Blad 87 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Blad 88 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Het tweede punt, 'Het onderdeel 'Werk moet' zodanig te wij zigen dat de verplichting tot deelname aan een reïntegra- tietraject beperkt dient te worden'Dat is gewoon een ver plichting. Op het moment dat je een bijstandsuitkering hebt, moet je je bereid verklaren om aan een reïntegratie- traject deel te nemen. Maar wat u vervolgens zegt, dat de eigen zeggenschap van de cliënt maximaal benut moet worden, dat heeft het college in de notitie helder naar voren ge bracht. Daar is herhaaldelijk om gevraagd vanuit de Cliën tenraad. Dus dat doen we in wezen al. Een keuzemogelijk heid, soms een eigen budget, transparantie van het bedrijf, dat is ook de motie van de LLP-fractie. Dat doen we al. Het derde punt. Aan het beschikbaar stellen van werkerva ringsplaatsen dienen strenge regelgeving en voorwaarden ge bonden te worden om elk misbruik te vermijden'Er is vaak gezegd dat van de werkervaringsplaatsen misbruik wordt ge maakt. Daar hebben wij tot nu toe, de afgelopen jaren geen enkele indicatie over ontvangen. We hebben gekozen voor de lijn dat wij geen regelgeving creëren als het niet nodig is. We monitoren de zaak wel. Op het moment dat blijkt dat er misbruik wordt gemaakt, zijn we er natuurlijk bij. In zijn totaliteit, met name gelet op wat u in het eerste aandachtspunt vraagt van het gemeentebestuur, wat we abso luut niet waar kunnen maken, die indruk wil ik ook geen mi nuut maken, raadt het college deze motie af. (Mevrouw Dolstra (LLP) Een vraag over de misbiruikIs het wel zo dat bij die werkervaringsplaatsen een neutraal meld punt is, waar mensen heen kunnen met hun klachten en waar ze serieus worden behandeld, zodat die misbruik geminimali seerd, eigenlijk voorkomen kan worden? Weet u daar iets over?) Ik dacht dat wij een klachtenprocedure kennen. Ik kan het even navragen. Want je hebt talloze procedures. Er zijn ook heel veel bezwaarschriftenprocedures. Je kunt een beschik king vragen. Maar of er nu specifiek een klachtenprocedure is voor dit onderdeel, als je je slecht behandeld voelt door je reïntegratïebureau, heb ik even niet paraat, kan ik zo antwoord op geven. De derde motie van de PvdA-fractie over terugvorderen. De laatste zin lees ik zo, dat wij goed aandacht voor de terugvordering moeten hebben, dat we duidelijk moeten maken wanneer we niet invorderen en dat de accountant daar jaar lijks aandacht aan moet besteden in zijn verslag. Ik vind het een prima motie. Ik ben in gesprek met twee collega wethouders van 200.000 plus gemeenten over een aantal on derwerpen. Een van de onderwerpen is dit. We gaan bekijken of we onze inspanningen op dat terrein kunnen bundelen, zo dat we tot een betere invordering kunnen komen. Dus deze motie ervaren wij als beleidsondersteunend. Ik weet niet of dat nog kan in het nieuwe systeem, maar wij gaan ermee aan de gang in ieder geval Blad 89 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 bericht. Niet bestandsklanten worden schriftelijk geïnfor meerd. Dus mensen die niet klant zijn van onze Sociale Dienst, de mensen tot 105% van het minimum loon, krijgen schriftelijk bericht, op welke faciliteiten ze eventueel recht hebben. En, dat vind ik vreselijk leuk, voorlichters van de Sociale Dienst bezoeken samen met de Ouderenbonden alle verzorgingstehuizen. (De heer Florijn (PvdA) .