Blad 87
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
Blad 88
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
Het tweede punt, 'Het onderdeel 'Werk moet' zodanig te wij
zigen dat de verplichting tot deelname aan een reïntegra-
tietraject beperkt dient te worden'Dat is gewoon een ver
plichting. Op het moment dat je een bijstandsuitkering
hebt, moet je je bereid verklaren om aan een reïntegratie-
traject deel te nemen. Maar wat u vervolgens zegt, dat de
eigen zeggenschap van de cliënt maximaal benut moet worden,
dat heeft het college in de notitie helder naar voren ge
bracht. Daar is herhaaldelijk om gevraagd vanuit de Cliën
tenraad. Dus dat doen we in wezen al. Een keuzemogelijk
heid, soms een eigen budget, transparantie van het bedrijf,
dat is ook de motie van de LLP-fractie. Dat doen we al.
Het derde punt. Aan het beschikbaar stellen van werkerva
ringsplaatsen dienen strenge regelgeving en voorwaarden ge
bonden te worden om elk misbruik te vermijden'Er is vaak
gezegd dat van de werkervaringsplaatsen misbruik wordt ge
maakt. Daar hebben wij tot nu toe, de afgelopen jaren geen
enkele indicatie over ontvangen. We hebben gekozen voor de
lijn dat wij geen regelgeving creëren als het niet nodig
is. We monitoren de zaak wel. Op het moment dat blijkt dat
er misbruik wordt gemaakt, zijn we er natuurlijk bij.
In zijn totaliteit, met name gelet op wat u in het eerste
aandachtspunt vraagt van het gemeentebestuur, wat we abso
luut niet waar kunnen maken, die indruk wil ik ook geen mi
nuut maken, raadt het college deze motie af.
(Mevrouw Dolstra (LLP) Een vraag over de misbiruikIs het
wel zo dat bij die werkervaringsplaatsen een neutraal meld
punt is, waar mensen heen kunnen met hun klachten en waar
ze serieus worden behandeld, zodat die misbruik geminimali
seerd, eigenlijk voorkomen kan worden? Weet u daar iets
over?)
Ik dacht dat wij een klachtenprocedure kennen. Ik kan het
even navragen. Want je hebt talloze procedures. Er zijn ook
heel veel bezwaarschriftenprocedures. Je kunt een beschik
king vragen. Maar of er nu specifiek een klachtenprocedure
is voor dit onderdeel, als je je slecht behandeld voelt
door je reïntegratïebureau, heb ik even niet paraat, kan ik
zo antwoord op geven.
De derde motie van de PvdA-fractie over terugvorderen.
De laatste zin lees ik zo, dat wij goed aandacht voor de
terugvordering moeten hebben, dat we duidelijk moeten maken
wanneer we niet invorderen en dat de accountant daar jaar
lijks aandacht aan moet besteden in zijn verslag. Ik vind
het een prima motie. Ik ben in gesprek met twee collega
wethouders van 200.000 plus gemeenten over een aantal on
derwerpen. Een van de onderwerpen is dit. We gaan bekijken
of we onze inspanningen op dat terrein kunnen bundelen, zo
dat we tot een betere invordering kunnen komen. Dus deze
motie ervaren wij als beleidsondersteunend. Ik weet niet of
dat nog kan in het nieuwe systeem, maar wij gaan ermee aan
de gang in ieder geval
Blad 89
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
bericht. Niet bestandsklanten worden schriftelijk geïnfor
meerd. Dus mensen die niet klant zijn van onze Sociale
Dienst, de mensen tot 105% van het minimum loon, krijgen
schriftelijk bericht, op welke faciliteiten ze eventueel
recht hebben. En, dat vind ik vreselijk leuk, voorlichters
van de Sociale Dienst bezoeken samen met de Ouderenbonden
alle verzorgingstehuizen.
(De heer Florijn (PvdA) .- Houdt dat in dat dat stukje voor
lichting, zoals in dat kader staat, ook met nadruk actieve
voorlichting is. Ik begreep uit het stuk dat dat nogal pas
sieve voorlichting was. Maar u zegt nu dat het actieve
voorlichting is.)
