IN»
Blad 71 Blad 72 <3-
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
dat de accountant bij zijn controlewerkzaamheden specia
le aandacht moet besteden aan de hoogwaardige handhaving
en met name aan het gehele traject van terugvorderingen;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PvdA-
fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie, mevrouw
Veenstra namens de SP-fractie en de heer Elzinga namens de
D66-fractie
Naast dus het gedeelte voor het individu hebben we natuur
lijk ook te maken met het belang van de maatschappijNet
als de CDA-fractie net heeft gezegd vinden wij natuurlijk
het belang van de individuele persoon in de doorstroom naar
werk essentieel, maar wij denken niet dat het een of-of si
tuatie hoeft te zijn. Het belang van de maatschappij kan
hier bij de hele WWB ook zeker gemoeid gaan.
De CDA-fractie gaf daar zelf ook al wat voorbeelden van,
als het gaan om buurtscholen en buurthuizen. Wij hebben ook
vorig jaar een motie ingediend waar toen de meerderheid van
de raad tegen was. Dat was Sportwerk, waarin we de huidige
situatie al voorzien hadden, dat een aantal organisaties in
grote problemen komen. De CDA-fractie is bang dat mensen in
de WW zullen vallen. Dat zijn ze al sinds 1 januari, alleen
er is een bepaalde regeling met het UWV tot stand gekomen.
Er is nu op dit moment per 1 augustus een groot probleem
bij een aantal organisaties. Wij vragen het college daar
dan ook duidelijkheid over.
"De Raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op "5 juli 2004,
behandelende het Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen;
overwegende dat:
organisaties die gebruik maken van gesubsidieerde ar
beid al lange tijd in onzekerheid verkeren over het
kunnen maken van afspraken over hun werknemer;
niet alle organisaties gebruik kunnen blijven maken
van gesubsidieerde arbeid zoals mogelijk was volgens
de ID/WIW-regeling;
de bestaande onduidelijkheid in veel gevallen een ne
gatieve invloed heeft op het functioneren van zowel
(delen van) de betreffende organisaties als de
ID/WIW-werknemers
doorstroom van gesubsidieerde werknemers altijd uit
gangspunt moet zijn, maar dat dit prima te combineren
valt met het aanwijzen van werkgevers die werknemers
begeleiden;
de raad van de gemeente Leeuwarden reeds in een eer
der stadium een categorie-indeling heeft gemaakt,
waarbij instellingen op het gebied van openbare vei
ligheid, natuur, cultuur, welzijn en belangenbeharti
ging een pré hebben (Raad: 16 juni 2003; Raadsvoor-
Blad 73
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
op Prinsjesdag 2004 bekend wordt of het toegekende
budget structureel wordt;
draagt het college op:
om bij het structureel worden van het toegevoegde
budget met ingang van 2005 een categorale voorziening
te treffen voor ouderen 65+, chronisch zieken en ge
handicapten;
deze maatregel te financieren uit de Algemene Midde
len, die de Tweede Kamer hiervoor beschikbaar heeft
gesteld;
aan de raad schriftelijk aan te tonen èn te volgen
dat de middelen die beschikbaar zijn gekomen ten goe
de komen aan de doelgroepen waarvoor ze zijn bedoeld;
en gaat over tot de orde van de dag"
Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PAL/GL-
fractie en de heer Florijn namens de PvdA-fractie
Ik wil er nog wel even op wijzen dat de Statenfractie van
het CDA de gemeenteraadsfracties opgeroepen heeft ook goed
te bekijken of het door een CDA-motie in de Tweede Kamer
verkregen budget goed gebruikt wordt.
Wat dat betreft wordt met deze motie de CDA-fractie op haar
wenken bediend. Ik reken ook op uw steun en zou u ook wil
len oproepen om met uw partijgenoten in de Tweede Kamer in
contact te treden om te bewerkstelligen dat het budget
structureel wordt. Dat zullen wij ook doen, maar u weet dat
de CDA-fractie hierin een heel sterke partij is.
(De hear Posthumus (FNP)Ik haw eefkes in fraach oer it
budzjet. Is troch de Keamer yndied in budzjet beskikber
steld? Giet it hjir no om in ütsetting fan it WNI-diel? Dus
moat der no ekstra jild beskikber steld wurde, of wolle jo
in oare ferdieling ta stan bringe? Hoe sjogge dat presys
foar jo?)
Het budget is toegevoegd aan de Algemene Reserve. Op zich
zijn de bijstandsregels openeind regelingen. Dus dat kan in
principe. Als het budget structureel wordt, lijkt het mij
gewoon goed dat er een categorale regeling komt, die uit
het inkomensdeel uit dat budget wordt bekostigd. Zo zie ik
dat. Het is gewoon geld dat naar een bepaalde doelgroep
moet
(Mevrouw Dames (CDA)U weet toch ook dat het geld dat nu
beschikbaar gesteld is, in principe bij het AV-Frieso te
recht is gekomen om ervoor te zorgen dat de chronisch zie
ken, mensen die veel thuiszorg nodig hebben, daarvoor een
extra verzekering kunnen krijgen. Dus het geld waar u nu
over spreekt wordt in Leeuwarden, tenminste als de plannen
doorgaanal besteed. Dus als u nu zegt, wij willen gewoon
de categorale bijstand voor 65 plussers in ere herstellen,
betekent dat dus een opplussing van het beleid. Dat bete
kent dus dat het ons meer geld gaat kosten)
stel en - besluit 113 - Rijksmaatregelen m.b.t. ID-
banen)
verzoekt het college om:
in september met een lijst met alle instellingen naar
buiten te komen, waaruit duidelijk wordt op welke ma
nieren instellingen gebruik kunnen blijven maken van
gesubsidieerde arbeid;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PvdA-
fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie, de heer
Nicolai namens de PAL/GL-fractiede heer Elzinga namens de
D66-fractie en mevrouw Veenstra namens de SP-fractie.