- Houdt dat in dat dat stukje voor lichting, zoals in dat kader staat, ook met nadruk actieve voorlichting is. Ik begreep uit het stuk dat dat nogal pas sieve voorlichting was. Maar u zegt nu dat het actieve voorlichting is.) Uw derde overweging zegt: de ouderen beoordelen huisbezoe ken positief. Die voorlichters, ik wil daar heel helder in zijn, gaan niet in Erasmushiem al die 120 of 150 kamertjes langsMaar er wordt ruim van tevoren aangekondigd dat dan en dan de voorlichters komen, met de Ouderen Bonden, waar de mensen vaak lid van zijn, dan is er in de recreatiezaal, de koffiezaal, alle gelegenheid om uitgebreid hierover te spreken. Ik vind dat de gemeente wat dit betreft al heel veel doet. Ik moet wel duidelijk zijn, op het moment dat u meer wilt, en dan hoor ik het wel, kost het wel geld. Dus uw tweede overweging dat het budgettair neutraal moet ge beuren, kan ik niet waarmaken. (De heer Florijn (PvdA) .- Dus u bent wel bereid om ook te kijken naar die andere gemeenten die ook nog een aantal middelen hebben om dat te doen. Ik vind het heel leuk om eens even te kijken bij die andere gemeenten hoe zij dat doen rn om daar een kort verhaaltje over te maken hoe zij dat aanpakken, zit er iets bij waar van wij wat kunnen leren, want die inslag moet je natuur lijk altijd hebben, en daar komen we hier dan even op te rug. Dat vind_ik prima. De motie wordt in feite al uitgevoerd, hij is ondersteu nend. Motie nummer 6 (PAL/GL) over de categorale bijstand. Daar ben ik op ingegaan. (De heer Florijn (PvdA)U bent daarop in zoverre ingegaan, dat u het vooral heeft over 2004, die 6 ton, maar het gaat er hier duidelijk om als het structureel wordt vanaf 2005.) Dat weten we niet. Dat moeten we dan bekijken. Er moet eerst bekeken worden hoe het past in het financieel kader van de gemeente. Het totale minimabeleid is nu ge dekt. Daar zit een uitbreiding in. Dan kunt u ook voor de keuze komen te staan de uitbreiding van het Frieso pakket alsnog te moeten schrappen. Mijn eerste opmerking was dat de maatregelen in zijn totaliteit binnen de koker moeten worden bekeken. Motie nummer 7 (CU) over ontheffing sollicitatieplicht bij kinderen tot 12 jaar. De vierde motie van de PvdA-, FNP-PAL/GL-, D66- en SP- fractie om in september met een lijst met alle instellin gen naar buiten te komen, waaruit duidelijk wordt op welke manier instellingen gebruik kunnen blijven maken van gesub sidieerde arbeid. Dat is een heel cruciaal punt. Wat is het geval. Vorig jaar hadden we 900 banen. Deze moeten de ko mende jaren teruglopen naar 4 00 banen. Op het moment dat we dat niet doen, volgens het vastgestelde schema, lopen we meteen financieel uit de pas en dan is er meteen een groot financieel probleem. Hoe willen we nu komen van de gesubsi dieerde arbeid oude stijl naar de gesubsidieerde arbeid nieuwe stijl? De groeiers en de wachters worden via het project 'kansen zien en benutten' in beeld gebracht en be naderd, die worden uit die groep van 900 gehaald. En er vindt natuurlijk verloop plaats in die groep. Dus u ziet een bepaalde neergaande lijn van 900 naar 400 in ongeveer 4 jaar tijd. Ondertussen moet je gaan benoemen welke 400 ba nen - of dat een ondergrens of een bovengrens is laat ik even in het midden - eventueel maatschappelijk zinvol werk zouden kunnen zijn. Het kunnen er ook wel 500 zijn. Het kunnen er ook wel 300 zijn. Maar ik ga uit van die 400. Voor een deel zal dat werk zijn wat nu al vervuld wordt door gesubsidieerd werk, maar voor een deel kunnen dat ook andere banen zijn. En dan is de vraag bij die teruggang van die 900 naar die 400 en bij een verschuiving van de inhou delijke werkgelegenheid, hoe je die nieuwe plaatsen zo snel mogelijk kunt opvullen. Want dat wordt in wezen gevraagd. Op het moment dat je dat te snel wilt doen, creëer je een financieel probleem. Dan ge je in wezen meer gesubsidieerde werkgelegenheid creëren. Het is een hele moeilijke, inge wikkelde materie. Ik stel voor dat wij in oktober, dan wor den de verschillende verordeningen aangeboden aan de com missie, komen met een notitie waarin precies staat hoe wij de ombatterij van die gesubsidieerde arbeid oude stijl naar nieuwe stijl willen vormgevenWij zullen