Blad 83 Blad 84 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 makkelijke oplossingen kunnen komen. Ik wil die opmerking toch vooraf maken. Ik ga even in op de verschillende sprekers. De CDA-fractie zegt dat er een mismatch is tussen vraag en aanbod. Er is een beperkt aantal banen en u geeft geen op lossingen, college. U zegt in wezen creatieve armoede. Aan de andere kant worden we ook uitgedaagd, bijvoorbeeld door de Prohef motie van de FNP- en PvdA-fractie om experi menten te gaan starten. Daar heeft de VVD-fractie ook om gevraagd. De nota die u nu voor u hebt is het kader waar binnen de komende jaren 80 miljoen per jaar moet worden weggezet en de instrumenten die wij daarbij willen kiezen. Daar zitten ook experimenten gelden bijWij moeten natuurlijk gaan kijken wat we kunnen doen voor het geld, wat er mee willen doen. Wat ik zelf een heel cruciaal onderdeel van het tota le pakket van maatregelen vind - en het is een behoorlijk compleet pakket, vanaf werken met behoud van uitkering tot loonkostensubsidies tot gesubsidieerd werk nieuwe stijl - is toch de loonkostensubsidie, want daar kun je ook gericht mee de boer op. Je kunt zeggen: bedrijf, als u zich ves tigt, kunnen we praten over een loonkostensubsidie, mits u een aantal bijstandsgerechtigden, die nu bij ons in de uit kering zitten, aan wilt nemen. Dat gebeurt in andere ge meentes ook al, heb ik het beeld, maar we zullen ook wer kende weg de grenzen van de mogelijkheden moeten verkennen. Die bereidheid is er ook bij het college. Ik vind ook dat we moeten zeggen, dat Leeuwarden de afgelopen jaren in de Sociale Zekerheid het een en ander gepresteerd heeft, als het gaat om het benutten van de mogelijkheden van gesubsi dieerd werk, maar ook bij het uitvinden van een nieuw hand- havingmodel samen met Apeldoorn en Tilburg: de collectieve Ziektekosten Verzekering AV Frieso. Dat is in Leeuwarden uitgevonden en het is de enige categoriale regeling, die nu nog bij recht toegestaan is in de nieuwe WWB. Dan durf ik wel te zeggen dat die creativiteit er altijd geweest is. Die willen we ook vasthouden en daar gaan we ook mee door. Alleen dat staat nu allemaal niet in het verhaal. Daar hebt u gelijk in. (Mevrouw Dames (CDA)Mat ik eigenlijk ook een beetje be doel, is dat je ook zou kunnen denken aan het samenwerken tussen bijvoorbeeld EZ en de MMB. Je zou kunnen denken aan langere trajecten, waardoor jongeren meer kans krijgen om binnen dit soort banen terecht te komen. Je kunt zeggen voor strikt een traject van 1 of 2 jaar, maar stel nu dat een jongere meer gebaat is bij nog wat meer opleiding, dan zou je er nog een jaar aan vast kunnen plakken, zodat hij bijvoorbeeld wel binnen dat aanbod van werk zou passen. Ik zit meer in die richting te denken. Daar staat dus eigen lijk niets over in. Ik weet dat het een kader is, maar het zou wel leuk geweest zijn als er wat van dat soort handvat ten in hadden gestaan. Voor wat uw opmerking betreffende de aansluiting van Econo mische Zaken op Sociale Zaken, die deel ik volledig. Het is heel duidelijk dat het gebeurd is, dat je of alleen met SZ te maken had en dat EZ alleen met zijn eigen dingetjes be zig was. Er moet sprake zijn van een geïntegreerde afstem ming van activiteiten, want dan kun je soms situaties be reiken, waarbij je duidelijk een meerwaarde kunt realise ren. Want, en daar heeft mevrouw Dolstra de aandacht voor gevraagd, die zegt van het ene bedrijf na het andere trekt weg. In de notitie wordt een heel realistisch beeld gegeven van de ontwikkeling van het aantal banen die specifiek ge schikt zijn voor de bijstandsgerechtigden. Wat ik jammer vind is dat het bij het vertrek van een LPF, het vertrek van een Atoglas - hele pijnlijke klappen voor de Leeuwarder economie - ook omdat het om echte oude werkgelegenheid gaat. Daar worden producten