IN» Blad 71 Blad 72 <3- Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 dat de accountant bij zijn controlewerkzaamheden specia le aandacht moet besteden aan de hoogwaardige handhaving en met name aan het gehele traject van terugvorderingen; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PvdA- fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie, mevrouw Veenstra namens de SP-fractie en de heer Elzinga namens de D66-fractie Naast dus het gedeelte voor het individu hebben we natuur lijk ook te maken met het belang van de maatschappijNet als de CDA-fractie net heeft gezegd vinden wij natuurlijk het belang van de individuele persoon in de doorstroom naar werk essentieel, maar wij denken niet dat het een of-of si tuatie hoeft te zijn. Het belang van de maatschappij kan hier bij de hele WWB ook zeker gemoeid gaan. De CDA-fractie gaf daar zelf ook al wat voorbeelden van, als het gaan om buurtscholen en buurthuizen. Wij hebben ook vorig jaar een motie ingediend waar toen de meerderheid van de raad tegen was. Dat was Sportwerk, waarin we de huidige situatie al voorzien hadden, dat een aantal organisaties in grote problemen komen. De CDA-fractie is bang dat mensen in de WW zullen vallen. Dat zijn ze al sinds 1 januari, alleen er is een bepaalde regeling met het UWV tot stand gekomen. Er is nu op dit moment per 1 augustus een groot probleem bij een aantal organisaties. Wij vragen het college daar dan ook duidelijkheid over. "De Raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op "5 juli 2004, behandelende het Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen; overwegende dat: organisaties die gebruik maken van gesubsidieerde ar beid al lange tijd in onzekerheid verkeren over het kunnen maken van afspraken over hun werknemer; niet alle organisaties gebruik kunnen blijven maken van gesubsidieerde arbeid zoals mogelijk was volgens de ID/WIW-regeling; de bestaande onduidelijkheid in veel gevallen een ne gatieve invloed heeft op het functioneren van zowel (delen van) de betreffende organisaties als de ID/WIW-werknemers doorstroom van gesubsidieerde werknemers altijd uit gangspunt moet zijn, maar dat dit prima te combineren valt met het aanwijzen van werkgevers die werknemers begeleiden; de raad van de gemeente Leeuwarden reeds in een eer der stadium een categorie-indeling heeft gemaakt, waarbij instellingen op het gebied van openbare vei ligheid, natuur, cultuur, welzijn en belangenbeharti ging een pré hebben (Raad: 16 juni 2003; Raadsvoor- Blad 73 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 op Prinsjesdag 2004 bekend wordt of het toegekende budget structureel wordt; draagt het college op: om bij het structureel worden van het toegevoegde budget met ingang van 2005 een categorale voorziening te treffen voor ouderen 65+, chronisch zieken en ge handicapten; deze maatregel te financieren uit de Algemene Midde len, die de Tweede Kamer hiervoor beschikbaar heeft gesteld; aan de raad schriftelijk aan te tonen èn te volgen dat de middelen die beschikbaar zijn gekomen ten goe de komen aan de doelgroepen waarvoor ze zijn bedoeld; en gaat over tot de orde van de dag" Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PAL/GL- fractie en de heer Florijn namens de PvdA-fractie Ik wil er nog wel even op wijzen dat de Statenfractie van het CDA de gemeenteraadsfracties opgeroepen heeft ook goed te bekijken of het door een CDA-motie in de Tweede Kamer verkregen budget goed gebruikt wordt. Wat dat betreft wordt met deze motie de CDA-fractie op haar wenken bediend. Ik reken ook op uw steun en zou u ook wil len oproepen om met uw partijgenoten in de Tweede Kamer in contact te treden om te bewerkstelligen dat het budget structureel wordt. Dat zullen wij ook doen, maar u weet dat de CDA-fractie hierin een heel sterke partij is. (De hear Posthumus (FNP)Ik haw eefkes in fraach oer it budzjet. Is troch de Keamer yndied in budzjet beskikber steld? Giet it hjir no om in ütsetting fan it WNI-diel? Dus moat der no ekstra jild beskikber steld wurde, of wolle jo in oare ferdieling ta stan bringe? Hoe sjogge dat presys foar jo?) Het budget is toegevoegd aan de Algemene Reserve. Op zich zijn de bijstandsregels openeind regelingen. Dus dat kan in principe. Als het budget structureel wordt, lijkt het mij gewoon goed dat er een categorale regeling komt, die uit het inkomensdeel uit dat budget wordt bekostigd. Zo zie ik dat. Het is gewoon geld dat naar een bepaalde doelgroep moet (Mevrouw Dames (CDA)U weet toch ook dat het geld dat nu beschikbaar gesteld is, in principe bij het AV-Frieso te recht is gekomen om ervoor te zorgen dat de chronisch zie ken, mensen die veel thuiszorg nodig hebben, daarvoor een extra verzekering kunnen krijgen. Dus het geld waar u nu over spreekt wordt in