De heer Nicolai (PAL/GL)De interpellatie van mijn frac
tievoorzitter gaat niet door, dus ik heb heel veel tijd.
Maar ik houd het kort.
Complimenten zijn al nu al geweest. Voor ons ligt een ruim
kader. Ik ga kort even een paar punten uit dit omvangrijke
kader bij langs.
Categorale bijstand 65+:
In de eerste plaats het minimabeleid. En met name de cate
gorale bijstand voor ouderen, chronisch zieken en gehandi
capten. De PAL/GL-fractie heeft hier in januari vragen over
gesteld aan het college. En we hebben er in de commissie
ook over gesproken. De SP-fractie heeft er inmiddels ook
een motie over ingediend. Alles concluderend willen we er
de volgende motie over indienen.
"De Raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 5 juli 2004,
behandelende het Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen;
overwegende dat:
- de Tweede Kamer in december 2003 budget beschikbaar
heeft gesteld als tegemoetkoming voor armoedebestrij
ding van ouderen, chronisch zieken en gehandicapten
in het bijzonder;
de gemeente Leeuwarden door dit besluit ongeveer
600.000 euro zal kunnen toevoegen aan de Algemene Re
serve
deze middelen dit jaar al gebruikt zijn voor repara
tie van de Rijksbezuiniging 2004;
het voor genoemde groepen onder de nieuwe Wet Werk en
Bijstand mogelijk blijft een categorale bijstandsre
geling te treffen;
het terugdringen van het niet-gebruik als beleids
doel wordt genoemd in de Kadernotitie Werk en Inko
men;
het toepassen van categorale bijstand een zeer effec
tieve manier is om niet-gebruik terug te dringen,-
Blad 74
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
Ik heb het ook over, als het inkomen, als het budget struc
tureel wordt, willen wij inderdaad de categorale bijstand
gaan herstellen. U hebt gelijk, het zit gedeeltelijk in an
dere regelingen. Maar ik denk dat het goed is, en daarom
staat ook het derde aandachtstekenIn de notitie wordt
niet duidelijk gemaakt hoe dat precies is besteed. En als
er gewoon wordt gezegd, dat het wordt toegevoegd aan de Al
gemene Middelen, dat staat in de notitie, dan denk ik, dat
het jammer is, en dat het college beter zichtbaar zou moe
ten maken hoe het geld besteed wordt, want anders wordt het
nooit structureel.
Het niet-gebruik:
Dit is een blijvende zorg voor de PAL/GL-fractieHet staat
ook gelukkig nog steeds als beleidsdoel omschreven in de
kadernotitie. Wij roepen de gemeente op om creatief en
energiek te blijven in het terugdringen van het niet-
gebruik
Wij ondersteunen daarom de motie over dit onderwerp van de
PvdA- en SP-fractie.
Dan het inzetten van ex WIW/ID banen op Maatschappelijk
Nuttige Functies:
We denken wel eens bij het lezen van de verontruste brie
ven, dat we met z'n allen Leeuwarden volledig afhankelijk
hebben gemaakt van gesubsidieerde arbeid. Dat half Leeuwar
den dicht moet door de bezuinigingen op de ID.
Dit mag natuurlijk nooit gebeuren. Wij willen het college
en de organisaties dan ook oproepen om praktische oplossin
gen te bedenken voor de problemen die zich voordoen. Het
mag wat ons betreft niet gebeuren dat zoveel beleidsvoorne
mens schade oplopen door bezuinigen op de gesubsidieerde
arbeid. Dat hoeft volgens ons ook niet als het college dui
delijk is over de mogelijkheden en de organisaties con
structief proberen te blijven in het zoeken naar oplossin
gen. Niet alleen maar spreken in ontslag en sluiting.
Ook wat de nuttigheid van functies betreft vinden wij dat
het college zich moet verantwoorden voor de keuzes die op
dit beleidsterrein gemaakt worden.
Wij ondersteunen daarom de motie van de PvdA- en de SP-
fractie op dit gebied.
Ik beken: het is wat commissieachtig, maar ik heb nog een
dringende vraag. Er stond vanmorgen in de krant dat er bij
na 12.500 aanvragen zijn gedaan bij het Ministerie van So
ciale Zaken om ID banen om te zetten in gewone banen. Maar
er stond ook bij dat er waarschijnlijk 4000 verzoeken zul
len worden afgewezen, omdat deze niet aan de criteria vol
deden