gemaakt. Maar het is niet zo dat de werkgelegenheid in Leeuwarden terugloopt. Ik heb in de Commissie Bestuur en Middelen een poosje geleden een presentatie gegeven, waaruit blijkt dat we de laatste 8-9 jaar er 9000 arbeidsplaatsen bij hebben gekregen. Nu is het wel zo dat de behoefte aan laaggeschoold werk heel groot is en dat dat werk niet zo dik gezaaid is. Maar als ik kijk wat de laatste 4-5 jaar de ontwikkelingen in de schoon maakbranche zijn geweest, hoe in de detailhandel de ontwik kelingen zijn geweest (toch met een fors groeiend aantal arbeidsplaatsen)hoe bijvoorbeeld in de horeca de ontwik kelingen zijn geweest, dan is het toch zo dat productie werk, maakwerk verdwijnt, dat wordt vervangen door dien- stenwerk, aanbod van diensten, service zeg maar. Ook daarin zit een vrij ruim aanbod van laag geschoold werk. Dus wat dat betreft is het denk ik iets tekort door de bocht om te zeggen, er sluiten twee bedrijven dus het gaat heel slecht met de werkgelegenheid. Dat beeld ligt genuanceerder. Dan is er door verschillende partijen gezegd dat de budget ten van de Wet Werk en Bijstand persoonsgeld is en geen in- stellingsgeld. En andere partijen zeggen, we gaan nu fijn een aantal instellingen helpen en het is mooi als we er ook nog een aantal personen mee kunnen betalen. Ik chargeer even, maar dat is eigenlijk de discussie die de afgelopen maanden herhaaldelijk is gevoerd. Mevrouw De Vries heeft aangegeven dat de totale procedure vanaf de hoofdlijnennotitie met kaderstelling in oktober tot de behandeling van dit verhaal te lang, soms met dubbe le behandelingen, is geweest. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik wil ook wel eens terugkijken op de totale procedure. Want we hebben in het totaal drie kaderstellende avonden gehad. Er zijn verschillende notities geproduceerd en toch hebben discussies zich soms herhaald. Ik kan me voorstellen dat dat tot frustraties leidt. Blad 85 Blad 86 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Hoe zit het nu met het instellinggeld en personengeldWWB- geld is personengeld. Het is bedoeld om mensen die in de bijstand zitten ofwel een cursus aan te bieden, of via een reïntegratiebureau een gesubsidieerde plek aan te bieden. Het is bovenal bedoeld om personen die niet in eigen le vensonderhoud kunnen voorzien een inkomen te garanderen. Dat is het eerste doel van de Bijstandswet. Dat was het eerste doel van de Bijstandswet, dat is ook het eerste doel van de Wet Werk en Bijstand. Nu is het zo dat je bij het bepalen van de vraag hoe je die gesubsidieerde arbeidsplaatsen nieuwe stijl vorm gaat ge ven, je soms tot een bepaalde match kunt komen. Dat is ook genoemd. Het kan zijn dat een reïntegratieactiviteit of een reïntegratieplaats van iemand, die verder op geen enkele manier meer aan de bak kan komen, spoort met de noodzaak van een instelling, of een gevoelde noodzaak van de gemeen te om een bepaalde instelling een gesubsidieerde kracht toe te delen, dat matcht. Dus die tegenstelling ligt iets min der simpel dan dat die hier links en rechts op tafel wordt gelegd, maar in eerste instantie is het zo dat WWB-geld personengeld is. De SP-fractie (sorry mevrouw Dolstra) had dat verhaal over alle bedrijven die de deuren sluiten. Dus dat antwoord was tot u gericht, mevrouw Veenstra. U zegt van, 6 maanden werk met behoud van uitkering, hoe zit dat? Ik heb begrepen van de Cliëntenraad, een constructieve maar ook kritische club, dat moeten ze ook zijn, op een gegeven moment heeft gezegd: we delen niet alle keuzes, maar in één opzicht willen we wel zeggen, dat werken met behoud van uitkering, we vinden het eigenlijk niet zoveel, dat zeggen ze al een aantal ja ren, maar we moeten wel zeggen dat de gemeente Leeuwarden de enige gemeente is, die er op een correcte manier mee om gaat, zoals de wetgever het