proberen bij de gesubsidieerde arbeid nieuwe stijl aan te geven om welk ty pe werkgelegenheid het gaat. Dat komt voor een groot deel lijkt mij tegemoet aan de motie die is ingediend, maar als er gevraagd wordt, geef aan of de Tjerk Hiddes de buurt- school, wel iemand krijgt en de buurtschool de Plataan niet, als het op dat niveau moet, daar treden wij niet op. Als u zegt geef een aantal werksoorten aan, dan denk ik dat we daarin kunnen slagen. Zo interpreteer ik deze motie. De vijfde motie (PvdA) over het terugdringen van het niet- gebruik Wat doen wij op dit moment? Dat vind ik wel belangrijk, want ik heb opgeschreven dat wij één ding niet goed doen. Wij vertellen eigenlijk veel te weinig de dingen die we wel goed doen. Want op dit moment worden mensen benaderd door middel van bestandskoppelingen. Zij krijgen schriftelijk Blad 90 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Er was een ontheffing voor alleenstaande ouders met kinde ren tot 5 jaar. Met ingang van volgend jaar moet dat - ik dacht dat het wettelijk verplicht was - individueel worden afgewogen. Hoe gaat dat? Er wordt van geval tot geval beke ken of iemand aan het werk kan, of iemand aan het werk wil, maar ook of er een goede opvang voor het kind is gewaar borgd en geregeld. Wat u wilt is een algemene regeling - wij hebben het daar vaker over gehad - waarbij meteen wordt gezegd dat iedereen, elke alleenstaande ouder met een kind jonger dan 12 jaar niet hoeft te solliciteren. Ik geef aan dat dat niet de keuze van het college is en dat dat waar schijnlijk wettelijk niet kan. (De heer Stoker (CU) Ik heb begrepen dat dat na de behan deling van de WWB in de Eerste Kamer wel mogelijk gemaakt is, dat deze uitzondering op deze manier gemaakt wordt. Daarom leg ik hem ook voor. Voorzover mijn informatie strekt is deze uitzondering niet mogelijk Motie nummer 8 (FNP) betreffende Prohef. Ik heb net in zijn algemeenheid aangegeven hoe het college staat ten opzichte van experimenten. Wij zijn uiteraard be kend met het innovatiebudget WWB. Als we ideeën hebben, ik heb het ook tegen mevrouw Dames gezegd, dan komen we er ook mee langs. Voor wat betreft de discussie over Prohef, vind ik wel, dat wil ik echt kwijt, dat het niet een doel op zich moet worden, waarbij we zeggen dat er linksom of rechtsom aan Prohef gedaan moet worden in deze gemeente. Wat is er een of twee maanden geleden gebeurd. Wij hadden in de commissie een uitgebreid stuk met een tweetal externe deskundigen. Daar is bijvoorbeeld aangegeven ten aanzien van Prohef dat er een exploitatierisico wordt gelopen. De oorspronkelijke bedoeling van Prohef met een productiehef fing achteraf en een generieke betaling vooraf werd al los gelaten. We betalen, wat we nu in wezen al doen, het inzet ten van W-geld voor het betalen van arbeid, dat werd toen al door de heer Elswijk voorgesteld. Die aspecten bij el kaar brengen mij tot mijn opmerking dat Prohef niet een doel op zich moet worden. Ik heb in de commissie destijds de zaak afgeconcludeerd en gezegd dat er geen behoefte be staat aan een experiment, natuurlijk kan een partij met een initiatief komen, u doet dat nu, meneer Posthumus, maar u legt de bal in wezen weer bij het college, want u om schrijft het experiment niet zo duidelijk. U zegt gewoon dat er een experiment moet komen en dat moet Prohef heten. (De hear Posthumus (FNP)Ik tink dat de hear Florijn hiel düdlik west hat. It is net in doel op himsels, mar in mid- del: it stimulearjen fan wurkgelegenheid. Ik haw yn earste termyn ek hiel düdlik sein dat dat de bedoeling is. Fierder hat de hear Van Mourik it oer de risiko'sYn wêzen binne we no dat jild ek kwyt foar de bystandütkearingenYn in situaasje fan Prohef is dat ek it maksimale risiko, dus je

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 23