Uw derde overweging zegt: de ouderen beoordelen huisbezoe
ken positief. Die voorlichters, ik wil daar heel helder in
zijn, gaan niet in Erasmushiem al die 120 of 150 kamertjes
langsMaar er wordt ruim van tevoren aangekondigd dat dan
en dan de voorlichters komen, met de Ouderen Bonden, waar
de mensen vaak lid van zijn, dan is er in de recreatiezaal,
de koffiezaal, alle gelegenheid om uitgebreid hierover te
spreken. Ik vind dat de gemeente wat dit betreft al heel
veel doet. Ik moet wel duidelijk zijn, op het moment dat u
meer wilt, en dan hoor ik het wel, kost het wel geld. Dus
uw tweede overweging dat het budgettair neutraal moet ge
beuren, kan ik niet waarmaken.
(De heer Florijn (PvdA) .- Dus u bent wel bereid om ook te
kijken naar die andere gemeenten die ook nog een aantal
middelen hebben om dat te doen.
Ik vind het heel leuk om eens even te kijken bij die andere
gemeenten hoe zij dat doen rn om daar een kort verhaaltje
over te maken hoe zij dat aanpakken, zit er iets bij waar
van wij wat kunnen leren, want die inslag moet je natuur
lijk altijd hebben, en daar komen we hier dan even op te
rug. Dat vind_ik prima.
De motie wordt in feite al uitgevoerd, hij is ondersteu
nend.
Motie nummer 6 (PAL/GL) over de categorale bijstand.
Daar ben ik op ingegaan.
(De heer Florijn (PvdA)U bent daarop in zoverre ingegaan,
dat u het vooral heeft over 2004, die 6 ton, maar het gaat
er hier duidelijk om als het structureel wordt vanaf 2005.)
Dat weten we niet. Dat moeten we dan bekijken.
Er moet eerst bekeken worden hoe het past in het financieel
kader van de gemeente. Het totale minimabeleid is nu ge
dekt. Daar zit een uitbreiding in. Dan kunt u ook voor de
keuze komen te staan de uitbreiding van het Frieso pakket
alsnog te moeten schrappen. Mijn eerste opmerking was dat
de maatregelen in zijn totaliteit binnen de koker moeten
worden bekeken.
Motie nummer 7 (CU) over ontheffing sollicitatieplicht bij
kinderen tot 12 jaar.
De vierde motie van de PvdA-, FNP-PAL/GL-, D66- en SP-
fractie om in september met een lijst met alle instellin
gen naar buiten te komen, waaruit duidelijk wordt op welke
manier instellingen gebruik kunnen blijven maken van gesub
sidieerde arbeid. Dat is een heel cruciaal punt. Wat is het
geval. Vorig jaar hadden we 900 banen. Deze moeten de ko
mende jaren teruglopen naar 4 00 banen. Op het moment dat we
dat niet doen, volgens het vastgestelde schema, lopen we
meteen financieel uit de pas en dan is er meteen een groot
financieel probleem. Hoe willen we nu komen van de gesubsi
dieerde arbeid oude stijl naar de gesubsidieerde arbeid
nieuwe stijl? De groeiers en de wachters worden via het
project 'kansen zien en benutten' in beeld gebracht en be
naderd, die worden uit die groep van 900 gehaald. En er
vindt natuurlijk verloop plaats in die groep. Dus u ziet
een bepaalde neergaande lijn van 900 naar 400 in ongeveer 4
jaar tijd. Ondertussen moet je gaan benoemen welke 400 ba
nen - of dat een ondergrens of een bovengrens is laat ik
even in het midden - eventueel maatschappelijk zinvol werk
zouden kunnen zijn. Het kunnen er ook wel 500 zijn. Het
kunnen er ook wel 300 zijn. Maar ik ga uit van die 400.
Voor een deel zal dat werk zijn wat nu al vervuld wordt
door gesubsidieerd werk, maar voor een deel kunnen dat ook
andere banen zijn. En dan is de vraag bij die teruggang van
die 900 naar die 400 en bij een verschuiving van de inhou
delijke werkgelegenheid, hoe je die nieuwe plaatsen zo snel
mogelijk kunt opvullen. Want dat wordt in wezen gevraagd.