heeft bedoeld. Daar was ik blij mee, toen ik die opmerkingen hoorde, want ik heb ook links en rechts in het land gehoord, zet ze maar aan de bezem, doe dit maar en doe dat maar. Ik vind dat, op het moment dat je het verderop niet waarmaakt, want de werklozen staan nog nergens aan de bezem, veel te gemakkelijk. Dus hier is gewoon gekozen voor een realistisch verhaal, binnen de mar ges die de wet kiest. En werken met behoud van uitkering, ik vind het volkomen logisch dat je van iemand mag vragen om eerst te investeren in zichzelf met behoud van uitkering en dat je vervolgens zegt: je krijgt een cursus, dan kun je recht hebben op een vaste baan bij een bepaalde instelling. Ik vind dat de overheid van iemand mag vragen die investe ring in zichzelf te plegen. Daar heb ik dus geen moeite mee Er is gezegd, er zullen geen gedwongen ontslagen vallen. In het begin van die grote bezuinigingsslag 2003, is er gezegd dat er geen gedwongen ontslagen zouden vallen. Dat gold voor de bezuinigingsronde 2003. Maar de gemeente, het ge meentebestuur, de gemeenteraad, benoemt geen mensen en ont slaat geen mensen. Wij creëren voorwaarden waarbinnen in stellingen gebruik kunnen maken van gesubsidieerde arbeid. Op het moment dat een instelling niet met die voorwaarden uit de weg kan, en er is een probleem, dan is dat niet au tomatisch een gemeentelijk probleem. Dat heb ik in de com missie ook gezegd. Je bent veel te gemakkelijk aanspreek baar als gemeentebestuur, wanneer een instelling problemen krijgt met zijn exploitatie, met loonbetalingenMen zegt dan ook meteen dat het een gemeentelijk probleem is, maar zo ligt het niet. Wij zetten een aantal regelingen in de markt, we creëren via reïntegratiebureaus arbeidsplaatsen, onder bepaalde condities. Dat is het dan. Wij benoemen en ontslaan zelf geen mensen. De eerste motie van de SP-fractie gaat net als de PAL/GL- motie over het herstel van de categorale bijstand. Op dit moment hebt u een pakket minimabeleid voorgelegd gekregen, dat behoorlijk uitgebreid is. Dat heb ik in de commissie ook gezegd. Er is gekozen voor een beperkte uitbreiding van het AW Frieso pakket. Dat geldt voor alle mensen met een inkomen tot 105% van het minimumloon, dus ook voor 65+ en de specifieke doelgroepen die hier worden benoemd. Dus er wordt een categorale regeling voor die groep mensen geïn troduceerd. Maar ook voor de andere groep mensen. Het tota le minimumbeleid is gedekt, als we de 1 miljoen euro, die de PvdA-fractie vorig jaar bij motie heeft afgedwongen, in zetten. Dan is tot 2006-2007 alles gedekt. Er wordt verwe zen naar gelden die misschien met Prinsjesdag beschikbaar worden gesteld. Die zijn er op dit moment niet. Daar kunnen we nog niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen, is dat de gemeente vorig jaar een bezuiniging van 1,2 miljoen heeft gecompenseerd uit eigen middelen en dat dus de eenmalige 600.00, die voor dit jaar beschikbaar zijn gesteld, terug zijn gevloeid naar de Algemene Middelen. Daar stond dacht ik een passage in de Kaderbrief aan gewijd. Maar op dit mo ment is het geld om uw motie uit te voeren er niet, en dat geldt ook voor de motie van de PAL/GL-fractieHet college raadt die motie af. De tweede motie van de SP-fractie betreft het eerst punt, over beschikbare arbeidsplaatsen de tekst aan te passen dat de gemeente haar verantwoordelijkheid dient te nemen voor het realiseren van voldoende reguliere arbeidsplaatsen. Ik ben bang dat ons daar een macht wordt toegedicht die wij niet hebben, mevrouw Veenstra. De gemeente heeft zelf een aantal mensen in dienst. Maar wij creëren geen werk. Wij zetten niet een schoonmaakbedrijf op waar we 500 mensen of 4200 mensen kunnen benoemen. Dat gedeelte van de motie dicht ons een positie toe, die wij niet hebben.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 22