hen gegeven adviezen worden nageleefd; besluit het Meerjarenbeleidskader Werken en Inkomen voor 2005 tot en met 2009 vast te stellen, met dien verstande dat deze als volgt wordt aangepast: voor wat betreft het aantal beschikbare arbeids plaatsen voor de doelgroep de tekst zodanig aan te passen dat de gemeente haar verantwoordelijkheid dient te nemen voor het realiseren van voldoende reguliere arbeidsplaatsen voor de doelgroep, met name voor diegenen die zich hebben ingespannen om een reïntegratietraject te volgen,- het onderdeel "Werk moet!" zodanig te wijzigen dat de verplichting tot deelname aan een reïntegratie traject beperkt dient te worden en dat bij de in vulling van een dergelijk traject de eigen zeggen schap van de cliënt maximaal benut wordt. Bij de invulling van trajecten dient er sprake te zijn van een dergelijke analyse van de situatie van de cli ënt aan het beschikbaar stellen van werkervaringsplaat sen dienen strenge regelgeving en voorwaarden ge bonden te worden om elk misbruik te vermijden,- en gaat over tot de orde van de dag." Het amendement is ondertekend door mijzelf namens de SP- fractie De heer Florijn (PvdA)Ik wil allereerst beginnen een com pliment te geven aan het college en ook het ambtelijk appa raat voor de voorliggende kaders WWB. Het is een heel genu anceerd stuk geworden, waarin ook het sociale gezicht van de gemeente Leeuwarden in ieder geval tot uiting komt. We hebben een groot aantal discussies hierover gehad. Als je ziet wat de ontwikkelingen tot nu in de hele Wet Werk en Bijstand en in de Bijstand überhaupt zijn geweest, dan zie je dat het veel meer van vangnet naar springplank is ont wikkeld. Als je kijkt naar onze specifieke Wet Werk en Bij stand, dan zie je dat het begrip 'weg is weg' hierin in ie der geval niet voorkomt, dat er nog voldoende sociale mid delen zijn om mensen ook op weg te helpen. Je ziet ook in de hele ontwikkeling dat de rol van de overheid steeds dui delijker is geworden, van vroeger alleen een stukje armen zorg vanuit instituten en kerken, naar ook echt een verant woordelijkheid die we als overheid hebben en ook een soli dariteitsbeginsel, die we met elkaar hebben. Werk staat voorop in de Wet Werk en Bijstand. Dat is goed voor de emancipatie van mensen zolang ze het kunnen. Als mensen niet kunnen, dan zijn er andere middelen, zoals een rustplan of souplesse bij vrijwilligerswerk. Je ziet ook dat er grote krapte op de arbeidsmarkt is. Net werd er al even aan gerefereerd, dat er tot en met 2009 voor deze groep slechts 750 banen beschikbaar zijn. Ook uit de kaders zie je toch een bepaalde starheid om te experi menteren. Wij willen het college dan ook verzoeken om daar vooral veel experimenten in te doen en ook op tijd aan te geven Blad 69 Blad 70 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 wanneer de kaders te krap zijn om nog goed te kunnen expe rimenteren De PvdA- en de FNP-fractie dienen daarvoor ook een motie in. Dat doet de heer Posthumus van de FNP-fractie zo meteen. Dat gaat over Prohef. Dat is een voorbeeld van zo'n experiment. Ik wil namens de fractie ook zeggen dat het hier gaat om een middel. Het doel is het creëren van meer werkgelegenheid. Dat moet steeds voorop staan. Daarnaast zie je dat de benuttingmogelijkheden van de men sen die gebruik maken van de WWB niet altijd optimaal zijn. In verschillende gemeenten, Groningen, Alphen aan de Rijn, Rotterdam, Den Haag en Emmen hebben ze onderzoeken gedaan om het terugdringen van niet-gebruik te bevorderen. Dat houdt in dat de Sociale Dienst een veel actievere benade ring heeft in plaats van af en toe een advertentie in de krant of iets dergelijks, dat ze gaan kijken naar manieren om meer naar de cliënt toe te gaan. Dat is ook een manier