Op het moment dat je dat te snel wilt doen, creëer je een
financieel probleem. Dan ge je in wezen meer gesubsidieerde
werkgelegenheid creëren. Het is een hele moeilijke, inge
wikkelde materie. Ik stel voor dat wij in oktober, dan wor
den de verschillende verordeningen aangeboden aan de com
missie, komen met een notitie waarin precies staat hoe wij
de ombatterij van die gesubsidieerde arbeid oude stijl naar
nieuwe stijl willen vormgevenWij zullen proberen bij de
gesubsidieerde arbeid nieuwe stijl aan te geven om welk ty
pe werkgelegenheid het gaat. Dat komt voor een groot deel
lijkt mij tegemoet aan de motie die is ingediend, maar als
er gevraagd wordt, geef aan of de Tjerk Hiddes de buurt-
school, wel iemand krijgt en de buurtschool de Plataan
niet, als het op dat niveau moet, daar treden wij niet op.
Als u zegt geef een aantal werksoorten aan, dan denk ik dat
we daarin kunnen slagen. Zo interpreteer ik deze motie.
De vijfde motie (PvdA) over het terugdringen van het niet-
gebruik
Wat doen wij op dit moment? Dat vind ik wel belangrijk,
want ik heb opgeschreven dat wij één ding niet goed doen.
Wij vertellen eigenlijk veel te weinig de dingen die we wel
goed doen. Want op dit moment worden mensen benaderd door
middel van bestandskoppelingen. Zij krijgen schriftelijk
Blad 90
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
Er was een ontheffing voor alleenstaande ouders met kinde
ren tot 5 jaar. Met ingang van volgend jaar moet dat - ik
dacht dat het wettelijk verplicht was - individueel worden
afgewogen. Hoe gaat dat? Er wordt van geval tot geval beke
ken of iemand aan het werk kan, of iemand aan het werk wil,
maar ook of er een goede opvang voor het kind is gewaar
borgd en geregeld. Wat u wilt is een algemene regeling -
wij hebben het daar vaker over gehad - waarbij meteen wordt
gezegd dat iedereen, elke alleenstaande ouder met een kind
jonger dan 12 jaar niet hoeft te solliciteren. Ik geef aan
dat dat niet de keuze van het college is en dat dat waar
schijnlijk wettelijk niet kan.
(De heer Stoker (CU) Ik heb begrepen dat dat na de behan
deling van de WWB in de Eerste Kamer wel mogelijk gemaakt
is, dat deze uitzondering op deze manier gemaakt wordt.
Daarom leg ik hem ook voor.
Voorzover mijn informatie strekt is deze uitzondering niet
mogelijk
Motie nummer 8 (FNP) betreffende Prohef.
Ik heb net in zijn algemeenheid aangegeven hoe het college
staat ten opzichte van experimenten. Wij zijn uiteraard be
kend met het innovatiebudget WWB. Als we ideeën hebben, ik
heb het ook tegen mevrouw Dames gezegd, dan komen we er ook
mee langs. Voor wat betreft de discussie over Prohef, vind
ik wel, dat wil ik echt kwijt, dat het niet een doel op
zich moet worden, waarbij we zeggen dat er linksom of
rechtsom aan Prohef gedaan moet worden in deze gemeente.
Wat is er een of twee maanden geleden gebeurd. Wij hadden
in de commissie een uitgebreid stuk met een tweetal externe
deskundigen. Daar is bijvoorbeeld aangegeven ten aanzien
van Prohef dat er een exploitatierisico wordt gelopen. De
oorspronkelijke bedoeling van Prohef met een productiehef
fing achteraf en een generieke betaling vooraf werd al los
gelaten. We betalen, wat we nu in wezen al doen, het inzet
ten van W-geld voor het betalen van arbeid, dat werd toen
al door de heer Elswijk voorgesteld. Die aspecten bij el
kaar brengen mij tot mijn opmerking dat Prohef niet een
doel op zich moet worden. Ik heb in de commissie destijds
de zaak afgeconcludeerd en gezegd dat er geen behoefte be
staat aan een experiment, natuurlijk kan een partij met een
initiatief komen, u doet dat nu, meneer Posthumus, maar u
legt de bal in wezen weer bij het college, want u om
schrijft het experiment niet zo duidelijk. U zegt gewoon
dat er een experiment moet komen en dat moet Prohef heten.
(De hear Posthumus (FNP)Ik tink dat de hear Florijn hiel
düdlik west hat. It is net in doel op himsels, mar in mid-
del: it stimulearjen fan wurkgelegenheid. Ik haw yn earste
termyn ek hiel düdlik sein dat dat de bedoeling is. Fierder
hat de hear Van Mourik it oer de risiko'sYn wêzen binne
we no dat jild ek kwyt foar de bystandütkearingenYn in
situaasje fan Prohef is dat ek it maksimale risiko, dus je