Leeuwarden, tenminste als de plannen doorgaanal besteed. Dus als u nu zegt, wij willen gewoon de categorale bijstand voor 65 plussers in ere herstellen, betekent dat dus een opplussing van het beleid. Dat bete kent dus dat het ons meer geld gaat kosten) stel en - besluit 113 - Rijksmaatregelen m.b.t. ID- banen) verzoekt het college om: in september met een lijst met alle instellingen naar buiten te komen, waaruit duidelijk wordt op welke ma nieren instellingen gebruik kunnen blijven maken van gesubsidieerde arbeid; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PvdA- fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie, de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractiede heer Elzinga namens de D66-fractie en mevrouw Veenstra namens de SP-fractie. De heer Nicolai (PAL/GL)De interpellatie van mijn frac tievoorzitter gaat niet door, dus ik heb heel veel tijd. Maar ik houd het kort. Complimenten zijn al nu al geweest. Voor ons ligt een ruim kader. Ik ga kort even een paar punten uit dit omvangrijke kader bij langs. Categorale bijstand 65+: In de eerste plaats het minimabeleid. En met name de cate gorale bijstand voor ouderen, chronisch zieken en gehandi capten. De PAL/GL-fractie heeft hier in januari vragen over gesteld aan het college. En we hebben er in de commissie ook over gesproken. De SP-fractie heeft er inmiddels ook een motie over ingediend. Alles concluderend willen we er de volgende motie over indienen. "De Raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 5 juli 2004, behandelende het Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen; overwegende dat: - de Tweede Kamer in december 2003 budget beschikbaar heeft gesteld als tegemoetkoming voor armoedebestrij ding van ouderen, chronisch zieken en gehandicapten in het bijzonder; de gemeente Leeuwarden door dit besluit ongeveer 600.000 euro zal kunnen toevoegen aan de Algemene Re serve deze middelen dit jaar al gebruikt zijn voor repara tie van de Rijksbezuiniging 2004; het voor genoemde groepen onder de nieuwe Wet Werk en Bijstand mogelijk blijft een categorale bijstandsre geling te treffen; het terugdringen van het niet-gebruik als beleids doel wordt genoemd in de Kadernotitie Werk en Inko men; het toepassen van categorale bijstand een zeer effec tieve manier is om niet-gebruik terug te dringen,- Blad 74 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Ik heb het ook over, als het inkomen, als het budget struc tureel wordt, willen wij inderdaad de categorale bijstand gaan herstellen. U hebt gelijk, het zit gedeeltelijk in an dere regelingen. Maar ik denk dat het goed is, en daarom staat ook het derde aandachtstekenIn de notitie wordt niet duidelijk gemaakt hoe dat precies is besteed. En als er gewoon wordt gezegd, dat het wordt toegevoegd aan de Al gemene Middelen, dat staat in de notitie, dan denk ik, dat het jammer is, en dat het college beter zichtbaar zou moe ten maken hoe het geld besteed wordt, want anders wordt het nooit structureel. Het niet-gebruik: Dit is een blijvende zorg voor de PAL/GL-fractieHet staat ook gelukkig nog steeds als beleidsdoel omschreven in de kadernotitie. Wij roepen de gemeente op om creatief en energiek te blijven in het terugdringen van het niet- gebruik Wij ondersteunen daarom de motie over dit onderwerp van de PvdA- en SP-fractie. Dan het inzetten van ex WIW/ID banen op Maatschappelijk Nuttige Functies: We denken wel eens bij het lezen van de verontruste brie ven, dat we met z'n allen Leeuwarden volledig afhankelijk hebben gemaakt van gesubsidieerde arbeid. Dat half Leeuwar den dicht moet door de bezuinigingen op de ID. Dit mag natuurlijk nooit gebeuren. Wij willen het college en de organisaties dan ook oproepen om praktische oplossin gen te bedenken voor de problemen die zich voordoen. Het mag wat ons betreft niet gebeuren dat zoveel beleidsvoorne mens schade oplopen door bezuinigen op de gesubsidieerde arbeid. Dat hoeft volgens ons ook niet als het college dui delijk is over de mogelijkheden en de organisaties con structief proberen te blijven in het zoeken naar oplossin gen. Niet alleen maar spreken in ontslag en sluiting. Ook wat de nuttigheid van functies betreft vinden wij dat het college zich moet verantwoorden voor de keuzes die op dit beleidsterrein gemaakt worden. Wij ondersteunen daarom de motie van de PvdA- en de SP- fractie op dit gebied. Ik beken: het is wat commissieachtig, maar ik heb nog een dringende vraag. Er stond vanmorgen in de krant dat er bij na 12.500 aanvragen zijn gedaan bij het Ministerie van So ciale Zaken om ID banen om te zetten in gewone banen. Maar er stond ook bij dat er waarschijnlijk 4000 verzoeken zul len worden afgewezen, omdat deze niet aan de criteria vol deden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 19