van werken di§ wij als PvdA-fractie voorstaan. Dat kan via buurtcentra of iets dergelijks of via verzorgingshuizen. Er zijn ook verschillende andere manieren denkbaar, zoals de formulieren brigade die ze in Rotterdam hebben. Wij willen een motie indienen om dit ook te bevorderen. "De Raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 5 juli 2004, behandelende het Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen,- overwegende dat: het terugdringen van het niet-gebruik van sociale voorzieningen via actieve cliëntbenadering een nuttig instrument kan zijn in het gemeentelijke armoedebe leid; uit onderzoek van Cap Gemini, Ernst Young in op dracht van het Ministerie van Sociale Zaken in de ge meenten Groningen, Den Haag en Alphen aan de Rijn blijkt dat: de benaderde personen over het algemeen veel waardering hebben voor de actieve benadering door de gemeente. Een meerderheid van de ondervraagden geeft de voorkeur aan een schriftelijke benadering boeven huisbezoek of telefoon Echter, ouderen beoordelen huisbezoeken positief,- de belangrijkste reden voor het indienen van een aanvraag is dat de persoon in kwestie niet in aan merking denkt te komen voor de voorziening. Op de tweede plaats komt dat het invullen van aanvraagfor mulieren te moeilijk was; de sociaal-wetenschappelijk afdeling van SZ van de gemeente Rotterdam diverse succesvolle instrumenten om het niet-gebruik terug te dringen heeft geëvalu eerd; verzoekt het college om: voor de duur van 1 jaar te experimenteren met een ac tief beleid gericht op het terugdringen van niet- gebruik (door bijvoorbeeld bezoek aan verzorgingste huizen, wijkcentra) het experiment dient budgettair neutraal te verlopen; te onderzoeken in hoeveree de methoden die Rotterdam, Den Haag, Groningen en Alphen aan de Rijn gebruiken, van toepassing zijn op de Leeuwarden situatie,- en gaat over tot de orde van de dag" Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PvdA- fractie, de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractiemevrouw Veenstra namens de SP-fractie en de heer Elzinga namens de D66-fractie Daarnaast hebben we ook een soort overbenutting en dan heb ik het vooral over fraude. Als je kijkt naar de WWB dan wordt dat toch ook opgebracht door iedereen in deze maat schappij en daarom moet je fraude absoluut tegengaan. De gemeente Leeuwarden is een voorbeeldgemeente als het gaat om hoogwaardig handhaven. In allerlei stukken zie ik terug dat de gemeente daar ook toe gevraagd wordt. Om ook het be lang vanuit de raad daarin te benadrukken, verzoeken wij ook de raad om een uitspraak te doen dat de handhaving een onderdeel wordt van accountantscontrole. Daarom dienen we ook een motie in. "De Raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 5 juli 2004, behandelende het Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen; overwegende dat bij de vaststelling van het jaarverslag een re servering gevormd is voor oninbare vorderingen i.v.m. de invoering van de Wet Werk en Inkomen,- dat in de discussie hierover door de wethouder finan ciën is uitgesproken dat de intentie vbestat om alle vorderingen te innen; en verder overwegende dat in het meerjaren kader geregeld wordt dat in principe alle ten onrechte verstrekte uitkeringen worden teruggevorderd, maar dat deze stelling gevolgd wordt dor een verwijzing naar doelmatigheid en indi viduele omstandigheden om "in bepaalde gevallen ge heel of gedeeltelijk van terugvordering af te zien" waarbij niet gesproken wordt over wie er bevoegd zal zijn om hierover te besluiten,- en verder overwegende dat: de Raad als opdrachtgever van de accountant aan dachtspunten voor de accountantscontrole kan aandra gen,- spreekt uit:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 18